Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er forskjellen på krysset og "vanelig" nettver

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regner med du tenker på TP kabler??

En krysset kabel gjør at du kan koble to maskiner opp mot hverandre uten en hub/switch/router da den ene ledningen i kabelene "krysser" ellers vil du få send/motta på samme ledning (litt enkelt forklart)

Jeg mener at kryssete kabler som oftest er merket med "cross over" eller en x...trur jeg...

Lenke til kommentar

Du tenker sikkert på krysset UTP-kabel. En slik brukes for å knytte sammen to maskiner direkte, uten å bruke en switch eller hub.

I stort sett alle andre sammenhenger brukes vanlige, ukryssede, UTP kabler.

Dessverre er det praktisk talt umulig å se forskjell på en krysset og en ukrysset kabel. Men de kryssede er av og til i andre farger enn den tradisjonelle "datagrå".

Lenke til kommentar
hva er forskjellen og hvordan kan jeg se forskjellen?

Vanlig TP kabel brukes når man kobler PC'en til en Hub, router eller lignende.

Skal man koble to PC'er direkte sammen bruker man en tvunnet TP kabel.

På en vanlig TP kabel ser begge kontaktene i hver ende av kabelen helt like ut. (Se på fargene på ledningene)

For en tvunnet TP kabel kan man se at kablingen til kontaktene i hver ende er byttet om litt hvis man legger kontaktene ved siden av hverandre og studerer fargene på kablene som går inn i kontaktene. Noen av trådene i kontakten har byttet plass.

Hvis du er så gammel at du var borti null-modem-kabler, er tvunnet TP noe lignende. Her var noen av lederene i kabelen byttet på i hver ende for at man kunne koble to PC'er direkte sammen.

Lenke til kommentar

Når du sier 'Krysset', så regner jeg med at du mener nettv. via krysset kabel.

Isåfall:

Krysset er i utgangspungtet en p2p løsning hvor 2 maskiner kobles sammen med 1 kabel i mellom. Denne kabelen må da være av krysset type. (2 par byttet om). Denne kabelen kjøpes også som krysset kabel og bør vere merket.

Et annet alternativ er stjerne nett. Hver maskin kobles da med egen kabel til fx en Hub eller switch. Denne løsningen er oftest også den mest attraktive.

Lenke til kommentar

Dessverre er det praktisk talt umulig å se forskjell på en krysset og en ukrysset kabel. Men de kryssede er av og til i andre farger enn den tradisjonelle "datagrå".

Tøv og tull. Se min post.

Det var derfor jeg skrev "praktisk talt". Det er ikke alltid like lett å se forskjell på fargene gjennom pluggene.

Lenke til kommentar

Det var derfor jeg skrev "praktisk talt". Det er ikke alltid like lett å se forskjell på fargene gjennom pluggene.

Ehh, jo?

Lenke til kommentar

En krysset TP kabel har som navnet antyder ledere som er krysset. Altså, de har ikke 100% pin til pin konfigurasjon. Skal prøve å finne et bilde til deg...

konfigurasjon på en patch kabel, eller "vanlig" nettverkskabel: Pin til pin.

kabelutp.jpg

en krysset kabel:

kabelxutp.jpg

Det finnes flere typer krysset kabel. Noen kabler har "minimal kryssing" som vil si en pinkonfigurasjon lik denne:

1 - 3

2 - 6

3 - 1

4 - 4

5 - 5

6 - 2

7 - 7

8 - 8

DrErling

Lenke til kommentar

Ehh, jo?

JEG syns ihvertfall det kan være vanskelig. Må alltid myse lenge. Men jeg skal innrømme at det var litt upresist av meg å si at det nesten er umulig.

Lenke til kommentar
Krysset brukes mellom utstyr av samme kategori. (pc til pc, hub til hub)

Ja, så lenge begge portene er av samme type (krysset eller ikke krysset). Portene på nettverkskort er ikke krysset, portene på switch/hub er krysset (bortsett fra evt. uplink port). Derfor brukes "vanlige" kabler. Men det er ingenting i veien for å bruke en krysset kabel fra pc til switch dersom man bruker uplink port på switchen.

Hvorfor det finnes både kryssede og "vanlige" (ikke-krysset) nettverkskabler er fordi (enkelt forklart) signalet fra "send" (pinne x) i den ene enden må til "receive" (pinne y) i andre enden. Signalet må altså "krysse" fra x over til y. Dette gjøres enten i en krysset kabel (derav betegnelsen) eller internt i en hub/switch e.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...