AnonymDiskusjon Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Hei Jeg er en gutt på 15 år og går for øyeblikket siste året på ungdomsskolen. Jeg har et problem jeg virkelig er lei av. Det er at hendene mine er iskalde, faktisk så kalde at jeg nesten ikke klarer å ta meg selv på magen. I tillegg er de helt utrolige svette og hvis jeg presser håndflaten min mot et ark så klistrer det seg fast. I tillegg til dette så rødmer jeg utrolig fort i utrolig mange situasjoner. Det er nok at læreren min stiller meg et spm i timen. Ja, jeg rødmer selv om vi er på tomannshånd. Dette hemmer meg veldig mtp det sosiale. Jeg unngår å ta andre i hendene, og jeg vil ikke komme få blikk kontakt eller kontakt med noen jeg ikke stoler 80% på. Dette er noe jeg HATER med meg selv, og ville gjort ganske mye for å få fjernet det. Har prøvd både perspirex og yerka til hendene mine uten at det har funket. Hadde blitt evig takknemlig om noen kunne kommet med et tips som faktisk fungerer! Lenke til kommentar
Jofred Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Bli trygg på deg selv, det er alt jeg kan si. Du har som mange andre problemer med selvsikkerhet. Les en bok om emnet - Dersom du lærer litt om det å være selvsikker er det en god start. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2012 Bli trygg på deg selv, det er alt jeg kan si. Du har som mange andre problemer med selvsikkerhet. Les en bok om emnet - Dersom du lærer litt om det å være selvsikker er det en god start. Dette vil nok løse problemet med rødming, ja. Men jeg har klamme og kalde hender hele tiden. Selv om jeg sitter helt alene. Sitter jeg på pcen så klistrer musa seg fast i håndflaten min. Så den biten tror jeg ikke har noe med selvsikkerthet å gjøre. Lenke til kommentar
3j3jr3j32j Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 (endret) Hei, lagde bare denne brukere nfor å stille et annet spørsmål, men snublet over denne også. Dette var et problem jeg slet med i flere år. Det var så ille at jeg ikke turde å gå ut døra. Det var da jeg innså at jeg møtte gjøre noe med saken, men først trakk jeg meg innover. Skole ol. var sosial tortur. Jeg måtte gjøre det, så deretter omgikk jeg bare min sosiale trygge sirkel, så sakte gikk jeg utover og ble kjent igjen og møtte mennesker jeg ikke var like trygg på. Dette tok flere måneder, mye gråting og fortvilelse, og det var så ille at jeg trodde livet mitt var over. Når jeg leste om det på nettet fant jeg flere tusen mennesker som hadde det samme problemet og trodde livet også var helt over. Så jeg tok meg jobb som bartender. Den første kvelden min var jeg livredd. Husker jeg fikk panikk når jeg ble introdusert til noen som satt i baren den kvelden. Hjertebank ganger 5000. Hadde såvidt begynt å utvikle angst også. Men det var der jeg begynte. Jeg gikk videre med skolen, jobbet som bartender, prøvde virkelig å jobbe med å bli sosial igjen. Jeg tror jeg slet mye mer med det, men poenget er at dette er et vanlig problem hos mange, og det gjelder å bli trygg på seg selv og jobbe med det sakte men sikkert. Du kan GJERNE pme meg om du føler det nødvendig. (ps: håndsvette er også et veldig vanlig problem, og et veldig irriterende et. Du finner mye om det om du googler det, evt venter på medisinske profesjonelle her). Endret 5. juni 2012 av Zeph Lenke til kommentar
Oda1982 Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Jeg strevde også med svette da jeg var tenåring, ikke på hhendlene, men under armene. Dette forsvant etter hvert som jeg ble tryggere på meg selv og bble eldre. Lykke til med å skaffe deg hjelp! Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Jeg vil slutte meg til tidligere innlegg om at det sannsynlig råder en underliggende psykologisk faktor. Dersom det er dette som er årsaken, vil psykoterapi eller fobitrening kunne fungere (gjerne i kombinasjon). Ta kontakt med din fastlege og legg frem problemet. Hun/han kan da evt henvise deg videre. For noen mennesker er dette dog ikke koblet til det psykologiske, men dette vet man ikke før du er eldre og/eller har et bedre selvbilde. Da kan kirurgiske inngrep hjelpe deg. Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Jeg slet utrooolig mye med rødming før. Bare noen nevnte navnet på ei jeg likte så rødmet jeg, de trengte ikke si det til meg engang, det holdt med at jeg overhørte en samtale når jeg gikk forbi noen. Gjorde det også så fort læreren stilte meg ett spørsmål. eller om jeg måtte snakke til fler enn 2-3 stk samtidig. Er fortsatt litt sjenert når det kommer til "store" forsamlinger osv, men det har blitt syyykt mye bedre. Jeg var også en som alle kunne si hva de ville til, utenom at jeg tok igjen eller noe. Nå har det snudd helt om, å det er som oftest jeg som har det "psykologiske" overtaket på de jeg kjenner. Mulig det er fordi jeg har trent endel så selvtilliten er bedre, eller at jeg rett og slett har vokst det fra meg. Er mye hormoner å dritt som rår når man er ungdom, så det spiller nok en stor rolle. De fleste blir automatisk sikre på seg selv ettersom de blir eldre. Så det er nok bare en fase som går over! Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2012 Jeg slet utrooolig mye med rødming før. Bare noen nevnte navnet på ei jeg likte så rødmet jeg, de trengte ikke si det til meg engang, det holdt med at jeg overhørte en samtale når jeg gikk forbi noen. Gjorde det også så fort læreren stilte meg ett spørsmål. eller om jeg måtte snakke til fler enn 2-3 stk samtidig. Er fortsatt litt sjenert når det kommer til "store" forsamlinger osv, men det har blitt syyykt mye bedre. Jeg var også en som alle kunne si hva de ville til, utenom at jeg tok igjen eller noe. Nå har det snudd helt om, å det er som oftest jeg som har det "psykologiske" overtaket på de jeg kjenner. Mulig det er fordi jeg har trent endel så selvtilliten er bedre, eller at jeg rett og slett har vokst det fra meg. Er mye hormoner å dritt som rår når man er ungdom, så det spiller nok en stor rolle. De fleste blir automatisk sikre på seg selv ettersom de blir eldre. Så det er nok bare en fase som går over! Kjenner meg utrolig godt igjen i det du sier om at du aldri tar igjen når noen bøller med deg. Men hva vil du definere som "eldre" ? Jeg vil også takke alle for fantastiske svar til nå! Lenke til kommentar
Nøbe Skrevet 28. mai 2012 Del Skrevet 28. mai 2012 Det her med svette hender er noe du må prøve å gi faen i. Jeg hadde det problemet i mine yngre dager og tenkte på det konstant og ble utrolig stresset av det. Prøvde alkens ubrukelige produkter og metoder for å få det bort, men til ingen nytte. Mine hender er ennå svette men jeg tenker ikke på det lengre, og så lenge jeg ikke tenker på det er de ^ikke^ svette. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2012 Det her med svette hender er noe du må prøve å gi faen i. Jeg hadde det problemet i mine yngre dager og tenkte på det konstant og ble utrolig stresset av det. Prøvde alkens ubrukelige produkter og metoder for å få det bort, men til ingen nytte. Mine hender er ennå svette men jeg tenker ikke på det lengre, og så lenge jeg ikke tenker på det er de ^ikke^ svette. Det er så godt som umulig for meg å ikke få tanken på det når jeg sitter å holder hender med jenter osv. Har prøvd i 2 år, men får det ikke til. Hva burde jeg tenke på i stedet? Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 29. mai 2012 Del Skrevet 29. mai 2012 Tja, fra jeg var sikkert 10 til 16-17 slet jeg med dette, i en alder av 22 så er alt mye bedre! Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Fantastisk for meg å høre at dette er noe som går over etter tid! Mtp at jeg allerede straks er 16 år, så er det kanskje ikke jeg har så lenge igjen! Forsvant både rødmingen og de svette og klamme hendene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå