Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen: Politikk og menneskerettigheter VÅR 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når de sier; ta for deg skillelinjene i politikken til Sp, KrF og V. Hva ville dere ha tatt med under dette punktet?

 

Politiske skillelinjer, eller konfliktlinjer er ofte dype motsetninger i samfunnet.

For Sp tradisjonelt er nok sentrum-periferi viktigst.

for Krf tradisjonelt er nok religiøs-sekulær viktigst.

V er litt vanskligere, fordi de har hatt ben innenfor så mange viktige skillelinjer gjennom historien. Tradisjonelt var det jo en sentrum-periferi, i dag kanskje mest profilert som vekst-vern og global-nasjonal.

 

Nå har jeg bare tatt utgangspunkt i de mest vanlige "store" skillelinjene, og ikke eventuelle nye. Det er jo en del viktige forskjeller mellom dem, men også innad i parti (typ abort eller kontantstøtte for/mot i Krf)

 

Tusen takk for oversikten! Kan du forklare hva som menes med ''sentrum-periferi'' ?

Lenke til kommentar

Ser på den "Kjennetegn på måloppnåelse - politikk og menneskerettigheter", hvor man ser hvilke ferdigheter/kompetanse man må ha for å oppnå ulike karakterer at den politiske utviklingen i Norge etter 1814 blir spurt om flere ganger; kan det være en slik oppgave vi får?

"Skriv en oppgave om den politiske utviklingen for dagens sentrumsparti etter 1814".

 

Lurte også på om noen kunne hjelpe meg med å se på det store bildet; flere land der sentrumspartiene har liten oppslutning, evt. grunner til dette. Gruer meg, vanskelig å vite hva man skal lese på.. :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tusen takk for oversikten! Kan du forklare hva som menes med ''sentrum-periferi'' ?

 

Sentrum-periferi skillelinjen handler om motsetningsforholdene mellom distriktene og de større byene. Sp har en politikk som i større grad ønsker å vektlegge distriktene og er en sterk tilhenger av "distriktspolitikk". Dette kan feks være å skape arbeidsplasser ute i distriktene, eller flytte offentlige etater ut av de store byene. Tradisjonelt var V periferi, mens H sentrum.

 

Etter andre verdenskrig mins jeg Ap hadde et slagord som var noe slikt som "By og Land, hand i hand". Dette ble brukt som et ønske for å samles over de gamle skillelinjene (sentrum-periferi her) for å bygge opp landet igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier denne oversikten at SV ikke kan samarbeid med FRP. AP kan samarbeid med SP og KRF??? FRP og Høyre kan samarbeide?

 

V--------------------------------S--------------------------------------H

-------SV-------Ap ------Sp---- KrF------V----- H ---- Frp

Endret av strand17
Lenke til kommentar

I et parlamentarisk system kan alle samarbeide med alle, fordi samarbeidet avhenger av voteringene som blir stilt i Stortinget. SV har flere ganger samarbeidet med Frp i Stortinget om saker. Sv har også stemt mot en rekke saker som Ap har fremmet i Stortinget (Sv har tilogmed vært med på å velte Ap regjeringen i 1963 som følge av KingsBay ulykken.)

 

Det du kanskje heller mener er regjeringsalternativer? Også her kan alle samarbeide med alle i teorien, men det er jo visse sannsynligheter for hvilke partier som går godt med hverandre og ikke. Dette har jo med hvilke interesser partiene har.

 

Det var ganske kontroversielt innad i partiet da Stoltenberg ønsket å danne den rød-grønne regjeringen først, men det har vist seg å gå greit...selv med en rekke motstridende interesser. Jeg er ganske sikker på at Stoltenberg har sagt at han ønsker at Ap kan kikke til Krf for samarbeid på kommunalt plan, men dette har jeg ingen kilde på.

 

Frp og Høyre har også endel motstridende interesser, men har de siste år blitt mer samlet. Hele den borgerlige siden har de siste årene faktisk blitt mer samlet, noe Civita med Kristin Clemet nok skal ha noe av æren for. Jeg er ganske sikker på at Høyre er åpne for å samarbeide med Frp, men at de nok helst ville foretrukket en Høyre+Sentrumspartiregjering.

Kanskje er det litt bitter stemning i Høyre fortsatt etter at Frp var med på å velte Willoch i 1986 som følge av en bensinprisdebatt.

Lenke til kommentar

Jeg tror at følgende er viktig for eksamen: De tre partiene har lav oppslutning, men likevel har de mer makt enn f.eks. Frp. Dette er da et demokratisk dilemma; spørsmålet er om det er egentlig demokratisk at partier som flertallet ikke støtter, får mer makt enn et parti som har det?

 

Hvordan vil man gå fram for å finne ut hvor mye makt partiene har?

Lenke til kommentar

Jeg tror at følgende er viktig for eksamen: De tre partiene har lav oppslutning, men likevel har de mer makt enn f.eks. Frp. Dette er da et demokratisk dilemma; spørsmålet er om det er egentlig demokratisk at partier som flertallet ikke støtter, får mer makt enn et parti som har det?

 

Hvordan vil man gå fram for å finne ut hvor mye makt partiene har?

Man kan gå inn og se hva slags makt de har. Hvis det er økonomisk makt, som regel en rik onkel, så er det en god og sterk makt, men å ha en rik onkel og en organisasjon kan gi sterke makt alt; etter hvilken kompetanse og medlemsoppslutning organisasjonen har. Mer om dette står det i boken din :)

Lenke til kommentar

Jeg tror at følgende er viktig for eksamen: De tre partiene har lav oppslutning, men likevel har de mer makt enn f.eks. Frp. Dette er da et demokratisk dilemma; spørsmålet er om det er egentlig demokratisk at partier som flertallet ikke støtter, får mer makt enn et parti som har det?

 

Hvordan vil man gå fram for å finne ut hvor mye makt partiene har?

Man kan gå inn og se hva slags makt de har. Hvis det er økonomisk makt, som regel en rik onkel, så er det en god og sterk makt, men å ha en rik onkel og en organisasjon kan gi sterke makt alt; etter hvilken kompetanse og medlemsoppslutning organisasjonen har. Mer om dette står det i boken din :)

 

Nå ble jeg litt forvirret :ninja:

Lenke til kommentar

Jeg tror at følgende er viktig for eksamen: De tre partiene har lav oppslutning, men likevel har de mer makt enn f.eks. Frp. Dette er da et demokratisk dilemma; spørsmålet er om det er egentlig demokratisk at partier som flertallet ikke støtter, får mer makt enn et parti som har det?

 

Hvordan vil man gå fram for å finne ut hvor mye makt partiene har?

Jeg er litt enig med deg. Altså kampen om regjeringsmakten avgjøres jo ikke direkte gjennom oppslutning i valg, men indirekte gjennom forholdene mellom partiene i Stortinget. Eneste løsningen er at Frp må kunne samarbeide med noen i Stortinget. Kanskje må de avstå fra noen saker for at det skal gå. Noe annet som kanskje mange ser på som et demokratisk problem er valgordningen. Det at stemmer i Finnmark teller mer pga en størrelse på fylket kontra befolkningen, er det jo mange som reagerer på.

Lenke til kommentar

Var akkurat på besøk hos ordfører'n i kommuna mi (forøvrig ein venstrepolitiker), men eg fekk likevel ikkje ein god forståing av kva politikk som er forskjellig i desse 3 partia. Han fortalte at KRF og venstre fører ein svært lik politikk, (men noko av verdigrunnlaget var annleis) men ikkje mykje om kor forskjellig dei er i forhold til sp. .. Er det nokon her som veit konkrete forskjeller mellom desse partia? som er relevant med tanke på ein slik oppgåve?

Endret av asmund93
Lenke til kommentar

Hva får Senterpartiet ut av å være i regjering med AP og SV? :)

 

Hvis oppgaven blir at vi skal drøfte mulige regjeringsalternativer i 2013, hvem vil Venstre kunne samarbeide med? Har forstått det slik at KRF er delt med tanke på samarbeid med FRP, stemmer dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med dette? er et par ting som læreren min sa at det er bra å kunne

 

Hvor henter de velgerne sine fra? Velgerbase og kjernevelgere. Endringer i velgeratferd. Årsaker til at de har fått mindre oppslutning?

 

hadde vært bra med litt fra hvert av sentrumspartiene hvis noen har det :)

Lenke til kommentar

Reply til Hanna93:

 

Venstre har lenge vært anti-Frp (spesielt under Sponheim tiden), men nå vet jeg at hvertfall Unge Venstre syns det er greit å samarbeide med Frp...så det skjer ting :) Skei Grande mener vel fortsatt at avstanden til Frp er litt for stor.

Venstre ville nok helst foretrukket en sentrumsregjering med Høyre.

 

Jeg oppfatter det også slik at Krf er litt splittet med tanke på Frp (en god del velgere har jo hoppet over fra Krf til Frp). Mins Hareide sa at det skulle komme en klar konklusjon på det temaet i god tid før valget. Det er flere sentrale politikere i Krf, også Hareide, som åpner for regjeringssamarbeid med Frp, men jeg har ikke fått med meg noe "endelig-ja" fra partiet enda.

Endret av Tusker
Lenke til kommentar

Hva får Senterpartiet ut av å være i regjering med AP og SV? :)

 

Hvis oppgaven blir at vi skal drøfte mulige regjeringsalternativer i 2013, hvem vil Venstre kunne samarbeide med? Har forstått det slik at KRF er delt med tanke på samarbeid med FRP, stemmer dette?

 

SV får, gjennom å være i regjering, makt til å fremme sine hjertesaker. Makten veier nemlig tyngre enn prinsippene. Gjennom at regjeringen tar initiativ til saker, vil SP (gjennom kompromiss) få føre sine hjertesaker til Stortinget, mot at AP og SV får gjennom sine saker som SP kanskje ikke like fornøyd med. Det vil si at det er viktigere for SP å få igjennom noen av sine saker enn å stå utenfor som et opposisjonelt parti (uten makt) for stå på sine ideologiske krav.

 

Venstre ønsker åpent å samarbeide med Høyre, men de nevnte på landsmøtet sist at de er villig til å støtte en regjering med FrP, (hvis FrP ikke står særlig sterkt). Så alternative regjeringskoalisjoner er: Venstre, Høyre, FrP eller det som Venstre aller helst ønsker: Venstre, Høyre og Kristelig Folkeparti.

 

KrF har ikke uttalt hvem de ønsker å samarbeide med. De skal bestemme det på landsmøtet høst 2012. Antageligvis vil de velge den borgerlige siden, men Hareide har uttalt at KrF er et "parti på vippen" som kan danne regjeringer på begge sider av partiskalaen.

 

Sentrumspartiene står svakt hver for seg (og også sammen slik valgmålingene er i dag), men de har mulighet til å endre regjeringssammensetning på grunn av at verken høyre eller venstresiden klarer å danne et flertall alene. Altså får et lite parti, stor makt.

Endret av Rugfl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...