Metasenter Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Hei! Jeg fikk så kjappe og flotte svar på den siste tråden jeg lagde, så jeg bestemte meg for å lage en ny en for å få svar på de andre tingene jeg er usikker på. Jeg legger ved to bilder hvor jeg har markert i paint de områdene jeg er usikker på, og jeg har skrevet litt tekst for å vise dere hva jeg ikke vet. Blir det riktig å si at begge disse båtene har anker som ligger i en ankerlomme, helt opp mot ankerklysset? Jeg har markert noen symboler som ofte finnes på skroget til større skip, som jeg gjerne vil vite hva betyr. Jeg tror i hvert fall at ett av symbolene markerer baug thruster(e). Jeg har også lagt merke til at mange skip har noen gummi "remser" på skutesiden, og jeg lurer på om dette er noe som kalles for gummi fendere? Jeg lurer også på hva det midterste halegattet (det som er direkte over bulben) "brukes" til? Det føres nok trosser gjennom halegattet, men i hvilke situasjoner bruker man det midterste gattet istedenfor de gattene på sidene? Det er jo de gattene på sidene at man tar ut trosser for å sette baugspring og baugfortøyning, og eventuelt brest. Noen som vet? Og til slutt, så er det noen kvadrat / rektangulært formet gatt på "rekka" OVER der hvor trossene tas ut. Hva er disse gattene sin funksjon? Jeg vet det er mange spørsmål her altså, men jeg vil så gjerne kunne dette og google har faktisk ikke svaret på disse spørsmålene. Derfor må jeg vende meg til noen kloke hoder her inne på den maritime enden av forumet, hehe. Tusen takk for all hjelp. Endret 23. mai 2012 av Metasenter Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Det fremre merket i baugen indikerer at skipet har bulb. Det to trekantene er tug merker, et forsterket område hvor slepebåter kan dytte, normalt så pleier det også stå skrevet "tug". "hullet" i baugen er hvis supplybåten skal brukes som aktersleper, da legges det en trosse fra der til akter på en skip og supplybåten bremser ned skipet samt styrer hekker sideveis, eller at supplybåten blir tauet. De åpningene over gattene er for at man skal kunne knyte på en "monkyhand/monkey's fist" på trossene for og kaste de til land. Baug-thusterene har du riktig, grunnen for at ankeret er skult er at disse båtene ofte manøvrerer med slepetrosser som blir forflyttet og et åpent anker kan forårsake en kiling av tau/trosse. Hjemmelekse: hva er plimsollmerke Edit: som du vil oppdage så er det enkelte slepebåter som sleper akter som faktisk bakker under slepet disse båtene har ikke konvensjonell propellutstyr men voithsystem eller liknende, en supplybåt kan ha 360 grader thrustere eller konvensjonelle propeller, men disse båtene er ikke designet spesifikk til denne type slep så da er det sikkert og ha trossa i baugen. http://www.marinetra...&photoid=186778 http://www.marinetra...&photoid=143763 Link til en fin side om slepebåter. Endret 23. mai 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 23. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Det fremre merket i baugen indikerer at skipet har bulb. Det to trekantene er tug merker, et forsterket område hvor slepebåter kan dytte, normalt så pleier det også stå skrevet "tug". "hullet" i baugen er hvis supplybåten skal brukes som aktersleper, da legges det en trosse fra der til akter på en skip og supplybåten bremser ned skipet samt styrer hekker sideveis, eller at supplybåten blir tauet. De åpningene over gattene er for at man skal kunne knyte på en "monkyhand/monkey's fist" på trossene for og kaste de til land. Baug-thusterene har du riktig, grunnen for at ankeret er skult er at disse båtene ofte manøvrerer med slepetrosser som blir forflyttet og et åpent anker kan forårsake en kiling av tau/trosse. Hjemmelekse: hva er plimsollmerke Edit: som du vil oppdage så er det enkelte slepebåter som sleper akter som faktisk bakker under slepet disse båtene har ikke konvensjonell propellutstyr men voithsystem eller liknende, en supplybåt kan ha 360 grader thrustere eller konvensjonelle propeller, men disse båtene er ikke designet spesifikk til denne type slep så da er det sikkert og ha trossa i baugen. http://www.marinetra...&photoid=186778 http://www.marinetra...&photoid=143763 Link til en fin side om slepebåter. Tusen takk for ett veldig informativt svar! Det høres ut som om du virkelig vet hva du snakker om. Jeg har nå rettet på bildet, så hvis du gidder å se over det ville det vært flott. Jeg vet at plimsollmerket ble oppfunnet av en mann som het Plimsoll til etternavn, og at det hører sammen med lastemerket. Sammen med lastemerket forteller det deg hvor dypt du kan laste skipet i forskjellige soner på et godkjent kart. På plimsollmerket står også initialene til et klassifikasjonsselskap, som f.eks; det norske veritas, american bureau, germanischer lloyd, lloyds register of shipping eller bureau of veritas. Slik som jeg har forstått det, så kom plimsollmerket slik at havnefogden skulle kunne stå på kaien og se på båtene i det de dro fra kai, og sørge for at ingen av båtene overlastet (lastet over plimsollmerket). Stemmer det, eller? Edit: var foresten de gummi remsene som jeg markerte i min første post det som kalles for fendere? Eller gummi-fendere? Endret 25. mai 2012 av Metasenter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå