Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ustabil spenning i huset?


Anbefalte innlegg

Har ikke noe problem foreløpig, flytt gjerne til et mer passende forum hvis det finnes ett. Men jeg la nettopp merke til at lysene i huset blir ørlittegranne sterke og svakere et par ganger i sekundet, kontinuerlig. Jeg var ikke sikker på om jeg så riktig til jeg dimmet de lampene jeg kan dimme helt ned, og kontrastene ble langt tydeligere (og lettere å fokusere på).

 

Jeg aner ikke hvor lenge dette har pågått. Men kan en slik svak variasjon skade det elektroniske utstyret? Kan det skade kjøleskap, varmeovner, være brannfarlig? Eller er det kanskje helt normalt og ufarlig?

 

Har for øvrig lurt på om noen av sparepærene her har brutt sammen unormalt raskt. Kan det være relatert?

 

Edit: Jeg har ikke sett at det har skjedd igjen ennå.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det kan selvsagt være feil på frekvensen. Har du et multimeter som kan måle hz så kan du sjekke frekvensen. Skal være 50. Eventuelt sjekke at spenningen ligger på rundt 220-230 v.

 

Er du usikker kan everket sette på en måler som sjekker over tid, f.eks en uke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om dette kun gjelder lyset (som du dimmer ned) så kan det være at dimmeren er sliten, eller at effekten på alle pærene (sammenlagt) er litt større enn hva dimmeren takler.

 

Dersom du har 450W lysforbruk til sammen på en dimmer som er beregnet til 450W eller litt mindre, så kan det virke som om at lyset blinker.

 

Dersom det er problem med at foreksempel tv'en blir ødelagt eller at andre veldig merkelige ting skjer på det elektriske anlegget, så må EL verket kontaktes. De kan da sjekke opp om du har ustabil frekvens inn til huset ditt. Dersom frekvensen varierer veldig masse kan du risikere at foreksempel TV'en tar kvelden.

 

Spenningen inn på huset har ikke noe med frekvensen å gjøre. Denne kan ligge stabilt på 220 - 230 V, selvom at frekvensen er ustabil. Så du vil ikke merke noe dersom du måler dette med et multimeter.

 

Det er hvertfal ikke ditt problem om at frekvensen inn til huset er ustabil. Dette er da netteier sitt problem. De kan foreksempel ha en trafo i nabolaget utenfor huset ditt som er støyete å leverer fra seg store spiker på nettet. Disse kan vare et 1000-dels sekund å kan påføre skade på fint elektronisk utsyr, disse må derfor måles over tid, med spesielle instrumenter som er beregnet for frekvensmåling..

 

Et tegn på ustabil frekvens inn til huset kan være; dersom automatsikringer og jordfeil brytere plutselig begynner å trippe helt uten en god grunn. Eller dersom fint elektronisk utstyr blir ødelagt uten en god grunn.

 

Hadde jeg vert deg ville jeg ha begynt med å sjekka dimmerene inni huset ditt, at disse har en høyere effektverdi enn alle lysene tilknyttet den kursen samtidig.

 

Og eventuelt at ALT som dimmes på lyskursen er BEREGNET for å dimmes.

Spiker i frekvensen skal ikke (etter det jeg vet) være en brannfare.. MEN du har et veldig dårlig elektrisk anlegg, som fort kan ødelegge tv'er, pc'er mobiler osv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Spenning og frekvens er relativt enkelt å måle for enhver. Mange multimetre kan måle frekvens. Tenkte mest på å sjekek om det var store avvik. Jeg ville jo anta at om frekvensen var 30-40 Hz isteden for 50 så ville man merke det med mer flimrende lys og slikt. Det kan vel også være en optisk illusjon.

 

Lav spenning ville vel gitt svakt lys og flere problemer. Var borti ett hus som målte rundt 170 volt i huset, og innen de sjekket hadde det meste i huset tatt fyr. Lav spenning ville vel ikke gitt flimring i seg selv, ihvertfall om det f.eks var 210 volt isteden for 220-230v.

 

Høy spenning ville vel ført til at pærene røk oftere. Mange apparater er merket med høyere spenning og f.eks en del barbermaskiner takler spenninger fra 12 til f.eks 250 volt.

 

Tenker også på om det er bygget mange hus på din linje, og trafostasjonen du er koblet til er blitt underdimensjonert. Ett annet alternativ er vel om noen i nabolaget har noe voldsomt strømkrevende som belaster nettet mye. Kanskje et skipsverft eller noe.

Lenke til kommentar

Siden du merker flimringen på pærer med dimmer, og da helst når de er dimmet helt ned så regner jeg med at det er dimmeren, eller kombinasjonen av dimmer og type/størrelse på pærer som er problemet.

 

Du kan også få litt støy eller varierende spennning hvis du har industribedrifter i nærheten eller om du bor utpå landet og har en nabo som elsker å sveise eller bruke annet strømkrevende utstyr.

 

Men jeg må si jeg lurer litt på kommentarene om frekvens her, siden du ikke skriver noe om at du bor på en øde øy eller annet utilgjengelig sted som dkulle tildi at du forsynes av et selvstendig aggregat. Så og si all strømforsyning i Norge henger på samme nett og der er frekvensen 50Hz. Statnett har vel et akseptabelt avvik på ca 0.1Hz her, men i løpet av et døgn skal det være 50.00Hz i snitt. Det kan i tillegg nevnes at mange klokkeradioer og lignende bruker frekvensen til å stille klokka.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg oppfattet spørsmålet som om alt lys i hele huset flimret, og da tenkte jeg at det ved en feil kunne være for lav frekvens. 200v ved 50 hz burde ikke flimret mer enn 230 volt ved 50 hz.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Siden dette gjelder hele huset, og du ser det et par ganger pr sekund, vil jeg gjette på at det er en regulator som slår seg av og på kontinuerlig. Siden du ser det blinke, må det være snakk om en del effekt. Forsøk å koble ut (slå av eller ta ut kontakten på) VV-bereder, varmekabler på bad og andre steder, alle varmeovner, vannpumper (dersom du har vannbåren gulvvarme eller sentralfyr), og se når det blir borte. Dersom du fortsatt har det når alt dette (og sikkert noe jeg har glemt å ta med), er det sannsynlig at feilen kommer utenfra (feilen kan være hos en nabo).

 

Enkelte sparepærer ryker veldig fort, andre varer i årevis.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...