AnnaF Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Hva er noen svakheter og trusler av begge bedriftene? så langt har jeg skrevet nye etableringer er trusler større butikkjeder senker prisene sine pga stordriftsfordeler, markedsandelen blir tatt er en trussel. Lenke til kommentar
aaa123 Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Hva er noen svakheter og trusler av begge bedriftene? så langt har jeg skrevet nye etableringer er trusler større butikkjeder senker prisene sine pga stordriftsfordeler, markedsandelen blir tatt er en trussel. Tror ikke du bør bruke for mye tid på dette, da det ikke er noe pensum i år å "lage" swot/situasjons analyse Lenke til kommentar
AnnaF Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon? Det er ikke nødvendig å snakke om alle de fire punktene, det er mest viktig å forklare den strategien du mener er best for bedriftene, og hvorfor du mener dette. Men det skader aldri å forklare hvorfor du mener de andre strategiene ikke ville passet for disse bedriftene. Ja, skjønner! Takk for svar. Da vil vel markedsinntregning være mest aktuellt eller? Altså å fortsette med de samme produktene og markedene. Det står i boka at markedsinntrengning er det første man burde gjøre, jeg synes bedriften burde reklamere at de selger sykler som er bedre tilpasset hver individ som er en fordel ovenfor de andre sportsbutikkene som ikke spesialisere seg i bare sykler. I tillegg kan man prøve å få ikke brukere til å bli brukere ved å reklamere syklene i forbindelse med Birken, dette kan motivere de som ikke er påmeldt og ikke hadde tenkt så mye på det til å skaffe seg en sykkel og ha et mål ( Birken) Hørtes det riktig ut? Jeg tror nok oppgaven hinter til at av alle markedsstrategimulighetene, altså konkurransestrategier, vekststrategier, og integrasjon, så er det integrasjon som er strategien de burde bruke. Siden for øyeblikket så holder disse bedriftene på med en nisjestrategi innen konkurransestrategier. Og jeg tror ikke man burde legge inn så mye "effort" på vekststrategier. Tror tyngdepunktet er Intergrasjon Nisjestrategi? Kan du forklare hvorfor du mener at de holder på med dette? jeg tror også det er en nisjestrategi pga bedriften spesialiserer seg og har en faglig dyktighet i sykler. Men ut i fra alle artiklene jeg har lest så er markedet i stor vekst pga Birken og Landsveisrittet. Men det er vel fortsatt et lite marked i forhold til "vanlige" sykler ?? Lenke til kommentar
AnnaF Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Hva er noen svakheter og trusler av begge bedriftene? så langt har jeg skrevet nye etableringer er trusler større butikkjeder senker prisene sine pga stordriftsfordeler, markedsandelen blir tatt er en trussel. Tror ikke du bør bruke for mye tid på dette, da det ikke er noe pensum i år å "lage" swot/situasjons analyse å! hvordan vet du dette? står det på udir? Har du tips til andre områder jeg kan forberede meg i ? Lenke til kommentar
Miri93 Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Flere konkurransemidler de kan ta i bruk? Lenke til kommentar
<IAH Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Jeg tenker kanskje at det som kommer til å skje i morgen er at disse to bedriftene blir til en bedrift, ellers må vi jo gjøre alle oppgavene 2 ganger, for å skille mellom de ulike bedriftene. Er det ingen som tenker det samme? Lenke til kommentar
Markuslg Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Her er det jeg tenker angående de 2 første problemstillingene: 2 PROBLEMSTILLINGENE (UTHEVET I CASET) 1. Markedet for de aktuelle syklene; Vær bevisst på hvem som er kunde og hvem som er bruker (som oftest sammenfallende). Denne problemstillingen er ofte aktuell, dersom vi produserer eller importerer produkter som selges til forbrukere via mellomhandlere. På det «gule arket» virker det som om vi er detaljist som selger til forbrukermarkedet og eventuelt organisasjonsmarkedet (klubber/proffe utøvere). 2. Bruken av konkurransemidler; Hvis dette er et aktuelt tema, bør vi nevne alle 5 virkemidlene (= konkurranse-midlene = profilering), før vi konsentrerer oss om de som er mest aktuelle i oppgaven. Her virker det som om produkt og personell blir sentrale virkemidler, og dette kan igjen føre til fordypning innen merkevarebygging og relasjonsbygging. Lenke til kommentar
Madeleine93 Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon? Det er ikke nødvendig å snakke om alle de fire punktene, det er mest viktig å forklare den strategien du mener er best for bedriftene, og hvorfor du mener dette. Men det skader aldri å forklare hvorfor du mener de andre strategiene ikke ville passet for disse bedriftene. Ja, skjønner! Takk for svar. Da vil vel markedsinntregning være mest aktuellt eller? Altså å fortsette med de samme produktene og markedene. Det står i boka at markedsinntrengning er det første man burde gjøre, jeg synes bedriften burde reklamere at de selger sykler som er bedre tilpasset hver individ som er en fordel ovenfor de andre sportsbutikkene som ikke spesialisere seg i bare sykler. I tillegg kan man prøve å få ikke brukere til å bli brukere ved å reklamere syklene i forbindelse med Birken, dette kan motivere de som ikke er påmeldt og ikke hadde tenkt så mye på det til å skaffe seg en sykkel og ha et mål ( Birken) Hørtes det riktig ut? Jeg tror nok oppgaven hinter til at av alle markedsstrategimulighetene, altså konkurransestrategier, vekststrategier, og integrasjon, så er det integrasjon som er strategien de burde bruke. Siden for øyeblikket så holder disse bedriftene på med en nisjestrategi innen konkurransestrategier. Og jeg tror ikke man burde legge inn så mye "effort" på vekststrategier. Tror tyngdepunktet er Intergrasjon Nisjestrategi? Kan du forklare hvorfor du mener at de holder på med dette? jeg tror også det er en nisjestrategi pga bedriften spesialiserer seg og har en faglig dyktighet i sykler. Men ut i fra alle artiklene jeg har lest så er markedet i stor vekst pga Birken og Landsveisrittet. Men det er vel fortsatt et lite marked i forhold til "vanlige" sykler ?? Ja, det er et lite marked i forhold til vanlige sykler. Men ettersom kvalitetssykkelmarkedet og "vanlig-sykkelmarkedet" er to forskjellige markeder, er vel ikke "våre" bedrifter en nisje i kvalitetssykkelmarkedet? Hvis du skjønner.. Lenke til kommentar
aaa123 Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Hva er noen svakheter og trusler av begge bedriftene? så langt har jeg skrevet nye etableringer er trusler større butikkjeder senker prisene sine pga stordriftsfordeler, markedsandelen blir tatt er en trussel. Tror ikke du bør bruke for mye tid på dette, da det ikke er noe pensum i år å "lage" swot/situasjons analyse å! hvordan vet du dette? står det på udir? Har du tips til andre områder jeg kan forberede meg i ? Fikk vite det på skolen.. det er tre emner som er aktuelle, og det er Markedsstrategi og markedsplanlegging, konkurransemidlene, og til slutt personalutvikling og ledelse. Selvsagt er der mye som skal "strykes"..kan nevne kjapt at på: * konkurransemidlene er det kulepunkt 2,3,5,9,10 og 11 som er aktuelle. * personalutvkling og ledelse er det kulepunkt nr.2 * Markedsstrategi og markedsplanlegging er det alle punktene. Nå har jeg tatt utgangspunkt i det som står i læreplanen. Jeg tenker kanskje at det som kommer til å skje i morgen er at disse to bedriftene blir til en bedrift, ellers må vi jo gjøre alle oppgavene 2 ganger, for å skille mellom de ulike bedriftene. Er det ingen som tenker det samme? Joda, mest sannsynlig blir d slått sammen! Er jo ganske innlysende i forberedelsesdelen Lenke til kommentar
Kjesa Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon? Det er ikke nødvendig å snakke om alle de fire punktene, det er mest viktig å forklare den strategien du mener er best for bedriftene, og hvorfor du mener dette. Men det skader aldri å forklare hvorfor du mener de andre strategiene ikke ville passet for disse bedriftene. Ja, skjønner! Takk for svar. Da vil vel markedsinntregning være mest aktuellt eller? Altså å fortsette med de samme produktene og markedene. Det står i boka at markedsinntrengning er det første man burde gjøre, jeg synes bedriften burde reklamere at de selger sykler som er bedre tilpasset hver individ som er en fordel ovenfor de andre sportsbutikkene som ikke spesialisere seg i bare sykler. I tillegg kan man prøve å få ikke brukere til å bli brukere ved å reklamere syklene i forbindelse med Birken, dette kan motivere de som ikke er påmeldt og ikke hadde tenkt så mye på det til å skaffe seg en sykkel og ha et mål ( Birken) Hørtes det riktig ut? Jeg tror nok oppgaven hinter til at av alle markedsstrategimulighetene, altså konkurransestrategier, vekststrategier, og integrasjon, så er det integrasjon som er strategien de burde bruke. Siden for øyeblikket så holder disse bedriftene på med en nisjestrategi innen konkurransestrategier. Og jeg tror ikke man burde legge inn så mye "effort" på vekststrategier. Tror tyngdepunktet er Intergrasjon Nisjestrategi? Kan du forklare hvorfor du mener at de holder på med dette? "Nisjestrategi innebærer at bedriften konsentrerer seg om små og særegne segmenter i markedet. Spesialisering er nøkkelordet" Dette er noe de butikkene holder på med. Det er et særegent marked. "grunnlaget for nisjemarkedsføringen kan være at bedriften har spesielle kunnskaper, faglig dyktighet eller spesiell teknologi". Altså hvis man leser informasjonen vi har fått så er det ganske obvious Problemet er at flere bedrifter har inntatt markedet. Og det er viktig at det ikke er så veldig mange konkurrenter. spesielt ikke de som er større enn dem. Derfor trenger de en ny strategi, som jeg regner med at vi skal argumentere for i morra Hva er noen svakheter og trusler av begge bedriftene? så langt har jeg skrevet nye etableringer er trusler større butikkjeder senker prisene sine pga stordriftsfordeler, markedsandelen blir tatt er en trussel. Tror ikke du bør bruke for mye tid på dette, da det ikke er noe pensum i år å "lage" swot/situasjons analyse å! hvordan vet du dette? står det på udir? Har du tips til andre områder jeg kan forberede meg i ? Fikk vite det på skolen.. det er tre emner som er aktuelle, og det er Markedsstrategi og markedsplanlegging, konkurransemidlene, og til slutt personalutvikling og ledelse. Selvsagt er der mye som skal "strykes"..kan nevne kjapt at på: * konkurransemidlene er det kulepunkt 2,3,5,9,10 og 11 som er aktuelle. * personalutvkling og ledelse er det kulepunkt nr.2 * Markedsstrategi og markedsplanlegging er det alle punktene. Nå har jeg tatt utgangspunkt i det som står i læreplanen. Jeg tenker kanskje at det som kommer til å skje i morgen er at disse to bedriftene blir til en bedrift, ellers må vi jo gjøre alle oppgavene 2 ganger, for å skille mellom de ulike bedriftene. Er det ingen som tenker det samme? Joda, mest sannsynlig blir d slått sammen! Er jo ganske innlysende i forberedelsesdelen Tror du vi skal drøfte om hvorfor de slo seg sammen ? Og/Eller nevne fordeler og ulemper med denne type samarbeid ? Lenke til kommentar
AnnaF Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Her er det jeg tenker angående de 2 første problemstillingene: 2 PROBLEMSTILLINGENE (UTHEVET I CASET) 1. Markedet for de aktuelle syklene; Vær bevisst på hvem som er kunde og hvem som er bruker (som oftest sammenfallende). Denne problemstillingen er ofte aktuell, dersom vi produserer eller importerer produkter som selges til forbrukere via mellomhandlere. På det «gule arket» virker det som om vi er detaljist som selger til forbrukermarkedet og eventuelt organisasjonsmarkedet (klubber/proffe utøvere). 2. Bruken av konkurransemidler; Hvis dette er et aktuelt tema, bør vi nevne alle 5 virkemidlene (= konkurranse-midlene = profilering), før vi konsentrerer oss om de som er mest aktuelle i oppgaven. Her virker det som om produkt og personell blir sentrale virkemidler, og dette kan igjen føre til fordypning innen merkevarebygging og relasjonsbygging. jeg trodde at "vi" var forbrukerne, det står ingenting om at vi er mellomleddet og jeg tror at det skal tolkes som om vi er de endelige forbrukerne ? Lenke til kommentar
PernilleTH Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 kan noen gi en definisjon av markedsstrategisk tenkning? helt enkelt hva det er Lenke til kommentar
AnnaF Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon? Det er ikke nødvendig å snakke om alle de fire punktene, det er mest viktig å forklare den strategien du mener er best for bedriftene, og hvorfor du mener dette. Men det skader aldri å forklare hvorfor du mener de andre strategiene ikke ville passet for disse bedriftene. Ja, skjønner! Takk for svar. Da vil vel markedsinntregning være mest aktuellt eller? Altså å fortsette med de samme produktene og markedene. Det står i boka at markedsinntrengning er det første man burde gjøre, jeg synes bedriften burde reklamere at de selger sykler som er bedre tilpasset hver individ som er en fordel ovenfor de andre sportsbutikkene som ikke spesialisere seg i bare sykler. I tillegg kan man prøve å få ikke brukere til å bli brukere ved å reklamere syklene i forbindelse med Birken, dette kan motivere de som ikke er påmeldt og ikke hadde tenkt så mye på det til å skaffe seg en sykkel og ha et mål ( Birken) Hørtes det riktig ut? Jeg tror nok oppgaven hinter til at av alle markedsstrategimulighetene, altså konkurransestrategier, vekststrategier, og integrasjon, så er det integrasjon som er strategien de burde bruke. Siden for øyeblikket så holder disse bedriftene på med en nisjestrategi innen konkurransestrategier. Og jeg tror ikke man burde legge inn så mye "effort" på vekststrategier. Tror tyngdepunktet er Intergrasjon Nisjestrategi? Kan du forklare hvorfor du mener at de holder på med dette? jeg tror også det er en nisjestrategi pga bedriften spesialiserer seg og har en faglig dyktighet i sykler. Men ut i fra alle artiklene jeg har lest så er markedet i stor vekst pga Birken og Landsveisrittet. Men det er vel fortsatt et lite marked i forhold til "vanlige" sykler ?? Ja, det er et lite marked i forhold til vanlige sykler. Men ettersom kvalitetssykkelmarkedet og "vanlig-sykkelmarkedet" er to forskjellige markeder, er vel ikke "våre" bedrifter en nisje i kvalitetssykkelmarkedet? Hvis du skjønner.. ja skjønner! men er den da et nisje marked innenfor kvalitetssykler? har du noen gode argumentasjoner paå det ? Lenke til kommentar
aaa123 Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon? Det er ikke nødvendig å snakke om alle de fire punktene, det er mest viktig å forklare den strategien du mener er best for bedriftene, og hvorfor du mener dette. Men det skader aldri å forklare hvorfor du mener de andre strategiene ikke ville passet for disse bedriftene. Ja, skjønner! Takk for svar. Da vil vel markedsinntregning være mest aktuellt eller? Altså å fortsette med de samme produktene og markedene. Det står i boka at markedsinntrengning er det første man burde gjøre, jeg synes bedriften burde reklamere at de selger sykler som er bedre tilpasset hver individ som er en fordel ovenfor de andre sportsbutikkene som ikke spesialisere seg i bare sykler. I tillegg kan man prøve å få ikke brukere til å bli brukere ved å reklamere syklene i forbindelse med Birken, dette kan motivere de som ikke er påmeldt og ikke hadde tenkt så mye på det til å skaffe seg en sykkel og ha et mål ( Birken) Hørtes det riktig ut? Jeg tror nok oppgaven hinter til at av alle markedsstrategimulighetene, altså konkurransestrategier, vekststrategier, og integrasjon, så er det integrasjon som er strategien de burde bruke. Siden for øyeblikket så holder disse bedriftene på med en nisjestrategi innen konkurransestrategier. Og jeg tror ikke man burde legge inn så mye "effort" på vekststrategier. Tror tyngdepunktet er Intergrasjon Nisjestrategi? Kan du forklare hvorfor du mener at de holder på med dette? "Nisjestrategi innebærer at bedriften konsentrerer seg om små og særegne segmenter i markedet. Spesialisering er nøkkelordet" Dette er noe de butikkene holder på med. Det er et særegent marked. "grunnlaget for nisjemarkedsføringen kan være at bedriften har spesielle kunnskaper, faglig dyktighet eller spesiell teknologi". Altså hvis man leser informasjonen vi har fått så er det ganske obvious Problemet er at flere bedrifter har inntatt markedet. Og det er viktig at det ikke er så veldig mange konkurrenter. spesielt ikke de som er større enn dem. Derfor trenger de en ny strategi, som jeg regner med at vi skal argumentere for i morra Hva er noen svakheter og trusler av begge bedriftene? så langt har jeg skrevet nye etableringer er trusler større butikkjeder senker prisene sine pga stordriftsfordeler, markedsandelen blir tatt er en trussel. Tror ikke du bør bruke for mye tid på dette, da det ikke er noe pensum i år å "lage" swot/situasjons analyse å! hvordan vet du dette? står det på udir? Har du tips til andre områder jeg kan forberede meg i ? Fikk vite det på skolen.. det er tre emner som er aktuelle, og det er Markedsstrategi og markedsplanlegging, konkurransemidlene, og til slutt personalutvikling og ledelse. Selvsagt er der mye som skal "strykes"..kan nevne kjapt at på: * konkurransemidlene er det kulepunkt 2,3,5,9,10 og 11 som er aktuelle. * personalutvkling og ledelse er det kulepunkt nr.2 * Markedsstrategi og markedsplanlegging er det alle punktene. Nå har jeg tatt utgangspunkt i det som står i læreplanen. Jeg tenker kanskje at det som kommer til å skje i morgen er at disse to bedriftene blir til en bedrift, ellers må vi jo gjøre alle oppgavene 2 ganger, for å skille mellom de ulike bedriftene. Er det ingen som tenker det samme? Joda, mest sannsynlig blir d slått sammen! Er jo ganske innlysende i forberedelsesdelen Tror du vi skal drøfte om hvorfor de slo seg sammen ? Og/Eller nevne fordeler og ulemper med denne type samarbeid ? Nei, tror ikke vi skal drøfte noe. Tipper vi får en oppgave som går på begge "produktene" altså landevei og offroad, også er konflikten knyttet til personalkonflikt og hvordan de skal håndteres. Lenke til kommentar
brtnz Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 kan noen gi en definisjon av markedsstrategisk tenkning? helt enkelt hva det er Du må finne ut hvilke strategier de skal bruke. Konkurransestrategier: Markedsleder, markedsfølger, markedsutforder eller nisje. Kan ta ibruk ekspansjonsmatrisen her. Lenke til kommentar
Heilek Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 (endret) Jeg tenker kanskje at det som kommer til å skje i morgen er at disse to bedriftene blir til en bedrift, ellers må vi jo gjøre alle oppgavene 2 ganger, for å skille mellom de ulike bedriftene. Er det ingen som tenker det samme? Det er akkurat det jeg tenker også! Tipper oppgaven lyder noe sånn som: "Nå har landeveisspesialisten og offroadspesialisten slått seg sammen og kaller seg "sykkelspesialisten" ", eller noe i den duren. Det er jo lite sannsynlig at vi skal måtte ta for oss to bedrifter. Endret 24. mai 2012 av Heilek Lenke til kommentar
Madeleine93 Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon? Det er ikke nødvendig å snakke om alle de fire punktene, det er mest viktig å forklare den strategien du mener er best for bedriftene, og hvorfor du mener dette. Men det skader aldri å forklare hvorfor du mener de andre strategiene ikke ville passet for disse bedriftene. Ja, skjønner! Takk for svar. Da vil vel markedsinntregning være mest aktuellt eller? Altså å fortsette med de samme produktene og markedene. Det står i boka at markedsinntrengning er det første man burde gjøre, jeg synes bedriften burde reklamere at de selger sykler som er bedre tilpasset hver individ som er en fordel ovenfor de andre sportsbutikkene som ikke spesialisere seg i bare sykler. I tillegg kan man prøve å få ikke brukere til å bli brukere ved å reklamere syklene i forbindelse med Birken, dette kan motivere de som ikke er påmeldt og ikke hadde tenkt så mye på det til å skaffe seg en sykkel og ha et mål ( Birken) Hørtes det riktig ut? Jeg tror nok oppgaven hinter til at av alle markedsstrategimulighetene, altså konkurransestrategier, vekststrategier, og integrasjon, så er det integrasjon som er strategien de burde bruke. Siden for øyeblikket så holder disse bedriftene på med en nisjestrategi innen konkurransestrategier. Og jeg tror ikke man burde legge inn så mye "effort" på vekststrategier. Tror tyngdepunktet er Intergrasjon Nisjestrategi? Kan du forklare hvorfor du mener at de holder på med dette? "Nisjestrategi innebærer at bedriften konsentrerer seg om små og særegne segmenter i markedet. Spesialisering er nøkkelordet" Dette er noe de butikkene holder på med. Det er et særegent marked. "grunnlaget for nisjemarkedsføringen kan være at bedriften har spesielle kunnskaper, faglig dyktighet eller spesiell teknologi". Altså hvis man leser informasjonen vi har fått så er det ganske obvious Problemet er at flere bedrifter har inntatt markedet. Og det er viktig at det ikke er så veldig mange konkurrenter. spesielt ikke de som er større enn dem. Derfor trenger de en ny strategi, som jeg regner med at vi skal argumentere for i morra Hva er noen svakheter og trusler av begge bedriftene? så langt har jeg skrevet nye etableringer er trusler større butikkjeder senker prisene sine pga stordriftsfordeler, markedsandelen blir tatt er en trussel. Tror ikke du bør bruke for mye tid på dette, da det ikke er noe pensum i år å "lage" swot/situasjons analyse å! hvordan vet du dette? står det på udir? Har du tips til andre områder jeg kan forberede meg i ? Fikk vite det på skolen.. det er tre emner som er aktuelle, og det er Markedsstrategi og markedsplanlegging, konkurransemidlene, og til slutt personalutvikling og ledelse. Selvsagt er der mye som skal "strykes"..kan nevne kjapt at på: * konkurransemidlene er det kulepunkt 2,3,5,9,10 og 11 som er aktuelle. * personalutvkling og ledelse er det kulepunkt nr.2 * Markedsstrategi og markedsplanlegging er det alle punktene. Nå har jeg tatt utgangspunkt i det som står i læreplanen. Jeg tenker kanskje at det som kommer til å skje i morgen er at disse to bedriftene blir til en bedrift, ellers må vi jo gjøre alle oppgavene 2 ganger, for å skille mellom de ulike bedriftene. Er det ingen som tenker det samme? Joda, mest sannsynlig blir d slått sammen! Er jo ganske innlysende i forberedelsesdelen Tror du vi skal drøfte om hvorfor de slo seg sammen ? Og/Eller nevne fordeler og ulemper med denne type samarbeid ? Hvilken strategi kan dette eventuelt være da? Markedsinntrengning? Lenke til kommentar
deleted Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Ifølge boka er markedsstrategier markedssegmentering og målgruppevalg inkl. konkurransemidlene. Uansett så tipper jeg posisjonering kommer til å bli et hett tema ved en evt. sammenslåing av bedriftene. Dette er fordi bedriftene fokuserer på forskjellige områder og har posisjonert seg annerledes ift markedet. Da blir igjen også merkevarebygging en viktig del. Lenke til kommentar
Markuslg Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 kan noen gi en definisjon av markedsstrategisk tenkning? helt enkelt hva det er Du må finne ut hvilke strategier de skal bruke. Konkurransestrategier: Markedsleder, markedsfølger, markedsutforder eller nisje. Kan ta ibruk ekspansjonsmatrisen her. Jeg ser det er få som nevner integrasjon, men den er svært relevant når det gjelder hvilken strategi som blir/er tatt i bruk! Lenke til kommentar
Kjesa Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon? Det er ikke nødvendig å snakke om alle de fire punktene, det er mest viktig å forklare den strategien du mener er best for bedriftene, og hvorfor du mener dette. Men det skader aldri å forklare hvorfor du mener de andre strategiene ikke ville passet for disse bedriftene. Ja, skjønner! Takk for svar. Da vil vel markedsinntregning være mest aktuellt eller? Altså å fortsette med de samme produktene og markedene. Det står i boka at markedsinntrengning er det første man burde gjøre, jeg synes bedriften burde reklamere at de selger sykler som er bedre tilpasset hver individ som er en fordel ovenfor de andre sportsbutikkene som ikke spesialisere seg i bare sykler. I tillegg kan man prøve å få ikke brukere til å bli brukere ved å reklamere syklene i forbindelse med Birken, dette kan motivere de som ikke er påmeldt og ikke hadde tenkt så mye på det til å skaffe seg en sykkel og ha et mål ( Birken) Hørtes det riktig ut? Jeg tror nok oppgaven hinter til at av alle markedsstrategimulighetene, altså konkurransestrategier, vekststrategier, og integrasjon, så er det integrasjon som er strategien de burde bruke. Siden for øyeblikket så holder disse bedriftene på med en nisjestrategi innen konkurransestrategier. Og jeg tror ikke man burde legge inn så mye "effort" på vekststrategier. Tror tyngdepunktet er Intergrasjon Nisjestrategi? Kan du forklare hvorfor du mener at de holder på med dette? "Nisjestrategi innebærer at bedriften konsentrerer seg om små og særegne segmenter i markedet. Spesialisering er nøkkelordet" Dette er noe de butikkene holder på med. Det er et særegent marked. "grunnlaget for nisjemarkedsføringen kan være at bedriften har spesielle kunnskaper, faglig dyktighet eller spesiell teknologi". Altså hvis man leser informasjonen vi har fått så er det ganske obvious Problemet er at flere bedrifter har inntatt markedet. Og det er viktig at det ikke er så veldig mange konkurrenter. spesielt ikke de som er større enn dem. Derfor trenger de en ny strategi, som jeg regner med at vi skal argumentere for i morra Hva er noen svakheter og trusler av begge bedriftene? så langt har jeg skrevet nye etableringer er trusler større butikkjeder senker prisene sine pga stordriftsfordeler, markedsandelen blir tatt er en trussel. Tror ikke du bør bruke for mye tid på dette, da det ikke er noe pensum i år å "lage" swot/situasjons analyse å! hvordan vet du dette? står det på udir? Har du tips til andre områder jeg kan forberede meg i ? Fikk vite det på skolen.. det er tre emner som er aktuelle, og det er Markedsstrategi og markedsplanlegging, konkurransemidlene, og til slutt personalutvikling og ledelse. Selvsagt er der mye som skal "strykes"..kan nevne kjapt at på: * konkurransemidlene er det kulepunkt 2,3,5,9,10 og 11 som er aktuelle. * personalutvkling og ledelse er det kulepunkt nr.2 * Markedsstrategi og markedsplanlegging er det alle punktene. Nå har jeg tatt utgangspunkt i det som står i læreplanen. Jeg tenker kanskje at det som kommer til å skje i morgen er at disse to bedriftene blir til en bedrift, ellers må vi jo gjøre alle oppgavene 2 ganger, for å skille mellom de ulike bedriftene. Er det ingen som tenker det samme? Joda, mest sannsynlig blir d slått sammen! Er jo ganske innlysende i forberedelsesdelen Tror du vi skal drøfte om hvorfor de slo seg sammen ? Og/Eller nevne fordeler og ulemper med denne type samarbeid ? Hvilken strategi kan dette eventuelt være da? Markedsinntrengning? Tror det blir markedsinntrengning hvis det ikke blir introdusert noe nytt produkt eller tanker om nysatsing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå