ChillZoNe Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Heisann! Jeg har lurket rundt her i mangfoldige år, bare aldri fått surret meg til å registrere meg. Men jeg sitter her, og driver å handler ny pc. Denne skal stå på soverommet, og jeg har en meget støysensitiv kjæreste, samt er lei støy selv etter flere år med bråkete laptopper. Så, det jeg har forstått hittil er at i midi tower klassen er Fractal Define R3 noe av det som er stillest. Og da har jeg forståt att Antec sine PRO vifter er meget stille. Sammen med en noctuna d-14 så bør dette bli overlevbart. Men, jeg vil gjerne ha noen innvendiger, om dette skulle trenges? Jeg vil aboslutt ikke bomme her. Dette er også mitt første bygg på mange år, så det er mange her som har mye bedre førstehånds erfaring en meg. Ang airflow så har jeg tenkt på 1 i bunn samt 2 i front til inntak, så ha Push/pull på CPU kjøler, og 2 bak som exhaust. Jeg er også noe usikker på PSU. Har tittet på AX850, da denne vistnok er ganske stille. Men lurer litt på 760W til seasonic? Dette er oppsettet jeg har tenkt på: (ja jeg er klar over at det er et 690 der, men jeg skal ha et til senere, og klemme til 5760x1080 gaming) Btw, er dette riktig sub-forum? Endret 23. mai 2012 av ChillZoNe Lenke til kommentar
okwepeokwe Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Heisann! Jeg har lurket rundt her i mangfoldige år, bare aldri fått surret meg til å registrere meg. Men jeg sitter her, og driver å handler ny pc. Denne skal stå på soverommet, og jeg har en meget støysensitiv kjæreste, samt er lei støy selv etter flere år med bråkete laptopper. Så, det jeg har forstått hittil er at i midi tower klassen er Fractal Define R3 noe av det som er stillest. Og da har jeg forståt att Antec sine PRO vifter er meget stille. Sammen med en noctuna d-14 så bør dette bli overlevbart. Men, jeg vil gjerne ha noen innvendiger, om dette skulle trenges? Jeg vil aboslutt ikke bomme her. Dette er også mitt første bygg på mange år, så det er mange her som har mye bedre førstehånds erfaring en meg. Ang airflow så har jeg tenkt på 1 i bunn samt 2 i front til inntak, så ha Push/pull på CPU kjøler, og 2 bak som exhaust. Jeg er også noe usikker på PSU. Har tittet på AX850, da denne vistnok er ganske stille. Men lurer litt på 760W til seasonic? Dette er oppsettet jeg har tenkt på: (ja jeg er klar over at det er et 690 der, men jeg skal ha et til senere, og klemme til 5760x1080 gaming) Btw, er dette riktig sub-forum? Ser greit ut, men jeg er ingen ekspert på lga 1056. Hvis du er ekstremt sensitiv for lyd burde du kjøpe en ssd med mer plass og ikke kjøpe en mekanisk harddisk. 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Hva med fractal sine vifter ? Du har jo plass til 3stk 140mm vifter. http://www.dustinhome.no/product/5010140961/fractal-design-silent-series-140mm-9db-retail/#intcmp=searchProvider_dacsa Men det holder nok med de 2 viftene som følger med Sitter med samme kabinett selv og det er veldig stille. Men anbefaler å sette inn en 140mm vifte i bunn, da får du veldig gode temperaturer. 1 Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 (endret) Det er uhyre vanskelig å sette sammen en kraftig stasjonær PC som attpåtil er så støysvak at en støyallergiker kan sove i samme rom samtidig som maskinen er påslått. (Støysensitiv kjæreste her også) Viftestøy er en ting, men elektronisk støy er også noe som kan oppfattes, spesielt når bakgrunnsstøy er borte, som f.eks om natten. Derfor burde du nok ta sikte på et normalt lavt støynivå som du fint vil klare å oppnå med dette oppsettet, og forberede deg på å skru av herligheten nattestid. GTX690 høres godt under load, men dette er du sikkert klar over. Resten av oppsettet vil være svært støysvakt, spesielt med en viftekontroller. Ang. viftekontroller så burde du finne en som har mulighet til å slå av viftene fullstendig. Scythe KazeMaster Pro er et godt alternativ hvis NZXT Mesh ikke kan dette. AX850 er ganske plaget av coilwhine så den ville jeg vært skeptisk til i denne sammenheng. Seasonic X760 er visstnok en oppdatert versjon av X750 som AX750/850 baseres på, så jeg vil anta at coilwhine er adressert i denne utgaven. AX750 er forøvrig også mye mindre plaget enn AX850 så den er nok uansett et noenlunde trygt valg. (X760 altså ) Endret 24. mai 2012 av pølsehund 1 Lenke til kommentar
ChillZoNe Skrevet 25. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2012 (endret) FIkk ikke til å quote okwepeokwe men. Det er hvertfall 1155 ja, en større SSD skal tas i betraktning Evt 2 stykk i Raid0 Godt tips, takk Hva med fractal sine vifter ? Du har jo plass til 3stk 140mm vifter. http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Men det holder nok med de 2 viftene som følger med Sitter med samme kabinett selv og det er veldig stille. Men anbefaler å sette inn en 140mm vifte i bunn, da får du veldig gode temperaturer. Ja, da putter jeg en 140mm vifte i bunn, takk for tipset! Har etter å sett mange en review kommet fram til at disse Antec viftene er meget stille. Takk for tipset, kommet godt med! Det er uhyre vanskelig å sette sammen en kraftig stasjonær PC som attpåtil er så støysvak at en støyallergiker kan sove i samme rom samtidig som maskinen er påslått. (Støysensitiv kjæreste her også) Viftestøy er en ting, men elektronisk støy er også noe som kan oppfattes, spesielt når bakgrunnsstøy er borte, som f.eks om natten. Derfor burde du nok ta sikte på et normalt lavt støynivå som du fint vil klare å oppnå med dette oppsettet, og forberede deg på å skru av herligheten nattestid. GTX690 høres godt under load, men dette er du sikkert klar over. Resten av oppsettet vil være svært støysvakt, spesielt med en viftekontroller. Ang. viftekontroller så burde du finne en som har mulighet til å slå av viftene fullstendig. Scythe KazeMaster Pro er et godt alternativ hvis NZXT Mesh ikke kan dette. AX850 er ganske plaget av coilwhine så den ville jeg vært skeptisk til i denne sammenheng. Seasonic X760 er visstnok en oppdatert versjon av X750 som AX750/850 baseres på, så jeg vil anta at coilwhine er adressert i denne utgaven. AX750 er forøvrig også mye mindre plaget enn AX850 så den er nok uansett et noenlunde trygt valg. (X760 altså ) Hmm... Angående viftekontrolleren så vil jeg at den skal passe med lukket frontdeksel, Vil den du tipset om gjøre det? Derfor valget falt på den jeg har tatt, samt tror den vil se bra ut i et R3, Det var dette med coilwhine da.. altså, de PSU'en jeg har plukket ut der vil slippe dette? Mulig jeg bare er litt trøtt og misforstår... Et 690 vil jeg tro bråker mindre i forhold til SLI eller andre store kort. Den er også ganske kjølig, så derfor tenkte jeg at den var det beste valget. Den er ene og alene plukket ut for dette formålet. Grunnen til så mange vifter er at da kan jeg skru ned alle til et minimum. Jeg liker ikke å slå av maskinen min Elektronisk støy? HDDën kan man jo slå av fra windows, den trengs ikke under idle Hovedsaken er stille på tomgang. Så får jeg framover sikte på lydløs under gaming, men det er et betydelig større prosjekt. Takk for utfyllende svar, troddde virkelig ingen ville svare meg! Endret 25. mai 2012 av ChillZoNe Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 (endret) Viftekontrolleren du har lagt i handlelisten din første post, passer fint i kabinettet. Viss du skal ha en annen, må du over på touch screen kontroller. Endret 25. mai 2012 av sveibuen Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 *Snip* Takk for utfyllende svar, troddde virkelig ingen ville svare meg! Seasonic X760 er nok et ganske så trygt valg mht. coilwhine ja. Du kan godt bruke en viftekontroller med knotter i R3, på tross av frontpanelet. Det er bare å montere kontrolleren litt lengre inn i brønnen. Det blir nok dog litt penere med NZXT Mesh el. Det ser forresten ut til at Mesh kun går ned til 4.8V på laveste innstilling, men det behøver jo ikke å være en ulempe. Med elektronisk støy så mener jeg høyfrekvente pipelyder ol. Det er ikke alle som klarer å oppfatte dem og det er heller ikke et like stort problem i alle maskiner, men hvis kjæresten din er en like stor støyallergiker som min så vil kun avslått være godkjent nattestid. Hva det blir til i ditt tilfelle gjenstår å se 1 Lenke til kommentar
Belz Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 (endret) Test av kjøling med forskjellig vifteoppsett: http://www.bit-tech....investigation/1 edit: trodde det var med støy også men var visst bare temperaturer. Endret 25. mai 2012 av Belz Lenke til kommentar
ChillZoNe Skrevet 25. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2012 Seasonic X760 er nok et ganske så trygt valg mht. coilwhine ja. Du kan godt bruke en viftekontroller med knotter i R3, på tross av frontpanelet. Det er bare å montere kontrolleren litt lengre inn i brønnen. Det blir nok dog litt penere med NZXT Mesh el. Det ser forresten ut til at Mesh kun går ned til 4.8V på laveste innstilling, men det behøver jo ikke å være en ulempe. Med elektronisk støy så mener jeg høyfrekvente pipelyder ol. Det er ikke alle som klarer å oppfatte dem og det er heller ikke et like stort problem i alle maskiner, men hvis kjæresten din er en like stor støyallergiker som min så vil kun avslått være godkjent nattestid. Hva det blir til i ditt tilfelle gjenstår å se Da får jeg ta den andre. Synd, tror den hadde kledd nabinettet. Kunne satt på motstander, men får heller tenke på det senere Da blir det seasonic Om jeg får skrudd ned alt, og lar den stå på idle, så skal det gå. Tror jeg, vi får se. Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 (endret) Drit i viftekontroll, kjøp et Z77 HK fra asus med fan xpert2. Min pc er så og si helt stille, om natten, om harddiskene er av. Det er de som er ditt største problem. Kjøp heller thermalright hr02-macho, bedre vifte, og veldig veldig god ytelse. D14 har støyende vifter. Du får ikke coilwhine når pcen ikke jobber. Så om natten har det null og si. Endret 26. mai 2012 av Revolution Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 D14 er da aldeles ikke støyende. Den kan høres på full guffe, men det medfølger motstander samtidig som man kan regulere viftene med kontroller el. En PC er aldri 100% idle så en viss belastning vil oppstå uansett. Dessuten vil de strømforsyningene som er verst rammet av coilwhine høres selv når man jumpstarter dem. Uansett, det beste er selvfølgelig å satse på en PSU som ikke har dette problemet. Lenke til kommentar
ChillZoNe Skrevet 27. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2012 (endret) Jeg har aller mest lyst på phanteks sin, men da blir det vel dårlig klaring til døra på Define R3. Er 11mm med d14. Dessuten, såvidt eg har forstått, så er noctua viftene meget stille. Fan xpert fra ASUS ser ganske bra ut http://www.silentpcr...1262-page6.html Endret 27. mai 2012 av ChillZoNe Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Phanteks. Dette går akkurat så vidt. Du får igjen døren, men kjøleren lager merker i støydempingsmatten i døra. Så vær forsiktig 1 Lenke til kommentar
ChillZoNe Skrevet 27. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2012 Ja, og det er ikke noe jeg har lyst til. Lyst på cosmos 2 jeg *sikle* Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 (endret) Men ang cpu kjøler, spør Arni90, minhund, dp og olestokk her på forumet. Disse er vel de jeg vet om som kan mest om dette her. Trur dette er en av de de anbefaler: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa og denne: http://techbay.no/product.html/thermalright-cpu-kjoler-archon Men send dem en mld eller noe slikt Endret 27. mai 2012 av sveibuen Lenke til kommentar
ChillZoNe Skrevet 27. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2012 (endret) Det skal jeg gjøre! Dog, utifra alle testene jeg har lest ligger noctua'en alltid 1 - 2C bak Silver arrow. ellers gjør den rent bord. SÅ, det får ikke blitt et feil valg med den Endret 27. mai 2012 av ChillZoNe Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 klart Noctua ikke er feil. Men den er stor, veldig stor. Bare ha det i bakhode Lenke til kommentar
ShadowMaster Skrevet 27. mai 2012 Del Skrevet 27. mai 2012 Noctuan er stor, men passer fint inn i r3 Har to r3 med Noctua i selv og elsker både kabinett og kjøler. Lenke til kommentar
ChillZoNe Skrevet 24. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2012 Noctuan er stor, men passer fint inn i r3 Har to r3 med Noctua i selv og elsker både kabinett og kjøler. Har du noen tips til kabel rydding? Og generelle howto i et Define R3? Usakelig trangt kabinett.. Ellers er det stille og fint <3 Lenke til kommentar
ShadowMaster Skrevet 24. juni 2012 Del Skrevet 24. juni 2012 Mitt R3 er ikke særlig ryddig egentlig, men har fått dratt mesteparten på baksiden av kabinettet slik at det ser greit nok ut. Sikkert noen andre som kan gi deg bedre råd enn det jeg kan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå