Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Surround fungerer ikke med hovedkort

Anbefalte innlegg

Har et gammelt Logitech 5.1 anlegg til PCen, som har fungert helt fint sammen med et Creative X-Fi lydkort. For noen dager siden striket lydkortet, så jeg måtte kaste det, og nøye meg med hovedkort-lyden. (Asus m4a785d-m pro)

Har plugget alle kablene riktig, installert VIA HD Audio Deck, og satt instillingene til 5.1 surround. Når jeg trykker på test-knappen i VIA, for å se om det er lyd i alle høytalerne, så virker alt som det skal, men når jeg spiller av musikk, film eller spill, så er det kun front-høytalerne og bassen som gir fra seg lyd.

Noen som vet hva som kan være galt? Takker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Du må nok inn i programvaren (VT1708S High Definition Audio 8-Channel CODEC) for å sette opp 5.1,for å få 5.1 må du ha kilde (film/spill) som støtter dette.

Musikk får du ikke 5.1 lyd med mindre du har lydkort som støtter DOLBY PRO LOGIC eller DDL(DOLBY DIGITAL LIVE).

Bruker du OPTISK (digital) lydkabel eller analoge minijacks?

Lenke til kommentar

Heisann.

Du må nok inn i programvaren (VT1708S High Definition Audio 8-Channel CODEC) for å sette opp 5.1,for å få 5.1 må du ha kilde (film/spill) som støtter dette.

Hvordan gjør jeg dette? Er det en codec jeg må laste ned først? Googla den, men virka ikke som det gikk an å laste den ned..? http://www.via.com.t...codecs/vt1708s/

Nvm, fant DL.

Musikk får du ikke 5.1 lyd med mindre du har lydkort som støtter DOLBY PRO LOGIC eller DDL(DOLBY DIGITAL LIVE).

Så det er ikke mulig å bare få musikken til å komme ut fra alle høytalerne?

Bruker du OPTISK (digital) lydkabel eller analoge minijacks?

Haha, aner ikke. Har slike kabler: http://ask.creative....g_assign_71.jpg

Endret av HaxyQ
Lenke til kommentar

Analogt system for surround-lyd, utviklet av Dolby Inc.

Dolby Pro Logic kalles også '4.0' og tar utgangspunkt i fire kanaler; venstre foran, senter, høyre foran, felles bak; som matrisekodes til et stereosignal ved bruk av faseskift-teknikker. De tre kanalene foran har fullt frekvensområde mens bakkanalen har begrenset frekvensområde.

Dekodere har ofte også noen kunstige effekter kalt 'Hall' eller 'Stadium' el.l. som gir spesielle varianter av romfølelse. Pro Logic ble lansert for hjemmemarkedet i 1987

En forbedret versjon, Dolby Pro Logic II, har 5.1-format kodet analogt på samme måte, og aller nyeste versjon, Dolby Pro Locic IIx har i tillegg mulighet for 6.1- og 7.1-formater.

Til forskjell fra de digitale variantene av surround-lyd som f.eks. Dolby Digital som overfører signalene som diskrete, digitale kanaler, er altså Pro Logic-variantene en analog koding til et to-kanals signal som også gir ordinær stereolyd i et anlegg uten Pro Logic-dekoder.

Inspire T6060 støtter Dolby Pro Logic.

De kablene du har koblet til er analog minijack-kabler som blandt annet brukes til Dolby Pro Logic.

Det du må finne ut er om Lydkort på hovedkortet ditt støtter Dolby Pro Logic(II).

Se om du finner Dolby Pro Logic(II) i VIA HD Audio Deck programmet.

Kansje noen snille sjeler som kan hjelpe til her?

Endret av jetzbullet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...