Redaksjonen. Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Ibas lever av å rekonstruere data fra ødelagte harddisker og kriminelle nettbrukere. Nettmøte: Nettmøte med Ibas i morgen Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Ser at de påstår at de kan knekke disker kryptert med Truecrypt...vel, det har jeg store problemer med å tro på! Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Tror muligens ikke du har lest nøye nok hva Ibas skriver... 1 Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Ser at de påstår at de kan knekke disker kryptert med Truecrypt...vel, det har jeg store problemer med å tro på! De skriver at de kan redde krypterte volumer med hjelp fra eieren. Man kan vel gå ut i fra at eieren har gitt Ibas så mye informasjon om passordet han kan, enten hele passordet eller informasjon om lengde, bruk av spesialtegn, tall, eller annen nyttig informasjon. Selv med hele passordet tilgjengelig så kan det hende at gjenopprettingsprosessen er betydelig forskjellig fra på en ukryptert disk. I tillegg så er det ikke umulig å knekke et passord dersom passordet er svakt. Med store mengder datakraft tilgjengelig kan dette muligens gjøres innen rimelig tid (dager, uker). Jeg går nesten ut i fra at Ibas har tilgang på mer datakraft enn de aller fleste privatpersoner. Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 Tror muligens ikke du har lest nøye nok hva Ibas skriver... "Hei Jon. Vi har stadig inne disker med kryptering, men det er et fåtall av disse som kommer fra individer som krypterer for å skjule kriminelle handlinger. I disse tilfellene bruker vi ulike metoder for å forsøke å dekryptere blant annet ordliste angrep eller også bruteforce (avhenger av cryptonøkkel og passord)! Vanskelig å gi noen eksakt antall på hvor mange saker vi har hatt inne men det forekommer! mvh Ibas" Jeg sikter til dette svaret...tror det skal være et slapt passord om de klarer å brute force det...men bruker man "12345" så er det klart det er mulig ja... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 Et tilfeldig passord på 8 tegn med store og små bokstaver + tall tar under et døgn å forcebrute med en vanlig PC, et OK skjermkort og spesialisert programvare. Med løsningene IBAS har tar det med all sannsynlighet langt under en time. Med 9 tegn og samme tar det litt over en dag. Passord med 8 tilfeldige tall, store og små bokstaver er jevnt over regnet som sikkert i forhold til såkalte online angrep, men i situasjoner der man kan koble opp harddisken mot kraftig nok hardware og har rette programmene går det faktisk relativt fort. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 Tror muligens ikke du har lest nøye nok hva Ibas skriver... "Hei Jon. Vi har stadig inne disker med kryptering, men det er et fåtall av disse som kommer fra individer som krypterer for å skjule kriminelle handlinger. I disse tilfellene bruker vi ulike metoder for å forsøke å dekryptere blant annet ordliste angrep eller også bruteforce (avhenger av cryptonøkkel og passord)! Vanskelig å gi noen eksakt antall på hvor mange saker vi har hatt inne men det forekommer! mvh Ibas" Jeg sikter til dette svaret...tror det skal være et slapt passord om de klarer å brute force det...men bruker man "12345" så er det klart det er mulig ja... Akkurat dette svaret sier heller ikke noe om i hvor stor grad de lykkes med bruteforcingen, bare at de har hatt jobber hvor ting er kryptert pga kriminelt innhold. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå