Keyzer28 Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Etter en tur ved Østensjøvannet i morges ruslet jeg gjennom skogen og opp til t-banen, og fant ut at jeg måtte late vannet på veien. Jeg fulgte derfor en sti inn mot fossen overfor Østensjøvannet og lot det stå til. Mens jeg sto der ble jeg oppmerksom på en fugl jeg ikke hadde sett før som satt og kikket ned på meg i et tre 8-10 meter på skrå over meg. Jeg håpet han ville sitte der til jeg var ferdig med det fornødne, men han fant ut at han skulle fly, dog ikke opp og bort som vanlig er, men rett mot meg. Jeg forsto ikke helt hva som var i gjære, men han kom mot meg i en forferdelig fart, og et par meter fra meg åpnet han alle sluser og dreit meg regelrett ned. T-skjorte og kamera (som hang over skulderen) ble nedrent av fugledritt (en treffsikker fyr!), og jeg tenkte umiddelbart at dette var noe han gjorde med vilje. Det fikk jeg bekreftet 10 sekunder etter da jeg igjen så han 10 meter foran meg, nok engang på full fart mot meg. Denne gangen måtte jeg dukke, og likevel kjente jeg han i håret. Jeg vet ikke hva som hadde skjedd hvis jeg ikke hadde dukket, men sannsynligvis er det smertefullt å få en fugl i full fart i trynet. Jeg dro opp smekken og forsvant i en forferdelig fart, for jeg ble nesten skremt. Jeg har nettopp begynt å fotografere fugler, og har lite greie på dem. Pleier å ta bildene og så finne ut hva det er for noe, og så litt om deres vaner, osv. Etter noen søk tror jeg at dette var en lerkefalk. Den ligner, og de legger visst ofte egg på bakken, så det er vel nærliggende å tro han hadde egg (eller unger) like ved stien der jeg sto. Det er i hvert fall første gang jeg har blitt angrepet av en fugl. Syntes bare det var en litt artig historie. T-skjorta gikk i søpla (heldigvis hadde jeg genser med, for dette kunne blitt pinlig på t-banen), og Canon 7D er muligens ikke skikkelig værtettet, men helt håpløst er det ikke, for det tåler i hvert fall en skikkelig omgang fugledritt. 7 Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Artig historie. Jeg opplevde noen hissige hettemåker da jeg var ved Østensjøvannet for noen uker siden, kom sikkert for nært reiret. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Et veldig godt tips mot måker er å holde en kjepp eller liknende rett opp over hodet (eller feste i sekken?). Da kommer de sjelden så nær at det blir ubehagelig. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 25. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2012 (endret) Opplevde den hissige hettemåka ved Østensjøvannet i kveld. Snakket med en annen fotograf som sa den hadde vært aggressiv i hele år. Den kommer nære og skriker til deg et par tre ganger, men ikke driter den og ikke tror jeg den tør å gjøre annet enn å komme nære og skrike. Endret 25. mai 2012 av Keyzer28 Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 Blir hver sommer angrepet, hakket på og ned-driti av sure fiskemåker. Slår aldri feil. De legger eggene sine overalt, og helst på takene i tettbebyggelsen. Når de har fått ut ungene, er helvete løs.. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 Et veldig godt tips mot måker er å holde en kjepp eller liknende rett opp over hodet... "Jeg dro opp smekken..." Tja, kanskje en 180º litt tidligere hadde avverget katastrofen... Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Det er i hvert fall første gang jeg har blitt angrepet av en fugl. Blir angrepet av fugler hver sommer her i Bodø. Måkene har reir rundt husene og stuper på alle som prøver å følge veien. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 26. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2012 Hehe, godt det er vanligere enn jeg trodde. Dvs - det er vel egentlig ikke godt i det hele tatt, da jeg muligens bør vurdere å ha med meg skift framover. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 For å avskrekke dem - slå ut og flaks med armene - så har du større vinger enn den, og så snur den ofte. Må gjøres hver gang den angriper, da. Paraply er også flott - så har du store vinger hvis du slår den opp og ned og "flakser" med den. Og - den kan beskytte mot stupbombere. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 26. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2012 Et annet alternativ er å sette på supervidvinkelen og forsøke å få et kult bilde av angriperen. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Et annet alternativ er å sette på supervidvinkelen og forsøke å få et kult bilde av angriperen. ..Og her kan det være en veldig god idé med beskyttelsesfilter! Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Men vil de angripe fysisk eller er det bare "løskrutt"? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Men vil de angripe fysisk eller er det bare "løskrutt"? Kommer an på om du mener om det å bli nedbæsja (ja, de sikter på ansiktet) er løskrutt eller ikke. Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 9. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2012 Den jeg nevnte i hovedinnlegget angrep. Jeg kjente den i håret selv om jeg dukka, så den hadde truffet meg i trynet hvis jeg ikke hadde reagert raskt. Den ga heller ikke et pip fra seg (bortsett fra dritten), så her var det nok alvor. Hettemåkene ser ut til å skrike, fly mot deg og snu en meter eller så før, og det ser ut til å være samme oppførsel som når f.eks. en svane nærmer seg redet deres. Har aldri sett de treffe svana heller, så de får jeg inntrykk av at bare har det i kjeften. Men det er uansett ikke et inntrykk jeg tør å stole på, så jeg rygger. Svarene har også en ganske truende oppførsel nå som de har unger. De liker å fortelle hvem som er sjefen, og det ene paret ved Østensjøvannet kan være midtsjøss og likevel svømme inn når de ser deg ved land i området de holder til, og så kommer en av dem opp og veser mot deg. Trekker man seg et par meter tilbake slutter den å bry seg, så det virker som om de bare har et voldsomt behov for å markere seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå