fishlake Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Jeg kjøpte et Panasonic DMC-ZX1 for ca 2,5 år siden. Tilfeldigvis oppdaget vi at det var mye støv på sensor. Det viste godt på skjermen når man zoomet til maks tele, og ved gjennomgang av gamle bilder viser det også der. Jeg tenkte at dette var en åpenbar reklamasjonsgrunn, men støtte på uventet motstand hos Camera & Videoteknikk (håndterer reparasjoner på Panasonic for Komplett.no) som påstod at det var brukerfeil: Ser det har kommet inn mye støv på sensor i ditt kamera. Dette skjer som regel da kamera ligger i lommer uten veske. Disse modellene er ikke støvtette og støv kan da komme inn om en ikke passer på å oppbevare de korrekt. Brukerfeil og dekkes ikke som mangel. Etter spørsmål til Panasonic Norge på deres Facebook-side fikk jeg aksept for mitt krav ("Er Panasonics kameraer mer utsatt for støv enn andre kameraer?"), men min opplevelse reiser spørsmålet om et kamera kan sies å være et lommekamera dersom det ikke tåler å ligge i lommen når man drar på tur. Camera & Videoteknikk unnslo seg heller ikke for å skrive følgende i sin arbeidsrapport: Anbefales lukket kameraveske for å unngå støvproblemer. Dette kamera / linse er IKKE støvtett! Burde ikke produsenten levert med veske dersom man må ha dette for å unngå støvproblemer? Hvilken interesse har verkstedet av å nekte "garanti"-reparasjon? Tjener de mindre på disse? Jeg kan ikke huske å ha opplevd støyproblemer på tidligere kompaktkameraer fra Canon og Casio. Har andre erfaringer rundt dette? Edit: skriveleif Endret 24. mai 2012 av fishlake Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Definisjonen på lommekamera går vel kun på størrelsen, og ikke at det tåler å ligge der med alt annet. Generelt så er det nok mange steder støv kan komme inn. Rundt skjerm, rundt alle knappene, zoomlinsen, batterilokk osv osv så om det ligger blandt annet rusk så kan nok støv komme inn. Vil allikevel si at det er mer sannsynlig under f.eks åpning av batteriluke for å ta inn og ut minnekort og batteri. Langt fra alle vesker er støvtette, og skal man legge ved veske øker prisen i forhold til konkurrentene. Selger sender vel kameraet til verkstedet som sjekker det. Om noe defineres som bruekrfeil eller normal slitasje, får vel ikke butikken dekket utgiftene om de deler ut et nytt kamera eller får det renset. Støv og fukt er gjengangere i elektronikkbransjen, siden folk heller vil ha tynne og lette dingser fremfor tyngre og tykkere som tåler fukt og støv. Lenke til kommentar
arr1000 Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Prøv å bruke en støvsuger Jeg hadde samme problem med mitt ZX1. Tok linsa og zoomet den max ut og holdt linsen mot støvsuger røret. Støvet på sensor forsvant umiddelbart. Du kan justere suge kraften med avstanden mot røret men vær forsiktig så du ikke glipper kameraet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. juli 2012 Del Skrevet 6. juli 2012 Teknisk sett så er jo ikke kameraene tette, med mindre man kjøper modeller som er vann og støvtette. Kamera har jo mange muligheter for at støv kan trekke inn, bl.a rundt objektiv, rundt knapper, inn i batteriluke, osv men sjeldent noe problem. Støv kan også komme inn under produksjon, så rart at de legger all skyld på deg? Jeg vil tippe at støv kan ha kommet inn gjennom batteriluken, f.eks ved inn og uttaking av minnekort og batterier, at kamera har ligget åpent for lenge mens dette har foregått og rett og slett uflaks. Jeg er nok ekstra parnoid mot slike ting, og har alltid brukt tett veske på mitt kamera. Aldri opplevd det selv, og heller aldri hørt om det før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå