Gå til innhold

Stryk/Sykdom på eksamen, UiO

Maggz

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal snart ta en eksamen ved UiO. Jeg er usedvanlig dårlig forberedt, og det skyldes langvarig/alvorlig sykdom i løpet av semesteret. Jeg er fortsatt syk, men på bedringens vei, og har sånn sett mulighet til å møte på eksamen.

Det er ikke snakk om at jeg består eksamen nå, så å "prøve så godt jeg kan" er ikke særlig aktuelt. Jeg går et tøft profesjonsstudium med hard konkurranse, og jeg vil stryke om jeg går opp til eksamen nå. Jeg har bestått alle eksamener så langt på studiet, så det er virkelig sykdommen som har hemmet meg nå.

Jeg lurte i den anledning på hva som er taktisk lurest av meg ift. både lån og antall kontesjanser. Er det:

1) Å møte opp og levere blankt?

2) Å få erklæring på at jeg er syk på eksamensdato, noe jeg er?

3) Å få erklæring på at jeg har vært syk store deler av semesteret og derfor ikke kan forventes å være forberedt, noe jeg har vært?

Jeg forstår det slik at alternativ 3 bare vil gjøre at jeg kan gå ut i permisjon fra studiet. Noen som kan bekrefte dette? Hvis så: Hva skjer da med lån + evt. stipend dette halvåret som har vært? Det er forøvrig ikke aktuelt med permisjon til høsten.

Alternativ 1 og 2: Vil disse lede til det samme? Eller vil jeg miste muligheten for stipend for dette halvåret ved stryk på eksamen, selv dersom jeg består denne eksamen når jeg konter (og dermed tar 60 studiepoeng) til høsten?

Slik jeg forstår det, vil en ved sykdom på eksamensdato ikke hverken få stipend eller bli fratatt stipend: Det står og faller på hvordan utsatt eksamen går. Stemmer dette?

Mange spørsmål, men det er svært viktig for meg å ikke gå mer på trynet enn nødvendig her.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger, så vidt jeg vet, av hvorvidt du gjennomfører hele utdannelsen innenfor forventet tid eller ikke. Så lenge du uteksamineres innenfor forventet tid, skal det ha nada å si når du tok hver enkelt eksamen.

Jeg utsatte i hvert fall en eksamen selv litt over halvveis i min utdannelse, men avsluttet allikevel hele utdannelsen med resten av kullet mitt. Informerte Lånekassen om dette og hørte aldri noe mer om saken.

Lenke til kommentar

Dersom du er syk så skal du kunne levere legeerklæring og få utsatt eksamenen. Korleis dette blir praktisert er litt forskjellig så eg anbefaler at du tar kontakt med studieveilederen eller andre ved universitetet for meir informasjon.

Det å møte opp for å levere blankt er ikkje noke vits i. I praksis er det ingen forskjell på å levere blankt og å ikkje møte opp, men det kan av og til hende at du har større fordel av å møte opp. Dette vil være dersom noke uventa skjer (streik, brann, straumstans, osv) dette fører ofte til at heile eksamenen blir utsatt slik at du får ein ny sjangse seinare.

Så dersom du møter opp så bør du gjere så godt du kan, kanskje du har så mykje flaks at akkurat klarer å beste (du kan alltid ta eksamenn oppigjen seinare dersom du vil ha ein betre karakter).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen!

Takk for svar.

Planen er å fullføre utdannelsen på normert tid, men det er mye mulig jeg kommer til å ta et semester eller to ekstra på slutten for å forbedre karakterer. Et flertall på studiet mitt gjør det, etter det jeg forstår.

The Avatar: Skjønner. Da virker det som om legeerklæring og dermed utsatt eksamen er lurest av de tre alternativene jeg satte opp. Normalt ville jeg hadde kvaler med det, men her er tross alt sykdommen reell. Da plager det meg ikke.

Herr Brun: Jeg tar bare 30 studiepoeng pr. semester, altså det vanlige. Aktuell eksamen er verdt 30 studiepoeng. Kommentaren min om å ta 60 studiepoeng gjaldt hvordan høstsemesteret mitt ser ut dersom jeg ikke tar den aktuelle eksamen som planlagt. Da tar jeg i så fall eksamen både for inneværende semester og neste semester til høsten, totalt 2*30 studiepoeng. Utsatt eksamen avvikles vel første semester etter den eksamen du gikk glipp av?

Spørsmålet mitt var dermed om jeg mister stipendet for inneværende semester ved å måtte utsette eksamen grunnet sykdom? Det ville vært veldig unaturlig, men du vet aldri med Lånekassen. All logikk tilsier at jeg vil få stipend dersom jeg består utsatt eksamen, siden jeg ikke har gjort et forsøk på denne tidligere.

Men det du sier om å ikke få noe fra Lånekassen om du ligger så så langt bak: Er det slik at du mister rett til støtte fra Lånekassen om du går videre i studiet uten å ha bestått alt tidligere? Kunne høres slik ut på innlegget ditt, og det virker rart. Jeg har mulighet til å stokke fritt om på når jeg tar hvilke emner i studiet mitt, så det er ikke unheard of at noen f.eks. tar fjerdeåret uten å ha hatt (og dermed bestått) tredjeåret. Disse ligger da 60 studiepoeng bak de andre som tar samme emne, men får etter det jeg vet fullt lån og stipend.

Endret av Maggz
Lenke til kommentar

Det går mot utsatt eksamen for min del. Noen som vet hvor lenge etter ordinær eksamen slike vanligvis avholdes? I sommerferien, i begynnelsen av høstsemesteret eller mot slutten av neste semester?

Endret av Maggz
Lenke til kommentar

Hvordan UiO gjør det vet jeg ikke, men vet at andre steder (UiB, UiS) vanligvis legger konteekstamen for vårsemesteret til starten/midten av august. Altså omtrent når nytt skoleår starter opp. Jeg kan ikke se for meg at uni skal gidde å lage en egen utsatt eksamen kun for deg, så antar du vil bli meldt opp til den "vanlige" konteeksamenen selv om du har godkjent utsettelse pga sykdom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...