Gå til innhold

Kjøpe spill-PC

Anbefalte innlegg

Hei,

Ser det allerede finnes endel av disse type trådene her inne, men fant ingen som passet helt det jeg så etter, så lager en ny. Håper likevel på rask og positiv tilbakemelding.

Jeg fikk plutselig litt ekstra ferie i sommer og fant ut at min fire(?) gamle spill-PC som den gang ble bygget fra scratch ikke klarer å kjøre Diablo 3. Kjipt.

Uansett, det jeg lurer på er om jeg bør gå til innkjøp av en helt ny spill-PC, eller om jeg kan nøye meg med å gå til anskaffelse av noen ekstradeler/oppgraderinger til min nåværende maskin.

Jeg er i utgangspunktet helt grønn på området, så bær over med meg for potensielt dumme spørsmål.

1. Et kabinett kjøpt for fire år siden - vil det kunne huse et nytt sett med komponenter anno 2012?

2. Tilsvarende 1., men gjeldende vifte/strømforsyning.

3. Jeg har i dag én ram-brikke á 2 gb. Er dette noe å spare på i.o.m. at den er omlag 4 år gammel?

Jeg er lite gira på å kjøpe noe særlig dyr PC da jeg spiller særdeles lite. Det jeg imidlertid gjerne kunne tenkt meg var et forslag til ny prosessor, nytt grafikkkort og eventuelt nytt hovedkort.

Primært skal denne PCen kun holde til Diablo 3, men vil selvfølgelig at den skal kunne kjøre annet også og da sånn halvveis decent. Max instillinger ingen nødvendighet, men helst ikke minimum :)

Jeg vil nødig legge for mye penger i dette, men ser jo ut i fra andre poster at det fort går noen kroner.

Noen som er så elskverdige at de vil gi meg noen tips om hva som bør kjøpes og eventuelt hvor fra? På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabinettet kan antageligvis brukes, men det hadde hjulpet å vite hvilket det er snakk om. Det samme gjelder strømforsyningen, men her også er effekt og merke nyttig å vite. Hvis RAM er DDR3kan den i utgangspunktet brukes, men det er ikke nødvendigvis spesielt gunstig og man får dessuten 8GB for 3-400kr.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for kjapt svar.

Som nevnt over er jeg temmelig grønn på området, men kan prøve å svare så godt jeg kan.

Kabinettet er av merket "Cooler Master" og modellen er Centurion(står ikke noe nummer e.l. etter det, sorry.)

Hva strømforsyningen angår har jeg ingenting. Ingen klistremerker, navn eller noe. Kan kanskje være lurt å kjøpe nytt.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Temmelig sikker på at strømforsyningen er 500 W da jeg har konferert med en gammel mail-korrespondanse med en bekjent.

Forutsatt at både kabinettet og strøm kan brukes bør jeg komme unna temmelig billig, eller?

Jeg har ikke bruk for SSD eller noe annet fancy greier, kun et grafikkort som tåler nyere spill på middels nivå, en liten harddisk med plass til et par spill, en prosessor som holder stand i en stund til og et hovedkort som støtter de foregående komponenter.

Igjen; Dette bør gjøres billigst mulig da det først og fremst dreier seg om et impulskjøp med hensikt å holde meg nogenlunde engasjert mens jeg venter på at kjæresten skal bli ferdig med eksamen :)

CD/DVD-spiller regner jeg også med kan plukkes ut av den gamle maskina og settes inn i den nye?

Noen som orker ta seg bryet med å sette opp en minimumsmaskin til dette formålet? Da blir jeg veldig glad :) Og om det kan gjøres ved hjelp av komplett sine sider blir jeg enda mer happy da jeg etter alle solemerker vil kunne hente maskinen og sette i gang ila ettermiddagen jeg bestiller.

Nå ble det mye mas fra min side, beklager det. Lener meg tilbake og håper noen tar seg tid til å hjelpe en stakkars student med for mye fritid.

På forhånd takk,

Lenke til kommentar

Ble utålmodig og snoket enda litt mer rundt på forumet her. Endte etter dette opp med følgende spec:

- ASUS P8H61-M PRO B3 H61 S-1155 M-ATX

5010609934 P8H61-M PRO B3

579,00 kr 579,00 kr

- ASUS RADEON HD6870 DIRECTCU 1GB GDDR5 PCI-E D...

5010548986 EAH6870 DC/2DI2S/1GD5

1 299,00 kr 1 299,00 kr

- CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600M...

5010598525 CML8GX3M2A1600C9

389,00 kr 389,00 kr

- INTEL CORE I3 2120 3.30GHZ 3MB S-1155

5010549588 BX80623I32120

929,00 kr 929,00 kr

- SEAGATE BARRACUDA 500GB 7200RPM SATA/600 16MB

5010608737 ST500DM002

580,88 kr 580,88 kr

Noen invendinger før jeg trykker "kjøp"?

Lenke til kommentar

Ser fint ut det der, men jeg er fremdeles nysgjerrig på den strømforsyningen din :wee: Står det absolutt ingenting på den? Mulighet til å ta et bilde av innmaten? Godt mulig du kan bruke harddisken også forresten, men det kan likevel være lurt å kjøpe en ny til systemdisk.

Lenke til kommentar

Ja, i utgangspunktet, men disse PSU'ene har et ganske så elendig rykte så jeg ville spandert 5-600kr på en ny.

Edit: Forresten, den har vel holdt i over fire år så hvis du ikke har noen negativ erfaring med den så kan den for all del brukes, men den har kun én 6pins kabel mens skjermkortet krever to. Enten må du derfor bruke overganger som følger med skjermkortet, eller kjøpe ny PSU.

Endret av pølsehund
Lenke til kommentar

Brann, død, kortslutning, kort sagt dårlig kvalitet, men hvis den har fungert i fire år så holder den sikker litt til. Jeg ville dog aldri hatt en dårlig/sliten PSU i maskinen min. I verste fall tar de med seg andre komponenter i døden.

Kabinettet går fint å bruke ihvertfall.

Edit: Denne er en helt OK PSU til en rimelig penge som i tillegg er modulær/avtakbare kabler.

Endret av pølsehund
Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for tilbakemelding!

Dette skal jeg nok få til :)

Igjen, takk for rask hjelp og positiv tilbakemelding. Kommer garantert til å besøke forumet neste gang jeg og teknikken ikke kommer overens.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Kabinettet er nå oppdatert med mine nyervervelser og ser for all del flott ut.

Et problem har imidlertid oppstått - min gamle cd-/dvd-rom som jeg trodde skulle fungere har IDE-tilkobling, noe mitt nye hovedkort ikke har.

Dette ville i utgangspunktet ikke vært noe stort problem da en ny cd-/dvd-rom ikke er spesielt dyrt. Det som plager med er hvor man kan få tak i noe slikt? Noen som har peiling på et sted i Oslo hvor det er mulig å kjøpe en slik over disk?

På forhånd takk,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...