Gå til innhold

[Løst] Jaktprøven

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Se om du har mulighet til å være med noen på jakt før du handler slik at du vet at dette er noe du vil fortsette med.

Mange våpenbutikker har lånevåpen du kan leie for å se om jakt er din greier.

Det du trenger til jakt er gode støvler (les: fjellsko, hikingsko, tursko, militærstøvler etc.) og egnede klær.

Våpen til den jakta du skal bedrive. Hagle brukes hovedsaklig på mål som beveger seg, rifle på mål som er vanskelige å komme innpå eller som krever mer anslagsenergi enn det hagla leverer...

Kikkert MÅ du ha, denne bør være av bra kvalitet.

Du blir å trenge et våpenskap å oppbevare våpnene dine i. Et FG-godkjent skap er nok. Slik at om du bare skal ha en hagle og en rifle klarer du deg med et nøkkelskap som er godkjent for å oppbevare sluttstykket evt. fortreet til hagla i. Disse er vitale deler...

Ellers kan det være greit å en god sekk, man går som regel mye og da bør sekken ikke slite på deg...

Lenke til kommentar

Se om du har mulighet til å være med noen på jakt før du handler slik at du vet at dette er noe du vil fortsette med.

og det kan du ikke uten videre låne lovlig heller.

§ 92. Utlån fra autorisert forhandler

Våpen kan også lånes ut inntil fire uker i forbindelse med kjøp. Låntaker skal fremvise våpenkort eller ervervstillatelse fra politiet for den aktuelle våpentype, og godkjent legitimasjon.

Så du må ha ervers tillatelsen i orden for å gjøre det du der beskriver, og for å få den må du ha jegerprøven, eller noe annet som oppfyller kravene.

Du MÅ ikke ha kikkert nei, det finnes enda vanlgie kornsikter og diopter sikter som kan fintbrukes til jakt.

Du kan forøvrig fint traske på jakt i sandaler og shorts også. du MÅ ikke ha sekk og støvler for å jakte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

og det kan du ikke uten videre låne lovlig heller. Det tar to minutter å få tillatelse til lån hos ens lokale våpenontor. Har enda tilgode å høre om noen som ikke får lov om de oppfyller kravene til vanlig våpenervervelse.

§ 92. Utlån fra autorisert forhandler

Våpen kan også lånes ut inntil fire uker i forbindelse med kjøp. Låntaker skal fremvise våpenkort eller ervervstillatelse fra politiet for den aktuelle våpentype, og godkjent legitimasjon.

Så du må ha ervers tillatelsen i orden for å gjøre det du der beskriver, og for å få den må du ha jegerprøven, eller noe annet som oppfyller kravene. Og hva er så dette noe annet?

Du MÅ ikke ha kikkert nei, det finnes enda vanlgie kornsikter og diopter sikter som kan fintbrukes til jakt. Jeg snakker om en vanlig kikkert, det er jævla kjedelig å grinde hele fjellet for å lete etter fugl når man kunne sett de på avstand og visst hvor de var.

Du kan forøvrig fint traske på jakt i sandaler og shorts også. du MÅ ikke ha sekk og støvler for å jakte. Lykke til med det...

Trådstarter: Ta jegerprøven, om du ikke blir å gå på jakt senere så har du ihvertfall lært noe som færre og førre bryr seg om. Naturen og alt den kan tilby :)

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

1. Du må ha ervervstillatelse for å lovlig kunne låne våpen i henhold til våpenloven. ikke tusle opp på våpenkontoret å spør om ikke det går greit. Vil gjerne se en kilde somkan bekrefte det du sier er i tråd med loven.

2. Noe annet. det er vis du er medlem i f.eks en skytterklubb og driver med skyting som sport, da kan du få erverstillatelse på våpen i forbindelse med dette.

3. en vanlig kikkert? er som å si at du MÅ ha hund for å gå på jakt, du MÅ ikke det, men du MÅ ha tilgang på en hund som er godkjent for ettersøk vis du jakter storvilt.

4. takk, har gått på jakt i alt fra short og sandaler, joggesko og joggebukse til varmedress og jaktdresser kjøpt til det formålet. og jammen meg har jeg ikke bare overlevd men har til og med fått skutt etter dyr også.

Lenke til kommentar

Jeg har selv lånt våpen jeg ikke har kort på eller har søkt om hos forhandler...

Om du ikke har noe annet å komme med enn kveruleringer ser jeg ingen grunn til at du skal fortsette å skrive her...

Det er ikke sikkert trådstarter er så fattig som deg slik at han har råd til det mest grunnleggende utstyret... ;)

Lenke til kommentar

Jeg har nå enda ikke kverulert her, jeg har vist til en kilde som støtter opp det jeg sier er lovlig er nå my som blir gjort som ikke er lov.

Jeg har forsøkt å få frem at det ikke er slik at det man vil ha, eller kan ha bruk for, er det samme som det man faktisk MÅ ha for å jakte.

OG ja jeg begynte med null utstyr, gikk på jakt sammen med familie som hadde våpen og opplæringsjakt med lokale JFF, så kjøpte jeg våpen, jakttøy, sko, sekk, avstandsmåler og jaktradio spesifikt til jakt +++. så har nå godt over det som kan kalles grunnleggende utstyr

Lenke til kommentar

Ok, men lovverket er ikke så rigid som du vil ha det til. Det er forskjellige tolkninger ved de forskjellige våpenkontorene og disse er som regel mye smidigere enn resten av politiets avdelinger. Tro det eller ei. Har man alt på stell er de fleste våpenkontorene behjelpelige med det meste for å rekruttere til jakt. De er ikke bare forvaltere av loven...

Selvfølgelig er det eneste man MÅ ha for å jakte et dertil egnet våpen. Det være seg snarer, feller, skytevåpen e.l. Men å si at jakt går helt fint i sandaler er søkt... Hva om du eksempelvis skyter en rev som må foretas ettersøk på? Skal du inn i krattskog, eineskog o.s.v. med shorts og sandaler? Da bryter du faktisk loven med god margin siden ettersøket ikke blir mest mulig effektivt.

Nå blir det jo selvfølgelig å dra den litt langt med den sammenligningen, men allikevel...

Lenke til kommentar

og der har du det, tolkninger, akkurat den som står der er ikke særlig åpen for tolkning, som igjen vil si at vis en er snill og gir deg lov, betyr ikke det at vis du skulle bli stoppet så er den som ser våpenkofferten i baksetet og spør deg om våpen kort enig i den avgjørelsen. som kan fint føre til smekk på fingeren for både den som har våpenet i bilen, den som har gitt tilatelsen og den som låner ut våpenet.

Er vel ikke ettersøktsplikt på rev vel, og du kan ikke tilltales for att du gjør ettersøk i tøyet du går i.

Men for all del, jeg vil gjerne se lovtekstendu tolker nå for å si at det er ulovlig.

Lenke til kommentar

ts. for småvilt er hagla best, mange sverger til o/u og s/s hagler, men tingen er at du kan få en meget god pumphagle for halve prisen av en billig o/u hagle. vist jeg var deg så ville jeg gått for denne http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/hagler/weatherby-pa-08-synthetic-26-12-76-66-cm-1059549 vist du ikke vet om jakt er noe for deg, denne hagla er en kjøp bruk kast (varer kansje 10-15år vist du ikke er alt for aktiv), hagle men den skal skyte ganske bra og er billig. samtidig så kan det være kjekt(ikke nødvendig men kjekt å ha) med en 22lr(salongrifle) til avlivning av skadede fugler, da de har en tendens til og holde seg utenfor hagle hold om de ikke er heltd døde. til dette formålet så kan en http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/salongrifler/cz-455-standard-22lr-1073560 være en god ide. eventuelt en ruger 10/22 men denne er mere nøyaktig og kan bytte løp til 22magnum og 17hmr. så du kan bruke den til å jakte litt større dyr innen småvilt kategorien senere. et ok kikert sikte er fint og ha på en salong, men hær trenger du heldig vis ikke å bruke formye penger. en http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/kikkertsikte-4x32-1074131 da er det bare et par gode sko igjenn. regn med og bruke ca 1000-2000kr hær. da har du alt du trenger for å jakte ¨på fjellet, men du kan også invistere in en ok sekk, trenger ikke noe dyrt, bare noe som funker og ikke sitter for dårlig på deg. våpenskap tok jeg ikke med hær. men det billigste godkjente skapet man kan fåtak i nå er det som blir solgt på europris, koster ca 2400kr. nå går jeg også utifra at du har noen klær liggende som kan brukest. foreksempel en adiddas bukse. en ok jakke, t skjorte og selfølgelig et par sokker ;)

du kan foresten komme en tur over til kammeret.no dær mange av oss våpen og jakt intriserte holder til ;)

Lenke til kommentar

og der har du det, tolkninger, akkurat den som står der er ikke særlig åpen for tolkning, [...]

Det er fordi du ser feil sted: Utlån av våpen mellom privatpersoner reguleres av våpenlovens §11:

§11. Dersom det ikke er satt vilkår som nevnt i § 8 første ledd tredje punktum, kan den som har våpenkort overlate våpenet til en annen person i inntil 4 uker. Revolver eller pistol kan dog aldri overlates til andre med mindre Kongen har bestemt noe annet.

Mottakeren må fylle vilkårene om minstealder etter § 7 fjerde ledd. Er han umyndig må verjen samtykke. Våpenet må ikke overlates til noen som har fått sitt våpenkort tilbakekalt i medhold av § 10 første ledd, eller som i medhold av § 10 syvende ledd, eller § 15 er blitt forbudt å eie eller inneha våpen som nevnt i § 5, eller som for øvrig må antas å være uskikket til å inneha våpenet.

Den som overlater våpenet, skal gi mottakeren skriftlig bevitnelse med opplysning om til hvilket bruk og for hvilken tid våpenet er overlatt. Denne bevitnelse trer i stedet for våpenkort. Bestemmelsene i § 9 første ledd får tilsvarende anvendelse.

Regler om minstealder og skriftlig bevitnelse gjelder ikke hvis våpenet bare blir brukt i nærvær av og under direkte tilsyn av den som har våpenkortet.

Til den som selv har våpenkort eller som har fått overlatt skytevåpen med hjemmel i denne paragraf, kan våpendeler til vedkommende våpen overlates i inntil 4 uker.

Kongen kan gi særlige regler om transport av skytevåpen og våpendeler. Det samme gjelder for behandling og bruk av skytevåpen og våpendeler som tilvirker, forhandler eller reparatør innehar i forbindelse med sin virksomhet, eller som bedrifter, skytterorganisasjoner og andre juridiske personer har for utlån til sitt personale eller sine medlemmer.

Endret ved lover 23 juni 1978 nr. 69, 5 juni 1998 nr. 35.

§ 12. På annen måte enn bestemt i § 11 må skytevåpen eller våpendeler ikke overlates til noen som ikke har tillatelse som nevnt i § 7.

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...