Gå til innhold

Brannmann?

SnK18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Slenger meg på her jeg, denne tråden så ikke gammel ut!

Jeg skal ha svenneprøva mi innen tømrerfaget nå om en uke (håper det går bra) og i september skal jeg på Madla innen luftforsvaret på rekrutten.

Var på sesjon for 1,5 ca år siden og da satt han offiseren meg opp på BRP tjeneste etter rekrutten.

Noen som veit om jeg har en plass der hvis jeg klarer testene?

Og da lurer jeg på jobbmuligheter som brannmann enten sivil eller innen forsvaret etter endt førstegangstjeneste hvis jeg kommer inn på BRP. Står jeg høyere blant andre søkere på en eventuell stilling da?

Gjermund =)

Lenke til kommentar

Om du kjem deg inn på tjenesta som du søker etter rekrutten vil i stor grad være avhengig av kor mange av dei andre som setter samme tjenesta som førstevalget sitt. Dersom det er fleire som ønsker tjenesta enn det er tjenesteplasser så velger ein vanligvis dei som har fått best tilbakemelding (gode testresultater og gode anbefalinger frå befalet).

Eigentleg så stiller du verken så mykje sterkare ellers svakare dersom du søker jobb i brannvesenet etter å ha hatt BRP tjeneste. Røykdykkerkurset du tar er eit militært kurs som ikkje er godkjent i det sivile, du må derfor ta testen på nytt etter førstegangstjenesten. Største fordelen du har er at du har litt erfaring, men det blir desverre ikkje mykje erfaring ut av det. Enkelte av tjenesteplassane i luftforsvaret har avtale med vertskommunen om at også det militære brannvesenet rykker ut på brannmeldinger. Dersom du får tjenestegjere på ein av desse plassane så kanskje du får litt relevant erfaring. Problemet er at mange av dei kommunane det her er snakk om er så små at det berre er nokre få brannar i året, så du kan nok ikkje rekne med å få være med på så mange reelle brannar.

Lenke til kommentar

Det er som regel en halv dag satt av til å spørre og grave litt til de fleste tjenestene etter rundt 2 uker. Men tror ikke du er satt av til BRP du må søke etterpå sånn btw. De bare satt deg opp i den rekrutten der det er mange BRP plasser.

F.eks så du er ikke sikret plass bare fordi du sa det var det du ville i rekrutten. En i troppen min etter rekrutten ble satt i luft fordi han sa han ville drive med hund, men måtte gjennom akkurat det samme det var sikkert mange spesielt jenter som ville drive med hund og ikke kom inn f.eks selv om de sa kalrt og tydelig det var det de ville på sesjonen. Siden sesjons offiserene ikke har peiling på åssen mennesker som kreves til spesielle stillinger.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Siden sesjons offiserene ikke har peiling på åssen mennesker som kreves til spesielle stillinger.

Eller kanskje det er akkurat det dei har. Ofte så kan ein person være heilt uegna i ein posisjon sjølv om dei har stor interesse for tjenesta.

I forhold til BRP tjenesta så vil dei helst ha personer som er godt trent, er flinke til å samarbeide og kan forholde seg rolig i stressande situasjoner.

Det er svært mange som gjerne vil bli brannmann fordi det er kjekkt å kjøyre brannbil, men dette er ofte heilt feil folk til tjenesta.

Lenke til kommentar

For på sesjon for 1,5 år siden ca så prata jeg som sagt med en offiser og da fikk jeg bare BRP på ønskelista liksom. De andre jeg kjenner som var på sesjon måtte skrive 3 ønsker. Så da tenkte jeg at siden jeg ikke fikk 3 ønsker men bare BRP på førstevalg så hadde jeg plassen, men det er nok ikke tilfellet da

Lenke til kommentar

Er som regel ikke det de setter deg opp der det er mest plasser

Siden sesjons offiserene ikke har peiling på åssen mennesker som kreves til spesielle stillinger.

Eller kanskje det er akkurat det dei har. Ofte så kan ein person være heilt uegna i ein posisjon sjølv om dei har stor interesse for tjenesta.

I forhold til BRP tjenesta så vil dei helst ha personer som er godt trent, er flinke til å samarbeide og kan forholde seg rolig i stressande situasjoner.

Det er svært mange som gjerne vil bli brannmann fordi det er kjekkt å kjøyre brannbil, men dette er ofte heilt feil folk til tjenesta.

Du skjønner vel at BRP i luft har egne intervjuer slik at befalene kan velge og vrake istedet for at en eller annen sersjant som går igjennom den hundrede personen som vil ha en fet tjeneste på sejsonen velger for dem?

Akkurat som at sersjantene på sesjonen ikke håndplukker hundeførere eller røktere til sine stillinger også videre, det er det de som skal ha kursene eller viss det er bare til en bestemt plass troppsbefalet som vet åssen personer de vil ha i troppen/kurset sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...