Gå til innhold

Fra Windows 3.1 til Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke så bra artikkel. Dette blir mer som en rask oppsummering av de siste 40 årene. Snålt å hoppe over WindowsNT også, når NT 4.0 er utgangspunktet for de fire siste OS`ene fra MS.

Syntes at win 7 er rundt over bedre en 2000, men jeg hadde samme win 2000 på pcen min i masse år, gikk over til xp da jeg hadde problemer med å kjøre morrowind på min gamle 2000 og reinstall hjalp ikke.

 

Var ikke NT 4.0 kun win 98 desktop på win 3.51 slik 2003 er XP desktop på win 2000?

 

Husker jeg kjørte dual boot NT 4.0 og win 95- 98 på pcen hjemme, var slik jeg lærte meg å laste ned cracks til spill, cd sjekket trynet i nt så jeg måtte cracke spillene eller boote i 95, fant da ut jeg kunne laste ned hele spillet fra nettet og spare penger.

 

Lenke til kommentar

Windows 3.11 og coax nettverk - lan handlet mest om å få det til å fungere.

 

Uansett bra artikkel og sjarmerende å se bilder av gamle OS. Angrer nesten på at jeg har kastet alle gamle maskiner (inkl Commodore 128'en min med masse org spill)

 

Win2000 er kanskje en av favorittene, men husker det var mas med dualboot bare for spillene sin del. WindowsME må være noe av det mest bedritne jeg har vært borti.

Lenke til kommentar

Går man tilbake win1 utseende slik det burde hav vært med win8 eller er det bare jeg som får den følelsen ?

 

 

Eller så har de gjort noen feil når de blant annet ikke gjør startmeny knappen valgfri

da spørs det om ikke man får det samme som i 95 ME eller vista : lit for lite valgfrihet

 

Lenke til kommentar

Windows 3.11 og coax nettverk - lan handlet mest om å få det til å fungere.Uansett bra artikkel og sjarmerende å se bilder av gamle OS. Angrer nesten på at jeg har kastet alle gamle maskiner (inkl Commodore 128'en min med masse org spill)Win2000 er kanskje en av favorittene, men husker det var mas med dualboot bare for spillene sin del. WindowsME må være noe av det mest bedritne jeg har vært borti.

Coaks var gøy, handlet mest om å ikke få støt når du koblet sammen pcer med råttene strømfoskyninger på ulike kurser.

Gummihansker eller arbeidshansker av skinn var nytting.

Imidlertid var fordelen at idioter som tuklet med nettverket fikk støt også.

 

Lenke til kommentar
For konsumentmarkedet slapp Microsoft litt senere på året Windows ME (Millenium Edition), som skulle fokusere mer på multimediainnhold og brukerorienterte kontrollpaneler. Den nye versjonen fikk en lunken mottagelse, og fikk mye kritikk for å generelt være veldig ustabilt og lite gjennomført. Mange av driverne var dratt rett over fra tidligere Windows 98, og fungerte svært dårlig på det nye operativsystemet. I dag regner mange Windows ME som den antageligvis verste versjonen av Windows.

Windows ME: :wallbash:

Det er ikke "mange regner som ... antageligvis den værste". Windows ME ER den udisputerte værste versjonen av windows.

 

Jeg begynte med MS DOS før vi fikk windows 3.11. Jeg er egentlig glad for det, siden jeg ble kjent med kommandolinjer og kommandoer. Nå gjorde jeg ikke så mye i DOS da, siden jeg var 7 når vi fikk 3.11

Lenke til kommentar

Ikke så bra artikkel. Dette blir mer som en rask oppsummering av de siste 40 årene. Snålt å hoppe over WindowsNT også, når NT 4.0 er utgangspunktet for de fire siste OS`ene fra MS.

 

For ikke å snakke om 3.11 som ga nettverksstøtten til OS'et. Da ble det ikke lengre en frittsående maskin,men man kunne leke seg med to eller flere pc'er i et lokalt nettverk.

Lenke til kommentar

Apple var vell først ute med grafisk os? Etter at de kjøpte opp xerox parc

 

Det er riktig at Xerox sin forskingsavdeling PARC var blant de aller første som hadde en prototype på GUI og musestyring, selv om det heller ikke var PARC som fant opp musekonseptet. Og her kan man lese en veldig interessant artikkel om hvorfor Xerox sin ledelse syns det var tullete at et firma som drev med printere å skulle bruke ressursene sine på å utvikle mus og GUI videre fra en prototype til noe som kunne selges og om en annen mann som tente skikkelig på det han så under sitt møte med PARC og hvordan han ble besatt av idéen om å lage en maskin med GUI og mus som ville være billig nok til å selges til privatpersoner. (Gjett hvem. ;)),

Endret av andrey3000
Lenke til kommentar

Ikke så bra artikkel. Dette blir mer som en rask oppsummering av de siste 40 årene. Snålt å hoppe over WindowsNT også, når NT 4.0 er utgangspunktet for de fire siste OS`ene fra MS.

Var ikke NT 4.0 kun win 98 desktop på win 3.51 slik 2003 er XP desktop på win 2000?

 

1. Nei, det er fundamentalt annerledes.

2. Win2003 er serverutgaven av winXP, med vesentlige modifikasjoner. WinXP64 er basert på Win2003.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Apple var vell først ute med grafisk os? Etter at de kjøpte opp xerox parc

 

Det er riktig at Xerox sin forskingsavdeling PARC var blant de aller første som hadde en prototype på GUI og musestyring, selv om det heller ikke var PARC som fant opp musekonseptet. Og her kan man lese en veldig interessant artikkel om hvorfor Xerox sin ledelse syns det var tullete at et firma som drev med printere å skulle bruke ressursene sine på å utvikle mus og GUI videre fra en prototype til noe som kunne selges og om en annen mann som tente skikkelig på det han så under sitt møte med PARC og hvordan han ble besatt av idéen om å lage en maskin med GUI og mus som ville være billig nok til å selges til privatpersoner. (Gjett hvem. ;)),

 

Trygve Jonsrud, tidligere gaffeltrucksjåfør, nå trygdemottaker?

Lenke til kommentar

Ikke så bra artikkel. Dette blir mer som en rask oppsummering av de siste 40 årene. Snålt å hoppe over WindowsNT også, når NT 4.0 er utgangspunktet for de fire siste OS`ene fra MS.

Var ikke NT 4.0 kun win 98 desktop på win 3.51 slik 2003 er XP desktop på win 2000?

 

1. Nei, det er fundamentalt annerledes.

2. Win2003 er serverutgaven av winXP, med vesentlige modifikasjoner. WinXP64 er basert på Win2003.

1. Stemmer vel ikke helt det. NT4 og NT3.51 var veldig like bortsett fra brukergrensersnittet, du tenkte kanskje på "gamlewindowsen" som kjørte på DOS?

2. Korrekt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...