Gå til innhold

Mye støv inne i objektiv

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått ekstsremt mye støv inni min 50mm 1.8D. Jeg vet at det er et billigobjektiv, men jeg er blitt veldig glad i det, og vil helst ikke kvitte meg med det.

Vanligvis er ikke litt støv noe problem, men jeg har i det siste fått veldig mye av det, og det begynner å bli synlig på bilder når jeg bruker liten blender, og det gjør jeg ganske ofte.

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å rense det ut? Støvet er inni objektivet, og ser ut som det ligger ganske gjevnt fordelt mellom linseelementene. Jeg har ikke lyst til å skru det opp selv.

Jeg har bare hatt det i tre år, så dette kan kanskje gå på en eller annen form for reklamasjon? Jeg har alltid vært ekstremt forsiktig med objektivet, og ikke brukt det i noen spesielt støvete omgivelser, så jeg kan ikke se at dette på noen måte kan være min feil.

Om det ikke går på reklamasjon, er det noen som vet hvor mye det vil koste å rense? Jeg kan jo kjøpe nytt, men det finnes ikke i butikk lenger, og jeg bruker blenderringen ganske mye, så jeg skulle gjerne hatt akkurat dette objektivet. Jeg ser på muligheten å kjøpe ett brukt, men da må jeg nesten finne noen i nærheten av meg som selger det, så jeg kan se etter støv.

Dere kan se bilder av objektivet her:

post-156767-0-04835100-1337697422_thumb.jpg

post-156767-0-30208300-1337697426_thumb.jpg

Edit: mellomrom mellom bildene

Endret av 3irik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror heller støv du ser på bilder er støv på sensoren, jeg - støv i objektivet synes stort sett bare i bokeh-sirkler, ikke som mørke støvkorn på bilder.

Skyt en jevn, lys flate ute av fokus med liten blender med to forskjellige objektiver, og du vil nok se at "støvet" er på samme plass med begge objektivene.

Lenke til kommentar

Tror heller støv du ser på bilder er støv på sensoren, jeg - støv i objektivet synes stort sett bare i bokeh-sirkler, ikke som mørke støvkorn på bilder.

Skyt en jevn, lys flate ute av fokus med liten blender med to forskjellige objektiver, og du vil nok se at "støvet" er på samme plass med begge objektivene.

Nei, det er definitivt objektivet. Får problemer kun med dette objektivet, og jeg har renset sensoren (først en gang selv, så fått hjelp fra JP i trondheim.)

Det koster ikke mye, så du kan jo demontere det selv og fjerne støvet.

http://www.youtube.com/watch?v=15tUQhVMScc

Dette er et nikkor 1,8D objektiv, jeg klarer ikke å finne en tilsvarende video for det :-/

Lenke til kommentar

Ja, jeg kan godt gjøre det, men jeg har ganske mye dritt på sensoren nå (lånt bort kameraet jeg vanligvis bruker, og har bare det gamle som allerede har en del greier på sensoren tilgjengelig). Jeg skal ut en tur med kamera i morgen, så jeg tar noen bilder da.

Dessuten er det litt på siden av det jeg spør om. Jeg vil ikke ha alt dette støvet inni objektivet, selv om det kanskje ikke påvirker bildekvaliteten noe særlig, og jeg vil finne en måte å få det ut på. Helst uten at jeg behøver å skru det opp selv, men jeg er villig til å gjøre det om jeg vet at jeg får satt det sammen igjen.

Lenke til kommentar

Hmm... ja, da skal jeg gi meg, men jeg renset altså kamerahuset, og fikk ikke støv igjen før jeg satte på 50mm-en. Det må ha kommet store mengder støv inn i kamerahuset da den ble satt på da. Det er også en stund siden jeg har vært under f5,6 på andre objektiver også, så det forklarer hvorfor jeg bare har lagt merke til det på 50mm-en :)

Likevel vil jeg fjerne det, da er blir som en ripe i lakken på en bil. Det er ikke nødvendigvis farlig, men det er ekstremt irriterende!

Nå har jeg fått et tilbud fra en som kan rense det for meg, så jeg tror jeg skal ta det. Takk for hjelpen uansett!

Lenke til kommentar

Har du fjernet støvet selv (blåsebelg) eller fått noen til å rense huset for deg? Det kan fort være at det er ting der du ikke får vekk bare ved å blåse i det.

jeg har renset sensoren (først en gang selv, så fått hjelp fra JP i trondheim.)

;)

Men rens av sensoren er jo ikke noe problem, jeg tenker jeg tar turn ned og får gjort det en gang til i løpet av uka :)

Renset forresten med sånn sensorswab, og sjekket sensoren etterpå med forstørrelsesglass, så det må ha kommet mer støv etter den ble renset.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne takke ozone som hjalp meg med å rense objektivet selv! Det var veldig lett etter at jeg fikk meg en blåsebelg.

Nå fikk jeg ikke tatt bildene jeg lovte deg Trondster, men du hadde nok rett i at det var støv på sensoren jeg så. Uansett er både sensor og objektiv renset nå, så da skal alle støvproblemer være borte! :wee:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har og fått en partikkel i min 50mm Sigma f1.4 DG HSM.

Det ser ut som den er rett bak det forreste glasset på linsa. Synes dette er rart, da jeg ikke har brukt objektivet på noen støvfulle steder. har vert omhyggelig forsiktig ved skifting av objektiv.

Dersom jeg tar av objektivet og bakfra ser gjennom det med øyet ser jeg denne partikkelen godt.

Fra fremsiden, synes den mindre som en ørliten prikk.

Derimot, så finner jeg den ikke på bilder jeg tar. Den er der nok, men tror dette blir et større problem på ett objektiv med bedre nærgrense enn det jeg har.

Lurer på hvordan best finne den med testbilde. For rett skal være rett, det er umenneskelig irriterende at partikkelen er der. Og dersom det er noen enkel løsning på å få den bort, uten at det koster nesten det samme som ny linse, så er jeg og interessert i tips.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...