Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen Markedsføring og ledelse 2 - Vår 2012


Anbefalte innlegg

Har hatt en lang samtale med lærer og medelever og vi har kommet fram til følgende:

 

Når det gjelder "bruken av konkurransemidlene" vil PRODUKT, PERSONELL OG DISTRIBUSJON være aktuelt. Her er det mye teori å gripe fatt i før du anvender stoffet og drøfter. Pris og massekommunikasjon er lite aktuelt, men selvfølgelig kan det hende vi må skrive om alle de 5 p'ene.

 

Når det gjelder "elementer innenfor markedstrategisk tenkning" vil vekstmatrisen og ulike konkurransestrategier være relevant. Her kan dere drøfte både fordeler og ulemper fram og tilbake.

 

Siste oppgaven vil legge vekt på alle mulige konflikter som kan oppstå mellom personalet i to ulike bedrifter. Bedriftskulturen i de to ulike bedriftene er veldig forskjellig og her vil konflikter oppstå. Mellommenneskelige, mål, verdi - konflikter OSV.

Endret av Markuslg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempe flott innlegg som vil gi meg masse hjelp for morgendagen! Men, jeg lurte på om noen har mer informasjon om hva man kan skrive under "markedet for dyrere sykler og spesialsykler" og "bruken av konkurransemidler" ? :)

Jeg tror egentlig man bare skal sette seg inn i markedet for dyrere sykler og spesialsykler for å fyll ut denne informasjonen i de andre oppgavene.

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å for noen å opplyse om hvilke kapitler som er aktuelle å lese og arbeide med til imorgen? :)

 

Jeg blir bare forvirret når jeg selv prøver å sette sammen kapitler og forskjellige punkt i forbredelsesdelen.

Mener at det blir kap. 11 og hele del 3.

 

men, det er - elementer innenfor markedsstrategisk tenkning som virker forvirrende.

Lenke til kommentar

Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon?

Lenke til kommentar

Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon?

riktig.

Lenke til kommentar

Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon?

 

 

Det er ikke nødvendig å snakke om alle de fire punktene, det er mest viktig å forklare den strategien du mener er best for bedriftene, og hvorfor du mener dette. Men det skader aldri å forklare hvorfor du mener de andre strategiene ikke ville passet for disse bedriftene.

Lenke til kommentar

Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon?

 

 

Det er ikke nødvendig å snakke om alle de fire punktene, det er mest viktig å forklare den strategien du mener er best for bedriftene, og hvorfor du mener dette. Men det skader aldri å forklare hvorfor du mener de andre strategiene ikke ville passet for disse bedriftene.

 

Ja, skjønner! Takk for svar. Da vil vel markedsinntregning være mest aktuellt eller? Altså å fortsette med de samme produktene og markedene.

Lenke til kommentar

Kan noen komme med flere relevante linker? Jeg har funnet de største konkurrentene som jeg mener er Merida, Intersport, Anton Sport, G-sport osv. Tror dere det er nødvendig å ha mye informasjon om de?

Har noen gjort en SOFT(SWOT)analyse??

Lenke til kommentar
Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon?
Det er ikke nødvendig å snakke om alle de fire punktene, det er mest viktig å forklare den strategien du mener er best for bedriftene, og hvorfor du mener dette. Men det skader aldri å forklare hvorfor du mener de andre strategiene ikke ville passet for disse bedriftene.
Ja, skjønner! Takk for svar. Da vil vel markedsinntregning være mest aktuellt eller? Altså å fortsette med de samme produktene og markedene.

 

Det står i boka at markedsinntrengning er det første man burde gjøre, jeg synes bedriften burde reklamere at de selger sykler som er bedre tilpasset hver individ som er en fordel ovenfor de andre sportsbutikkene som ikke spesialisere seg i bare sykler. I tillegg kan man prøve å få ikke brukere til å bli brukere ved å reklamere syklene i forbindelse med Birken, dette kan motivere de som ikke er påmeldt og ikke hadde tenkt så mye på det til å skaffe seg en sykkel og ha et mål ( Birken)

 

Hørtes det riktig ut?

Lenke til kommentar

Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon?

 

 

Det er ikke nødvendig å snakke om alle de fire punktene, det er mest viktig å forklare den strategien du mener er best for bedriftene, og hvorfor du mener dette. Men det skader aldri å forklare hvorfor du mener de andre strategiene ikke ville passet for disse bedriftene.

 

Ja, skjønner! Takk for svar. Da vil vel markedsinntregning være mest aktuellt eller? Altså å fortsette med de samme produktene og markedene.

 

Jeg ville sagt markedsinntrengning ja. Det blir vanskelig å få eksisterende kunder til å kjøpe et større kvantum, ettersom sykkel ikke er noe man kjøper hver dag, men de kan kapre kunder fra konkurrentene ved å spille på at de kanskje har bedre tilleggstjenester enn andre. De kan for eksempel reklamere for at de har selgere med spesialkompetanse, er leveringsdyktige og har anerkjente serviceverksteder med dyktige medarbeidere.

De kan også prøve å få ikke-brukere til å bli brukere. De trenger ikke nødvendigvis å streve hardt med å få ikke-syklister til å begynne å sykle, men de kan få allerede eksisterende syklister villige til å betale mer penger for sykkelen og dermed begynne å handle hos dem.

Lenke til kommentar
Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon?
Det er ikke nødvendig å snakke om alle de fire punktene, det er mest viktig å forklare den strategien du mener er best for bedriftene, og hvorfor du mener dette. Men det skader aldri å forklare hvorfor du mener de andre strategiene ikke ville passet for disse bedriftene.
Ja, skjønner! Takk for svar. Da vil vel markedsinntregning være mest aktuellt eller? Altså å fortsette med de samme produktene og markedene.

 

Det står i boka at markedsinntrengning er det første man burde gjøre, jeg synes bedriften burde reklamere at de selger sykler som er bedre tilpasset hver individ som er en fordel ovenfor de andre sportsbutikkene som ikke spesialisere seg i bare sykler. I tillegg kan man prøve å få ikke brukere til å bli brukere ved å reklamere syklene i forbindelse med Birken, dette kan motivere de som ikke er påmeldt og ikke hadde tenkt så mye på det til å skaffe seg en sykkel og ha et mål ( Birken)

 

Hørtes det riktig ut?

Jeg tror nok oppgaven hinter til at av alle markedsstrategimulighetene, altså konkurransestrategier, vekststrategier, og integrasjon, så er det integrasjon som er strategien de burde bruke. Siden for øyeblikket så holder disse bedriftene på med en nisjestrategi innen konkurransestrategier. Og jeg tror ikke man burde legge inn så mye "effort" på vekststrategier. Tror tyngdepunktet er Intergrasjon

Lenke til kommentar
Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon?
Det er ikke nødvendig å snakke om alle de fire punktene, det er mest viktig å forklare den strategien du mener er best for bedriftene, og hvorfor du mener dette. Men det skader aldri å forklare hvorfor du mener de andre strategiene ikke ville passet for disse bedriftene.
Ja, skjønner! Takk for svar. Da vil vel markedsinntregning være mest aktuellt eller? Altså å fortsette med de samme produktene og markedene.

 

Det står i boka at markedsinntrengning er det første man burde gjøre, jeg synes bedriften burde reklamere at de selger sykler som er bedre tilpasset hver individ som er en fordel ovenfor de andre sportsbutikkene som ikke spesialisere seg i bare sykler. I tillegg kan man prøve å få ikke brukere til å bli brukere ved å reklamere syklene i forbindelse med Birken, dette kan motivere de som ikke er påmeldt og ikke hadde tenkt så mye på det til å skaffe seg en sykkel og ha et mål ( Birken)

 

Hørtes det riktig ut?

Jeg tror nok oppgaven hinter til at av alle markedsstrategimulighetene, altså konkurransestrategier, vekststrategier, og integrasjon, så er det integrasjon som er strategien de burde bruke. Siden for øyeblikket så holder disse bedriftene på med en nisjestrategi innen konkurransestrategier. Og jeg tror ikke man burde legge inn så mye "effort" på vekststrategier. Tror tyngdepunktet er Intergrasjon

 

men det går ann å nevne både og. Integrasjon i denne casen vil jo si at begge bedriftene inngår en allianse, men etter man har skrevet om det kan man jo nevne markedsinntregning hvis oppgaven spør etter vekststrategier...kommer jo helt ann på hva oppgaven kommer til å være

Lenke til kommentar
Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon?
Det er ikke nødvendig å snakke om alle de fire punktene, det er mest viktig å forklare den strategien du mener er best for bedriftene, og hvorfor du mener dette. Men det skader aldri å forklare hvorfor du mener de andre strategiene ikke ville passet for disse bedriftene.
Ja, skjønner! Takk for svar. Da vil vel markedsinntregning være mest aktuellt eller? Altså å fortsette med de samme produktene og markedene.

 

Det står i boka at markedsinntrengning er det første man burde gjøre, jeg synes bedriften burde reklamere at de selger sykler som er bedre tilpasset hver individ som er en fordel ovenfor de andre sportsbutikkene som ikke spesialisere seg i bare sykler. I tillegg kan man prøve å få ikke brukere til å bli brukere ved å reklamere syklene i forbindelse med Birken, dette kan motivere de som ikke er påmeldt og ikke hadde tenkt så mye på det til å skaffe seg en sykkel og ha et mål ( Birken)

 

Hørtes det riktig ut?

Jeg tror nok oppgaven hinter til at av alle markedsstrategimulighetene, altså konkurransestrategier, vekststrategier, og integrasjon, så er det integrasjon som er strategien de burde bruke. Siden for øyeblikket så holder disse bedriftene på med en nisjestrategi innen konkurransestrategier. Og jeg tror ikke man burde legge inn så mye "effort" på vekststrategier. Tror tyngdepunktet er Intergrasjon

 

men det går ann å nevne både og. Integrasjon i denne casen vil jo si at begge bedriftene inngår en allianse, men etter man har skrevet om det kan man jo nevne markedsinntregning hvis oppgaven spør etter vekststrategier...kommer jo helt ann på hva oppgaven kommer til å være

 

Tror dere at oppgavene kommer til å ta for seg bedriftene som to selvstendige bedrifter, eller som en samlet bedrift helt fra starten?

Lenke til kommentar
Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon?
Det er ikke nødvendig å snakke om alle de fire punktene, det er mest viktig å forklare den strategien du mener er best for bedriftene, og hvorfor du mener dette. Men det skader aldri å forklare hvorfor du mener de andre strategiene ikke ville passet for disse bedriftene.
Ja, skjønner! Takk for svar. Da vil vel markedsinntregning være mest aktuellt eller? Altså å fortsette med de samme produktene og markedene.

 

Det står i boka at markedsinntrengning er det første man burde gjøre, jeg synes bedriften burde reklamere at de selger sykler som er bedre tilpasset hver individ som er en fordel ovenfor de andre sportsbutikkene som ikke spesialisere seg i bare sykler. I tillegg kan man prøve å få ikke brukere til å bli brukere ved å reklamere syklene i forbindelse med Birken, dette kan motivere de som ikke er påmeldt og ikke hadde tenkt så mye på det til å skaffe seg en sykkel og ha et mål ( Birken)

 

Hørtes det riktig ut?

Jeg tror nok oppgaven hinter til at av alle markedsstrategimulighetene, altså konkurransestrategier, vekststrategier, og integrasjon, så er det integrasjon som er strategien de burde bruke. Siden for øyeblikket så holder disse bedriftene på med en nisjestrategi innen konkurransestrategier. Og jeg tror ikke man burde legge inn så mye "effort" på vekststrategier. Tror tyngdepunktet er Intergrasjon

 

men det går ann å nevne både og. Integrasjon i denne casen vil jo si at begge bedriftene inngår en allianse, men etter man har skrevet om det kan man jo nevne markedsinntregning hvis oppgaven spør etter vekststrategier...kommer jo helt ann på hva oppgaven kommer til å være

 

Tror dere at oppgavene kommer til å ta for seg bedriftene som to selvstendige bedrifter, eller som en samlet bedrift helt fra starten?

I morgen når du får eksamen er det mest sannsynlig en bedrift, mao. slått sammen til en.

Lenke til kommentar
Kan man bruke ekspansjonsmatrisen (s35) når det gjelder markedsstrategisk tenking? Læreren vår nevnte noe om dette. Det er jo en modell som viser vekststrategier, men skal vi da forklare om alle de fire punktene, altså markedsinntregning, produktutvikling, markedsutvikling og diversifikasjon?
Det er ikke nødvendig å snakke om alle de fire punktene, det er mest viktig å forklare den strategien du mener er best for bedriftene, og hvorfor du mener dette. Men det skader aldri å forklare hvorfor du mener de andre strategiene ikke ville passet for disse bedriftene.
Ja, skjønner! Takk for svar. Da vil vel markedsinntregning være mest aktuellt eller? Altså å fortsette med de samme produktene og markedene.

 

Det står i boka at markedsinntrengning er det første man burde gjøre, jeg synes bedriften burde reklamere at de selger sykler som er bedre tilpasset hver individ som er en fordel ovenfor de andre sportsbutikkene som ikke spesialisere seg i bare sykler. I tillegg kan man prøve å få ikke brukere til å bli brukere ved å reklamere syklene i forbindelse med Birken, dette kan motivere de som ikke er påmeldt og ikke hadde tenkt så mye på det til å skaffe seg en sykkel og ha et mål ( Birken)

 

Hørtes det riktig ut?

Jeg tror nok oppgaven hinter til at av alle markedsstrategimulighetene, altså konkurransestrategier, vekststrategier, og integrasjon, så er det integrasjon som er strategien de burde bruke. Siden for øyeblikket så holder disse bedriftene på med en nisjestrategi innen konkurransestrategier. Og jeg tror ikke man burde legge inn så mye "effort" på vekststrategier. Tror tyngdepunktet er Intergrasjon

 

Nisjestrategi? Kan du forklare hvorfor du mener at de holder på med dette? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...