Gå til innhold

GPS navigasjon på Android

Anbefalte innlegg

Etter flere år som nokiabruker har jeg blitt veldig bortskjemt når det gjelder gps navigasjon. Løsningen til Nokia var så bra at jeg faktisk lot min trofaste TomTom ligge i et skap og samle støv.

Til sommeren skal jeg en tur til Stockholm og jeg har akkurat oppdaget at min SE Xperia Arc S ikke er i nærheten av Nokia når det gjelder navigasjon.

Google har et veldig detaljert og oppdatert kart. Men siden det kreves nettforbindelse for å kunne starte navigasjon så er det ikke et alternativ i denne sammenhengen. 25kr pr Mb blir fort dyrt når man er på reise i 2 uker.

De app-ene som tilbyr offline navigasjon er såvitt jeg har funnet ut:

NDrive, Navigon, Sygic, Copilot og NavFree.

Er det noen som har erfaringer med disse? Vurderer å tørke støver at TomTomen min!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har reist Europa rundt med Copilot på min Defy+ eller tilsvarende. Den gjør jobben på en god måte. Har også separat, noen år eldre TomTom, men den er reserve og brukes bare av og til for å finne overnatting - der er den (fortsatt) noe bedre enn Copilot.

Lenke til kommentar

Har teste ut Sygic og Copilot de siste dagene. De har ulike styrker og svakheter:

Sygic:

+ godt gps-signal over alt

+ lett å bla gjennom menyene selv på min Xperia Arc S.

+ tydelig kart med fargevalg som gir gode kontraster

+ last ned bare de kartene du trenger

- virker litt uferdig

- få funksjoner

- når man ankommer destinasjonen må man stoppe navigeringen manuelt!

Copilot:

+ virker veldig gjennomført og proff

+ mange nyttige funksjoner

+ innholdsrik poi database.

+ logisk oppbygging av menyene

- passer bedre på en mye større skjerm (små knapper, kartet blir veldig lite under navigasjon)

- Sliter med å holde på gps- posisjonen (betyr i prinsippet at man ikke kan stole på appen)

Trist at ikke Google åpner for nedlasting av komplette kart for et helt land. Da ville de vært fullt på høyde med Nokia i denne sammenhengen. Kanskje hakket bedre også...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har testet Sygic i prøveperioden på 7 dager og er ganske fornøyd. Men jeg nøler litt med å kjøpe den. Som P10 nevnte er det veldig klønete å avslutte navigasjonen. Samt å legge inn roadblocks. Trafikktjenesten fungerer etter sigende ganske dårlig i Norge. På dette området er google sin fantastisk bra. Hvordan er copilot og tomtom på trafikk?

Har en følelse av at copilot er bedre enn sygic overall. Prisen ser ut til å være omtrent den samme for norden. Har bare lastet ned gratisversjonen av copilot som har veldig begrenset funksjonalitet, men noe som slo meg med copilot er at kommune/by må tastes inn før gateadressen. Er det sånn i premiumversjonen også? Det er veldig svakt. Her er sygic helt topp.

Sitter på gjerdet og venter til tomtom kommer før jeg handler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har brukt sygic i helga tur/retur bergen - strømstad. (jeg kan veien men ville ikke bli stående i kø og ville vite hvor god den var) Og min erfaring er blandede, har brukt en eldre garmin som refeanse. Selve GPS på mobilene er bedre enn på garmin, den klarer også tunneler bedre. Men selve innstillingen av ruter og veipunkter er mye mer tungvindt enn på garmin.

Så på neste tur så blir det enten copilot, navigon eller tom tom om den kommer snart.

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle som av rein idioti prøvde google maps og navi så var 70x70 alt for lite, om du da legger den etterhverandre så blir det ca fra Bergen til Geilo og et annet problem er jo at du ikke kan laste ned mer enn 5 stk slike kart.

I minn videre utprøving har jeg idag testet copilot live med nordiske kart, den pakken koster 189kr og fungerer veldig bra, den viser foto bokser, fartgrenser og skarpe svinger, var på enn liten tur bare idag, fra sotra til lindås inn til eksingedalen og om E16 hjem igjen. Men det er er et problem med adressene, det er av og til veldig vanskelig og finne de, må nesten bare bruke kartet og merke av der! Så alt i alt fungerer den greit om adressen/stoppe stedet er kjent.

Etter at jeg har prøvd meg litt fram så har jeg funnet ut at det fungerer, måten og gjøre det på er og

A: tast kommune, by eller post nr

b: skriv in veinavn

c: skriv eventuelt inn hus nr

Og da finner han det meste veldig bra.

Men alt i alt så fungerer den veldig bra, og det er lett og forandre ruten ved og dra streken på kartet, veldig praktisk funksjon.

Endret av desverre
Lenke til kommentar

Har prøvd samme på sygic idag og sette opp samme rute uten og ha kjørt den, og det var veldig mye vanskeligere enn i copilot. Litt pga av at han ville tilbake samme veien, og ingen mulighet til og dra ruten på skjermen.

Men på et annet område er Copilot veldig dårlig og det er alt det rundt, som hoteler og serverdigheter, der viser Sygic en lang liste mens copilot viser bare noen veldig få hoteler og serverdigheter.. Men det er et lite problem, det finnes andre apper som løser den saken vell så godt.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt booking.com og Expedia Hotels. men de har oxo et STORT problem og det er at ikke uavhengige overnattings steder vises. Så der kommer google søk og google map in, begge virker veldig bra og viser det som er av overnatting, resturanger en en vid omkrets.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har testet en ny app de siste ukene, mest i USA (5 stater). Dette er Route 66, som finnes for iOS og Android. Den er gratis i 30 dager, deretter koster den litt. Den funker veldig bra, er superlett å søke om både adresser, navn på hoteller og restauranter. Den har relativt gode rutevalg, og gir gode beskrivelser, og er vedlig god på å anslå gjenstående kjøretid. Den har en veldig fin funksjon når man kjører bil: Den viser vanligvis i 3D, men når man nærmer seg et kryss sklir den over til 2D for bedre oversikt (i tillegg til feltanviser), og tilbake til 3D etter krysset. I Gå-modus bruker den kompasset, så man slipper å gå fort for at den skal vise hvilken vei du går (som på alle andre). Den viser tydelig at du er i gå-modus ved at ruten endres til fotspor. I prøvetiden har den også trafikkinfo (krever nett) og varsler for fotobokser og kamera for rødt lys etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...