Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har ingenting i mot autofokus; jeg liker godt optikk med autofokus, men for meg og til mitt bruk er det enda viktigere å ha en god fokusring med god og lang gange for presis fokusering enn å ha autofokus.

 

Har selv solgt zoom-objektivparken, og har gått over til fastoptikk med kun manuell fokus - ikke fordi jeg ikke vil ha autofokus som sådan, men fordi optikken jeg ville ha tilfeldigvis har egenskaper som man ikke har på objektiver med autofokus. :)

 

Fikk en forespørsel om erfaringer med bruk av objektiver med manuell fokus, så jeg tenkte jeg skulle starte en tråd om erfaringer med bruk av manuell fokus - både for optikk med manuell fokus og bruk av manuell fokusring på autofokusoptikk.

 

 

Her er litt av mine tanker, bruk og prioriteringer om objektiver med manuell fokus:

 

1) Fokusring. Objektivet skal ha en god og bred fokusring uten dødgang, gjerne med i alle fall litt halvlang fokusgang, så ikke en minibevegelse flytter fokus enormt mye - så er det vanskelig å finjustere. Objektivet kan gjerne ha autofokus, men så skal det helst være avansert autofokus, så man kan overstyre fokus når man vil, uten å først skulle flytte brytere over i MF-modus for å ikke ødelegge objektivet.

Det er rett og slett - generelt sett - bedre fokusringer på optikk som kun har manuell fokus - fokusringene på nyere autofokusoptikk har på ofte blitt nedprioritert, og spesielt på de billigere nyere kitobjektivene, hvor fokusringen rett og slett ofte er begredelig. De gamle objektivene har god fokusring fordi den er laget for å brukes! ;)

 

2) Objektivet skal være skarpt og godt, og helst lyssterkt, så man tydelig ser i søkeren hva som er i fokus og ikke. Her hjelper det stort om objektivet er skarpt, lyssterkt og ganske fritt for kromafeil.

 

3) Objektivet skal helst ikke ha fokus shift - det er pyton å stille fokus perfekt, for så at fokusplanet flytter seg hvis man skyter på noe annet enn full blender. Gjelder til dels ikke hvis man blender ned samtidig som man fokuserer (som enkelte speilløse systemer (f.eks. NEX) alltid gjør), eller at man bruker nedblendingsknappen, men det er irriterende å skulle refokusere hvis man skifter blender.

 

4) Mattskive - en god mattskive er alfa og omega for speilreflekser. Har byttet til en ekstra matt mattskive ("Eg-S") til min 5DmkII, og jeg ser meg ikke tilbake. En ekstra matt mattskive gir mørkere søker, noe som spesielt merkes innendørs med lyssterk optikk. Man kan unngå mørkere søker med splittprisme, men det er litt "aquired taste" - jeg liker selv best matt mattskive som er matt overalt, så jeg kan se overalt i søkeren hva som er i fokus uten å endre hvor kameraet peker.

Speilløse systemer er "heldige" der - de har en perfekt matt mattskive, nemlig sensoren (man får det samme i speilreflekser med bruk av liveview) - her er det en fordel med høyoppløst søker/skjerm og/eller "fokus peaking", som markerer hva i bildet som er i fokus.

 

5) Bruk av liveview (og gjerne stativ) er snadder når fokus er kritisk og det er motiver som ikke endrer avstand fra kameraet. Med digital zoom i søker/liveview kan man tydelig se hva som er i fokus og ikke. Tar tid, da, og gjør at man mister overblikket over resten av motivet.

 

6) Regn med seriøs trening hvis du har ambisjoner om å bruke manuell fokus på objekter i bevegelse - sliter og banner noen ganger hvis jeg skal ha kjapp fokus eller skal ta bilde av for eksempel løpende barn - de har en tendens til å løpe mot/fra en, som er ekstra vanskelig. Sportfotografering med manuell fokus er noe som kun fungerer i spesielle forhold og/eller for spesielt interesserte. Prefokusering er en Fin Ting. ;)

 

7) Til makro er manuell fokus som regel overlegen over autofokus - for det meste. Man vet selv "best" hvor fokus skal ligge, og det er tydelig i søkeren på så korte fokusavstander hvor fokus ligger. Og - ofte ønsker du å skyte helt på nærgrensen uansett.

 

8) Manuell fokus er også fin for å plassere fokus "akkurat der" - du ser selv i søkeren hvor fokus ligger, og du vet selv bedre en noe autofokussystem hva som skal være i fokus - om det er grenen foran, dyret i bakgrunnen eller reiret med egg ute til høyresiden. Det samme med portretter - du kan selv se at det er øynene som skal være i fokus - ikke nesetippen eller øret.

Til bruk av autofokusoptikk pleier jeg selv bruke autofokusen, men så finjustere selv manuelt hvis den ikke er helt "spot on".

 

9) Det er lettere å sette fokus med et lyssterkt objektiv med stor blenderåpning.*) En 14/2.8 har, tross stort blendertall, bare en liten blenderåpning, og det er vanskelig å sette fokus presist. Men - er ikke alt "nesten" i fokus med en sånn ekstremvidvinkel, da? Jo, det er det, og det gjør det vanskeligere å sette fokus korrekt**). Teleoptikk og optikk med stor blender er derfor en fordel for å sette presis manuell fokus.

Har selv tatt flere bilder med min 14/2.8 som så fine ut i søkeren, men hvor jeg ser at "alt" er akkurat litt ute av fokus når jeg ser på bildene etterpå.

Anbefaler derfor å bruke liveview til vidvinkeloptikk, og sette fokus med liveview i maks forstørrelse.

 

10) Teknikker - det er mange teknikker for å sette manuell fokus. Prefokusering er en fin ting - når poden sitter på husken i full fart, så setter jeg heller fokusplanet fast i begynnelsen eller slutten av huskebanen, og tar bildet i det poden kommer inn i fokus. Det er også en god idé å bare bruke objektivet mye, og så får man en følelse av hvordan man skal fokusere med akkurat det objektivet. Men det er ikke lett, og jeg skal gladelig innrømme at jeg fremdeles tar meg i å vri feil vei for å fokusere, så jeg fokuserer lenger unna når jeg skulle fokusert tettere på - alle objektivene mine følger standarden for huset mitt, og det burde nå være på tide at det satt i fingrene. :blush::whistle:

Ha også god grunnleggende kamerateknikk med riktig grep - hold kameraet med venstre hånd under huset, med tommelen mot venstre og fingrene mot høyre. Det er høyre hånd som sørger for å trykke på utløseren, men det er venstre hånd som ikke bare betjener fokus- og zoomringer, men også bærer vekten av kameraet.

 

11) Tilgjengelighet - det er mange gode objektiver som rett og slett ikke har autofokus - både nyere Zeiss-optikk, spesialoptikk med tilt/shift og annet, eller gammel kremoptikk som fremdeles er god. Det er mange merker med en snadder-katalog av kremoptikk som kanskje ikke er så ny, men som fremdeles holder koken og vel så det.

Spesielt snadder er det her for sånt som Olympus, Pentax og Sony, som med sensorbasert bildestabilisering også får bildestabilisering på den gode, gamle kvalitetsoptikken.

Det er også store muligheter for speilløse systemer å via adapter bruke gammel kvalitetsoptikk, som kan fåes for en forholdsvis billig penge - for eksempel kongeoptikken fra Contax G-systemet og annet.

 

12) Avstandsskala og annet - de fleste objektiver med manuell fokus (og noen med autofokus) har avstandsskala - man kan se fysisk på objektivet hvor langt unna det er fokusert. Enkelte har også markeringer som viser ca. fokusområde på forskjellige blendere - såkalt sonefokusering. Særs kjekt til fokusering hvor man ikke kan/vil bruke søkeren. Legg merke til at markeringer for sonefokusering stort sett alltid viser "standard" verdier for dybdeskarphet, som ikke nødvendigvis gir skarphet i 100% crop på dagens høyoppløste sensorer.

Enkelte nyere kameraer viser også fokusavstand i søkeren.

 

 

Hva er deres tanker? :)

 

 

*) Blenderåpningen kommer av brennvidde delt på blendertall, så en 50/2 har 50/2 = 25mm blenderåpning. Dette er samme blenderåpning som en 35/1.4, en 100/4 eller 200/8 - alle sammen med blenderåpning på 25mm.

 

**) En 100/2.8 har over sju ganger så stor blenderåpning i diameter som en 14/2.8, og har mye mindre dybdeskarphet i søkeren - men det er derfor lettere å se hvor fokusplanet er på en 100mm! Selv en 18-55 f/3.5-5.6 har mindre dybdeskarphet og gjør det lettere å se hvor fokusplanet ligger enn en 14/2.8 - på 55mm og f/5.6 er blenderåpningen på kitzoomen dobbelt så stor i diameter!

Endret av Trondster
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har i dag ett manuelt objektiv, Samyang 14mm 2.8.

 

Om du stort sett skyter landskap og arkitektur, eller driver med reklamefoto, så er det like greit å ha manuelt fokus på objektivet. Samyangen er veldig billig, og samtidig veldig skarp, så har fått sansen for fastoptikk med manuell fokus.

 

For den jevne bruker er nok autofokus å foretrekke, manuell fokus er (stort sett) for spesielt interesserte. Til mitt bruk er manuell fokus heilt fint. :)

 

Savner litt den interne fokuseringa i huset på D90, som betydde at eg kunne kjøpe D-versjon av objektiv istedefor G-versjon, som sparte meg litt penger. Pentax har vel både intern fokusering og intern bildestabilisering..

Endret av iverha2
Lenke til kommentar

Jo, det er mye fin optikk med manuell fokus...

Jeg bruker flere slike objektiver fra Nikon. Ikke fordi de fokuserer manuellt, men fordi de er gode.

Kompakt størrelse, lyssterke og skarpe og forholdsvis rimelige.

I den mørke årstiden bruker jeg mye 35mm f/1,4 og 50mm f/1,2 sammen med D700. Fantastisk verktøy i dårlig lys. 35mm med AF og denne lysstyrken koster skjorta og 50mm med f/1,2 finnes kun med MF.

Mange leker med Sigmas 30mm f/1,4. Men 50mm f/1,2 sammen med FX er mye morsommere :)

 

Ta nå 28mm f/2. Hvilke motlysegenskaper!!!

24mm f/2,8: Fin til altmulig og har en kompakt størrelse som gjør selv D700 litt diskre.

Kjøpte for morro skyld et 50mm f/2 for å prøve det. Det er noe av det skarpeste jeg har hatt på kameraet. (500kr)

Har brukt manuell fokus siden 1979 og det føles like naturlig som autofokus.

Dette er eldre optikk som stod på øverste hylle for 25 år siden og er ikke blitt noe dårligere med årene. Som sagt er det egenskaper med disse objektivene jeg verdsetter, men kommer nok ikke til å slutte å bruke autofokus.

 

Når ungene herjer foretrekker optikk med rask autofokus!

Lenke til kommentar

Matt mattskive er et must, ja! :)

 

Har prøvd litt forskjellig optikk med manuell fokusering, og her er mine erfaringer:

 

Canon-optikk:

EF 70-200/2.8L IS

Aldeles utmerket å fokusere manuelt! Stor blender, god fokusring og lite dybdeskarphet gjør fokusering til en lek. Fokusgangen kunne vært enda litt lenger, men det er småpirk - det er jo et autofokusobjektiv. Har litt kromafeil, men liten dybdeskarphet gjør det allikevel kurant å fokusere manuelt. Fungerer utmerket som portrettobjektiv - bruker autofokus til grovfokuseringen, og overstyrer manuelt så fokus blir helt perfekt. Finnes i en mkII, som er enda skarpere, og sikkert derfor enda enklere å fokusere manuelt. :)

EF 24-70/2.8L

Inntil mkII'en kommer er dette Canons beste og mest lyssterke normalzoom. Men - den har svakheter. Den blir slitt og desentrert av tung bruk (les mer hos Lensrentals.com), og har litt fokus shift. Men - syntes ikke dette var noe stort problem i praksis. Den har også markant krummet fokusplan - skal du ha hjørnene skarpe på lang avstand, så skal du fokusere midten foran motivet (les mer hos Photozone). Men - dette gjelder også for bruk av autofokus. Har knakende gode zoom- og fokusringer. På grunn av en del kromafeil i hjørnene på stor blender er det litt tricky å få presis fokus ved å kikke i kantene av søkeren.

EF 16-35/2.8L

Har en hel del softhet og kromafeil i kantene på stor blender, og ettersom det er en ultravidvinkelzoom med lav brennvidde blir det liten dybdeskarphet og vanskelig å treffe presist med manuell fokus - anbefaler liveview eller å bruke - autofokusen! Det har jo denne. Duh. ;) Har gode zoom- og fokusringer, da.

EF 135/2L

Et fantastisk objektiv som tross prisen er mye for pengene! Nyydelig bokeh, er skarp og god. Stoor blenderåpning og stor skarphet fra største blender gjør det til en lek å fokusere manuelt. Bred, knallgod fokusring, hvor det er enkelt å overstyre fokus. Er sammen med 85L Canons beste portrettobjektiv. Anbefales!!

EF 28-90/4-5.6

Et kitobjektiv fra min gamle EOS 300 - er totalt crap til manuell fokus - hele det slarkete fremre røret "er" fokusringen, og slarken gjør at man endrer vinkelen på frontelementet i det man beveger ringen. Frontelementet og filtergjengene roterer ved fokusering, og objektivet er rett og slett bæsj til manuell fokus. Dette er forøvrig det eneste objektivet jeg har til Canon med autofokus. :D

TS-E 24/3.5L II

Et tilt/shift-objektiv. Det er ikke lett å fokusere manuelt med så liten blenderåpning (selv om 14/2.8 er verre), men objektivet er så dømrade skarpt at det går sånn nesten allikevel. Her var det ikke noe valg - skal man ha Tilt/shift blir det uten autofokus. Fokusringen er helt topp - objektivet er digg å bruke. :)

 

Zeiss:

ZE Planar T* 1.4/50 (og 1.4/85)

Et objektiv for spesielt interesserte. Fokusringen og byggekvaliteten er fantastisk! Men, sammen med storebroren 1.4/85 har den noen svakheter: Ingen flytende elementer. Dette betyr at den ikke er korrigert for fokus på nært hold, så bokeh ikke blir fullt så pen på nært hold, og spesielt ikke på stor blender - det blir kantete bokeh. Objektivene har merkbar fokus shift - når man fokuserer flytter fokusplanet seg. Dette betyr at man får fokus et annet sted enn det det ser ut som i søkeren. Fokusbekreftelsen er kalibrert til der fokusplanet blir på f/5.6, i søkeren ser du der fokusplanet blir på full blender (f/1.4), og skyter du på f/8 blir det egentlige fokusplanet et tredje sted. Fokus shift kan ses hos Photozone. Bokehflatene på avstand er ganske pene, men kantene er harde. Objektivene har mange detaljer på stor blender, men kontrasten er veldig lav. Objektivene blir derimot dømrade skarpe blendet ned, spesielt i midten!

Liker selv å skyte på stor blender og med fokus tett på, så 1.4/50 ble solgt - jeg oppgraderte til:

ZE Makro-Planar T* 2/50

Et objektiv med fantastisk byggekvalitet og fokusring. I motsetning til 1.4/50 har det både flytende elementer for god ytelse tett på, nydelig bokeh og det har fått fjernet alt som heter fokus shift, som er ikke-eksisterende! Det er et knakende godt objektiv, som er en fryd å bruke. Det finnes objektiver som er enda skarpere blendet ned (for eksempel EF 50/1.4), men det er skarpt nok, og på full blender (f/2) er det helt konge, til så stor blender å være. Har seriøst lang gange i fokusringen fra uendelig fokus til nærgrensen på 1:2. Presis og knakende god fokusring. Anbefales på det varmeste! Men dyr, da - man betaler gjennom nesa for det "lille ekstra", og derfor er den for spesielt interesserte. Har litt dybdekroma - grønt/lilla skjær umiddelbart foran/bak fokusplanet.

Zeiss Distagon T* 2.8/15, 2.8/21 og 1.4/35, samt Makro-Planar 2/100:

Knakende god Zeiss-optikk som anbefales på det varmeste - alle sammen. Veldig gode, veldig dyre og generelt veldig konge.

 

Andre:

Samyang 14/2.8

Et spesielt objektiv - du skal ikke bare styre fokus, men også blender (det har i alle fall fokusbekreftelse på Nikon - på Canon er det ingen kontakter). Man kan vurdere Nikon-versjonen til Canon med adapter m/chip, og så skulle man få fokusbekreftelse, men jeg ville ikke ha risiko for slark, så jeg gikk for Canon-varianten. Skarp og god, og mye for pengene. Men - i det man endrer blender, så blender objektivet ned - gir mørk søker og enda større vanskeligheter å se hvor fokus er på et objektiv med liten blenderåpning i utgangspunktet. Anbefaler å bruke avstandsskalaen på objektivet eller liveview for fokusering - søkeren blir vanskelig.

Voigtländer SL 125/2.5 macro APO-Lanthar

Favorittobjektivet mitt - har en usannsynlig lang fokusgang fra uendelig til 1:1 makro - nesten to hele omdreininger!! Har en ufattelig deilig fokusring og topp byggekvalitet. Er skarp og god fra største blender, og er på alle måter superb til manuell fokusering. Apokromatisk - stort sett ingen dybdekroma. Ble bare laget i en kort periode for flere år siden, og går nå for gaga samlerpriser.

 

 

La ellers til punkt 11) og 12) om tilgjengelighet og avstandsskala. :)

Lenke til kommentar

Å venne seg til manuell optikk, eller å fokusere manuelt med autofokus-optikk, er i tillegg veldig nyttig med tanke på filming med speilrefleks.

Til portrettsituasjoner (filming), er fokusringen på EF 135 f/2 eller 70-200 2.8 å foretrekke?

Lenke til kommentar

Meget bra tråd! :yes:

Jeg bare digger de gamle Nikkor Ai manuelle objektivene!

Knøttsmå i forhold til moderne, og ofte like gode (eller bedre)!

 

Jeg har f.eks. en 20mm f/3.5 Ai-S på min D700 som på f5.6 og oppover nesten ikke trenger å fokuseres. Alt fra en meter til uendelig blir "skarpt". Selvfølgelig med best skarphet rundt 2-3 meter. Perfekt til "street-foto" der man bare holder kamera opp og "knipser" med objektivet forhåndfokusert på f.eks. 1.5m.

forhåndfokusering med vidvinkel er veldig greit, da tar vet man hvilken avstand man skal holde kamera til motivet, og har et stort område både foran og bak som også blir skarpt.

 

Også portrett er perfekt med manuell fokus. Der har jeg en 105mm f/2.5 Ai som er skarpere enn min AFS 70-200 f/2.8 VR! Og hvilken bokeh! :dribble:

 

En viktig ting om tilgjengelighet: Bruktmarkedet på foto.no og finn er en gullgruve for gammel topp manuell optikk! Ofte selges gamle juveler til en slikk og ingenting! F.eks. kjøpte jeg 105mm'ern for 400,- (kostet sikkert nærmere 10-tusen ny i sin tid!

Lenke til kommentar

Støtter synspunktet om at manuell fokus er vanskeligst med lyssvak optikk med liten brennvidde. Det er mye vanskeligere å se presist hvor fokus legges, og ting kan se tilsynelatende skarpt ut i søkeren. Slurver jeg kommer jeg hjem med bilder som er bare litt ute av fokus, og det er svært irriterende når man har kvalitetsoptikk på kameraet.

Lenke til kommentar

Jeg ser at alle anbefaler å få tak i en skikkelig mattskive, men vil det være mye mer effektivt enn å bruke det automatiske systemet i høyre hjørne på et nikon-kamera?

 

 

Spør bare fordi jeg lurer på om den praktiske forskjellen vil være stor :)

Lenke til kommentar

Automatiske systemer krever elektronisk kommunikasjon mellom objektiv og kamerahus. Dersom dette finnes på all den manuellfokuserte optikken din, er det bare å vente på lyssignalet. På mine Sony a850 og a55, finnes det tilsvarende systemer og disse gir bedre fokus enn jeg ville klart bare ved hjelp av mattskive (a850) eller forstørret liveview (a55)

Jeg har Sigma 70 macro. Manuell modus på macromotiver er virkelig bra og objektivet kommuniserer elektronisk med kamerahusene.

Jeg har Samyang 35mm også. Der er det mattskive og liveview som gjelder på et gjennomført manuelt objektiv. MED ØVELSE funker det helt fint.

Lenke til kommentar

Til orientering så funker "fokus-dotten" nede i venstre hjørne på alle Nikon-kamera jeg har vært borti, også på manuelle objektiv uten noen som helst elektronisk kontakt eller kommunikasjon!

Fase-fokus systemet baserer seg på det innkommende lyset, og faseforskyvningen ufokusert lys har. Når der ikke er faseforskyvning på lysstrålene lenger, er det fokuspunktet i fokus.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da jeg kjøpte speilrefleks tenkte jeg som så at jeg ville investere i et objektiv som virket bedre en standard 18-55mm, det førte til at jeg kjøpte Canon eos 60D med EF 18-135mm. Vet ikke helt om jeg vil anbefale det eller ikke, jeg. Treig autofokus i halv-dårlig lys i hvert fall. Noen andre som har det samme? :D

Endret av thabest
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vil være med i tråden og deler gledelig noen erfaringer med manuell fokus optikk.

 

1. Pris. Mange mener et objektiv må ha AF og ser derfor på MF objektiver som uaktuelt. Det driver ned prisen på MF objektiver. I litt upopulære fatninger (som krever adapter til moderne kameraer) er det ofte særdeles lave priser. Selv om de optiske kvalitetene er bra. Men det gjelder å holde tunge rett i munnen fordi det er stor variasjon i kvalitet.

 

2. MF optikk er ofte bygget MYE bedre enn "rimelig" AF-optikk. Jeg bruker gåseøyne fordi "rimelig" AF-optikk ofte koster det mangedobbelte av MF-optikk.

 

3. Solblenderne var ikke så godt utviklet før i tida. Det bør man ta høyde for og lage sin egen solblender. Særlig hvis man skal bruke optikken på mindre format enn de var designet for.

Lenke til kommentar

Jeg for min del har bare et MF objektiv igjen. Nikon AIS 50mm f/1.2, en drøm for filming og fokusringen er sannsynligvis det aller beste jeg noensinne har prøvd (og jeg har prøvd en stor andel av MF optikk i Nikon og Canon verden). Fokusringen er silkemyk, dempet og gir virkelig en balansert og fantastisk kobling mot fokus (ingen av de nyere objektivene er i nærheten, kanskje AF-S 300mm f/2.8 VR II er et godt stykke på vei, men langt fra helt på samme nivå).

 

Kjøpte forøvrig AIS 50mm f/1.2 helt fabrikknytt for 3 år siden, stod i kø i evig tid siden de lages basert på bestilling når kvantumet er stort nok (fikk jeg høre). Samme konstruksjon i 30 år, imponerende.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg bruker MF objektiver 99% av tiden.

 

Prisen på mf objektiver har steget endel de siste årene, men er fremdeles på et hyggelig nivå. Hver gang jeg kjøper et nytt mf objektiv forteller jeg min samboer at dette er en verdiplassering. :)

 

Manuel focus på AF objektiver gir ikke samme følelse og kontroll er min mening.

 

post-71158-0-44093100-1343336658_thumb.jpg

 

Apolloen med åpen blender

post-71158-0-08892900-1343336497_thumb.jpg

Endret av Dentro
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen som har prøvd Samayang 14mm f2.8 eller 24mm f1.4 på Canon 5D MkII eller MkIII ?

 

Jeg ser at iallefall 14mm objektivet får fantastiske resultatet i.f.t oppløsning flere steder b.l.a hos Photozone og DxO , men 24mm objektivet er nyere og ikke så mye å lese om ennå.

24mm objektivet er også dobbelt så dyrt men likevel rimelig.

 

Om jeg velger å gå for et FF kamera vurderer jeg et av disse og er litt usikker på om 14mm kan bli litt for vid.

 

Siden dette er objektiver jeg omtrent kun vil bruke til landskap så er sikkert manuel fokusering og innstilling av blender helt greit og gjennomføre selv om jeg er vant til automatikk på disse punkter.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Jeg har kun brukt manuell fokus ett par mnd nå på 5D mk II og har ingen problemer. Det blir en vane. Har en Carl Zeiss Distagon 35mm. Har ikke engang brydd meg med å bytte matteskive enda. Blir faktisk ikke stort flere bomskudd nå enn da jeg hadde Canon 35 L og jeg liker resultatene bedre. Men sikkert ikke like lett på feks 85mm og opp med manuell fokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...