srbz Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Og som jeg sa, ingen trenger apps og GPS, derfor blir det urimelig å kreve at butikken skal ha slike telefoner liggende. Prøv å bruke det argumentet når du selger en smarttelefon. Klart apps og GPS har nytteverdi. Spørsmålet er hvordan denne nytteverdien stiller seg i forhold til selger kostnader ifm. å kunne tilby dette. Dessverre vanskelig å avgjøre, særlig mtp. at hver enkelt kunde har sitt eget, unike bruksmønster. Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Jeg tenker ihvertfall slik.... Kjøper man en GPS og må sende den til reparasjon har man krav på låneprodukt hvis det tar lengere tid enn 1 uke. Kjøper man en MP3 spiller og må sende den til reparasjon har man krav på låneprodukt hvis det tar lengere tid enn 1 uke. Hvis man kjøper en telefon og betaler ekstra for å få disse funksjonene inkludert.... ja da bør også lånetelefonen ha disse funksjonene. Mener vel det var en lov som gjorde at kundene ikke kunne kreve dette hvis det utgjorde en stor utgift for selgeren men i dag er ikke en telefoner med 3G, GPS, etc spesielt dyre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Du mener det var en lov som sa det ja. Har du lest tråden, eller? Følgende står i forarbeidene: Departementet legger vekt på at det foreligger et kontraktsbrudd som selgeren bærer risikoen for Det må man ikke glemme. Som nasciboy sier, man har betalt ekstra for å få en ekstra bra telefon. Da skal man ikke avspises med at "dette er luksus og leketøy som du egentlig ikke trenger" når selgeren bryter avtalen. 2 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Men loven sier allikevel at man kan risikere å ikke få et låneprodukt. Ja, i utgangspunktet har en forbruker krav på lånegjenstand, men som loven sier: Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Det er vel akkurat det som har vært diskutert i denne tråden? 2 Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 28. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2012 (endret) Kan ikke se for meg at det er en ulempte for Netcom å få noen nyere telefoner som lånetelefoner. Som jeg forstår har man Android kan man vel ikke få Windows Phone som låneprodukt? Ettersom det kan jo bli en ulempe igjen for forbrukeren. Bare lurer på dette, jeg aksepterer en nokia med Windows Phone men trenger å være nyere og med GPS, wifi osv. Tror ikke engang Netcom har så nye lånetelefoner engang å gi ut ettersom de sa det var gamle nokia'r. Endret 28. mai 2012 av Andzel Lenke til kommentar
hean Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Du mener det var en lov som sa det ja. Har du lest tråden, eller? Følgende står i forarbeidene: Departementet legger vekt på at det foreligger et kontraktsbrudd som selgeren bærer risikoen for Det må man ikke glemme. Som nasciboy sier, man har betalt ekstra for å få en ekstra bra telefon. Da skal man ikke avspises med at "dette er luksus og leketøy som du egentlig ikke trenger" når selgeren bryter avtalen. Alt kan vel være luksus, det å i det hele tatt ha en telefon kan man argumentere for er luksus. Men hvor går egentlig grensen? JEG mener at grensen går på funksjoner man får kjøpt som egne dedikerte produkter. Det selges egne GPS-er, dermed bør man få en telefon med GPS-funksjon som lånetelefon dersom det er en viktig funksjon i telfonen du har til reperasjon. Det selges dedikerte MP3 spillere, dermed bør man få en telefon med MP3-funksjon som lånetelefon dersom det er en viktig funksjon i telfonen du har til reperasjon. Det selges kameraer, dermed bør man få en telefon med kamera som lånetelefon dersom det er en viktig funksjon i telfonen du har til reperasjon. Etc, etc, ... Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 2. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2012 Har nå sendt en e-mail forventer vel svar senere i neste uke. Får vi se hva Netcom sier og hva de forsvarer seg med! Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 7. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2012 Oppdatering: Ingenting har skjedd enda, selv om det står at de tar kontakt i løpet av 24 timer. Noe som er feil, har ventet nå snart over tre dager. Snakket med chat supporten og de har ikke engang sett på klagen/brevet ifra meg. Heia! Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Hørte ikke noe i løpet av denne uka. Er rart de får lov å skrive i løpet av 24 timer! Pluss skulle nesten fått lov å heve kjøpet når det bruker så langt tid! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Har du i det hele tatt sendt inn telefonen? Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 (endret) Nei, de ville ikke sende meg noe ettersom jeg krevde en lånetelefon etter det tar lenger enn syv dager. o.o. Ble henvdig til Netcom butikken her men de kunne ikke gjøre noe ettersom de hadde eldre telefoner til utlån nesten O.O. Sjefen var på pappperm der så de kunne ikke gjøre en dritt.. For et styr ^^. Sender jeg inn telefonen har jeg ingen telefon og det er krise ^^. Endret 10. juni 2012 av Andzel Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 (endret) Så vidt jeg forstår så sendte du et skriftlig krav om lånetelefon for ca. en uke siden. Jeg ville forsøkt å purre på de et par ganger, så har du ditt på det tørre. Om de da ikke har svart deg, eller imøtekommet ditt ønske om lånetelefon innen rimelig tid (ansett av Forbrukerrådet som opp mot 5-6 uker) så har de ikke gitt deg avhjelp innen rimelig tid, og du har rett på å heve kjøpet og kjøpe ny telefon i en seriøs butikk. Her er også en som er misfornøyd med Netcom sin kundeservice (jeg ser du har vært inne på den, Andzel, men bare for å poengtere at dette tydeligvis ikke er et enkelttilfelle): Netcom i Fredrikstad Endret 10. juni 2012 av Bergendahl Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 Ja, det gjorde jeg. Har purret to ganger på den. Det står også innen 24 timer på hjemmesiden :o. Synes det er helt useriøst av Netcom å drive på sånt! Er ikke lenge til jeg bytter til Telenor som har bedre dekning osv! Vært trofast kunde i over 7 år og dette får jeg.. Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 19. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2012 (endret) Hva synes dere om dette de skrev tilbake? Hei, Det stemmer at vi ikke har noen annen type lånetelefon enn de man kan sende SMS og ringe med. Du har krav på en gratis lånetelefon etter 7 dager på service. Det står ingenting i Forbrukerkjøpsloven om at man har krav på en tilsvarende telefon. Følgende står vedrørende lånetelefon i Forbrukerkjøpsloven §30 Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Jeg har krav på en lånetelefon hvis det tar lenger enn syv dager også veit jeg men ser ikke ut som Netcom engang veit dette. Er skummelt svar å få ifra de! Trodde disse var et seriøst bedrift! Endret 19. juni 2012 av Andzel Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Mangelfull kunnskap, på det beste. Svindel og bedrag, på det værste. Klikk og klag hos forbrukerrådet. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. juni 2012 Del Skrevet 19. juni 2012 Enig. Bullshit. Du har krav på en gratis lånetelefon etter 7 dager på service. Nei, du har krav på en lånetelefon dersom service tar mer enn en uke, slik de også selv siterer forbrukerkjøpsloven. Det er ikke det samme som at du ikke har krav på det før etter dag 7. Det står ingenting i Forbrukerkjøpsloven om at man har krav på en tilsvarende telefon. Ikke ordrett, forbrukerkjøpsloven bruker begrepet "erstatningsgjenstand". Det er åpenbart at et kjøleskap ikke er en erstatningsgjenstand for en fryseboks selv om begge deler kjøler maten, og at en trøsykkel ikke er en erstatningsgjenstand for en bil, selv om begge deler er transportmidler. Hvorfor skal en mobil som kun kan ringe og sende SMS være en erstatningsgjenstand for en mobil som kan sende epost eller har GPS? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Nemlig. Det står ikke "tilsvarende", men det må altså være en erstatning. Enhver telefon er ikke en erstatning for en smarttelefon. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Dessuten: lånegjenstanden skal man ha i det øyeblikket det er klart at det kommer til å ta mer enn en uke å få avhjelp gjennomført. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 20. juni 2012 Del Skrevet 20. juni 2012 Dessuten har FTU slått fast at man skal ha med de samme funksjonene: http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfdocument.aspx?journalpostid=2008013442&dokid=15662 Utvalget bemerker at lånetelefonen skal fylle tilnærmet det samme formål somkjøpsgjenstanden, selv om man ikke kan kreve at den på alle måter er identisk. I den forelagte sak fikk klageren tilbud om en lånetelefon uten GPS og kamera, og har etter utvalgets syn således ikke fått stilt en erstatningsgjenstand til sin disposisjon som oppfyller kravet i fkl § 30(3). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå