blinc Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8151349 Bravo SSB.. 4 Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Jepp, ikktje uventa. Nå får vi sjå kor mykje dei gode følelsane politikerane får ved å være snille med innvandrar er verdt. Kan tenke meg at nytten til politikerane blir høgare, til høgare kostnadar det er ved innvandring. Endret 23. mai 2012 av medlem-141789 Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Hva mener du med "bravo SSB"? Det er da bare på sin plass at SSB kartlegger merutgiftene som innvandringen påfører landet. Dagens situasjon hvor ikke-vestlige innvandrere går rett på trygd av ulike former, lever på kontantstøtte og ikke jobber er ikke bærekraftig. Det burde blitt stilt krav til dem om at de må jobbe, de burde ikke fått kontantstøtte (for å få bedre integrering av barna - helst i en barnehage hvor det også finnes norske barn) og det burde vært en rask nedtrapping av arbeidsledighetstrygd slik at de etter hvert ble tvunget ut i arbeid (både menn og kvinner). Dagens system gjør innvandrerne en stor bjørnetjeneste, og påfører samfunnet store unødvendige kostnader. Staten burde også hatt kort saksbehandlingstid på søknader om asyl, slik at innvandrerne kunne blitt lønnsomme så snart som mulig. En innvandrer som sitter på et asylmottak er en utgift på flere måter, både fordi det koster å drive asylmottaket, og fordi man taper skatteinntektene og ikke minst arbeidskraften som vedkommende kunne ha bidratt med. Det burde heller ikke blitt gitt arbeidsledihetstrygd og vært høyere krav for å få andre trygdeytelser dersom man ikke har bestått videregående skole (altså har fagbrev eller i det minste har oppnådd generell studiekompetanse) da det viser seg at denne gruppen har en sterk tendens til å missbruke vårt noe dum-snille trygdesystem. Når halvparten av de uten fullført VGS ender på trygd i et ellers så vellfungerende land som Norge er noe alvorlig galt. Dersom man ikke fikk trygd for "vondt i viljen" uten bestått VGS ville det vært et sterkt incentiv for å få folk til å utdanne seg. Grunnen til at jeg trekker inn dette er fordi en god del av innvandrerne har en et utdannelsesnivå som er utilstrekkelig i norsk arbeidsliv, og at det dermed kan tenkes at de kan få samme tilbøyelighet til å missbruke trygdesystemet. Jeg har ikke tall på dette, men det hadde vært interessant å se. Jeg vil understreke at dette også burde gjelde etninsk norske. 2 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 24. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2012 Hva mener du med "bravo SSB"? Jeg mener endelig tør SSB å være litt ærlige. Jeg har alltid ment innvandring fra "3.verden" ikke er noe bra. 6 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Jeg er vel som så ofte relativt enig med Abid Raja her. Flere kommentarer kommer nok kanskje når jeg har fått lest rapporten og ikke bare NRKs artikkel. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Jeg har alltid ment innvandring fra "3.verden" ikke er noe bra. Problemet er asylinnvandringen som ikke har hatt økonomisk levedyktighet som kriterium. At de fleste slike kommer fra "den 3. verden" er en sammenheng, ikke en årsak. Det finnes ikke-vestlige grupper som har klart seg bra. Så inndelingen er for grov til å forklare hvorfor. Geir Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Fysj.... Dette er rasisme og må straffes deretter... 1 Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 En del av årsaken til at det ikke er lønnsomt er at en gjennomsnittsinnbygger i Norge koster mer enn han genererer av inntekter til staten. Dette kompenseres med oljepenger i statsbudsjettet. Dersom det kommer til mer folk blir det flere å dele oljepengene på. For å opprettholde samme grad av velstand må dermed innvandrerne bidra mer enn de koster dersom det skal gå i null. I realiteten er det omvendt, der innvandrerne gjennomsnittlig bidrar mindre enn nordmenn, og dermed blir det veldig lite lønnsomt å slippe dem inn i landet. DN.NO: Sammenligner innvandring og pyramidespill: http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2403420.ece Lenke til kommentar
blinc Skrevet 24. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2012 Jeg har alltid ment innvandring fra "3.verden" ikke er noe bra. Geir Hvorfor vil du ha denne innvandringa? Er det fordi du er så "snill"? Er det fordi du vil at Norge etterhvert skal ligne mer på de landene disse asylfolka kom ifra? (Det siste ville være et paradoks, ikke sant?) (Interessant nok, Kina og Sør-Korea mottok mange misjonærer fra den vestlige verden for 100-50 år siden. De ble utsatt for en kulturell imperialisme kan man si. Flere går nå i kirka i Kina enn i hele den vestlige verden tilsammen. I begge disse landene er optimismen blant befolkningen mye større enn i Europa og de økonomiske fremtidsutsikter mye bedre.) 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Kanskje dette burde vekke tankene om mindre innvandring men bedre integrering. Det er ikke alle innvandrere som er udugelige og de som er trenger bare en dytt for å komme igang. For noen er den norske trygden bedre for noen som ikke klarer å integrere seg selv og som ikke kan norsk skikkelig, og trygden er ofte mer enn nok når de kommer fra fattige kår. Denne statistikken snakker om disse og ikke alle de innvandrerne som er i daglig jobb og betaler skatt. Lenke til kommentar
marinated Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Som sagt: "Raja mener det er problematisk at man i Norge har et system der man må søke om tillatelse for å jobbe. Dermed kan det ta flere år før innvandrere som har lyst til å jobbe kommer i jobb." Hvorfor skal man ha tillatelse til å jobbe? Det er jo helt bakvendt. Problemet er helt klart i integreringen av innvandrere, ikke antallet. Putt en 10,000 invandrere på Oslo-Trondheim veien, da hadde den blitt ferdig fort og til en allminelig prislapp, i heletatt veier over hele landet trenger en oppgradering. Alt service areid i norge er kostbart og ineffektivt, dette er mest på grunn av en mangel av arbeidere. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Kast de som ikke arbeider eller gjør noe godt, bryter de en lov er det rett tilbake til landet sitt. vell det er slik det burde være. 3 Lenke til kommentar
Elder of Zyklon Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 "Fersk rapport fra Statistisk sentralbyrå (SSB) sier at ikke-vestlig innvandring vil svekke norsk økonomi på sikt." På sikt? Den er allerde svekket betraktelig, men jeg skal innrømme at det er mere enn hva jeg hadde forventet av sosialistisk sensurbyrå. 4 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Kast de som ikke arbeider eller gjør noe godt, bryter de en lov er det rett tilbake til landet sitt. vell det er slik det burde være. Jeg tror du bør sette deg ned og lære deg forskjellen mellom innvandrere og flyktninger. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Kast de som ikke arbeider eller gjør noe godt, bryter de en lov er det rett tilbake til landet sitt. vell det er slik det burde være. Jeg tror du bør sette deg ned og lære deg forskjellen mellom innvandrere og flyktninger. Da bør kanskje du sette deg ned å lære deg at folk har forskjellig syn på visse ting. 4 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 (endret) Var ikke dette samme ssb-utgivelse som viste at mens flyktninger først ga negativ inntekt til staten, ville barna deres gi postitiv inntekt, mens arbeidsinnvandrere hadde motsatt effekt: først positiv inntekt, så negativ etter hvert? Edit: Ah, kilde: http://www.aftenposten.no/okonomi/SSB-Innvandring-lonner-seg-ikke-6835527.html#.T749WZl1BXI Endret 24. mai 2012 av Shruggie Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Nå blir det i det minste ikke like lett for høyreekstreme å påstå at SSB er en ren propagandamaskin for AP. 4 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 hva skal man si? No shit! Er vell blitt sagt i ganske mange år men man har konsekvent nektet å lage ett skikkelig innvandrerregnskap så velgerne har måtte ta stilling utifra to politiske fløyer der den ene kommer med skrekkbilder og den andre skjønnmalte bilder av innvandringen som knapt kunne vært lenger fra sannheten. Jeg tror ærlig talt vi skaper oss selv ett kjempeproblem til dårligere tider. Ett sted går trossalt grensen for hvor mange ulønnsomme mennesker man kan ta inn i ett land før det blir en ubalanse. Bare synd dette er noe man ikke snakker om. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Løsningen blir jo selvsagt å sende flere folk på Jobbsøkerkurs hos NAV. 4 Lenke til kommentar
Elder of Zyklon Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Løsningen blir jo selvsagt å sende flere folk på Jobbsøkerkurs hos NAV. Jepp, de skal etterhvert ta seg av eldrebølgen når de har lært seg norsk og blitt skolert til den oppgave om tja, hvor mange år egentlig? Når eldrebølgen er over sannsynligvis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå