Mr.Postman Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Hei Har klart å rote på meg et lite munnsår, som jeg skulle hatt bort til helgen. Munnsåre er så lite at det ikke er synlig (enda), men er redd for at det kommer til å utvikle seg til å bli mye større og verre. Jeg vet at 2 dager er litt knapt, men vil tro det skal være mulig med tanke på hvor lite det er. Har hørt mange råd, deriblant disse... Sinksalve (Dette har jeg brukt før, har fungert greit nok) Tannkrem Antibac (Hmm, litt skreptisk til denne, ihvertfall viss jeg skulle hatt småe kutt der) Godt inntakk med vitamin C. og til slutt... Skrubbe såret forsiktig med tannkrem til jeg begynner å blø, for å så påføre sinksalve eller tannkrem etterpå. Den siste er jeg ellers skeptisk til, men hva sier dere? Takker for hjelp på forhånd Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Et sår inni munnen? Ha alltid rene tenner, skyll munnen med sprit. (Selv foretrekker jeg maltwhiskey, men folk har forskjellig smak.) Hjelper mot begynnende sår hals også. Lenke til kommentar
Mr.Postman Skrevet 23. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2012 Et sår inni munnen? Ha alltid rene tenner, skyll munnen med sprit. (Selv foretrekker jeg maltwhiskey, men folk har forskjellig smak.) Hjelper mot begynnende sår hals også. Nei, såret er på underleppa på utsiden av munnen. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Å, det er vel det jeg kaller forkjølelsessår, det. Zovirax (krem) kan hjelpe hvis du får det på med en gang. Vet ikke om den selges uten resept -men det gjør sikkert apoteket. Om ikke, så har de kanskje noe annet. 1 Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 forkjølelsessår, kan folk ikke bare si det som det er? HERPES HERPES HERPES HERPES HERPES Lenke til kommentar
Mr.Postman Skrevet 23. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2012 forkjølelsessår, kan folk ikke bare si det som det er? HERPES HERPES HERPES HERPES HERPES Herpes virker nå langt verre en det jeg har. Å, det er vel det jeg kaller forkjølelsessår, det. Zovirax (krem) kan hjelpe hvis du får det på med en gang. Vet ikke om den selges uten resept -men det gjør sikkert apoteket. Om ikke, så har de kanskje noe annet. Zovirax er reseptbelagt ja, men har ikke tilgang til apotek uansett... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 forkjølelsessår, kan folk ikke bare si det som det er? HERPES HERPES HERPES HERPES HERPES Herpes er vel navnet på det viruset som kan gi deg munnsår/forkjølelssessår/osv. (Omkring 90% av jordens befolkning er bærere av viruset.) Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Riktig det nebrewfoz sier, Herpes simplex er viruset som forårsaker forkjølelsessår. Dersom du oppdager såret tidlig, kan du bruke aciclovir (virkestoffet i Zovirax og andre preparater), men har det gått flere timer, er det allerede for sent. Vanligvis forsvinner forskjølelsessår i løpet av ca. 10 dager. Endret 23. mai 2012 av Anterialis Lenke til kommentar
Mr.Postman Skrevet 23. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2012 Riktig det nebrewfoz sier, Herpes simplex er viruset som forårsaker forkjølelsessår. Dersom du oppdager såret tidlig, kan du bruke aciclovir (virkestoffet i Zovirax og andre preparater), men har det gått flere timer, er det allerede for sent. Vanligvis forsvinner forskjølelsessår i løpet av ca. 10 dager. Har hatt "såre" i ca 2-3 dager nå og tenker at hadde det vært munnsår/herpes/forkjølelsesår så burde det allerede ha utviklet seg til ganske stort allerede, eller? Lurer på om det kan være små rifter eller tørke som kan ha forutsaket det...? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Vanligvis vil et munnsår ha typiske prodrome symptomer, altså en spesiel følelse idet den kom første gang. Det vil svi og for noen oppleves varmt/stikkende. Deretter/samtidig med dette vil det utvikles små vesikler/bobler på huden. Det er i denne perioden man må smøre med aciclovir. Hadde du lignende symptomer? Munnsår varierer veldig i størrelse. Dette kommer bl.a. ann på hvornkjapt immunforsvaret oppdager og starter bekjempelsen av herpesutbruddet. Lenke til kommentar
Mr.Postman Skrevet 23. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2012 Vanligvis vil et munnsår ha typiske prodrome symptomer, altså en spesiel følelse idet den kom første gang. Det vil svi og for noen oppleves varmt/stikkende. Deretter/samtidig med dette vil det utvikles små vesikler/bobler på huden. Det er i denne perioden man må smøre med aciclovir. Hadde du lignende symptomer? Munnsår varierer veldig i størrelse. Dette kommer bl.a. ann på hvornkjapt immunforsvaret oppdager og starter bekjempelsen av herpesutbruddet. Ja, men tror det var tørr hud. Hadde flere hudflak med død hud som jeg bare rev av. Satser på at det er grodd til i morgen. Tok litt Aloe Vera på i tillegg. Takker for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå