Gå til innhold

Ikke-vestlig innvandring blir dyrere for Norge

Anbefalte innlegg

Det er ikke "noen lurendreiere", det er 95% av asylsøkerne.

At asylsøkere gjør slikt er åpenbart. Ikke fordi de er kjeltringer, men fordi de får beskjed om før de reiser fra hjemlandet at det er måten å gjøre det på. Menneskesmuglerne krever ofte at papirene kastes underveis.

Og desverre er det måten å gjøre det på, fordi det forlenger tiden før man kan sendes ut. Det er vårt byråkrati som forårsaker det. Løsningen som sagt er å ikke slippe folk uten identifikasjon inn, da vil ryktet snart spre seg og så vil jordbærplukkere flest sørge for å ha papirene i orden.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare bryte inn her altså....

Om de gjør dette så bør de i alle fall ikke kunne gå fritt her i samfunnet, det er jo ikke mulig å påvise hvem han er, og da er det dessverre kun ett alternativ.

Dvs. internering til de dauer... alternativt henging, men de finner sikkert et tau selv om de går lei...

Nei, det er minst ett alternativ til, å ikke slippe dem inn. Internering på livstid betyr jo bare at vi får kostnaden på livstid, og det kan umulig være den beste løsningen...?

Lenke til kommentar

Ikke noe problem, jeg vet at dere er uenige og alltid kommer til å være det uansett hva noen måtte si, men det var min simple plikt å minne om faktaene, så blir det opp til hver enkelt om man vil ta dem inn over seg eller stikke fingrene i ørene og leve videre i et fantasifullt utopia eller en kardemommeby-versjon av Norge og verden.

Jeg foretrekker å holde meg i virkeligheten, og i virkeligheten er 95% av asylsøkerne bedragere.

Lenke til kommentar

Må bare bryte inn her altså....

Om de gjør dette så bør de i alle fall ikke kunne gå fritt her i samfunnet, det er jo ikke mulig å påvise hvem han er, og da er det dessverre kun ett alternativ.

Dvs. internering til de dauer... alternativt henging, men de finner sikkert et tau selv om de går lei...

Nei, det er minst ett alternativ til, å ikke slippe dem inn. Internering på livstid betyr jo bare at vi får kostnaden på livstid, og det kan umulig være den beste løsningen...?

Jeg er helt enig med deg her altså... Og når det gjelder kostnader så kan de jo produsere ett eller annet... Men det er jo helt klart ingen optimal løsning uansett...

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker å holde meg i virkeligheten, og i virkeligheten er 95% av asylsøkerne bedragere.

Jeg tror vi kan si med sikkerhet at du tar feil...

Dersom du da ikke mener at en nordmann som krever det staten tilbyr og utnytter alle smutthull er en bedrager.... Da er jo alle kriminelle...

Lenke til kommentar

Jeg tror vi kan si med sikkerhet at du tar feil...

Dersom du da ikke mener at en nordmann som krever det staten tilbyr og utnytter alle smutthull er en bedrager.... Da er jo alle kriminelle...

Eh, nei, jeg tar ikke feil, og det er et velkjent faktum som jeg også har lenket til kilder for. Det er ikke et tall jeg har diktet opp selv. Asylsøkere saboterer bevisst myndighetenes forsøk på å identifisere dem og behandle saken deres etter reglene. Det gjør dem til kjeltringer, uansett hvem som har fortalt dem at det er lurt å gjøre det for å lure norske myndigheter. Det er ingen unnskyldning.

Når det gjelder det du nevner om nordmenn som krever det staten tilbyr, ser jeg ikke helt problemet eller relevansen, men de som svindler staten blir som regel dømt for bedrageri (staten liker ikke å bli svindlet, de tar det ikke like tungt hvis det er vanlige folk som blir utsatt for det samme).

Lenke til kommentar

Jeg hopper litt sent inn i debatten nå, men..

For meg kom det ikke som noen stor overraskelse at det koster penger å ta imot innvandrere, og det var heller ikke overraskende at "investeringen" kunne gå i minus. Spørsmålet er bare om vår "avkastning" fra innvandring skal måles i monetære former, psykologiske former eller en blanding av de to. Vil vi hjelpe en utsultet og livredd familie komme vekk fra et krigsherjet land utelukkende fordi vi mener vi kan tjene penger på det, eller gjør vi det også for å være snille? Jeg har ikke noe imot å "tape" penger så lenge jeg gjør noe veldedig.

Så har vi jo selvsagt diskusjonen om hvordan vi bør bruke disse pengene våre. Kanskje det er best for alle parter om folk får hjelp i sitt land? Jeg hadde i hvert fall elsket vesten om de kom inn og myrdet diktatoren i landet mitt og gav familien min et kurs i landbruk og en gammal traktor.

Lenke til kommentar

Neida, det virker som om det er to typer kriminelle som vi er spesielt redde for. Den ene er voldtektsmenn som på grunn av kvinnesyn og manglende utløp for... vel, whatever voldtar her i Norge, mens den andre er personer med psykiske problemer på grunn av voldelige erfaringer i fortiden.

Begge disse to kan faktisk hjelpes av psykologer og psykiatere. Så jeg foreslår at alle innvandrere gis noen tester som prøver å avdekke disse. Disse testene finnes det mange av, og de fungerer faktisk.

Ikke umulig at mange kan hjelpes, men du har litt for stor tro på kunnskapene til psykologer og psykiatere. Menskesinnet er ikke så enkelt. Du mener man med enkelhet og tester kunne fange opp innvandrere som er i stand til å begå vold, voldtekt, overgrep og drap? Selv om ABB var inne i psykiatrien som barn og til tross for dette klarte ikke psykologene å fange opp at han kom til å drepe 77 mennesker og skade mange andre senere og selv den dag i dag klarer de ikke å avgjøre om han var tilregnelig i gjerningsøyeblikket eller ikke.

Lenke til kommentar

Ikke noe problem, jeg vet at dere er uenige og alltid kommer til å være det uansett hva noen måtte si, ...

Du gikk glipp av det faktum at jeg faktisk sa meg enig med deg? Eller var det for tungt å svelge?

... men det var min simple plikt å minne om faktaene,

Ja, hva skulle vi gjort om vi ikke hadde folk til å minne oss om faktaene. Vi kunne komme til å måtte tenke selv... :ohmy:

Edit: Det du minner oss på er statistiske fakta. De er nyttige å ha når man skal diskutere, men de gir ikke automatisk rett i de moralske eller politiske konklusjonene.

... så blir det opp til hver enkelt om man vil ta dem inn over seg eller stikke fingrene i ørene og leve videre i et fantasifullt utopia eller en kardemommeby-versjon av Norge og verden.

Jeg liker Kardemmome by, jeg, og spesielt lovene der. Og jeg synes det er bedre å jobbe for at verden kan bli et utopia enn å være så bakstreversk og skyggeredd at vi ender med et dystopia.

Nei, i virkeligeheten blir 95% av asylsøkerne bedragere i det de kommer til landet. Det er helt unødvendig. Og her som i alle sammenhenger er det slik at å straffe lovbrytere bare er nest beste løsning. Den beste er alltid å sørge for at de ikke bryter loven i utgangspunktet.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Neida, det virker som om det er to typer kriminelle som vi er spesielt redde for. Den ene er voldtektsmenn som på grunn av kvinnesyn og manglende utløp for... vel, whatever voldtar her i Norge, mens den andre er personer med psykiske problemer på grunn av voldelige erfaringer i fortiden.

Begge disse to kan faktisk hjelpes av psykologer og psykiatere. Så jeg foreslår at alle innvandrere gis noen tester som prøver å avdekke disse. Disse testene finnes det mange av, og de fungerer faktisk.

Ikke umulig at mange kan hjelpes, men du har litt for stor tro på kunnskapene til psykologer og psykiatere. Menskesinnet er ikke så enkelt. Du mener man med enkelhet og tester kunne fange opp innvandrere som er i stand til å begå vold, voldtekt, overgrep og drap? Selv om ABB var inne i psykiatrien som barn og til tross for dette klarte ikke psykologene å fange opp at han kom til å drepe 77 mennesker og skade mange andre senere og selv den dag i dag klarer de ikke å avgjøre om han var tilregnelig i gjerningsøyeblikket eller ikke.

Jeg påstår selvsagt ikke at det vil føre til 100% avdekking av psykiske problemer, men disse testene er faktisk forholdsvis enkle og kan utføres av sykepleiere med riktig trening. Det er ikke testene som er problemet, men hva som gjøres etterpå. Når man har avdekket et problem må man jo _løse_ dette problemet, og det er langt vanskeligere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Min erfaring med psykiske lidelser hos innvandrere, og vår evne/vilje til å behandle disse godt nok, er bare negativ. Men så har jeg heller ikke så mange solskinnshistorier å berette angående "vanlige" innbyggere heller. Det handler vel kanskje som vanlig om hva det koster, og hvor mye verdt hver og en av oss ansees å kunne bli for samfunnet.

Lenke til kommentar

Behandling er dog bare en måte å løse problemet på... Kynisk som det er, så er en måte å løse problemet på å sette de verste kandidatene inn på lukket avdeling, nekte innvandring, holde under elektronisk overvåkning osv...

Jeg tviler dog på at noen av de tingene vil hjelpe andre enn nordmenn.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Men uansett, denne rapporten viser vell bare at dagens system ikke er bærekraftig? Og at ikkevestlige innvandring gjør det hele enda mindre bærekraftig, at dette tilsammen tilsier at velferdsstaten må reformeres kraftig?

Noen som vet hvor kraftige utslagene er? Går vi i pluss om vi fjerner arbeidsføre som ikke jobber fra regnestykket? Er en gjennomsnitlig arbeidende nordmann lønnsom så lenge vedkommende jobber ett normalt yrkesliv?

Lenke til kommentar

Ja så det, men tenkte mer på hvor lang over på feil side vi er. Altså hvor mye må vi kutte ned for å gjøre systemet bærekraftig? For min del føler jeg litt at vi alle nå er grekere som bare utsetter ett oppgjør vi må ta, men som jeg vil anta blir værre om vi utsetter det mer.

Lenke til kommentar

Vel, det er jo der petroleumsfondet kommer inn. Vi vet ikke hvor mye olje vi har igjen, men vi vet at vi MINST har igjen like mye som vi allerede har tatt ut. Med dagens fart vil det med andre ord ta ca. 20-30 år før vi er tomme hvis vi ikke finner mer olje eller gass. Det gir oss en sikkerhet som ingen andre land har.

Lenke til kommentar

Nei, i virkeligeheten blir 95% av asylsøkerne bedragere i det de kommer til landet. Det er helt unødvendig. Og her som i alle sammenhenger er det slik at å straffe lovbrytere bare er nest beste løsning. Den beste er alltid å sørge for at de ikke bryter loven i utgangspunktet.

Kan godt være enig i at det er best å unngå poblemet i utgangspunktet. Og vi er enige om at det beste er å ikke slippe inn ID-løse. Men det gjør vi altså, og dermed inviterer vi flere til å gjøre det samme. Vi sørger for at uærlighet varer lengst. Det systemet klager jeg gjerne på. Og jeg lurer på om jordbærene gir deg en like god smak i munnen når du tenker over det faktum at den flotte plukkeren/selgeren sannsynligvis er en dokumentfalsker/-unndrager og tvinger politiet til å sløse skattepengene dine på unødvendig ID-etterforskning?

Forresten, om de er svindlere eller blir det når de kommer, er språklig flisespikking. Bedrageri er ikke en god måte å starte på i sitt nye hjemland. Det setter en standard.

Lenke til kommentar

Vel, det er jo der petroleumsfondet kommer inn. Vi vet ikke hvor mye olje vi har igjen, men vi vet at vi MINST har igjen like mye som vi allerede har tatt ut. Med dagens fart vil det med andre ord ta ca. 20-30 år før vi er tomme hvis vi ikke finner mer olje eller gass. Det gir oss en sikkerhet som ingen andre land har.

Når det gjelder oljeproduksjon så passer denne forbløffende godt inn på Hubbert's kurve. Om 20 år er vi på null. Toppen på slutten av 1990-tallet er ca. 133% over dagens nivå i følge kurven:

http://en.wikipedia....way_Hubbert.svg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...