Pretard Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 (endret) Hei! Ble tatt i laser i dag, 89 km/t i 70-sone. Jeg har tidligere lest at det går an å prøve seg å spørre om de kan "legge fram gyldig sertifikat for kalibrering i løpet av de siste fem timer". Dette skulle visstnok være en typisk slurvefeil mange purker gjorde, ved at de bare testa den på døra og at dette ikke ga godkjent kalibrering. Skal være helt ærlig, jeg har ikke en dritt peiling på dette, men husket noen ord og spytta de ut. Responsen var at de kun trengte å kalibrere/justere laserne en gang i året, og det var det. Da fikk de et klistremerke på laseren og behøvde ikke å kontrollere den på andre måter i løpet av året. Fikk tilbud om å bli med å sjekke om klistremerket, men det gadd jeg ikke. Med tanke på at jeg til slutt godtok forelegget, er det vel ikke så mye jeg kan gjøre nå (?). Det jeg lurer på er, hadde de rett i det de sa, eller hadde jeg hatt noe å komme med. Har skumma litt rundt på nettet, og etter det lille jeg har lest føler jeg at jeg har fått noen antydninger til at det politidama sa til meg ikke stemmer, at de faktisk skal sjekkes oftere enn én fattig gang i året. Kan noen være så snille å forklare meg litt rundt dette, og om det evt. er noe jeg kan gjøre. På forhånd takk! PS: Kjører lett-mc, dersom dette skulle hatt noe å si på noen som helst måte. Endret 22. mai 2012 av Jonited Lenke til kommentar
Northland Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Hvor ofte utstyret til politiet skal kalibreres vet jeg ikke, men at elektronisk måleutstyr kun har en årlig kontroll er hvertfall ikke uvanlig. Og til videre info, så kanskje hele saken blir lettere å svelge for deg. Det går så fryktelig mangen myter og vandrehistorier om hva du kan si til politiet for å slippe bot/slippe unna ting, men desverre stemmer dette heller sjeldent. Det sier seg selv... Folk som uten noe generelt grunnlag velger å gå videre i slike saker, ender som regel opp med en enda surere situasjon. Juridisk sett tror jeg ikke du kan det en gang, siden du allerede har godtatt. Dette er kjedelige penger å betale, men saken er at du har gjort noe ulovlig, du har godtatt på stedet og saken er (hvertfall i politiet sine øyner) ferdig. Jeg tolker hele innlegget ditt som at du enkelt å greit vil slippe unna boten din, noe som selvfølgelig er forståelig. Men med mindre du faktisk selv mener at du lå i 70km/t og politiet har målt så grovt feil på deg, noe som gjør saken anderledes, foreslår jeg bare at du biter tennene sammen å betaler. Du kan trøste deg med at du er ikke første personen som sitter med den følelsen du har nå. Heller ikke siste. 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Spør justervesenet, de vet vel svaret på dette? Det er de som skal kontrollere instrumentene. Du kan anke et forelegg på samme måte som en dom i en rettssak, men bare på visse grunnlag, jeg er ingen ekspert her og har ikke tid til å sette meg så nøye inn i dette nå. Men les litt rundt, og her fant jeg en interessant sak http://dt.no/nyheter/botelagte-kan-angre-1.3402779 Bare ikke glem at det fort koster 50 000 i advokathonorar, hvis du velger å gå til sak. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. mai 2012 Del Skrevet 30. mai 2012 Dette er en av de vanlige tingene som dukker opp på internett når man søker på "hvordan slippe fartsbot". Den, og "det er ikke lov hvis de ikke er to stykker". Høyesterett, som i motsetning til internett faktisk har noe de skulle ha sagt om spørsmålet, uttalte følgende så sent som i 2011 (HR-2011-2041-U): (11) Den ankende part har for det første anført at det foreligger brudd på Politidirektoratets instruks for bruk av laserapparat til fartsmålig som medfører at måleresultatet ikke kan benyttes som bevis.(12) Det følger av Høyesteretts praksis at brudd på de krav som instruksen og brukerveiledningen stiller, medfører at måleresultatet ikke kan benyttes som bevis såfremt bruddene ikke er bagatellmessige, se Rt-2008-44 avsnitt 27-32 med henvisninger til tidligere praksis. I det foreliggende tilfellet ble det før og etter trafikkontrollen gjennomført siktekontroll, og sted og tid for dette er loggført. Derimot er det ikke loggført hvilket objekt som ble benyttet ved siktekontrollen, og avstanden til dette. (13) Det at objekt og avstand ikke er loggført, er brudd på instruksen for bruk av laserapparat ved fartsmåling, se Politidirektoratets instruks for politiets trafikktjeneste GP 4017 punkt 6 andre ledd. Lagmannsretten har funnet at måleresultatet likevel kan benyttes som bevis, da det ikke er tvil om at foreskreven siktekontroll ble gjennomført, og at apparatet er blitt korrekt brukt. På denne bakgrunn har lagmannsretten funnet at det kan « utelukkes at det instruksstridige forholdet har vært av betydning for måleresultatet ». Ankeutvalget finner det klart at lagmannsretten på dette punkt har bygd på en riktig forståelse av de retningslinjer som er oppstilt i Høyesteretts praksis, og at også den konkrete anvendelse av dem er korrekt. Du skal med andre ord ha mer enn litt flaks for å vinne frem på dette punktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå