Gå til innhold

Feriepenger og ferietrekk

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 14,10% stilling (staten), hvor jeg tjener ca 3800 fast i mnd.

Dette er altså jobb hver 3.helg. Jeg begynte i oktober i fjor, og har tjent 15000kr frem til desember.

Slik jeg forstår er det 12% feriepenger.

Jeg skal ta en ferie som varer i 7 dager i løpet av juni. Jeg har fått vite at jeg har kun tjent 1 feriedag.

Hvordan blir det med lønn og feriepenger (ferietrekk..) i juni? Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer at du skal ha ca 12% av det beløpet du tjente i fjor utbetalt i forbindelse med din ferieavvikling. Ellers forstår jeg ikke helt hva du mener. Om du søker ferie i juni så får du vel pengene utbetalt da, men om feriedagen din havner på en dag du skulle jobbet vil de nok trekke deg for det.

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens, men jeg forstår fremdeles ikke dette med ferietrekk, opptjent feriedager etc.

Den uken fri jeg har inneholder helgen jeg skulle egentlig var på jobb. Men jeg fikk beskjed at jeg har

opptjent 1 feriedag, så det betyr at de trekker fra lønnen min 1 arbeidsdag?

Er det slik at jeg får feriepenger (12% av det jeg tjente i fjor) + Månedslønn ( minus 1 arbeidsdag) ??

Takk

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt Yamazero og denne ene dagen. Der jeg jobber får vi månedslønn minus fem ukers lønn pluss feriepenger for fjoråret utbetalt i juni. Når du startet å jobbe i oktober blir det jo ikke allverden i feriepenger.

Lenke til kommentar

Er det slik at jeg får feriepenger (12% av det jeg tjente i fjor) + Månedslønn ( minus 1 arbeidsdag) ??

Nesten.

• Du får utbetalt 12% av det du tjente i fjor som feriepenger.
  • Du får utbetalt månedslønn minus de dagene (den helgen) du ikke jobber (pga ferien din).

Når de sier at du har tjent opp 1 feriedag så betyr ikke det at du får lønn på en feriedag (i tillegg til feriepengene), det betyr at du har tjent opp feriepenger som tilsvarer en feriedag (litt forenklet dekker tapet av en dagslønn).

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...