jskovlun Skrevet 10. februar 2002 Del Skrevet 10. februar 2002 Jeg har cputemp. på ca 60'C ved idle på XP1600+, ved orginal hastighet. Jeg bruker Papst vifte for 1,4ghz - opp til xp1900+... Vet at dette ikke er den beste vifta, men er ikke tempen litt for høy? Maskinen er stabil og grei, men skulle gjerne ha klokket litt og det tør jeg ikke med den tempen som er nå... Hva kan være prob. Er vifts for dårlig? Kjølepastaen er riktig lagt på... Lenke til kommentar
Bruce Skrevet 10. februar 2002 Del Skrevet 10. februar 2002 Prøvd med Arctic silver 2/3? Har du kabinett vifter? Den tempen der var ganske høy.... Jeg har en XP 1800+ den ligger på 33 Grader ved idle.. ved full load 39.. Bruker en WBK38 kjøle, har 3 kabinettvifter, høres jo utsom en jumbojet, men det kjøler:) Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 10. februar 2002 Del Skrevet 10. februar 2002 xp1600@1600, ligger på 31-25 grader. asII og en eller annen 150kr low-noise vifte (29dB) Lenke til kommentar
jskovlun Skrevet 10. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2002 Hei og takk for svar.. Jeg har ikke prøvd Artic silver, vet ikke hva pastaen heter, jeg må prøve den, men tror ikke det kan være hele problemet.. Ja jeg har kabinett vifter, en 80mm som suger inn fra fronten, et lite knøtt som blåser på bios, en 40mm som blåser inn bakfra og mot prosesoren, en 80mm som står mellom nedre og øvre del av kassa (blåser opp mot poweret) og de vanlige power og prosessor vitene.. Kabinett tempen ligger på ca. 27-29'c. Jeg har satt spenningen ned til 1.650v og fikk da tempen ned til 57'c som er det laveste jeg har klart. Kan prosessoren ha en feil? Den har vært sånn siden ny, jeg har prøvd å legge på pasta på prosessoren på nytt et par ganger. Fjernet det gugget som var på kjøleribba fra ny og la på ny goop med barberblad rett på prosessoren, det hjalp med 1 grad omtrent.. Lenke til kommentar
ZAN Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Fjern den CPU kjøleren du har (ja den må jo være noe feil på eller den er meget dårlig)og kjøp deg en Taisol CGK 760 CPU kjøler til 205,- og så slenge du med en Arctic Silver 3 kjølepasta til 70,- tilsammen 275,- på http://www.netconnection.no/lucys/ Det skulle hjelpe slik att du får ned tempen betraktelig :smile: Har samme sakene selv til min XP1500 og ligger på 47-50 grader på full load med bare en liten kabinettvifte foran på min PC (kabinettemp på ca 30 grader) _________________ Microstar Turbo II AMD XP1500+ 256MB Apacer SDRam Hercules Prophet 4500 Samsung 950P "19" Samsung 40GB [ Denne Melding var redigert av: ZAN på 2002-02-11 03:34 ] Lenke til kommentar
lofotknut Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 hmmmmm.... jeg har samme vifte(papst opptil 1,4ghz)og samme CPU(xp 1600+) , men tempen ligger på 46 grader vanlig, og rundt 53-54 full load, og det er uten kjølepasta.. Lenke til kommentar
Colargol Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Hvilket hovedkort bruker du? Det varierer kraftig på hvilke temperaturer som blir vist på de forskjellige hovedkortene. På mitt gamle Asuskort med samme cpu (xp1700+) og hastighet hadde jeg en idletemp på rundt 40 grader. På Abitkortet jeg har nå er idletempen under 30 ved standard hastighet. Ved overklokking til xp1900 (1.6) er tempen litt over 30-tallet. Bruker en Taisol CGK760 og 5 kabinettvifter. Den eneste måten på å vite hva riktig temp er, er å montere et termometer rett ved coren på prosessoren. Den skal plasseres slik at den IKKE kommer i klem med cpukjøler'n, men så nære som overhodet mulig. Har lest om noen som boret en kanal/hull i bunnen på kjøler'n og plasserte måleproben på termometeret der, men da bør man vite hva man driver med ellers kan man ødelegge kjøler'n. Tempen hovedkortene viser varierer fra kort til kort. På sitt værste kan den vise 14-15 grader feil. Du kan lese litt om temperaturer på socket a på denne siden http://mikewarrior.freeservers.com/ Lenke til kommentar
CFD Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 FEIL!!!!! AMD XP har innebygget tempsensor så vi trenger ikke det. Derfor er ofte tempen litt høyere en vanlig athlon ved samme ufekt-utvikling (like mange watt) Lenke til kommentar
Colargol Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Men det er ikke alle hovedkortene som støtter det, kun et fåtall av de nyere kortene pr i dag. Derfor er et termometer den sikreste måten å finne ut hva tempen er på de fleste hovedkort som er på markedet for øyeblikket. Lenke til kommentar
Lzr Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Hehehe.. feil igjen. Det er INGEN hovedkort pr. idag som støtter den innebygde temp sensoren i XP. Selv ikke ASUS sine kort. Forhåpentlig vis kommer det støtte med KT333 chipsettet. Lzr. Lenke til kommentar
Colargol Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Det var det jeg trodde, men var ikke helt sikker på det. Så da er vel saken enkel da, monter termometer til det kommer hovedkort som støtter xp'ns tempsensor.... :smile: Lenke til kommentar
airguard Skrevet 13. februar 2002 Del Skrevet 13. februar 2002 Quote: On 2002-02-10 03:16, jskovlun skrev:Hei og takk for svar..Jeg har ikke prøvd Artic silver, vet ikke hva pastaen heter, jeg må prøve den, men tror ikke det kan være hele problemet..Ja jeg har kabinett vifter, en 80mm som suger inn fra fronten, et lite knøtt som blåser på bios, en 40mm som blåser inn bakfra og mot prosesoren, en 80mm som står mellom nedre og øvre del av kassa (blåser opp mot poweret) og de vanlige power og prosessor vitene..Kabinett tempen ligger på ca. 27-29'c.Jeg har satt spenningen ned til 1.650v og fikk da tempen ned til 57'c som er det laveste jeg har klart.Kan prosessoren ha en feil? Den har vært sånn siden ny, jeg har prøvd å legge på pasta på prosessoren på nytt et par ganger.Fjernet det gugget som var på kjøleribba fra ny og la på ny goop med barberblad rett på prosessoren, det hjalp med 1 grad omtrent.. alle viftene dine blåser inn untatt psuet. den ved cpuen bør blåse ut slike at noe luft kommer ut. jeg gjorde det og senket tempen fra 50 til 40 grader kun ved dette(cpu) ikke serlig forkjell på HK. f.eks 1 inn og 2 ut av kabinettet. airguard [ Denne Melding var redigert av: airguard på 2002-02-13 02:20 ] Lenke til kommentar
jskovlun Skrevet 13. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2002 Hei og takk for alle svarene! Problemet er løst!!! Jeg byttet kjøler til en Dr.Thermal Integration som skal holde til 1,5ghz (xp1900+)med kobberkjerne. Idletemp. er nå ca 38'c og ved fullt pådrag ligger tempen på mellom 45 og 48'c ved en kassetemp. på 32'c. Dette ved OC på 1,45ghz (xp1700+)ved 1.650v. Redusert temp. med 20'c bare ved å bytte kjøler!! Hardware: Msi K7T Turbo, xp1600+, 768mb sdram...++ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå