Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer Audi A5.

Anbefalte innlegg

Skal snart kjøpe meg ny bil, skal bare få solgt min Volvo V70 først.

Jeg har veldig lyst på en Audi A5, 2008 og oppover. Rett og slett fordi jeg syntes den er utrolig pen. Er egentlig ikke noe fan av Audi i det hele tatt, og er veldig skeptisk til å kjøpe det. Har hørt mye dritt om dyre servicer, og vist det først ryker noe så blir det svindyrt å reparere.

Snuser litt på denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=35028956

Og har planer om å reise å se på den til helgen.

Hvordan er drivstofforbruket på de? Hadde en BMW 320D, 2005 modell som første bil, og var godt fornøyd med den, men solgte den pga. pengemangel til en investering.

Og hvor dyr blir forsikringen på den, ettersom jeg kun er 18 år. Blir vel svindyrt? Kanskje best å sette den på en av foreldrene mine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har rimelig god inntekt, så betalingen er ikke noe stress. Samt at jeg får gunstig rente i Santander pga. kjenninger.

Med egenkapital på 180.000,- som jeg har tenkt å bruke, og en nedbetalingstid på 4 år så regner jeg med å betale ca. 4500,- i måneden, noe som ikke er alt for mye syntes jeg.

Men vist forsikringen kommer på 20.000 - 30.000,- så blir jo det utrolig dyrt. Er ikke det at jeg ikke har peng til forsikring, men er jo unødvendig å betale så mye i forsikring vist jeg kan få det mange tusen billigere. Kaster jo tross alt ikke penger :tease:

Men er vel noe sånn at om man kjører skadefritt i 5 år så får man tilbake en god del?

Lenke til kommentar

Servicemessig scorer Audi A5 svært bra i VG sin test når den er kjørt mellom 50-100.000 km. Men i en alder av 18 bør du ha en svært god lønn for å ha en slik bil, ellers gjør du til motsetning til signaturen din, en svært dårlig investering(nå er vel bil aldri en god investering men).

Forøvrig synes jeg også det er en kongefet bil, dog synes jeg det er litt lavmål å kjøre i en fake S5, men det får vel være opp til deg å avgjøre;)

Lenke til kommentar

Hmm, da er det kanskje ikke så ille som folk skal ha det til.

Hehe, jeg vet veldig godt at bil er en dårlig investering, som du sier. Men jeg har råd til det.

Ja, har tenkt på det selv, men syntes den er utrolig fin.

Men gjør vel heller lurt i å gå for en med diesel?

A5'en er fin spør du meg. Minus med automatkasse da etter min smak. Men du kan kjøpe ny Audi TT til samme pris..

Ikke noe personlig, men Audi TT syntes jeg er en helt forferdelig bil, helt latterlig.

Men smak og behag, selvfølgelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har selv kjørt alt fra A1 til R8 da jeg jobber som fotograf for en Audiforhandler på si, og jeg ville absolutt ikke nølt på å kjøpe Audi! Har kjørt både 1,8 tfsi, 2,0 tdi og 2,0 tfsi-utgaven, og begge tfsi-utgavene går helt greit.

Personlig syntes jeg det er litt tullete å kjøre en A5 stylet som en S5, det blir litt wannabe spør du meg. Lyden eller draget kan man uansett ikke style! Har selv kjørt S4 en liten stund, og det er alltid like gøy å se alle som har kjøpt seg blanke speil for å se like tøff ut, selv om det ikke er så tøft når de bare forsvinner i speilet.

Du bør egentlig forhøre deg med forsikringsselskap før du tenker noe mer, en bekjent av meg som er fersk sjåfør i en alder av 18 år fikk pris rett over 20k for å forsikre en... wait for it... Golf 1.9 tdi.

Jeg prioriterte selv min egenkapital i eiendom, og har en stusselig bil i stedet, noe som jeg anså som en uten tvil mer fornuftig investering :)

edit: ang. å gå for diesel, så ville jeg droppet det. De er slappe.

Endret av mannyboi
Lenke til kommentar

Har selv kjørt alt fra A1 til R8 da jeg jobber som fotograf for en Audiforhandler på si, og jeg ville absolutt ikke nølt på å kjøpe Audi! Har kjørt både 1,8 tfsi, 2,0 tdi og 2,0 tfsi-utgaven, og begge tfsi-utgavene går helt greit.

Personlig syntes jeg det er litt tullete å kjøre en A5 stylet som en S5, det blir litt wannabe spør du meg. Lyden eller draget kan man uansett ikke style! Har selv kjørt S4 en liten stund, og det er alltid like gøy å se alle som har kjøpt seg blanke speil for å se like tøff ut, selv om det ikke er så tøft når de bare forsvinner i speilet.

Du bør egentlig forhøre deg med forsikringsselskap før du tenker noe mer, en bekjent av meg som er fersk sjåfør i en alder av 18 år fikk pris rett over 20k for å forsikre en... wait for it... Golf 1.9 tdi.

Jeg prioriterte selv min egenkapital i eiendom, og har en stusselig bil i stedet, noe som jeg anså som en uten tvil mer fornuftig investering :)

Takk, for et godt svar. Virker som du har litt kunnskap.

Jeg ser nå at det fort kan bli litt "wannabe" å kjøre en A5, stylet som en S5.

Selv om i en alder av 18, så er det vel ingen som ville tenkt sånn om bilen.

Ja, jeg får nesten ta en prat med forsikringsselskap for å høre meg om hvor dyrt det blir. Når en Golf 1.9 TDI, koster rundt 20.000, orker jeg ikke å tenke på hva det kan bli for en A5.

Hehe, du har nok garantert gjort en bedre investering enn hva jeg kommer til å gjøre i bilen ja.

Lenke til kommentar

Ja, jeg får nesten ta en prat med forsikringsselskap for å høre meg om hvor dyrt det blir. Når en Golf 1.9 TDI, koster rundt 20.000, orker jeg ikke å tenke på hva det kan bli for en A5.

Hehe, du har nok garantert gjort en bedre investering enn hva jeg kommer til å gjøre i bilen ja.

Du kan regne med 40k ++ i foriskring. Søk opp bilforsikring kalkulator på google.

Lenke til kommentar

Det blir nok enten en A5 eller en Land Rover Discovery.

Men heller mer mot A5,n ettersom jeg kjører mye, og da er komfort viktig, samt forbruket er vel ikke så aller verst?

Discoveryen ville jeg i så fall gjort matt svart, og ettersom jeg er mye i fjellet om sommeren så hadde det vært greit med en SUV. Men til mitt daglige bruk som består av mye kjøring frem og tilbake, så blir heller jeg vel mer over til A5.

Du kan regne med 40k ++ i foriskring. Søk opp bilforsikring kalkulator på google.

40.000,- ja. Var noe sånt jeg fryktet. Da gjør jeg vel kanskje lurt i å sette bilen på en av foreldrene mine.

Lenke til kommentar

Matt svart er rått, har kjørt litt rundt i en treliters Q7 i matt sort, og det gjorde seg virkelig. Men hvis pris er en faktor er dette uten tvil et tapsprosjekt, da foliering (som jeg regner med er det du tenker på) koster en hel del. Husker ikke hvor mye folieringen av Q7en kostet, men da en stakkars kar klarte å rygge på den kom regningen på 37k totalt, dette var jo da ink. ny fanger og grill foran. Han hadde tenkt å ta det utenom forsikringen, men revurderte det ganske fort! Vet dog ikke hvor godt matt sort hadde gjort seg på den Discovery, en så sjef farge syntes jeg er forbeholdt dyre SUVer!

Folieringen har også begrenset levetid, og du må være veldig forsiktig med vask av bilen. Den skal helst ikke kjøres i vaskemaskin heller, selv om det gikk greit. Dette var høykvalitetsfolie fra 3M også, og de anbefalte håndvask. Etter ish to-tre år må du regne med å bytte ut folien også, da den løsner i kantene etter tid.

Hvis du kjører på fjellet og vil ha A5 ville jeg anbefalt deg sterkt å se på en A5 med Quattro. Ikke bare er den god på vinterføre, men hvilken som helst bil med Quattro sitter mye bedre på veien enn en uten. Var med og hentet en A5 2,0 TFSI uten Quattro og Q5 3,0 med Quattro fra Tyskland, og fikk kjørt begge på Autobahn. A5en vimset frem og tilbake ved nedbremsing og akselerasjon, mens Q5en var som å kjøre på skinner; dønn stabilt.

Ikke for å drive med reklame, men denne kommer snart til Bergen, og om den ikke er solgt innen ankomst skal jeg ut en tur med den og knipse litt :)A5 Sportback 2,0 TFSI Quattro

edit: ang. forsikringen så er jo å sette den på foreldre en løsning, men det som suger litt er at du ikke får forsikringspoengene, ergo når du en gang bestemmer deg for å registrere den på deg, så blir det jævla dyrt uansett. Med mindre du venter en del år, selvfølgelig.

Endret av mannyboi
Lenke til kommentar

Se der ja, den kunne vært interessant. Riktig nok litt dyrere enn jeg har tenkt å bruke.

Har vel egentlig satt maks sum på 450.000,-

Er mye på møter i forskjellig land så folieringen ville jeg nok tatt i Tyskland eller Polen. Sparer fort noen tusen da, og kvaliteten skal vist nok være like bra om ikke bedre.

Men som sagt så kjører jeg veldig mye. Blir noen turer til Sverige, Danmark og etterhvert Tyskland tenker jeg, så da blir jo valget enkelt, det blir en A5 i stedet for en Discovery.

Syntes matt svart er utrolig rått selv, og jeg er helt enig i at det må være på SUV. Var for noen uker siden på Puerto Banus, der så jeg både Range Rover Vogue, Sport, Evoque og Cayenner i matt svart og det er utrolig fett.

Her får du et lite syn på hvordan en matt svart Discovery kan se ut:

8417.jpg

Lenke til kommentar

Husker selv når jeg var i Puerto Banus for to år tilbake, gikk mye i matt sort på alt fra Lamboer til Range Rovere. Matte farger er jo noe som har kommet mer i det siste her til lands, men det har ikke tatt like mye av her hjemme som i andre land. Her er et bilde jeg tok av Q7en, utrolig sjef farge!

7.jpg

Med kjørekomfort i fokus ville jeg uten tvil valgt en Quattro-utgave isåfall. Tar du deg råd kan du jo også få de med Magnetic Ride-demping, som gjør det lett å bytte mellom sporty og dynamisk eller rolig og komfortabel. Adaptiv Cruisecontroll er også ganske artig på langkjøring, men dette er jo ekstrautstyr som trekker prisen i feil retning. Gå for en A5 Quattro og helst en TFSI-motor, så skal jeg love deg at du blir fornøyd ;) Skulle ønske jeg også kunne svi av så mye på en bil! Menmen, en dag...

Lenke til kommentar

Fint bilde, og fargen er helt rå ja.

Ja, jeg må gå i tenke boksen og vurdere om jeg skal gå for en Quattro.

Det hadde kanskje vært det beste, ettersom jeg er mye i fjellet, og da kan det være greit med firehjulstrekk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Matt svart er noe herk, en fuglebæsj blir liggende i noen timer for lenge og så kan man bare hive hele folien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...