Anterialis Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 (endret) Jeg beklager lang post, men føler det trengs for å gi en nøyaktig forklaring på symptomer/problem. God dag! Bilen Audi 80 typ89, 1987 modell. 1,8 Liter. Forgasser. Hyggelig sjåfør og eier. Historie Jeg har hatt bilen i et par år, og bilen går i utganspunktet som ei klokka. MEN de siste par månedene har det oppstått et problem jeg ikke finner ut av. Jeg har alltid kunnet kjøre bilen helt tom for bensin, altså at bensinmåleren har vist siste røde strek før jeg har fylt bensin, og jeg har aldri kjørt bilen helt tom, ei heller fått symptomer fra bilen på at det er lite bensin. For et par måneder siden, begynte bilen plutselig å fuske mens bensinmåleren viste 25%. Fra første fusk ved pådrag og høye turtall (bilen "hopper", som om du gasser og slipper gassen raskt), tok det kun et minutt eller to før motoren stoppet helt. Rett før motoren stoppet fullstendig sjekket jeg motorrommet, og det var da veldig lite bensin i bensinfilteret (pleier være halvfult) mens motoren gikk. Dessuten "sprutet" det bensin og luft inn i filteret fra slangen som kommer fra tanken uregelmessig. Jeg tenkte "lite bensin" og at bensinmåleren plutselig hadde begynt å vise feil. Jeg fylte bensin, og bilen startet som normalt etter å ha startet noen sekunder (sikkert for å dra bensin igjennom systemet). Jeg sjekket nå motorrommet og nå kom det en jevn strøm bensin igjennom bensinfilteret uten luft, og filteret var halvfult av bensin. Dette er altså normaltilstanden. På nyfylt tank, kjørte jeg til måleren viste 50% og samme fuskeproblematikk oppstod. Før motoren stoppet helt sjekket jeg igjen motorrommet: lavt nivå med bensin i filteret samt. at det som kom fra slangen fra tanken var en blanding av bensin og luft (bensinslangen fra tankekn "nyser" bensin inn i filteret) akkurat som tidligere. Kort tid etter dette, stoppet bilen. Måleren viste altså halv tank på dette tidspunktet. Viktig info: Etter denne stopp nummer to (bensinmåleren viser som sagt ca. 50%) fyller jeg helt fullt og får på 50 liter, og kjører nå rett til verksted. På verkstedet aspirerer de 65 liter fra tanken, noe som betyr at det var igjen ca. 15 liter på tanken da bilen stoppet. Verkstedet juster bensinmåleren og sjekker bensintanken og filter. I går skjedde det igjen. bensinmåleren viser 55% bensin på tanken, og bilen fusker for deretter å stoppe (jeg kjente igjen symptomene rullet faktisk inn på bensinstasjonen i fart da motoren stoppet på veien). Jeg fyller full tank, og jeg får tvunget på 30L (!!!). Altså må det ha vært ca 30-40 liter igjen på tanken da bilen stoppet. Jeg regner med det er ca. 70 liters tank på bilen, etter beskjed fra verkstedet. De nevnte også at de tror bensintanken er uoriginal, da den ser veldig ny og ren ut, for ren til å være fra 1987 som bilen forøvrig. (uorig. bensintank kilde til problemer?) Oppsummering av symptomer Motoren klarer altså ikke trekke/suge bensin fra tanken hvis det er mindre enn 50-60% bensin igjen på tanken. Bilen starter å fuske, som føles ut som den "hopper" fremover. Kan sammenlignes med å gasse for så å slippe gassen helt med en frekvens på 4-6 i sekundet. Det går ca. 1-2 minutters kjøring fra første symptomer til jeg ikke kan gasse i det hele tatt (for da fusker bilen til døde) og kanskje ett minutt på tomgang før bilen stopper helt og ikke kan startes igjen før mer bensin er fylt. Her holder det med så lite som 5 liter, og bilen vil da starte. Ved påfyll av bensin forsvinner fuskingen helt og bilen går som normalt. Differensialdiagnoser / tanker Bensinpumpa. Denne er ikke sjekket, men jeg trodde det var sånn at enten så fungerer den, eller så fungerer den ikke. Altså ikke at den blir svakere og svakere. Her er tanken at full bensintank betyr økt trykk fra tanken (nå er bensinnivået over motoren), og halv tank eller mindre begynt bensinnivået er på nivå med motoren og mest sannsynlig under. Nå får ikke motoren hjelp fra dette naturlige trykket og må suge hardere, noe den ikke klarer. Bensintankslangen. Det kan virke som om slangen som går ned i bensintanken (som suger bensin fra denne) kun stikker halvveis ned i tanken. Jeg vet ikke hvordan det ser ut i en slik tank, er dette en mulighet? Vakum. Jeg legger også merke til at det er en veldig akutt stopp i motoren (1-2 minutter fra første fusk til full stopp). Hadde det vært vakum, ville kanskje symptomene vart litt lengre mens vakumet bygger seg opp? Svekket bensintankslange. Dersom denne er gammel, kan det tenkes at det trekkes falsk luft igjennom hull i slangen? Reservetankslange. Jeg vet ikke om dette er relevant for min bil, men en kamerat av meg (ikke-mekaniker) foreslo at det kanskje er to slanger i tanken min - en "hovedslange" og en "reservetankslange". Dersom bilen benytter seg av reservetankslangen - og denne er ødelagt - vil motoren fuske når denne blir tatt i bruk. Det taler dog i mot denne løsningen da det er merkelig at bilen vil bruke reservetanken allerede på halv tank. Bensintankpumpa. Dersom det er egen bensinpumpe i tanken på min bil (?), kan denne være gåen. Har dere andre tanker hva dette kan forårsake? På forhånd mange takk! Jeg skriver delvis fra iPad, og det kan derfor tenkes at skrifefeil (bl. a. bisarre autokorreksjoner) forekommer. På forhånd tusen takk for hjelp! Endret 29. mai 2012 av Anterialis Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Jeg har vært borti biler hvor utluftinga på tanken har gått tett og derfor lager et enormt vakum så pumpa ikke klarer å suge bensin til motoren. Dette er jo relativt enkelt å sjekke hvis man prøver å åpne tanklokket når feilen inntreffer, da tanken vil "trekke pusten" når man tar av lokket. En annen ting kan være at det er mye vann i tanken. Overforbruk av kondensfjerner kan medføre dette. 1 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 22. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2012 Jeg har ikke lagt merke til at det er undertrykk i tanken, men har heller ikke sjekket dette spesifikt. Skal undersøke dette neste gang, supert forslag! All bensina ble sugd ut av tanken på verksted, og fylt på igjen mtp. finjustering av tankmåleren. Dette bør kanskje ha fjernet dette vann-problemet? Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Da ville evt vann blitt med ut ja. Jeg kom også på en mazda jeg hadde en gang i verden. Den fusket i oppoverbakkene mens den fungerte helt fint på flata. Problemet der var bensinfilteret som var fullt av dritt, men det er vel byttet filter regelmessig på din bil. En annen ting jeg kom på er bensinslangen. Hvis det er motstand i tanken og slangen er svekket så vil muligens det føre til at slangen klapper sammen, Det er riktignok en liten slange hvis det i det hele tatt er en der, men muligens verdt en titt. Det er egentlig rein tipping da jeg aldri har sett en bensinslange gjøre dette, men det er en vanlig feil på enkelte kjøleslanger på noen bilmodeller. De blir gamle og svake og klapper sammen. 2 Lenke til kommentar
trra Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 VAG\Audi på den tiden har ofte 2 bensinpumper på biler med innsprut, en i tanken og en under bilen, den i tanken skal gi bensin til trykkpumpa under bilen\eventuelt annen plasseringen. Siden problemet oppstår ved halvtank kan det hende at det er noe galt med pumpa i tanken. Den får du kjøpt på Biltema. 2 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 23. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Slik jeg har forstått det (kan veldig lite om biler dessverre) har min bil forgasser, men en mekanikervenn av meg (som ikke har sett bilen selv) sa det kan hende jeg har en slags mellomting mellom forgasser og innsprut. Jeg VET i alle fall at det et forgasser og ikke kun innsprut. Har bilen allikevel ei pumpe i tanken også? Kan det hende at det ligger en slange å siger bensin fra tanken som har kommet løs, som nå ikke suger fra bunnen av tanken lenger? Endret 23. mai 2012 av Anterialis Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 Jeg tviler sterkt på at tanken er så latterlig konstruert at dette kan skje, men det er klart at jeg har hatt feil før. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 23. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2012 Er enig i hva du sier vidarki, men nå har jeg hatt problemet en stund til tross for to verkstedbesøk, og jeg vil undersøke enhver (dog latterlig og lite sannsynlig) mulighet. Førstepost er lettere redigert, for det meste under Differensialdiagnoser/tanker. Takk til alle sammen for god hjelp og raske tilbakemeldinger! Jeg skal komme tilbake med endelig diagnose dersom jeg finner utav problemet. Kan jo være artig å vite. Høres ut som dette ikke skjer så ofte... Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 23. mai 2012 Del Skrevet 23. mai 2012 (endret) Har hatt nøyaktig samme bil med samme type motor, fra samme årstall. Meget god årgang, utrolig hvordan disse bilene holder seg. Min hadde gått nesten 500 000 og det fantes ikke rust på den. Ta normalt vare på bilen så kan du sikkert klare 600 000 uten problem. Audi er kvalitet, det er en objektiv sannhet. Til saken: Bør være greit å fikse. Det er tre ting som kan være problemet: en av bensinpumpene eller et filter, selv om jeg tviler på at det kan være årsaken. Så mye mer kan det vel strengt tatt ikke være. Jeg aner ikke hvordan bensintanken er konstruert, men at det ligger en slange slik som du beskriver høres ikke riktig ut. Så jalla tror jeg ikke Audi har laget bensintanken. Filter og pumpe får du på biltema, den pumpa som sitter på motoren får du i et huggeri for en 50-lapp. Endret 23. mai 2012 av coffeee Lenke til kommentar
joka Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 ta ut tankpumpa og sjekk silen under, sjekk også slangen som går fra pumpa og opp til utløpet i tanken.. den slangen kan være laget av plast og kan sprekke. hvis ok, bytt pumpa.. kan se slik ut: Lenke til kommentar
joka Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 hvis bilen har forgasser, (pumpe på motoren) da er det en slange i tanken som er festet i en klips i bunnen Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 24. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2012 Takk for gode svar! Ja dette er en forgassermotor: stemmer det at det da kun er bensinpumpe i motorrommet, altså ingen pumpe i tanken? Som jeg skrev innledningsvis, sa mekanikerne at tanken ikke så original ut, da den var så ren og pen. Det kan da kanskje tenkes at denne uoriginale tanken er mer jalla, og at en slange kan ha løsnet...? Jeg skal tilbake til verksted neste uke, da de leter etter en billig/brukt bensinpumpe for meg på nett bl.a. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 Litt synsing: Jeg mistenker den tanken du har, eller rettere sagt montasjen av den med slanger etc. Om slangen(e) ikke er helt tett, kan de f.eks suge "falsk" luft, eller om slangen ikke er festet der den skal, eller om tanken er bygget for en annen bil (?), etc. Har du fått sjekket om luftingen på tanklokket er tett, om det blir vakuum i tanken når du kjører? Det har skjedd meg en gang, og da stoppet bilen helt opp. Skrudde av lokket (som var tungt å få opp), og det sa "poff" når jeg endelig fikk av lokket. Sikkert en million andre mulige årsaker, men jeg ville iallfall sett litt nærmere på den tanken En bensinpumpe kan bli svak over tid, men såvidt jeg har vært borti forskjellige rep-bøker til biler, er det alltid en relativt enkel metode å sjekke tilstanden. Ingen poeng å bytte en pumpe bare på mistanke, om det er enkelt å kontrollere den Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 25. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2012 Dette med vakum skal jeg sjekke ut, men hvorfor blir vakumet stort nok til å stoppe bilen akkurat når det er halv tank? Har kjørt lengre turer på full tank (feks fra 100-90% på tanken) uten noen form for fusk/motorstans. Allikevel en mulighet? Skal som sagt sjekke dette neste gang jeg kjører... Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 Det der tror jeg du må spørre vakuumtrollet om Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 25. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2012 Hehe skal fortelle deg hva han sier om jeg hører fra han Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 29. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2012 Har ikke merket noe til vakumet, har glemt å sjekke nøyere. Saken er jo den at bilen fungerer glimrende på lengre turer (lengre turer = 6-8km, da jeg sjeldent kjører lengre) så lenge det er over halv tank. Er det andre idéer ute å går til hva som kan forårsake mine problemer? Jeg har oppdatert siste avsnitt i førstepost med mulige diagnoser. Kjør på med forslag! Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 16. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2012 Jeg har nå bestilt en "fuel pressure" device som sitter etter bensinpumpa og før forgasseren. Vet ikke om dette er problemet, men vi forsøker. Jeg har forsøkt å stresse bensinpumpa (slå på den, heise bilen opp i været og la motoren trekke bensin fra en reservetank som stod på bakken, altså 1-2m under), men den suger like sterkt uansett. Jeg har også "bypassed" et bensingass (fume) filter som satt på bensintanken, for å se om denne kan ha forårsaket problemer. Andre forslag? Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 22. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2012 OPPDATERING og forhåpentlig LØST! Fuel pressure device aka. "returen" (har jeg fått beskjed om at det heter fra en kompis) ble byttet, men kjørte 50m og samme symptomer oppstod. Forskjellen denne gangen var at hakkingen oppstod på full tank. Dette hadde aldri skjedd før. Jeg så på dette som et tegn om at det ikke var tanken det var noe gale med. Snur bilen og setter den igjen ved verkstedet. Alle klør seg i hodet, men vi blir enige om å bytte bensinpumpa selv om denne hadde blitt demontert og sjekket og funnet i god formsin Etter å ha satt i ei ny bensinpumpe og justert forgasseren, fungerer bilen nå glimrende! Mekanikeren skrudde fra hverandre den gamle bensinpumpa, og fant feilen inni denne. Det var visst en lekasje, som gjorde at pumpa fungerte fint noen ganger, og ufint andre ganger. Jeg hadde også en irriterende "fusk" hver gang jeg gikk fra å rulle på et gir / bremse på motoren til å gi gass uten å kløtsje i mellom. Denne fusken er nå helt borte, og det virker virkelig som om bilen er kurert. Jeg kommer tilbake med oppdatering dersom dette ikke skulle stemme. Tusen takk for flotte tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå