Gå til innhold

Nintendo sin E3 pressekonferanse 2012


Anbefalte innlegg

Har virkelig vanskelig for å tro at Nintendo lanseres to så ekstremt like spill som dette Mario-spillet og New SMB2 til 3DS samme høst. Det må være noe connectivity-greier på gang her.

 

Som at vi får laste ned fullversjoner på både 3DS og Wii U?

 

De spillene 'vikingkylling' nevner bekrefter på mange måter hovedpåstanden min som konstatert tidligere om at det er en stor mangel på innovasjon hos Nintendo da de lanserer de samme spillene med mindre forandringer. I sammenheng med dette så blir det vel også relevant å nevne det faktum at det var en stor mangel på tredjeparts spillutviklere som lanserte spill på Wii - blir dette tilfellet til Wii U?

 

De spillene jeg nevnte er alle godt kjente spill veldig mange vil ha flere av. Det betyr slettes ikke at det ikke blir nytenkinger og forandringer noe sted. Faktisk er det mange som vil si det stikk motsatte. Hadde det ikke vært nyvinninger noe sted i de spillene ville samtlige serier ha død ut ganske kjapt.

 

Med tanke på det faktum at det var en stor mangel på tredjeparts spillutviklere som lanserte spill på Wii - hvordan skal Nintendo løse dette med Wii U? Dersom denne plattformen ikke får større oppslutning fra tredjeparts spillutviklere så blir den nok ikke en større suksess enn Wii.

'Feilen' med Wii var at den fokuserte alt for mye på familiespill, og alt for lite på den harde kjernen av spillere. Dette visers lett i svak maskinvare, få 'hardcore' spill som Super Mario Galaxy, Zelda, rollespill osv. Wii U vil fortsatt være rettet delvis mot familier osv, men også mye mer mot den harde kjernen av fans som vil ha 'skikkelige' spill. Vi vil nok få langt flere spill fra tredjeparter nå.

 

Etter å ha sett videoen en gang til sitter jeg igjen med litt motstridene meldinger.

 

Først snakker man om spill hvor du bruker både Upad og TV-en som f.eks. i de golf- og baseball-spillet (Wii Sports 3?) og denne interaksjonen mellom de to skjermene er den store greia med Wii U.

 

Så snakker de om at det er mulig å fortsette spillinga på Upaden om man vil se noe annet på TV-en. Og så snakker man om at man kan bruke Pro Controller og spille som på PS3/X360. Dette må jo henspille at spillet er nødt til å foregå på bare en skjerm.

Har tenkt på det, men det kan løses ganske enkelt ved å bytte mellom hovedskjermen og gamepad-skjermen, f.eks ved en tast på gamepaden. Husk vi får multitaske nå, så det burde ikke være vanskelig å multitaske mellom hovedskjermen og gamepad-skjermen. Det viktigste vil foregå på den store skjermen uansett, så gamepaden vil nok i hovedsak brukes til kart, inventore osv. Vi trenger strengt tatt ikke to skjermer til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror kanskje Nintendo innser å kjøpe Upaden separat kan bli for dyrt for folk flest. 2-4 Upader blir trolig både ekstremt dyrt og tar mye plass samtidig som det også er teknisk vanskelig/umulig å gjennomføre.

 

Da blir det heller:

1. Bruker Wiimote for casual/partyspill i multiplayer som Wii Sports. Upaden kan brukes som en Wiimote.

2. Pro controller for "vanlige" multiplayerspill i stua som Smash Bros og racingspill. Upad fungerer kun som vanlig kontroller.

3. Unike Upad-muligheter som del av gameplayet blir da er jeg redd kun for Nintendos egne spill i singleplayer (scanning i Metroid for eksempel), men disse spillene kan da ikke brukes uten TV eller uten Upad.

4. Spill hvor du bare bruker Upad, ikke TV, men da kan ikke bruke noen av Upadens andre muligheter samtidig.

 

Virker svært komplisert det her, men håper på mer klarhet om halvannet døgn.

Lenke til kommentar

Tenk på Aliens: Colonial Marine. Det 'må' jo være mulig å kunne bruke gamepaden som motion tracker når man spiller på TVen, men flytter man alt over til gamepaden eller spiller med pro gamepaden kan man vel ha motion trackeren på skjermen. Kanskje i et hjørte, f.eks. Enkelt og greit. :)

 

Og hva med DS og 3DS? Det er svært sjelden man 'må' ha to skjermer til dem. Hvorfor skulle det være annerledes på Wii UI?

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

WiiU ser mye bedre ut enn jeg forventet, men siden det er så stor sjanse for at det tar lang tid før noe ordentlig support kommer så venter jeg med å kjøpe den til noen/Nintendo får gamecube controllere til å funke, eller til at jeg har spilt det nye Smash og det funker med Pro kontrolleren. Det fungerer dårlig med Classic Pro.

 

Jeg vil ha smash controlleren på smash ='(

Lenke til kommentar

Må si at etter å ha sett den lille presentasjonen, så har jeg bare blitt mer og mer positiv til Wii U. Jeg har ruget på en skepsis helt siden jeg hørte navnet "Wii U", og så den "store, tunge" kontrolleren. Det at de nå ser ut til å satse skikkelig på online delen, er gull verdt. Den svarte FPS kontrolleren er og noe jeg har ventet på, så jeg er mega fornøyd. Hadde siste eksamen i dag, så dette har vært en dag jeg har gledet meg til i månedsvis. E3 skal følges slavisk de neste dagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si at etter å ha sett den lille presentasjonen, så har jeg bare blitt mer og mer positiv til Wii U. Jeg har ruget på en skepsis helt siden jeg hørte navnet "Wii U", og så den "store, tunge" kontrolleren. Det at de nå ser ut til å satse skikkelig på online delen, er gull verdt. Den svarte FPS kontrolleren er og noe jeg har ventet på, så jeg er mega fornøyd. Hadde siste eksamen i dag, så dette har vært en dag jeg har gledet meg til i månedsvis. E3 skal følges slavisk de neste dagene.

 

Herlig at det er flere enn meg som tolker denne presentasjonen slik! Håper det gikk bra på eksamen forresten!

Lenke til kommentar

Noen mener de har tydet et nytt spill med Boo i hovedollen (spøkelset fra Mario-spillene) ut fra chatten på Nintrendo Direct-videoen:

 

Chase: [Ghost Image] LOL

Chase: My parents are so easy so scare! Booooooooo

Chase: Great for parties! Up to 5 people can play.

Chase: C'mon and get me! Heehee

Chase: I got this game for by byay. Been playing a ton with my friends.

Chase: It really freaks me out when the host grabs me in the dark!

Chase: My grandson loves to play this game with me

Chase: It's easier to get away from the flash light if you hide in the corner.

Chase: Work with your partners to chase the ghose into the corner!

Chase: I recommend this game to all the dads out there. It gets the whole family together

Chase: LOL. gotcha

Chase: Any tips on this game?

Chase: I've tried this game 10 times today but still can't beat my bro!

Chase: Hide and Seek

Chase: I like wearing this hat thingy. Heehee

 

 

The game is called "Chase" and is likely a download title. Here's what I think based on the comments:

- It's a 5-player game involving Boos.

- It's a hide-and-seek game.

- One player is the ghost, they use the Wii U GamePad to hide (so nobody else can see their screen, unless they peek at it).

- The other four are trying to find them.

- Ghosts can attack players from the shadows.

- You can wear hats. Everybody loves hats.

 

Kanskje et minispill som kommer inkludert med konsollen? Kanskje en del av en pakke med flere minispill sammen med f.eks. Zombie-spillet?

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Minner meg om et spillprosjekt jeg pitchet for Telenor R&D for ca. 5 år siden. Det var snakk om å utnytte lys og elektroniske dupeditter i et vanlig hus for å skape noe helt nytt innen spill. Det skulle oppføre seg forskjellig etter hvordan være var ute og alt mulig. Meningen var å lage en full brukbar demo av dette, men kom aldri så langt.

 

Haunted House

 

The concept will show how the combination of location-based technology and connected objects can be utilized for gaming purposes. It will also show how several different technologies as well as both real and virtual entities can work together in creating a new experience.

 

Haunted House is a game where the player's objective is to find a hidden treasure in a haunted mansion. Unlike many other pervasive games, this is indoors. The environment is a typical modern home where electronically connected objects is an important part of the game. The player will first need to find a physical key hidden by another participator. The key is to a secret treasure chest in the mansion, but it remains hidden until a ghost is killed. The ghost is invisible and moves from room to room (i.e. zone to zone).

 

The house is divided into zones. The player carries a mobile phone which will display a map over the zones. It will show by color what zone the player and the ghost is in at any time. The ghost can be killed by the mobile phone which also works as a flashlight. A ghost has 3-5 lives, moves randomly between rooms and remains in a room for 20 seconds. When a player enters a room when the ghost is there it will disappear within five seconds. When located in the same room as the ghost the player needs to kill it with the flashlight within one second. If not, the ghost will hurt the player and one of three hearts (icons shown on the mobile phone) will be lost. The game is over when all hearts are lost. When the ghost is killed it will run away to another zone until it runs out of lives.

 

When the key has been found and the ghost is gone, the treasure chest will appear on the map. This is a virtual chest appearing in a random room/zone. When the player brings the key to this room, the treasure chest will open and the game is won. An opened treasure chest will appear on the mobile phone. When the game ends it may be restarted by hiding the key again. The ghost is not found of the sun. When it is raining it will have five lives, when cloudy it has four lives and when sunny it will only have three lives.

 

Haunted House utilizes several types of connected objects in the house. When a game is started the lights in the house are dimmed and some lights are blinking to create the right atmosphere. A sound system somewhere in the house makes frightening noises ("boo!...") as long as the ghost is alive. When the ghost is in a room the light in that specific room starts blinking more frequently. The game is not time-based, but a highscore list ranked by shortest time will appear on a picture frame/screen in the house for everyone to see.

 

The map is divided into 10-20 zones, at least a zone for each physical room and hall in the game. When you enter a door in real-life you enter a new zone. Big rooms can contain multiple zones.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Upadden kommer til å koste 200-300 hundre her til lands, nøyaktig som Wiikontrolleren gjorde. Ingenting nytt. Selvsagt kommer butikkene til å sette opp prisen til 500-600 for the lulz som vanlig....

 

Heldigvis har vi ebay og lignende :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Men vil WiiU støtte flere padder?

 

Pro kontrolleren kan jo indikere at den ikke støtter flere padder, og at pro kontrollen skal bli brukt til lokal flerspiller (Mario Kart og Smash Bros anyone?)

Lenke til kommentar

Men vil WiiU støtte flere padder?

 

Pro kontrolleren kan jo indikere at den ikke støtter flere padder, og at pro kontrollen skal bli brukt til lokal flerspiller (Mario Kart og Smash Bros anyone?)

 

Ingenting er bekreftet, men rykter tilsier to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...