Gå til innhold

Almennfaglig påbygning som privatist?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har noen spørsmål ifbm. almennfaglig påbygning etter fagbrev som privatist.

Har seg slik at jeg ønsker å ta generell studiekompentanse, men vil jobbe mest mulig samtidig.

Lurer på om privatist kan være noe for meg

Hvordan fungerer dette?

Er det slik at jeg må lese helt på egenhånd og ta eksamen i hvert enkelt fag?

Er det isåfall skriftlig eller muntlig eksamen? Evt. begge deler?

Er det mulig å ta skole på dagtid, men begrense det til 1 eller 2 dager i uka?

Eller må jeg ha 30 timers undervisning på skolen?

Muligens enkelte skoler som tilbyr dette?

Hva burde jeg gjøre for å få mest mulig tid til å jobb ved siden av?'

Finnes det andre måter jeg kan få generell studiekompetanse på og kombinere jobb samtidig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er fylt 23 i år kan du gå under noe som kalles 23/5 regelen, les mer om den her; http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

Muntlig eller skriftlig eksamen er avhengig av fag. For å gi et eksempel er samfunnsfag muntlig, norsk er både muntlig og skriftlig.

Du kan få undervisning på dagtid ved forskjellige private institusjoner som tilbyr klasseromsundervisning i fag du trenger til en eventuell eksamen som Sonans, Akademiet eller Bjørknes.

Hadde jeg skulle gjort det effektivt så hadde jeg brukt 1 år totalt på å ta GENS og fokusert på nettopp dette. Påbygg med så mange fag for å få oppnå GENS er krevende av deg som elev og om du behøver et gitt snitt for å komme inn på studier du ønsker medfører dette også et visst press. Å jobbe kan du gjøre i helgene og eventuellt noen kvelder i uken. Fokuser på en ting om gangen. Du får også støtte av Lånekassen for å ta opp fag om det overskrider 28 timer i uken med undervisning. Da vil du få lån til å dekke skolepenger for fag pluss 6800kr i mnden pluss en høyere sum i August og Januar som gjør at du kan bo og fokusere på å nettopp ta GENS.

Er du helt avhengig av å jobbe i en situasjon som at du har familie eller andre forpliktelser så har du mulighet å gå opp til de fagene du behøver som privatist. (Sjekk opp i dette for å bekrefte ettersom jeg ikke er helt sikker på om det er forskjell ved å være tilstede ved undervisningen som Samordna Opptak sier , eller om det er nok med å ta eksamen i de fagene du behøver.)

Lenke til kommentar

Tror nok privatist er tingen for meg.

Jobber til daglig som elektriker og det er enten fulltid eller ingenting.

Har ikke lyst til å sitte i kassa på rimi akkurat heller

Prøvde å finne ut av om man må ha både standpunkt og eksamenskarakter, men fant lite.

Noen som vet dette?

Lenke til kommentar

Til dit siste spm, når du tar en privatist eksamen, er det alt som trengs (trenger ikke både standpunkt og eksamen).

Hvis du er gammel nok, kan du søke om å komme deg inn hos voksenopplæringen. De har masse kveldskurs osv, for individer som jobber på dagen, ol.

Ellers, hvis du skal ta alt selv, som privatist, så vil det kreve sinnsykt mye av deg. Jeg gikk gjennom helvette for å ta opp 2 fag på egenhånd, ingen til å hjelpe deg, ingen som kan rette oppgavene dine. Du kan enten gå tilbake på vgs hvis du har skolerett fremdeles, eller betale for det via sonans eller hva nå enn det heter. Eller være kjempe disiplinert og gjøre det selv ;)

Lenke til kommentar

Sett at man tar det som privatist.

For meg med fagbrev vil det bli matte, norsk, naturfag, historie og engelsk?

Jeg må ha eksamen i samtlige fag, såklart.

Så jeg må melde meg opp tuil eksamen i hvert fag selv og ha både skriflig og munlitg eksamen slik som på vgs? Foregår muntlig eksamen på samme måte for en elev på skolen som for en privatist?

Alt i alt er jo dette et slit midlt sagt, men det positive er at jeg kan jobbe fulltid.

Kan jeg feks ta det over 2 år, altså ta opp feks matte og norsk det ene året og historie, engelsk og naturfag det andre?

Og hvordan får man bevist at man har GENS? Får man et papirskjøte eller sjekkes det elektronisk ved opptak til høyskole? Karakterene blir jo registrert på privatistwb.no, så det sjekkes kanskje der?

Uansett, takk for hjelpen folkens! Dette oppklarer mye!

Lenke til kommentar

Sett at man tar det som privatist.

For meg med fagbrev vil det bli matte, norsk, naturfag, historie og engelsk?

Jeg må ha eksamen i samtlige fag, såklart.

Så jeg må melde meg opp tuil eksamen i hvert fag selv og ha både skriflig og munlitg eksamen slik som på vgs? Foregår muntlig eksamen på samme måte for en elev på skolen som for en privatist?

Alt i alt er jo dette et slit midlt sagt, men det positive er at jeg kan jobbe fulltid.

Kan jeg feks ta det over 2 år, altså ta opp feks matte og norsk det ene året og historie, engelsk og naturfag det andre?

Og hvordan får man bevist at man har GENS? Får man et papirskjøte eller sjekkes det elektronisk ved opptak til høyskole? Karakterene blir jo registrert på privatistwb.no, så det sjekkes kanskje der?

Uansett, takk for hjelpen folkens! Dette oppklarer mye!

Hva fag du må ha står under Samordna Opptak sine sider, men om jeg ikke husker helt feil må du også ha samfunnsfag.

Detaljer ved de nevnte fagene som står på siden står det også oppført om det er en skriftlig eksamen eller muntlig. I norsk tror jeg at det er både hovedmål, sidemål og muntlig eksamen. Du kan også ringe samordna opptak eller privatweb for å forsikre deg om hvilke fagkoder du må melde deg opp i.

Det spiller ingen rolle når du tar de fagene. Du kan basically bruke hvor lang tid du vil. Det enkleste er nok å stykke opp fagene ja, men tidsrommet blir desto større. Jeg vil dog råde deg igjen til å ta alt effektivt gjennom 1 år, og heller ta fri fra jobben om du ikke har noe som knytter deg til å måtte jobbe.

Når du har bestått i fagene som kreves så tar du kontakt med din gamle skole og ber de om å lage ett nytt vitnemål.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ettersom du har fagbrev trenger du: Norsk (bokmål, nynorsk og muntlig), naturfag (muntlig + skriftlig flersvars oppgaver), matte (minimum1p+2p) og historie (nyere historie, muntlig)

kilde: http://www.samordnaopptak.no/info/generell-studiekompetanse/fagkrava/fagkrav-yrkesfag/index.html

Tar selv de fagene på 1 år. Men tar også fysikk 1 og matte r1 og r2. Har bare igjen 3 av 8 eksamener

Muntlig privatist eksamen foregår med at du får en halvtime forberedelse, så skal du være inne i en halvtime. Av den tiden skal du selv snakke i ca 10 minutter (ha et foredrag om ditt emne). Siste 20 minuttene brukes til samtale og forsøk hvis faget har det (naturfag er et av fagene du må ha som har forsøk)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høres jo greit ut. tror nok jeg velger å dele opp på 2 år. Har ikke mulighet til å ta fri fra jobben.

Toy_man: Ifbm naturfag eksamen, hvordan går man frem som privatist hvis man må ha et forsøk? Og hva består disse forsøkene som regel av?

Tar du også alt som privatist?

Og er du sikker på at man må ha 1p+2p? Har hørt flere andre steder at 1p holder.

Fy 1 og R1, R2 skal jeg ta senere på høyskolen tenkte jeg.

Lenke til kommentar

Har forresten også hørt at man må ha et visst timeantall på skolen for å kunne få GENS. Stemmer det eller er det mulig og få det kun ved å studere selv?

Og er det feks. mulig og ta 1 eller 2 fag på skolen og de 2 andre som privatist? Slik at det bare blir 2 skoledager i uka?

Faen så mye greier..

Lenke til kommentar

Det er ingen regel imot å komme med kommentarer, som desverre for noen, kan oppleves som negative. Hvis en person ytrer ønske om å få seg generellstudiekompetanse, med bakgrunn i at han/hun ønsker å studere videre ved en høgskole eller et universitet. Men sier sier "faen så mye greier", eller noe lignende. Kan det ikke være i personens beste interesse å få opplyst om at det de begir seg ut på er faktisk "faen så mye" og det blir enda "mere mye faen" når de kommer seg ut fra VGS og inn på høyereutdannelse.

Så nei, jeg sparer meg ikke for en sånn kommentar. Selv om det ikke er det man nødvendigvis ønsker å høre aldri, er det lite gjennomtenkt å nekte noen å ytre (for å være veldig klisje) "den brutale sannheten".

Hvis jeg hadde vært en person som hadde nubbesjans på å bli spesialjeger (noe jeg ikke har heller), som ønsker ønsker ønsker, men samtidig ytrer meninger som "men jeg er ikke så glad i å trene da". Skal man nekte noen å kommentere noe i duren av "Jammen da burde du åpne øya litt, og se at dette får du ikke til med den holdningen"...

P.s. Skjønner fra responsen din at du heller ytret irretasjon mot oppbygningen til systemet, da mtp hvor mange forskjellige "puslebrikker" som må på plass, og ja det er et herk å få til.

P.s.s. Det er heller denne forklarende kommentaren jeg kunne ha spart meg for ;)

Lenke til kommentar

Høres jo greit ut. tror nok jeg velger å dele opp på 2 år. Har ikke mulighet til å ta fri fra jobben.

Toy_man: Ifbm naturfag eksamen, hvordan går man frem som privatist hvis man må ha et forsøk? Og hva består disse forsøkene som regel av?

Tar du også alt som privatist?

Og er du sikker på at man må ha 1p+2p? Har hørt flere andre steder at 1p holder.

Fy 1 og R1, R2 skal jeg ta senere på høyskolen tenkte jeg.

Jeg går på privatskole. Så vi fikk et hefte med de mest vanlig forsøkene man kunne få. Men det står flere forsøk i boken, og du kan jo alltids gå innom en privatskole og spørre om de har et hefte. Mest vanlige tror jeg er elektrisitet (koble med hurtigkoblinger) og elektrolyse.

Litt usikker på hvilken matte du trenger. For det står at du må ha noe som tilsvarer 140 timer. Matte 1p+2p tilsvarer ca 300 timer til sammen tror jeg. Men vil anbefale deg å kontakte en rådgiver. Han vil kunne svare på dette. Ble litt usikker akkurat nå dessverre.

Hvis du studerer selv. Så må du ta privatisteksamen for å bevise at du har kompetanse innen for det faget med det antall studie timer. Du må gå på skole for å kunne få timene og for å slippe privatisteksamen. Det er mulig å ta noen fag på skolen og ta noen fag som privatist.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar folkens.

Beklager at jeg uttrykte meg litt feil ovenfor her, selvfølgelig er det feil å ha en slik holdning, og det var ikke negativt ment i det hele tatt )

Dette skal nok gå bra, kontakter en rådgiver jeg kjenner og får svar på det siste der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...