SarahAJ Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Vet ikke helt om dette ble plassert under riktig emne, men jeg tar sjansen. Jeg er en jente på 16 år som opplever en del problemer hjemme. Har hatt lyst til å flytte for meg selv lenge, rett og slett fordi det ikke fungerer å bo hjemme. Jeg begynner på videregående skole til høsten, noe som kan bli en utfordring med tanke på hvor mye mer arbeid det blir. Klarer ikke helt å konsentrere meg om skole når jeg er hjemme, fordi det er så mye annet å ta hensyn til . Med tanke på at jeg ikke kunne få borteboer-stipend fordi skoleveien ikke var lang nok heller, så jeg ingen utvei. Men jeg snakket med en lærer på skolen, og vi fant ut at det var mulig å få stipend så lenge det var såpass store problemer hjemme at man ikke fikk konsenrtert seg om skole, men dette måtte dokumenteres av enten helsesøster, psykolog etc. Det var også en annen som rett og slett foreslo at det må kunne gå an å rett og slett bare flytte og så få penger fra sosialen. Noe som vet noe om dette, og hvor mye kan man eventuelt få? Lenke til kommentar
Leddbussen Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Når du er under 18 år og skal ha penger fra sosialen så blir nok barnevernet koblet inn. Det du bør gå for er å få borteboerstipend på bakgrunn av hjelp fra helsesøster/lærer. Du kan også ta kontakt med barnevernet selv og be om å få litt hjelp hjemme. Det betyr ikke automatisk at de tvangsflytter deg, de kan bistå deg og familien din på mange måter. Det er på ingen måte enkelt eller trivelig å få sosialhjelp, forsøk alle andre muligheter først. Lenke til kommentar
Ned Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Er det ikke støtteordninger for å gå på videregående "langt" borte fra hjemstedet ditt? Vurder f.eks å ta en IB linje en eller annen plass et stykke borte om du er motivert for videre skolegang etter videregående. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Barnevernet kan bistå også økonomisk om det å bo for deg selv er det beste for deg. Sosialhjelp får du ikke når du er under 18, da det er foreldrene dine som har plikt til å forsørge deg. Men det er mulig å søke om stipend pga personlige grunner ja, rådgiveren kan sikkert hjelpe deg videre med dette. 1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Som nevnt er barnevernet rette instans for personer under 18. Om man får hjelp eller ikke avhenger nok av situasjonen. Får man hjelp vil nok utbetaling tilsvare ca. det samme som sosialhjelp. Lenke til kommentar
SarahAJ Skrevet 23. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Er det ikke støtteordninger for å gå på videregående "langt" borte fra hjemstedet ditt? Vurder f.eks å ta en IB linje en eller annen plass et stykke borte om du er motivert for videre skolegang etter videregående. Er rimelig skolelei, så videre utdanning blir ikke aktuelt. Har planer om å gå på elektrofag, så får jo lærlinglønn når jeg fyller atten, men orker virkelig ikke to år til hjemme. Til dere andre: Barnevernet er egentlig det siste jeg har lyst til å blande inn, men hvis det blir sånn at jeg ikke finner noen andre muligheter, så har jeg jo ikke noe valg. Det som er så dumt med borteboerstipend er at det kun er på rett under 4000,-. De fleste leiligheter ligger på mer enn det, og i tillegg kommer jo strøm, mat og alle andre utgifter. Får mulighet til vanlig grunnstipend også, men det er heller ikke så mye. Prøver også å finne en deltidsjobb i tillegg. Endret 23. mai 2012 av SarahAJ Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Du kan jo alltids begynne å jobbe da. Selv om det er begrenset med jobber for en 16-åring. Lenke til kommentar
SarahAJ Skrevet 23. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2012 Du kan jo alltids begynne å jobbe da. Selv om det er begrenset med jobber for en 16-åring. Er allerede på leting Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Så bra. Kanskje en klisje, men det føles mye bedre å tjene egne penger enn bare å ta i mot stønader. 1 Lenke til kommentar
SarahAJ Skrevet 23. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2012 Så bra. Kanskje en klisje, men det føles mye bedre å tjene egne penger enn bare å ta i mot stønader. Det er helt sant! Finner stadig vekk ledige stillinger hvor jeg kunne passet inn, men jeg bor på landet hvor det aldri går busser, så kommer meg aldri noe sted. Også en av grunnene til t jeg vil flytte til byen Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Som nevnt er barnevernet rette instans for personer under 18. Om man får hjelp eller ikke avhenger nok av situasjonen. Får man hjelp vil nok utbetaling tilsvare ca. det samme som sosialhjelp. Jepp, men det som var skrevet over her var at barnevernet kunne hjelpe hjemme hos dem. Få vet at barnevernet også kan støtte at ungdom flytter for seg selv, og at det å gi økonomisk støtte er en av de vanligste hjelpetiltakene barnevernet gir. Lenke til kommentar
Leddbussen Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Syns det blir litt for enkelt av deg å si at du ikke vil blande inne barnevernet. Sosialhjelp er for voksne, og barnevernet er for barn og du er ennå bare et barn. Så da må du ta det du får. Uansett så skal det vanskelig gjøres å få sosialhjelp når du er student med mindre du har en særs god grunn, tviler på at kjipt hjemme gjøres som gjeldende grunn. Det er like greit å gå til BV de er som jeg har hørt fra mange meget behjelpelige, selv om det eneste folk hører om de er når det er full kræsj mellom de og noen gale foreldre. Lenke til kommentar
SarahAJ Skrevet 24. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2012 Syns det blir litt for enkelt av deg å si at du ikke vil blande inne barnevernet. Sosialhjelp er for voksne, og barnevernet er for barn og du er ennå bare et barn. Så da må du ta det du får. Uansett så skal det vanskelig gjøres å få sosialhjelp når du er student med mindre du har en særs god grunn, tviler på at kjipt hjemme gjøres som gjeldende grunn. Det er like greit å gå til BV de er som jeg har hørt fra mange meget behjelpelige, selv om det eneste folk hører om de er når det er full kræsj mellom de og noen gale foreldre. Skjønner godt hva du mener, men grunnen til at jeg ikke vil blande inn barnevernet er på grunn av familien min. Selv om jeg virkelig ikke har det bra, så betyr jo ikke det at jeg ikke er glad i dem. Men må man, så må man. Er jo gjerne det man forbinder med BV da, gale foreldre. Høres rett og slett litt skummelt ut, men alt de gjør er jo å hjelpe barn som ikke har det så greit. Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Du kan bo hos meg -kjekk96gutt Lenke til kommentar
SarahAJ Skrevet 25. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2012 Du kan bo hos meg -kjekk96gutt Joda, er på vei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå