Gå til innhold

GPS navigasjon på Android

Anbefalte innlegg

Siden det har skjedd lite i tråden på en stund tar jeg opp igjen spørsmålet. Jeg har også vært bortskjemt med GPS navigasjon på Nokia, men er nå på jakt etter noe til android.

Mine preferanser:

Ryddig interface med god lesbarhet, skjermen er litt over 5 tommer og vil befinne seg i en holder ca. en armlengde unna øynene når jeg kjører. Mulighet for dag/natt-display med god visuell kontrast.

God GPS lock, ser av innlegg lengre opp at noen apper kan være litt variabel på dette.

Gratis og godt kart for et land, nedlastbart for flere (trenger ikke være helt gratis).

God turn-by-turn funksjon, og enkel angivelse av destinasjon med adresse eller kartpunkt.

Hvis noen nav-apper anno 2014 har alt dette så blir det gjerne å skille mellom dem på tilleggsfunksjoner, jeg forstår det er mye å velge i. Har TomTom kommet med sin app ennå forresten? Har Garmin en app? Om så, har noen her prøvd disse? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Som nevnt i min forrige post, er Route 66 noe av det beste jeg har prøvd. TomTom finnes også for Android, og er kanskje enda bedre, selv om jeg likte veldig godt skifte mellom 2D og 3D i kryss i Route 66, og den enkle muligheten for å søke på alt mulig, både firmanavn, bysentrum, gateadresser, restaturanter og annet. Beste gå-modus jeg har brukt har den også, da bytter rute-streken til fotspor, og den bruker som nevnt kompasset for å finne retningen man går i, i stedet for kun GPS (som krever at man må gå ganske fort). Garmin har jeg brukt for iOS, den var full av bugs og etter min oppfatning dårlig, spesielt prisen på ca 600 kr tatt i betraktning.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har erfaringer med TomTom Western Europe gjennom 11 land i nettopp Western Europe.

Primært langs hovedveier, men også langt uttenfor på veier turister aldri ser, samt noen storbyer som Barcelona etc.

Dette både på Samsung Galaxy S4 og Samsung Galaxy Note 3 i holder på armlengdes avstand til venstre for rattet.

Positivt:

- Stor skjerm gir relativt god oversikt og den informasjonen du trenger er lett å lese av.

- Skifte mellom natt/dag med flere kartvalg gjør det lett å lese også i mørket.

- Grei filassistent, bare ikke hold til venstre på en syvfelts vei når man straks skal ta av til høyre.

Den kan rett nok være litt masete til tider og dermed være til hinder for å visuellt se kartet og hvor man skal.

- Veldig rask lock på gps signalet (men det skyldes vel kanskje også telefonens hardware).

- Re-router veldig raskt.

Negativt:

- I storbyer og i komplekse trafikkmaskiner er det lett å bomme.

Dette skyldes at grafikken henger litt etter og man tror man skal av en avkjørsel lenger frem enn hva som er rett.

- Tross rask hardware så føles den treig siden den henger litt etter som nevnt over.

Jo større fart, jo mer avvik virker det som. Det korrigerer seg når man stopper. Trolig unøyaktighet i gps på Note 3?

- Velger ofte ulogiske løsninger og ruter deg langt ut på vidda om du ikke vet hvor du skal på forhånd.

Eksempel, raskeste vei fra A til B går ikke langs hovedveien, men gjerne langs en grusvei tvers over et jorde eller byggefelt.

- Kartoppdateringer er på ca 2GB og må lastes ned over wifi, som kan ta sin tid og i den perioden er mobilen "opptatt".

Brytes wifi, må prosessen starte på nytt, dette er fryktelig irriterende og burde være helt unødvnedig.

Kjedelig når dette skjer midt under ferieturen også. Man kan velge å utsette det, men den maser fælt i starten.

- Ca 1-2 ganger i mnd trenger den datatilgang for å verifisere at lisensen er gyldig.

- Treig på å zoome/panorere i kartet når man vil manuellt velge sted.

Savner:

- "Offline" redigering/backup av favoritter (og ev. kjøreruter hvor en har waypoints).

- Sortering av favoritter, gjerne i grupper, så man slipper å bla i flere hundrede hele tiden.

- Enklere ruteplanlegging med waypoints (unødvendig mange steg nå)

- Skulle hatt mulighet for å angi POI direkte underveis uten å måtte gå ut av navigeringen.

Jeg stoler ikke på den blindt, legger opp ruten på forhånd og sjekker google maps/streetview så jeg vet hvor jeg skal.

Slik at jeg kan ta avgjørelser på sekundet om jeg er i tvil om den virkelig ønsker at jeg skal ta til venstre.

Bruker derfor en del tid på å legge inn waypoints for å være sikker på at den kjører den ruten JEG vil.

Det blir derfor mest til at den er veilledende og ikke noe jeg følger blindt.

Ellers er det veldig nyttig med infoen om forventet ankomst, kjøretid og kjørelengde som er igjen. Finnes desse veldig presise.

Dette gjør det veldig greit å dele opp lengre kjøreturer så en kan planlegge pauser uten å sprekke på tidsskjema.

Gir også en fordel med tanke på vurdering av når en bør vurdere å fylle drivstoff.

I noen tilfeller virker det som at det er forskjell mellom ruten den planlegger og viser, og den ruten en ender opp med å følge.

Ser ut som den ombestemmer seg underveis. Dette ble svært plagsomt i Sveits og Monaco.

Dette problemet hadde jeg ikke på tidligere versioner.

Det er i hvertfall ikke helt samsvar mellom kartet den tegner opp for en rute og hva gps tracker softwaren har logget.

Det er også tidvis stor forskjell på hvilken rute Google Maps vil velge oppimot hva Tomtom beregner, verdt å være klar over.

Ellers har den samme "kartfeil" som alle andre, siden kildematerialet er det samme.

Så forskjellen mellom programmene går stort sett på finesser og brukergrensesnitt.

Det var det jeg kunne komme på i farta, mulig jeg har glemt både fordeler, ulemper og ting jeg savner, men håper dette er nok info.

Bare man er klar over svakhetene, gir seg selv litt erfaring i å "tolke" den og ikke minst planlegge litt på forhånd, så går det bra.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...