Metasenter Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle plassere denne tråden, men jeg tok til slutt sjansen på å plassere den hit, hehe. Jeg lurer på hvilket proteinpulver som er å anbefale hvis man vil få i seg den nødvendige daglige dosen av proteiner / vitaminer? Eventuelt hvilke andre tabeletter eller protein shaker som kan være lure å ta hvis du vil gi kroppen det den trenger? Jeg trener ikke manisk, men jeg trener litt kondisjon, benkpress, manualer, roing, og nedtrekk når jeg er på jobb. Dette skjer kanskje 2 til 3 ganger i uken. Jeg må dessverre meddele at jeg er utrolig slarkete når det kommer til det å lage meg mat og holde et variert kosthold [dessverre], men slik er det bare. Jeg skal selvfølgelig prøve å forbedre meg her, men jeg vil gjerne ha noen anbefalinger når det kommer til nyttige tilskudd som proteinpulver / andre tabeletter. Jeg har tidligere brukt kreatin monohydrat, men kan ikke si at jeg merket noe i det hele tatt av å bruke dette. Kanskje jeg ikke brukte det lenge nok, men jeg merket i hvert fall ikke noen forskjell. Uansett, har dere noen tips eller anbefalinger til meg? Takk på forhånd. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Hva er målet med treningen? Skal du bli større eller skal du bli sterkere? Hvis du kun trener for å bli sterkere trenger du bare 1-1.5g protein/kg/dag. Hvis du skal legge på deg muskelmasse trenger du 2g eller mer protein/kg/dag. Så hvis du ikke er manisk trenger du egentlig ikke proteinpulver hvis du ikke spiser veldig dårlig og får ikke i deg nok protein i løpet av en dag. Da kan du kjøpe deg f.eks whey protein og ta en shake til frokost, etter trening og evt kjøpe deg kasein protein som du tar før du legger deg. Få i deg minst 50% protein fra "ekte" mat. Greit å ta multivitamintilskudd så er du sikker på at du får i deg alle vitaminer/mineraler du trenger. Kjøp multivitamin som er utviklet av naturlige stoffer og ikke kunstig. Solaray Spectro er et godt multivitamintilskudd. Hvis du ikke spiser mye fet fisk ville jeg også tatt tran hver dag eller omega3 tilskudd. Eks Eskimo omega. Endret 23. mai 2012 av eleNef Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 23. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2012 Hva er målet med treningen? Skal du bli større eller skal du bli sterkere? Hvis du kun trener for å bli sterkere trenger du bare 1-1.5g protein/kg/dag. Hvis du skal legge på deg muskelmasse trenger du 2g eller mer protein/kg/dag. Så hvis du ikke er manisk trenger du egentlig ikke proteinpulver hvis du ikke spiser veldig dårlig og får ikke i deg nok protein i løpet av en dag. Da kan du kjøpe deg f.eks whey protein og ta en shake til frokost, etter trening og evt kjøpe deg kasein protein som du tar før du legger deg. Få i deg minst 50% protein fra "ekte" mat. Greit å ta multivitamintilskudd så er du sikker på at du får i deg alle vitaminer/mineraler du trenger. Kjøp multivitamin som er utviklet av naturlige stoffer og ikke kunstig. Solaray Spectro er et godt multivitamintilskudd. Hvis du ikke spiser mye fet fisk ville jeg også tatt tran hver dag eller omega3 tilskudd. Eks Eskimo omega. Målet med trening er vel egentlig litt blandet. Jeg vil bli litt sterkere, og øke en del med vekt og repetisjoner i benkpress, men samtidig vil jeg også få større kropp / mer muskelmasse. Jeg fokuserer nok mest på øking av muskelmasse. Det som er problemet, som sagt, er at jeg sliter litt med å få kostholdet på riktig sti. Jeg får nok ikke alltid i meg dagens nødvendige proteiner osv, så derfor tenkte jeg at det kunne være lurt å begynne å drikke litt proteinpulver hver dag. Jeg skal sjekke ut de multivitaminene, takk. Noen flere anbefalinger? Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Vekt, høyde, alder, treningsprogram? Men vil på det sterkeste anbefale Ryp, og om du ikke vil følge treningsprogrammet er kostholdsdelen der veldig fin for en som akkurat har begynt og tenke over på hva han spiser (er jo like viktig som selve treningen ) https://www.tn.no/ryp Hele programmet er greit lesestoff men kostholdsplanen er på side 21 Og poenget her er ikke å nødvendigvis følge den 100%, trenger ikke følge den 50% endang, kan godt fordele det på 3 eller 8 måltid bare man får i seg nogenlunde de samme macroene for hele dagen (kan selvfølgelig bytte ut ris med tilsvarende mengde potet/brødvare og karbonadedeig med annen, morphe to måltid inn i ett osv.) gjør heller ikke noe om man spiser 2500kcal en dag og 2700kcal den neste eller 20g ekstra fett en dag og 15 minde den neste bare man ligger i sjiktet sånn ca. med sånn ca. protein/karb/fett fordeling. Proteinpulver er langt fra nødvendig daglig, selv bruker jeg det bare etter trening og i havregryna til frokost. Trenger ikke tenke på sånne dyre, avanserte ting som kasein heller sålenge du begynner spise nogenlunde bra, vil i første runde anbefale at du starter i denne rekkefølgen, Velbalansert kosthold + multivitamin & tran, når det er i boks vil jeg anbefale vanlig whey, og da kun for å fleske på litt ekstra akkurat der kroppen gjerne har bruk for kjappe proteiner, som vedsiden av frokosten/i havregryna og etter trening. (proteinfabrikken og xlife har tilbud 9kg for 999 akkurat nå men xlife har gratis frakt) mange som absolutt "må" ha karb-pulver i shaken etter trening men spiser du ett eple og ett par brødskiver for eks. har det marginalt lite og si. Når du har funnet flyten i det så kan du vurdere om du trenger kreatin, zma, koffein piller, test boostere, jack3d osv. men det finnes ikke vidundermiddel (ivertfall ikke lovlig) og en som bruker allt kosttilskudd i hele verden kommer aldri lengre enn han som spiser skikkelig om han ikke gjør det selv. Ble litt rotete på morran men håper jeg svarte på noe iallefall. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Etter trening er vanlig sunn og næringsrik mat alltid det beste. Proteintilskudd bruker jeg kun når vanlig mat ikke er så enkelt å få tak i, f.eks når jeg trener på jobben. Bruker og proteintilskudd når jeg har trent ekstra hardt, og det er lenge til neste måltid. Men det er egentlig ikke så mye protein som skal til, og kroppen omdanner overflødig protein til glykogen. Det er en svært kostbar måte å fylle opp glykogenlagrene på, og denne prosessen gir masse avfallstoffer som amoniakk og sånt. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Nei, poenget med å ta proteinshake etter trening er at proteinpulveret(whey f.eks) taes opp mye raskere enn vanlig mat som kjøtt. Da får man i gang proteinsyntesen raskest mulig som er optimalt for vekst. Rundt 1-1.5t etter trening spiser man et skikkelig måltid med mat. Det finnes mange studier som viser forskjellig. Det er hvertfall sånn at en scoop proteinshake etter trening har effekt. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Nei, poenget med å ta proteinshake etter trening er at proteinpulveret(whey f.eks) taes opp mye raskere enn vanlig mat som kjøtt. Da får man i gang proteinsyntesen raskest mulig som er optimalt for vekst. Rundt 1-1.5t etter trening spiser man et skikkelig måltid med mat. Det finnes mange studier som viser forskjellig. Det er hvertfall sånn at en scoop proteinshake etter trening har effekt. Det er helt rett i det. Den ene scoopen like etter trening (innen de første 30 minuttene) er veldig gunstig for å stoppe muskelnedbrytningen, men da bare når man har trent hardt nok til å faktisk starte på en muskelnedbrytning. Men dersom man ikke har trent svært hardt og likevel skal spise noe innen 30 minutt er det ikke nødvendig med proteinshake vil jeg hevde. Proteinshaken inneholder dessuten ikke de mineralene og vitaminene som kroppen også trenger etter trening. Det som mange gjør feil er å la være å spise vanlig mat på grunn av proteinshaken. Den må alltid være et tilskudd og ikke en erstatning. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Vel jeg regner med OP har tenkt å legge på motstand mens han trener å ikke drive med tulletrening som 99% av jenter gjør. Man får kjøpt måltidserstattere som inneholder alle de mineralene og fettsyrer man trenger som man kan ta etter trening(gainer) men man vil aldri svette så mye under styrketrening som varer maks 90min at man vil ha behov for mineraler under/rett etter treningen. Hvis man driver med langkjør kardio vil man trenge mineraler ja. Jeg ville tatt minst 20g før og etter trening og så klart ikke erstatte skikkelig mat med proteintilskudd. Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 Tusen takk for alle tips. Jeg skal begynne med tran & multivitaminer hver dag, og jeg skal lese gjennom RYP "heftet" og gjøre mitt beste for å vende meg til et godt kosthold. Jeg har også bestilt Whey protein som jeg skal begynne å ta etter hver trening. En ting jeg lurer på, dog, er hvilken del av RYP arbeidsboken jeg bør følge? Jeg har lastet ned RYP arbeidsbok, og der kan jeg velge mellom grunnprogram, ekstrem muskelvekst og ekstrem forbrenning. Jeg tenker at ekstrem forbrenning kanskje er for de med litt for mye fett på kroppen, mens ekstrem muskelvekst eller grunnprogram kanskje passer bedre for meg. Det som er litt dumt er at jeg ikke har sett eller hørt om halvparten av øvelsene som RYP arbeidsboken vil at jeg skal utføre tre ganger i uken. Jeg er også redd det kan bli litt tull med å organisere vektene og vektøkingen etter det grunnlaget som jeg allerede har (jeg kan nok ikke bruke de vektene som allerede er påført på listen for uke 1). Jeg tenker at jeg må sette av en dag til å prøve min max på alle øvelsene som RYP boken vil at jeg skal utføre. Noen ideer / tanker om dette? Lenke til kommentar
fenele Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Start med RYP Grunnprogram du. Kjør det ferdig så begynner du med muskelvekstprogrammet. Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 (endret) Roing (bredt) er det at man sitter på en sånn romaskin (se på bildet), eller er det stående roing med en stang som menes? Hva med benkpress DB? Hva betyr det at man gjør benkpressen "DB"? De andre øvelsene skal vel gå bra, men jeg er litt usikker på akkurat disse to i alle fall. Takk for hjelpen foresten! Endret 31. mai 2012 av Metasenter Lenke til kommentar
fenele Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Er sittende som på bildet ditt ja, bare med bredt grep. DB = dumbbell som betyr hantel eller manualer. Du kjører skråbenk med liten skrå(oppover) og DB. Lenke til kommentar
Metasenter Skrevet 31. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2012 Er sittende som på bildet ditt ja, bare med bredt grep. DB = dumbbell som betyr hantel eller manualer. Du kjører skråbenk med liten skrå(oppover) og DB. Tusen takk. Når jeg skal finne ut hvor mye tyngde jeg skal ha i begynnelsesfasen av dette programmet (før jeg øker), skal jeg da prøve 1RM i hver øvelse, eller utforske litt hvor mange repetisjoner jeg klarer med forskjellige vekter? Beklager for at jeg stormer deg med spørsmål, men jeg er "newb" Lenke til kommentar
fenele Skrevet 31. mai 2012 Del Skrevet 31. mai 2012 Er sittende som på bildet ditt ja, bare med bredt grep. DB = dumbbell som betyr hantel eller manualer. Du kjører skråbenk med liten skrå(oppover) og DB. Tusen takk. Når jeg skal finne ut hvor mye tyngde jeg skal ha i begynnelsesfasen av dette programmet (før jeg øker), skal jeg da prøve 1RM i hver øvelse, eller utforske litt hvor mange repetisjoner jeg klarer med forskjellige vekter? Beklager for at jeg stormer deg med spørsmål, men jeg er "newb" Står i programmet at du skal teste 10RM som er enklere å teste selv. Så setter du inn tallene i kalkulatoren på tn.no/ryp kalkulatorer linken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå