Skillesjohanne Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Er det lov å skru ned et skilt som er hengt opp på f.eks en privat parkeringsplass av typen Europark? Altså bare skru ned, ikke fjerne eller skade på noen som helst måte. Regner med det kan muligens gå under hærverk, men hvis man ikke skader skiltet på noen som helst måte så begynte jeg å lure. Kan man evt tre en tom svart søppelsekk over dem eller parkeringsautomat? Regner med man ville fått bråk av alt det overnevnte, men hadde vært greit om noen har noen hjemler å henvise til. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Selvfølgelig er det ulovlig. Jeg finner ingen straffebestemmelse da jeg ikke kjenner straffeloven særlig godt, men det er en inngripen i eiendomsretten, og du blir minimum erstatningsansvarlig. Så om du gjør dette, med den følgen at et privat firma ikke får de inntektene de skal ha fra parkeringsplassen, så må du betale dem alt det de taper på det, pluss omkostninger osv. Dette er ulovfestet rett, men ikke mindre sikkert for det. I tillegg så er det nok, som du sier, hærverk. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Kva meiner du med privat parkeringsplass? Er det du som eig plassen eller er det parkeringsselskapet? Lovlegheita av dette vil være avhengig av omstendigheitene og kva som er formålet med å skru ned skiltet, men i utganspunktet så vil dette være skadeverk. § 291. For skadeverk straffes den som rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen. Straffen for skadeverk er bøter eller fengsel inntil 1 år. Medvirkning straffes på samme måte. Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring, medmindre almene hensyn krever påtale. Som du ser så treng du ikkje å øydelegge gjenstanden, det er nok at du gjer den delvis ubrukelig (skiltet ikkje lenger utfører sin funksjon) utan tillatelse. Akseptable unntak er vel dersom du f.eks eig byggningen som står i nærheita av skiltet og du trenger å flytte skiltet midlertidig for å utføre nødvendig vedlikehald (du kan fortsatt haldast ansvarlig dersom dette fører til at nokon taper økonomisk på dette). Det er akkurat samme paragrafen som gjer at eg f.eks ikkje kan jekke opp bilen og sette den på blokker utan tillatelse sjølv om du feilparkerer på min eigendom og eg ikkje eigentleg har skada bilen din (eg har i eit slikt tilfelle gjort bilen ubrukelig noke som er tilstrekkelig til å gjere meg skuldig i skadeverk). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå