Gå til innhold

BI sitt økonomistudie

Anbefalte innlegg

Hei. Har planer om å ta en bachelor-grad innen øk.ad hos BI. Hvis jeg vil fortsette på masteren hos NHH, hva er da snittet fra bacheloren for å komme inn? Har hørt at det er B, noen som kan bekrefte? Og er i så fall et snitt på B mulig hvis man jobber dedikert nok? Har ikke noe spesielt bra snitt fra vgs, men så har jeg heller ikke jobbet særlig hardt.

Evt ville dere heller kjørt på med en master fra første stund hos bi?

Mvh!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at snittet er 4.0, en ren B i snitt, og det er forventet å muligens øke noe i år. Ettersom det er ekstremt mange søkere. Det er overkommelig om du jobber, men det er ikke like lett som noen her skal ha det til. Det er mange meget flinke folk i klassen min som ligger under 4.0 i snitt, det skal ikke mer til enn at man er uheldig på et par eksamener før snittet ryker.

Lenke til kommentar

Oki, men etter hvilket system er dette? Er det egentlig noen som bruker tall istedenfor bokstaver? Hva er grunnen til at man setter tall på det?

Edit: Skjønner jo forsåvidt at man må sette tall på det for å sette en nøyaktig grense mellom B og C i snitt osv. Men det har vel egentlig fint lite å si om man bruker 1-6 eller 0-5? :p Fort litt missvisende for alle som har gått på ungdomskole/vgs med 1-6 system.

Endret av magb
Lenke til kommentar

Jepp. Vet det :) Men er BIs bachelor ganske bra tilrettelagt i forhold til master hos NHH?

Jeg fullfører nå bachelorgraden min på BI, og har søkt meg inn til masteren på NHH. Du må være veldig nøye med hvilke valgfag du velger. For å komme inn på NHH må du ha et vist antall studiepoeng i ulike kategorier, for eksempel samfunnsøkonomi og bedriftsøkonomi. Om du velger riktige valgfag går det fint, om du velger feil får du muligens ikke nok poeng i de ulike kategoriene. Selv om man kan mangle noen poeng her og der. Hvilke valgfag du må velge må du finne ut selv, ettersom BI naturilg nok ikke gir deg noen informasjon om hvilke fag du trenger for å komme inn på NHH.

Lenke til kommentar

Er en bachelorgrad i økadm hardt? Vurderer å ta det samtidig som medisinstudiet/kliniskernæring.

Det kommer ann på ambisjonsnivået og arbeidskapasiteten din. Om målet kun er å bestå i alle fag krever det ikke spesielt mye, men du må allikevel huske på at det er et fulltidstudium.

Lenke til kommentar

Hei. Har planer om å ta en bachelor-grad innen øk.ad hos BI. Hvis jeg vil fortsette på masteren hos NHH, hva er da snittet fra bacheloren for å komme inn? Har hørt at det er B, noen som kan bekrefte? Og er i så fall et snitt på B mulig hvis man jobber dedikert nok? Har ikke noe spesielt bra snitt fra vgs, men så har jeg heller ikke jobbet særlig hardt.

Mvh!

Først og fremst kan jeg opplyse om at per dags dato er opptaksgaranti ved NHH på 4,1 i snitt. Har du dette snittet er du altså garantert opptak høsten 2012.

Snittet for å komme inn på NHH har økt jevnt og trutt de siste årene, fra 3,8 til 4,0 og nå til 4,1.

Hvis du skal begynne på bachelor til høsten må du nok regne med at snittet for å komme inn på NHH muligens kan øke til 4,2/4,25 innen du søker mastergrad der.

Folk får si hva de vil om det er lett eller vanskelig, men et snitt på 4,2 er høyt! Driter du deg ut i ett fag ødelegger det fort veldig mye. Heldigvis går det jo som regel an å ta opp fag.

For min del gikk overgangen fra vgs veldig bra. Jeg var dritt lei vgs, men veldig klar for universitet/høyskole. Det jeg syns var positivt var at man konsentrerte seg som regel om ca 4 fag hvert semester og med stor grad av frihet. Det vil si frihet til å gå i de forelesninger man selv vil og frihet til å jobbe når det selv passer en. Det er som regel noen obligatoriske innleveringer/oppgaver i hvert fag i løpet av semesteret.

Man merker fort at det er litt andre krav enn vgs, men for all del ikke avskrekkende. Det krever bare at du finner en god måte å jobbe på og bruker tilstrekkelig med tid. Noen fag er mengdekrevende, andre kan være motsatt. Dette varierer helt med fag. Vanskelighetsgraden også.

Å seile seg inn til B i alle fag tror jeg bare du kan glemme. Med det sagt så trenger du heller ikke være Einstein for å gjøre det bra.

Bare å spørre her i tråden eller på pm om det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar

Mvh!

Først og fremst kan jeg opplyse om at per dags dato er opptaksgaranti ved NHH på 4,1 i snitt. Har du dette snittet er du altså garantert opptak høsten 2012.

Snittet for å komme inn på NHH har økt jevnt og trutt de siste årene, fra 3,8 til 4,0 og nå til 4,1.

Hvis du skal begynne på bachelor til høsten må du nok regne med at snittet for å komme inn på NHH muligens kan øke til 4,2/4,25 innen du søker mastergrad der.

Husk at dette kun er opptaksgarantien, du kan fremdeles komme inn med et lavere snitt om det er plass. Selv om opptaksgarantien var 4,0 for opptak i fjor var det fremdeles folk som kom inn med et snitt under 4,0. Allikevel har snittet for å komme inn, som du sier, steget jevnt og trutt på grunn av stadig økende søkermengde. Har selv søkt meg inn til NHH masteren, og regner med å komme inn, men det er flere i klassen som jobber som gale nå for å få godt nok snitt.

Lenke til kommentar

Mvh!

Husk at dette kun er opptaksgarantien, du kan fremdeles komme inn med et lavere snitt om det er plass. Selv om opptaksgarantien var 4,0 for opptak i fjor var det fremdeles folk som kom inn med et snitt under 4,0. Allikevel har snittet for å komme inn, som du sier, steget jevnt og trutt på grunn av stadig økende søkermengde. Har selv søkt meg inn til NHH masteren, og regner med å komme inn, men det er flere i klassen som jobber som gale nå for å få godt nok snitt.

Ja, det burde kommet frem i mitt innlegg.

I år blir alle med snitt under 3,8 avslått. Alle mellom 3,8-4,1 blir vurdert. Ville ikke satset penger på å komme inn med et snitt under 4,0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...