Gå til innhold

Feil produkt på apotek

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilke rettigheter jeg har til å levere tilbake brukte produkter til apoteker.

Jeg kjøpte nemlig en stift mot tørre lepper der, som jeg fikk anbefalt. Jeg er gutt, og når jeg skulle prøve den hjemme så det ut som om jeg hadde på hvitaktig leppestift med glitter i. Jeg kan umulig bruke den, og den kostet nesten 100 kroner.

På apoteket sier de at de ikke ka gi meg pengene tilbake siden jeg har brukt den. Hvordan skal jeg vite at jeg har fått feil produkt uten å teste den? Det er ikke min feil.

De prøver å trøste meg med en liten rabatt på det jeg egentlig skal ha, men det godtar jeg ikke. Videre sier de at de kan ta den inn til reklamasjon, men at det tar flere måneder. Da får jeg nesten lyst til å spørre om de er skutt i hodet. Det er ikke noe galt med den, de har gitt meg feil produkt, og det skal ikke jeg batale for, sier jeg. Så sier de at de ikke kan gi meg pengene tilbake, og sånn starter hele diskusjonen på nytt tre ganger før jeg går fra butikken uten å ha fått igjen noe som helst.

Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne skal du jobbe hardt med for å vinne noe på.

Gjorde du selger oppmerksom på at du er forfengelig og redd for å bli oppfattet som femi når du ba om produktet? Ellers vil det strengt tatt ikke være en mangel. Og er det ikke en mangel har du ikke rett på retting(hva nå det skulle være), omlevering(ny vare), heving(pengene tilbake) eller prisreduksjon.

Lenke til kommentar

Om det faktisk er feil produkt, dvs at det ikke hjelper mot tørre lepper i det hele tatt, så er det klart en mangel. Men om klagen beror på at leppene blir "glossy" under bruk så er ikke det en mangel med mindre kjøper spesifiserte at det ikke skulle være "glossy" under bruk.

Lenke til kommentar

Den er ikke til pynt, den skal hjelpe mot sprukne og tørre lepper. Men leppene blir fulle av glitter når man smører den på. Det kom tydelig nok frem at det var en "mangel" for meg tror jeg, men hva kan jeg gjøre?

På papiret er det ikke noe galt med den, men ber man om et legemiddel blir det helt feil om det er sminke i tillegg.

Lenke til kommentar

Denne skal du jobbe hardt med for å vinne noe på.

Gjorde du selger oppmerksom på at du er forfengelig og redd for å bli oppfattet som femi når du ba om produktet? Ellers vil det strengt tatt ikke være en mangel. Og er det ikke en mangel har du ikke rett på retting(hva nå det skulle være), omlevering(ny vare), heving(pengene tilbake) eller prisreduksjon.

Fra forbrukerkjøpslovens §§ 16:

"Tingen har en mangel dersom [...] selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet"

Som gutt vil jeg mene han har grunn til å regne med å bli opplyst om at denne salven gjør at det ser ut som at man bruker leppestift, og at unnlatelsen av å opplyse om dette definitivt kan antas å ha virket inn på kjøpet.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men på en annen side, skal man ha noe som faktisk tilfører leppene fuktighet og kanskje lindrer sår tviler eg på at man kommer unna at det glinser ekstra av leppene. Eg mener at kunden her må kunne regne med såpass. Så er spørsmålet hvor mye det glinser ekstra, og det blir igjen veldig subjektivt.

Åpenbart glinser det for mye for trådstarter, men om dette var viktig med kjøp så burde trådstarter opplyst om dette.

Lenke til kommentar

Om det faktisk er glitter i den, som ikke har noen funksjon i forhold til bruksområdet ditt, mener eg at saken er annerledes, og da er eg enig med deg og andre her. Men i første innlegg skriver du "som om", og eg tolket det dithen at du overreagerte. Da vil eg og beklage en brå tone i innlegget.

Om det da faktisk er glitter i den så bør det være enkelt å bevise via produktbeskrivelse eller innholdsfortegnelse. Dette skal stå på produktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...