Gå til innhold

Hjelpearbeider

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om det er mulig å få seg jobb som hjelpearbeider enten i elektrikerfirma (Neas, west elektro, osv) eller i et tømrerfirma?

Jeg lurer på dette fordi at jeg kunne godt tenkt meg å få litt erfaring innenfor andre praktiske ting når jeg er hjemme. Jeg vil kanskje helst få meg ekstrajobb som tømrer.

Jeg går ut som lærling straks og jeg kommer da til å jobbe 1 måned, for så å ha fri 1 måned.

Jeg har ikke den teoretiske kunnskapen (eller den praktiske for den saks skyld) for å bli tømrer, men jeg har utrolig lyst å lære.

Så er det mulig for meg å bli hjelpearbeider i et tømrerfirma når jeg har friperiode?

Jeg har foresten VG1 Elektrofag, så det hjelper kanskje litt til å bli ekstrahjelp i et elektrikerfirma?

Endret av Metasenter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikkje verre enn at du sender inn ein uspesifisert jobbsøknad, eller kanskje endå betre møter opp personleg for å høyre om bedrifta har behov for ufaglært arbeidskraft til tider.

Du seier du har den teoretiske kunnskapen til å bli tømmrer, betyr dette at du har utdanning som tømmrer eller berre at du er sjølvlært?

Det viktigaste for deg blir å sjekke opp arbeidsavtalen/lærlingavtalen din om det er noken begrensningar på å ta fleire jobbar. Mange har ein klausul i kontrakta som tilseier at du må ha tillatelse fra din hovedarbeidsgiver for å kunne ta ekstrajobb i ei anna bedrift. Dette er begrunna med at du har forplikta deg til din hovedarbeidsgiver som forventer å få disponere deg frisk og opplagt, dersom jobb nummer to går utover din arbeidsprestasjon hos hoverdarbeidsgiver så vil det være eit problem.

Merk også at ein av grunnane til at det er turnus med så mykje fri er for at du skal få tid til å ta deg inn igjen etter ei arbeidsperiode med lange dagar.

Lenke til kommentar

Det er ikkje verre enn at du sender inn ein uspesifisert jobbsøknad, eller kanskje endå betre møter opp personleg for å høyre om bedrifta har behov for ufaglært arbeidskraft til tider.

Du seier du har den teoretiske kunnskapen til å bli tømmrer, betyr dette at du har utdanning som tømmrer eller berre at du er sjølvlært?

Det viktigaste for deg blir å sjekke opp arbeidsavtalen/lærlingavtalen din om det er noken begrensningar på å ta fleire jobbar. Mange har ein klausul i kontrakta som tilseier at du må ha tillatelse fra din hovedarbeidsgiver for å kunne ta ekstrajobb i ei anna bedrift. Dette er begrunna med at du har forplikta deg til din hovedarbeidsgiver som forventer å få disponere deg frisk og opplagt, dersom jobb nummer to går utover din arbeidsprestasjon hos hoverdarbeidsgiver så vil det være eit problem.

Merk også at ein av grunnane til at det er turnus med så mykje fri er for at du skal få tid til å ta deg inn igjen etter ei arbeidsperiode med lange dagar.

Jeg skjønner at friperioden er til for at man skal ta seg inn igjen etter en arbeidsperiode med lange dager, men jeg vil heller få meg en jobb som hjelpearbeider for en byggmester enn å sitte hjem og ikke gjør noen ting i en hel måned.

Jeg sa foresten at jeg IKKE har hverken det teoretiske eller praktiske grunnlaget for å bli tømrer.

Uansett, så tror jeg at jeg sender inn en uspesifisert søknad til diverse byggmestere / elektrobedrifter, så får vi se om det blir noen jobb på meg. :p

Takk for svar. :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...