Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Historie og filosofi 2 eksamen - identitet, fellesskap og ansvar - 23. mai 2012

Anbefalte innlegg

Antar at det bare ikke er meg som har denne eksamenen i vår. ;)

Forberedelsesdel:

Sett deg inn i relevante historiske eksempler på og filosofisk tenkning om identitet, fellesskap og ansvar.

Du skal forberede deg på å belyse, kommentere og drøfte ulike problemstillinger som temaet reiser, slik at du på eksamensdagen får vist den historie- og filosofifaglige kompetansen du har tilegnet deg i arbeidet med faget.

Noen tanker om temaet, tips til hvordan man kan gjøre det og linker til relevante tekster?

Endret av gunleik92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kommet opp i samme selv, og sitter å lurer på hvordan jeg skal starte og hva jeg skal trekke inn. Vurderer å starte så enkelt som å presentere hvert enkelt tema, definisjon o.l, men ellers er jeg relativt ute å kjøre...

Lenke til kommentar

har snakket litt med læreren vår og han har gitt noen tips rundt dette.

mistenker at det kanskje er noen feil ved noen navn.

Identitet:

- selvrealisering → into the wild

- Moderne mennesket

- finne seg selv, gjøre mest mulig ut av seg selv

- Trenger ikke bli smed fordi faren din var smed

- Leve livet slik man ønsker det selv

- Upåvirket → autentisk

- Påvirket av andre → uautentisk

- Bouvier

- Kjønnsroller

Fellesskap

- Verden blir mye mindre grunnet globalisering

- Internett → kommuniserer med folk over hele verden og skape internasjonalt fellesskap

- Ideologier

- Nasjonalisme

- Eksistensialer

-

Ansvar

- Demokrati

- Bærekraftig utvikling

- Etisk forskning

- Frihet → bouvier

- Vi har ansvar for vårt eget liv og leve det slik vi vil

- Overmenneske → slavemoral

- Ulike stadiene til kierkegaard

Lenke til kommentar

Vi satte opp disse punktene:

Identitet: nasjonal identitet -> det moderne mennesket, det frie mennesket, ansvar overfor andre

Fellessakap: fellesmenneskelig etikk -> Babel

verdikonflikter interessekonflikter

I tillegg disse som jeg ikke vet hvor jeg skal plassere:

Beauvoir: tvetydighetens etikk, ikke krenke andres frihet (globale verdier?)

Deg mot verden -> Sartre

Nasjonsbygging, eksempler på konflikter (Bosnia, Rwanda)

Skape nasjonal identidet

Og så lurte jeg på om det var noen som hadde fått noe ut av diktet på siste siden?

Lenke til kommentar

har snakket litt med læreren vår og han har gitt noen tips rundt dette.

mistenker at det kanskje er noen feil ved noen navn.

Identitet:

- selvrealisering → into the wild

- Moderne mennesket

- finne seg selv, gjøre mest mulig ut av seg selv

- Trenger ikke bli smed fordi faren din var smed

- Leve livet slik man ønsker det selv

- Upåvirket → autentisk

- Påvirket av andre → uautentisk

- Bouvier

- Kjønnsroller

Fellesskap

- Verden blir mye mindre grunnet globalisering

- Internett → kommuniserer med folk over hele verden og skape internasjonalt fellesskap

- Ideologier

- Nasjonalisme

- Eksistensialer

-

Ansvar

- Demokrati

- Bærekraftig utvikling

- Etisk forskning

- Frihet → bouvier

- Vi har ansvar for vårt eget liv og leve det slik vi vil

- Overmenneske → slavemoral

- Ulike stadiene til kierkegaard

Du er vel en knupp!!!!

Lenke til kommentar

Individ som person: Finn kjente filosofer knyttet til individ som enkeltperson og som en del av samfunnet.

Antropologer – etnisk identitet.

Identitetsbegrepet.

Marx, Darwin, Freud

Sentralmaktenes svekkelse etter løst koloniserings imperium siden andre verdenskrig (Sovjetiske imperium)

Verdenssamfunnets økende bevissthet på konflikt løsning.

Konflikter: Rwanda, Bosnia.

Etniske minoriteters kamp om politiske rettigheter. Eks. Samer.

Raseopptøyer og etnisk rensning er andre, mindre godartede, eksempler på det man ofte

kaller "identitetspolitikk".

Innvandrere. Rasisme, diskriminering, undertrykkelse.

George Herbert Mead

Fredrik Barth

Kommunikasjon, kommunikasjonsfellesskap.

Nasjonalt fellesskap.

Lenke til kommentar

Dette temaet rommer egentlig 3 teamer, altså Identitet, felleskap og ansvar. Jeg tenker å starte med å finne gode definisjoner på disse begrepene, og gjerne ulike tolkninger av de. Hver for seg kan nesten alt mulig knyttes opp til disse nøkkelordene, men i og med at teamet rommer alle tre, er det et greit utgangspunkt å tenke seg til hva som kan omfatte både identitet, felleskap og ansvar. Det viktigste er nok at man klarer å knytte alle nøkkelordene inn i en helhetlig tekst.

Dette kan være f.eks:

Fellesskap, identitet og ansvar i en globalisert (moderne) verden

- Er menneskene i ferd med å bli ett eneste stort fellesskap, eller er vi fortsatt oppdelt i nasjonalstater?

- Hva er en nasjon, er vi født inn i et fellesskap, en nasjon, eller velger vi selv fellesskap? (subjektivt nasjonsbegrep)

- Hva kan være identitetsskapende? * Kjønn (Beauvoir) * Nasjon * Historie (Edvard Bull)

- Finnes det en allmengyldig moral på tvers av landegrenser og kulturer? (trekke inn f.eks. utilitarisme og pliktetikk, samt vedlegg 1 av Lorenz Khazaleh)

- Blir menneskene, som en konsekvens av massemedia og kommunikasjon, stadig likere hverandre? Mainstream-kultur. Hva gjør dette med identiteten til individet? (Marshall McLuhan - Global village)

- Hvilket ansvar har menneskene ovenfor naturen? (Bærekraftig utvikling/tilbaketrekning, Arne Næss, Gaiateorien)

- Hvilket ansvar har vi for hverandre? Bør vi kun fokusere på vår egen selvralisering, eller har vi et ansvar for at også andre kan nå selvrealisering? Er identitet f.eks. avhengig av frihet? Er man fri dersom man er fattig? osv.

- En følge av globaliseringen er økt innvandring. Hva skjer med identitet og ansvar i et multikulturelt samfunn? Er det majoritet/minoritet som skaper identitetsfølelse? Skaper forskjeller og likheter identitet?

Dette er bare noen av mine tanker, uten at jeg har satt meg veldig godt inn i stoffet enda. Temaet er som sagt vidt, så vanskelig å vite akkurat hvordan oppgaven vil se ut, men jeg tipper at nasjonalisme, nasjonalstat, og globalisering kommer til å være aktuelle tilnerminger.

Lykke til med forberedelsene!

Endret av Addan
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette temaet rommer egentlig 3 teamer, altså Identitet, felleskap og ansvar. Jeg tenker å starte med å finne gode definisjoner på disse begrepene, og gjerne ulike tolkninger av de. Hver for seg kan nesten alt mulig knyttes opp til disse nøkkelordene, men i og med at teamet rommer alle tre, er det et greit utgangspunkt å tenke seg til hva som kan omfatte både identitet, felleskap og ansvar. Det viktigste er nok at man klarer å knytte alle nøkkelordene inn i en helhetlig tekst.

Dette kan være f.eks:

Fellesskap, identitet og ansvar i en globalisert (moderne) verden

- Er menneskene i ferd med å bli ett eneste stort fellesskap, eller er vi fortsatt oppdelt i nasjonalstater?

- Hva er en nasjon, er vi født inn i et fellesskap, en nasjon, eller velger vi selv fellesskap? (subjektivt nasjonsbegrep)

- Hva kan være identitetsskapende? * Kjønn (Beauvoir) * Nasjon * Historie (Edvard Bull)

- Finnes det en allmengyldig moral på tvers av landegrenser og kulturer? (trekke inn f.eks. utilitarisme og pliktetikk, samt vedlegg 1 av Lorenz Khazaleh)

- Blir menneskene, som en konsekvens av massemedia og kommunikasjon, stadig likere hverandre? Mainstream-kultur. Hva gjør dette med identiteten til individet? (Marshall McLuhan - Global village)

- Hvilket ansvar har menneskene ovenfor naturen? (Bærekraftig utvikling/tilbaketrekning, Arne Næss, Gaiateorien)

- Hvilket ansvar har vi for hverandre? Bør vi kun fokusere på vår egen selvralisering, eller har vi et ansvar for at også andre kan nå selvrealisering? Er identitet f.eks. avhengig av frihet? Er man fri dersom man er fattig? osv.

- En følge av globaliseringen er økt innvandring. Hva skjer med identitet og ansvar i et multikulturelt samfunn? Er det majoritet/minoritet som skaper identitetsfølelse? Skaper forskjeller og likheter identitet?

Dette er bare noen av mine tanker, uten at jeg har satt meg veldig godt inn i stoffet enda. Temaet er som sagt vidt, så vanskelig å vite akkurat hvordan oppgaven vil se ut, men jeg tipper at nasjonalisme, nasjonalstat, og globalisering kommer til å være aktuelle tilnerminger.

Lykke til med forberedelsene!

Hjertlig!!

Lenke til kommentar

Burde lese litt om Geert Hofstede, som er en sosialantropolog, som har studert veldig mye om identitet, ansvar og fellesskap. Det er et tips jeg fikk av min gamle hifi lærer (tar opp som privatist). Så skal lese litt mer, før jeg legger ut notater her ikveld.

Lenke til kommentar

Går dette under ansvar?

Funksjonalisme: Samfunnsteori som vektlegger

at det finnes noen helt grunnleggende oppgaver som

må ivaretas for at samfunnet som helhet skal fungere.

Oppgavene er for eksempel rekruttering, sosialisering,

regulering, vedlikehold av kulturelt fellesskap og produksjon

og fordeling. Alle samfunn har sentrale institusjoner

som skal ta hånd om oppgavene.

Endret av gunleik92
Lenke til kommentar

Det med 22 juli kan kanskje knyttes opp mot at Nasjonalstaten er mer truet nå enn noen gang før, og derfor (som det sto i vedlegget) er det lettere for oss å gjøre minoriteter og andre grupper til "hat-objekter"- mtp at handlingene til Breivik er begrunnet med at Norge og Europa, det nasjonale, blir islamisert, og derfor tyr han til midler for å bevare forestillingen om nasjonalstaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...