Gå til innhold

Jeg hater å jobbe, hjelp!

Anbefalte innlegg

Ja som det står i tittelen, så hater jeg å jobbe... For å være helt ærlig, så tror jeg det har mye med at jeg er lat.

Både første jobben min og andre jobben min har jeg sagt opp tidlig rett og slett fordi jeg ikke har orket mer.

Nå har jeg nettopp fått meg ny jobb i en dagligvarebutikk på et senter nær ski og er lei etter to dager. Dette er ikke en spøk engang! Jobbet to ganger og er lei. Gruer meg til jobb, og GLEDER meg til å komme meg hjem.

Noen som har samme opplevelsen? Det klikker for meg rett og slett, og jeg gruer meg noe helt sykt til neste dagen jeg skal på jobb... tanken av å være der i 8 timer og kjede meg er en vond tanke...

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få det bedre med meg selv? Blir helt deprimert.

Endret av SnK18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Først og fremst bør du ta en skikkelig test som viser hva du liker, og hvilke jobber som kan passe for deg. Det er mye rart der ute og når du finenr ut av hva du liker å jobbe med så kan du søke deg over i en slik jobb etterhvert.

Lenke til kommentar

life is unfair, deal with it.

Alle jobber blir kjedlige etter kvart. Dei som er meir eller mindre "ok" selv i lengda, må du gjerne bruke 3-10 år på utdannelse.

Vil du leve gødt, må du jobbe. Eller kan du satse på å jobbe ca 25% stilling, leige ein liten, billig hybel og leve på nudler. Og bruke resten av tiden på wow, fotball eller whatever u like;)

• Liker 6
Lenke til kommentar

Ja som det står i tittelen, så hater jeg å jobbe... For å være helt ærlig, så tror jeg det har mye med at jeg er lat.

Både første jobben min og andre jobben min har jeg sagt opp tidlig rett og slett fordi jeg ikke har orket mer.

Nå har jeg nettopp fått meg ny jobb i frukt og grønt avdelingen på et senter nær ski og er lei etter to dager. Dette er ikke en spøk engang! Jobbet to ganger og er lei. Gruer meg til jobb, og GLEDER meg til å komme meg hjem.

Noen som har samme opplevelsen? Det klikker for meg rett og slett, og jeg gruer meg noe helt sykt til neste dagen jeg skal på jobb... tanken av å være der i 8 timer og kjede meg er en vond tanke...

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å få det bedre med meg selv? Blir helt deprimert.

Hva gjør du på hjemme?

Du er heldig som har en kjedelig jobb, du har noe å glede deg til og du blir glad når skiftet ditt er ferdig og du kan dra hjem.

Lenke til kommentar

Dei fleste ufaglærte yrker kan bli noke einsformige i lengda.

Arbeidsmiljøet vil være av avgjerande betydning for kor godt du liker deg på jobb. Dersom du setter pris på det sosiale så kan det være lurt å finne deg ein jobb der du enten jobber i grupper eller har mange fellespauser.

Utdanning er nemnt. Ofte er dette den enklaste måten å finne seg ein jobb som gir faglige utfordringer på.

Lenke til kommentar

Du må nok komme deg ut av butikken og få deg en jobb du trives med ja, slik som de andre her sier. Jeg jobbet selv i butikk mens jeg gikk på skole. Det var utrolig kjedelig for min del, men trengte pengene. Der hadde jeg 5 timers arbeidsdag som regel, var kjempelei etter den første timen. Nå har jeg 12 timers arbeidsdag i noe jeg trives med, og tiden flyr på jobb :)

Du må nok ta en utdannelse du liker, eller i det minste finne en mer interessant jobb en matvarebutikk ;)

Lenke til kommentar

Alle jobber blir kjedlige etter kvart. Dei som er meir eller mindre "ok" selv i lengda, må du gjerne bruke 3-10 år på utdannelse.

Vil du leve gødt, må du jobbe. Eller kan du satse på å jobbe ca 25% stilling, leige ein liten, billig hybel og leve på nudler. Og bruke resten av tiden på wow, fotball eller whatever u like;)

Nuddel-delen made my day. Takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjelder å finne ut av hva du liker å jobbe med ja, så handle deretter. Skaffe riktig utdanning og gjerne en fot innenfor døra.

Ellers kan du jo jobbe for deg selv? Om du har en kreativ hobby det er mulig å tjene penger på er det fullt mulig å leve på bare det. Fotografi, maling, blacksmithing osv. Det er få som gjør det stort i kreative yrker på freelance basis, men muligheten er definitivt der.

Lenke til kommentar

Det at en jobb er kjedelig er nok en opplevelse mange har. Jeg vet selv at jeg har jobbet innenfor litt forskjellige bransjer som

Vaskehjelp ved lakseforedlingssted. Dette var en fryktelig jobb, ikke minst fordi at jeg ikke er noe glad i å vaske eller lignende hjemme. Men, jeg fikk meg en bil og kunne farte litt rundt når jeg hadde fri.

Bensinstasjon - her var jeg ringevikar. Dette var ved siden av skolen og det er vel lov å si at det ikke var så morsomt. Men hvordan overlevde jeg det i 1,5 år? Vel, jeg snakket med de andre som jobbet der, vi vitset og etterhvert var det de som gjorde at det ble levelig. Litt triveligere å selge hamburgere til fulle folk midt på natten når man etter at de fulle folkene stikker av kan fyre opp CD-spilleren og spille litt Rage Against the Machine og poge litt bak disken.

Laboratorietekniker ved et oljelaboratorium. Dette drev jeg med i tre år. Første året hadde jeg nok med å lære meg alle de forskjellige prosedyrene, andre året effektiviserte jeg rutineanalysene mine men på tredje året ble jeg lei. Da var det ikke noen nye utfordringer i det hele tatt. Kun det samme om og om igjen. Men det som tok meg fra dag til dag der var nok en gang det å prate med de andre som jobbet der.

Etter det stakk jeg avgårde til Nord-Norge for å ta litt utdanning. Ved siden av denne utdanningen jobbet jeg som ringevikar ved kinoen (kinomaskinist). Her var det nok en gang slik at man holdt på for seg selv. Hvordan fikk jeg tiden til å gå der de tre årene jeg holdt på med det? Det vet jeg ikke selv en gang, men det er jo flaks at jeg klarer å trives i eget selskap samt at vi hadde internett der.

Så stakk jeg til en liten øy (fremdeles i Nord-Norge) og jobbet som lærer i to år. Nok en gang var det den sosiale biten som gjorde det levelig. Samt litt filmkikking og litt annet. Alltid mulighet for å ha en hobby.

Nå har jeg jobbet i to år i Belgia som lærer i tillegg til husfar ved skolens internat. Jeg har ikke fritid overhodet siden jeg studerer ved siden av også, men den vesle tiden jeg har blir også fylt med sosiale greier.

Konklusjonen er at du må prøve å se på det positive når du jobber. Finne det som er bra med den jobben. Det er sikkert noen hyggelige mennesker som jobber der. Erfaringsmessig viser det seg at det er hyggelig mennesker på de fleste steder. Det gjelder bare å dyrke dem frem.

Nå tenker du kanskje at jeg er en kjempesosial person mens du ikke er det. Du skal vite det at jeg egentlig ikke er noe sosial, men det er greit å være noe slikt på en jobb. For å få tiden til å gå.

Men det du bør gjøre er som de andre sier, finn ut hva du liker å gjøre og se om det er noen form for karriere du kan lage deg innenfor dette. For det triste faktum er nok at de fleste jobber kan bli slitsomme etter hvert.

Om alt annet mislykkes får du trøste deg med å tenke på alt du kan bruke lønnen på.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Takker for alle svar! Jeg jobber ved siden av skole, så jeg må vente litt med utdanningen. Men det jeg helt klart kommer til å gjøre er å ta en utdanning jeg vet jeg kommer til å trives med, som jeg synes er interessant. Jeg må vel bare gjøre som Onkel Kompost sier og se det positive i jobben. Er vant til å sitte på skolebenken, så det blir veldig uvant. Er derfor litt nervøs, og gruer meg veldig med tanke på at jobben er ganske kjedelig med tanke på at det er jobb i en dagligvarebutikk. Menmen, får prøve å gjøre mitt beste med å tenke positivt...

Endret av SnK18
Lenke til kommentar

Angående utdanning: min erfaring er at det kan virke ålreit før man begynner, men duverden så mange overflødige fag man må igjennom. Med mindre du søker noe veldig sært må du gjennom ørten fag du ikke har interesse for eller kommer til å trenge. Studier på universitet kan heller ikke sammenlignes med f.eks. videregående, og krever at man er ekstremt god på å lese selv og holde konsentrasjonen oppe (jeg klarer ikke å lese i flere timer om dagen f.eks.). Forelesninger er som regel ganske dårlige greier da professorene som oftest bærer preg av å være lesehester og ikke så mye mer. Har god erfaring med å studere lydteknikk da samtlige lærere jobber innen forskjellige bransjer, mens universitet/høyskole ikke fungerer for meg i det hele tatt.

Jobb er ment å være kjedelig. De fleste jobber ikke med noe som betyr noe, annet enn at noen lenger opp i systemet tjener mer eller får selskapet til å gå rundt. Motivasjon vil for svært mange derfor utelukkende være penger. Innen musikk og underholdning finnes det nok jobber som er morsomme ut arbeidsalderen, men for 99% av befolkninga vil jobb bli kjedelig i lengden. Sånn er det bare. Samfunnet er bygget opp på at alle skal jobbe med noe, og det er stort sett helt overfladiske ting. Jeg er selv ikke supermotivert for å jobbe, men gjør det fordi det er nødvendig i praksis. Jeg tror ikke den vestlige modellen er ment å passe for alle, selv om arrogante forståsegpåere forventer at alle skal passe inn i deres verden.

Lenke til kommentar

Angående utdanning: min erfaring er at det kan virke ålreit før man begynner, men duverden så mange overflødige fag man må igjennom. Med mindre du søker noe veldig sært må du gjennom ørten fag du ikke har interesse for eller kommer til å trenge. Studier på universitet kan heller ikke sammenlignes med f.eks. videregående, og krever at man er ekstremt god på å lese selv og holde konsentrasjonen oppe (jeg klarer ikke å lese i flere timer om dagen f.eks.). Forelesninger er som regel ganske dårlige greier da professorene som oftest bærer preg av å være lesehester og ikke så mye mer. Har god erfaring med å studere lydteknikk da samtlige lærere jobber innen forskjellige bransjer, mens universitet/høyskole ikke fungerer for meg i det hele tatt.

Ja dei fleste utdanninger har fag som du må gjennom utan at dei er direkte jobbrelaterte, men det er betre å nokre kjedelige år på skulebanken for å få seg ein jobb som du trives i enn det er å jobbe eit heilt liv i ein kjedelig jobb.

Høgare utdanning er ikkje for alle, høgskulane og universiteta skal ikkje berre lære vekk til studentane, dei skal også luke ut personer som ikkje har fokus og tolmodigheit til å gjere jobben etter utedanninga.

Det er ikkje slik som i grunnskulen der målet er at alle skal komme seg gjennom med ståkarakter, her er målet å finne dei personane som egner seg best til studiet.

Høgare utdanning er ikkje for alle, dette er ei utdanning som leder til jobber med spennande faglige utfordringar.

Dersom det er andre ting som får deg til å trives i jobben så må du ta ei utdanning som er tilpassa dette. Gleden av å ha bygd noke med eigne hender eller å ha gjort ein forskjell i andre personers liv kan også være element som gjer at du trives i jobben.

Jobb er ment å være kjedelig. De fleste jobber ikke med noe som betyr noe, annet enn at noen lenger opp i systemet tjener mer eller får selskapet til å gå rundt. Motivasjon vil for svært mange derfor utelukkende være penger. Innen musikk og underholdning finnes det nok jobber som er morsomme ut arbeidsalderen, men for 99% av befolkninga vil jobb bli kjedelig i lengden. Sånn er det bare. Samfunnet er bygget opp på at alle skal jobbe med noe, og det er stort sett helt overfladiske ting. Jeg er selv ikke supermotivert for å jobbe, men gjør det fordi det er nødvendig i praksis. Jeg tror ikke den vestlige modellen er ment å passe for alle, selv om arrogante forståsegpåere forventer at alle skal passe inn i deres verden.

Jobb er ikkje meint å være kjedelig, er jobben kjedelig så har du ein jobb som ikkje passer til deg.

Dei fleste har ein sjef men det er også mange som driver sitt eige firma eller har jobben som sjef og trives med det.

Det gjelder å finne ein jobb som du finner spennande og der du synes du utgjer ein forskjell. Det er dette som er grunnen til at vi f.eks har lærere og sjukepleiere i norge, det er i alle fall ikkje lønna gjer at folk tar desse jobbane.

Lenke til kommentar

Men det jeg helt klart kommer til å gjøre er å ta en utdanning jeg vet jeg kommer til å trives med, som jeg synes er interessant. Jeg må vel bare gjøre som Onkel Kompost sier og se det positive i jobben. Jobber deltid til skolen er ferdig, og da jobber jeg heltid. Er bare dette jeg gruer meg litt til! Å måtte jobbe hver eneste dag. Er vant til å sitte på skolebenken, så det blir veldig uvant. Er derfor litt nervøs, og gruer meg veldig med tanke på at jobben er ganske kjedelig med tanke på at det er jobb i en dagligvarebutikk. Menmen, får prøve å gjøre mitt beste med å tenke positivt...

Det er den rette innstillingen. Jeg er vel kjent som en noe negativ person, men jeg ble nødt til å finne de positive tingene. Jeg leter fremdeles etter den jobben jeg kunne tenkt meg å jobbe med frem til jeg enten avgår med døden eller pensjon. Det blir litt hopping rundt i forskjellige bransjer, men for min del er det bedre å gjøre det enn å prøve å holde ut arbeidskarrieren i en jobb som jeg i utgangspunktet ikke trives i. Men mens jeg er i jobb ligger fokus på 1. gjøre jobben best mulig 2. se det positive i det som skjer dag-til-dag. Som regel blir det da det sosiale som hjelper meg. Jeg har ennå ikke hatt mer enn tre år i en og samme jobb, så letingen fortsetter. Men jeg har gode minner fra alle jobbene mine, og gode venner i fra de fleste jobbene. Flotte mennesker som jeg ikke hadde truffet om jeg ikke hadde hatt akkurat den jobben. Når jeg nå flytter tilbake til Norge etter et par år i utlandet får jeg reise litt rundt å hilse på dem. Det gleder jeg meg til. Hvilken jobb jeg får i Norge er enda ikke sikkert, men det kan godt hende at jeg blir nødt til å ta meg en drittjobb igjen før jeg kan få posisjonert meg til en bedre jobb. Det hadde vært fristende til å bare rusle rundt arbeidsledig, men økonomisk sett er det dødfødt, og det blir kjedelig etter en stund.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen utdanning og jeg har en jobb jeg elsker, og jeg kommer definitivt ikke til å bli lei av den. Utdanning er irrelevant for om man kan få en jobb man liker.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen utdanning og jeg har en jobb jeg elsker, og jeg kommer definitivt ikke til å bli lei av den. Utdanning er irrelevant for om man kan få en jobb man liker.

Då er du heldig. Det er 2-3 jobber i heile verden eg kan se for meg, som eg blir ikkje lei over tid... eller som blir ikkje rutine, rettare sagt.

Kas jobb er det du har? :)

Endret av cefey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...