Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan jeg lage nettverk mellom to maskiner med følgene utstyr?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal nok litt mer til enn bare en krysset kabel. Du har to valg hvis du vil dele internett tilgang mellom maskinene. Du kan bruke en av maskinene som router eller kjøpe en dedikert router. Det enkleste er å kjøpe en dedikert router. De aller fleste routere har i tillegg switch så du kobler begge maskinene til switchen. Har denne løsningen selv (3Com).

Hvis du velger å bruke den ene maskinen som router er du avhengig av at den står på for at du skal få tilgang på den andre. Maskinen som brukes som router må ha to nettverkstilkoblinger. Den ene for ADSL og den andre mot maskin nr 2 (da skal man bruke krysset kabel). Bruk så den innebygde delingen av internett som følger med i XP (vet ikke om den er med i ME).

Telenor tillater (etter det jeg har forstått) ikke at det kobles opp flere maskiner samtidig med samme brukernavn og du må derfor bruke en av løsningene som jeg har beskrevet.

Er det noe mer du lurte på så er det bare å spørre.

Lenke til kommentar
Skal nok litt mer til enn bare en krysset kabel. Du har to valg hvis du vil dele internett tilgang mellom maskinene. Du kan bruke en av maskinene som router eller kjøpe en dedikert router. Det enkleste er å kjøpe en dedikert router. De aller fleste routere har i tillegg switch så du kobler begge maskinene til switchen. Har denne løsningen selv (3Com).

Hvis du velger å bruke den ene maskinen som router er du avhengig av at den står på for at du skal få tilgang på den andre. Maskinen som brukes som router må ha to nettverkstilkoblinger. Den ene for ADSL og den andre mot maskin nr 2 (da skal man bruke krysset kabel). Bruk så den innebygde delingen av internett som følger med i XP (vet ikke om den er med i ME).

Telenor tillater (etter det jeg har forstått) ikke at det kobles opp flere maskiner samtidig med samme brukernavn og du må derfor bruke en av løsningene som jeg har beskrevet.

Er det noe mer du lurte på så er det bare å spørre.

Etter det jeg ser, spør han om man kan lage nettverk mellom to maskiner med det utstyret han nevner, ikke om deling av internett. Det jeg svarte på var det som ble spurt om, og det er et helt korrekt svar på et spesifikt spørsmål. Detaljene finner man feks. i nettverksguiden til HW.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...