Gå til innhold

Bærbar gamer pc

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om jeg kan finne en spille pc, som faktisk er bra.

Spiller spill som CS, Diablo 3, Battlefield 3, The Witcher, Ghost recon FS (når det kommer ut), Skyrim, Max payne 3 (når det kommer),

Redigerer også en del i Sony vegas pro 10, så det er også noe pcen må fungere til.

Har MSI GeForce GTX 560 Ti 1GB Twin Frozr III i den stasjonære pcen, å er MEGET fornøyd med ytelsen i alle disse spillene. Selv om jeg merker at et nytt skjermkort begynner å bli et krav til dagens spill.

Det jeg vil ha i en bærbar pc:

6GB DDR3 ram

500GB lagringsplass

Og et skjermkort som gir samme ytelse som det jeg har nå, som nevt øver.

Ting som Webcam og GOD lyd på selve PC høytalerne er noe jeg overhode ikke trenger.

Men greit lydkort budre jo være. Men gode høytalere og webcam på en bærbar gir

bare høyere pris. Å som sagt, så trenger jeg ikke det.

Har heller ikke behov før batteri som holder lenge, etter som jeg skal bruke denne som

stasjonær pc.

Har AMD phenom ii x4, men håper på en likverdig prosessor, men helst bedre :) ba

Prisklasse = Så lavt som overhode mulig! Selv om en slik pc vil koste penger.

Som sagt, billigst mulig.

Men prisklassen må ligge på 5-6000kr å ikke en krone over.

Mvh Patrick.

Endret av Hveding
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisklasse = Så lavt som overhode mulig! Selv om en slik pc vil koste penger.

Som sagt, billigst mulig.

Men prisklassen må ligge på 5-6000kr å ikke en krone over.

Du må nok regne med å dobble budsjettet ditt. Alternativt kan du legge litt penger i vifter / cpu kjøler for å støydempe din stasjonære.

Lenke til kommentar

Er ikke sikkert den vil bråke mindre, med så liten vifte.

Det blir jo omtrent støvsugerkort det også.

Jeg vet ikke hva slags skjermkortmerke du bruker Gainward?

Jeg har hatt GTX 570 og den byttet jeg kjøler på og det hjalp veldig på støy under spilling som nesten var ille å høre på.

Angående laptop tror jeg nesten du må vente på ivybride kanskje Intel Core i7-3720QM og kanskje et Nvidia GeForce GTX 670M for å kunne ha en mulighet å måle seg mot MSI GeForce GTX 560 T.

Så godt mulig AMD Trinity A10-4600M med HD7660G kan være mulig i den prisklassen med ca 1400x900 oppløsning men ytelsen blir neppe den samme.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

en bærbar medskjermkort som yter like godt som et gtx 560ti vil bråke mer enn din stasjonære:P Det er ikke til å komme bort i fra.

Som sagt er heller ikke prisklassen realistisk i forhold til kravene du setter.

Lenke til kommentar

Som allerede nevn, eneste skjermkort for bærbare som er like bra/bedre enn 560Ti stasjonærkort er AMD HD7970M dette finnes per i dag kun i Multicom sine clevo P150E/170E og alienware m17x r4, samt at leveringsdato ikke er før i midten av juni på maskiner med dette kortet. Prisen starter rundt 13k, men det er absolutt minstepris og da får man liten HDD/lite minnne. Skal man ha passe minne/harddisk havner man rundt 15k.

Det kraftigste du kan få innen din prisklasse er så vidt jeg kan se AMD 7690 XT i denne maskinen her http://www.prisjakt....t.php?p=1119757

Dette kortet yter rundt 30% av det GTX560 ti for stasjonær gjør. Ja så stor er faktisk forskjellen.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Nvidia GTX 675M yter omtrent som GTX 560 Ti. Litt svakere. Det er bærbare i den klassen du må ha for å få tilnærmet samme ytelse som du har i din stasjonære nå. Altså må du ca. 3-doble budsjettet ditt. HD 7970M er litt sterkere. HD 7690M XT vil vel tilsvare omtrent et GTS 450/HD 4850? Eller deromkring.

Redigert:

Hvis man legger Notebookcheck.net's sine tall for 3DMark 11 P GPU til grunn, så ser det slik ut:

HD 7970M (bærbar) = 5480

GTX 560 Ti (stasjonær) = 4013

GTX 675M (bærbar) = 3274

GTS 450 (stasjonær) = 1887

HD 7690M XT (bærbar) = 1346

HD 5670 (stasjonær) = 1468

Så GTX 560 Ti ligger nærmere GTX 675M enn HD 7970M. HD 7950M vil vel bli nærmere, når/hvis det blir å se i noen bærbar maskin, mens GTX 680M formodentlig blir noe sterkere.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

For å tallfeste litt teoretisk ytelse på kort nevnt i tråden:

3dmark 11 performance GPU score:

HD7970M: 5514 poeng (fra en alienware m17 r4 - så skal være et ferdig kort - ikke bare testeksemplar)

GTX560 Ti stasjonærkort: 4650 poeng

GTX675M: 3274 poeng

GTX670M: 2741 poeng

GTX660M: 2288 poeng

HD7690M XT: 1346 poeng

Kilder: notebookcheck.net, legitreviews.com

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Hva med å kikke litt rundt og se på maskiner med skjermkort vi har nevnt? Du ser selv ca hvor kraftige de er i forhold til 560ti stasjonærkortet.

Satte opp et søk på maskiner med GTX660M (dvs halvparten så kraftig som 560ti) eller bedre på prisjakt.no Her er lista og prisene.

http://www.prisjakt.no/category.php?l=s87940228&cols=1584,17,4461&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Multicom sine maskiner med HD7970M kommer ikke med i søket.

Lenke til kommentar

Hva med denne

http://www.dustinhome.no/product/5010619953/asus-g74sx-ci7-2-2-8gb-750-gtx560-blu-ray-17-3-w7hp/?csref=Pricecompare_mediahuset_1007

Ligger 600kr over, men må vel overleve med det.

Er jo et GTX560 med 3GB minne som er veldig bra. Er det ca samme ytelse som det jeg har nå ? Det er jo bare 1GB på det jeg har, å dette 3GB! Men er selve kortet likestilt med det jeg har ?

Lenke til kommentar

Nei. Og hvor mye minne som sitter på kortet har fint lite med ytelsen å gjøre. Har du tenkt å kjøre spill over 3 skjermer på den bærbare, med 5760x1080 oppløsning?

Da er kortet uansett for svakt, og du vil ikke få noen glede av 3 GB VRAM likevel.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

En ting du bør ta i betraktning når du sjekker hvor mye kraft laptop-skjermkortet ditt trenger, er jo at du på en laptopmonitor sannsynligvis vil spille i lavere oppløsning, i alle fall om du skal ha en litt rimelig laptop. Der er det ofte skjermkvalitet som kuttes ned på først. Et kort som er halvparten så kraftig som 560Ti kan jo være tilstrekkelig når man reduserer oppløsningen fra 1920x1200 til 1366x768.

Når det gjelder videominne så påvirker dette i hovedsak hvor saftige teksturer du kan bruke. For å unngå slowdowns så bør alle teksturer innen synsrekkevidde få plass i VRAM. Mer VRAM vil derfor innebære at man kan ha på høyere teksturoppløsning uten at skjermkortet konstant må hente teksturer fra normal RAM, noe som er betydelig treigere enn å hente de fra VRAM. Mindre VRAM vil ikke påvirke frameraten spesielt mye dersom man skrur ned teksturkvaliteten i samme slengen. I BF3 så er det for eksempelt ganske greit å spille med high-teksturer i stedet for ultra-teksturer. Det er ikke *så* stor forskjell.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Minnet har jo mye å si når det er MEGET med detaljer. Som i feks IL 2 sturmovik Cliffs of dover, så er mye minne på skjermkort bra. Eller tar jeg HELT feil nå ?

Mer enn 1Gb grafikkminne viser kun igjen om du kjører svært høye oppløsninger (som f.eks 5760 x 1080 som thomit nevner). På fullhd (1920 x 1080) eller lavere oppløsninger er det kun minimale forskjeller, da snakker vi et par prosent i forksjell på enkelte spill.

GTX560M scorer rundt 1850 i 3dmark 11, så kan du sammenligne det med ca 4650 for 560ti kortet ditt, ikke akkuratt i nærheten ;)

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...