code Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Har et lite dilema/spørsmål som vugger i hodet mitt. Et hint jeg ofte har fått når det kommer til fgtj er å holde hodet lavt og ikke insj. Men nå som jeg er igjennom rekrutten virker det som at det er akkurat det man må gjøre for å bli lakt merke til. Leste også flere steder her på forumet at man bør blitt lagt merke til skal man på opptak. F.esk stille spørsmål, ta ledelse etc. Mens når jeg har sett på opptak til elite/sesial styrker skal man gjøre det motsatte. Dem som består er dem befalen ikke kan navnet til i slutten av opptaks perioden. altså spørsmålet mitt vil være; hva mener dere er riktig være måte når det kommer til opptak og førstegangstjenesten. ps: skriver fra mobil, så blir muligens en tunglest og rotete thread. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Akkurat som i resten av samfunnet så er det trynefaktoren som spiller mest inn i forsvaret. Blir du likt av gutta og jentene over deg er det større sannsynlighet for at du kommer videre uavhengig av hvor bra du gjør det på prøvene. Det er viktig å være både populær og kul i forsvaret, i alle fall var det sånn når jeg tjenestegjorde i luftforsvaret... Lenke til kommentar
aomt Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Eg trur det kommer veldig mye ann på kas stilling ein vil ha i militæret. Søker du inn i befal - vil dei at du skal ta leder-initiativet. Skal du inn i spesiele styrker, vil dei at du skal gjere nøyaktig det du får beskjed om og vere selvstendig. For jagerflygara vil dei helst ha folk som tar ikkje så alt for mye risiko, siden det fort kan gå galt. Det er berre å tenke litt logisk: Kva forventes av ein ----? Så svarer du på det selv 1 Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 På rekrutt skolen og befalskolen handler det om å gjøre det lille ekstra. Du trenger ikke å smiske, men hvis de er ute etter frivillige så er det aldri negativt å si ja. Å gjøre jobben din bra. Om det er å vaske eller en annen kjedelig dritt oppgave. Befalet skal sitte igjen med en positivt innstilling til deg som person. De skal tross alt skrive hva de synes om deg, så er viktig at de kan navnet ditt. Opptak er veldig mye det samme. Hvis du ikke spør og viser interesse, så kan det virke som du ikke bryr deg så mye. Det hadde vært som om du var på intervju og bare satt å sa vet ikke og ikke bryr meg. Hva slags arbeidsgiver ville gitt noen en sånn jobb? Hva slags spesialstyrker har du sett på? Jeg tror de ser etter litt andre ting. Men hvis du graver og spør veldig mye, så kan du virke usikker. Det kommer mer ann på hva slags spørsmål du spør om. Jeg skal ikke uttale meg om opptakene deres. Ettersom jeg vet veldig lite om de. Lenke til kommentar
Kosedyret Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Hos de som velger å søke på en kommandolinje. eksempelvis MJK / KJK / FSK-HJK / MDK så er det forventet at du skal gjøre nøyaktig det du blir bedt om og være i stand til å tenke / utføre oppgaver selvstendig. I disse tjenestene vil det ikke være nødvendig at du prøver å ta initiativ da initiativet vil finne deg, så mye kan jeg garantere deg. Poenget her er i stor grad å lære seg å bli ledet og lede seg selv innenfor gitte rammer og parametre. På befalskolen, rekruttskolen, og krigsskolen fungerer det litt annerledes. På befalskolen og krigsskolen skal man gå igjennom en grunnleggende lederutdannelse og en grunnleggende offisersutdannelse som sikter mot å skape velfungerende offiserer og befal. Disse to sistnevnte utdannelsene er basert på Fem(seks) pillarer som vurderingsgrunnlaget er bygget på, og det er i stor grad dette man blir vurdert etter. Ett av disse pillarene er 'evnen til å ta initiativ.' På en rekruttskole har du ikke i like stor grad krav på deg når det kommer eksempelvis som det du spurte om; å ta initiativ, men det blir ofte satt stor pris på fordi at du da er mer behjelpelig med å ta ansvar. Å gjøre et godt inntrykk på befalene dine i rekruttskoleperioden / opptak til hva det nå enn måtte være innenfor ledelse viser bare at du er bedre skikket til å jobbe med noe sånt om det er det du måtte ønske, og det vil som oftest lede til en bedre omtale rundt deg, eller en direkte anbefaling fra befalene dine om at du bør prøve en slik utdanning. Håper svaret er brukenes. Lenke til kommentar
code Skrevet 23. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2012 Generelt bra svar fra alle sammen. Det betyr egentlig at å holde hodet lavt og ikke insj er et dårlig tips når det kommer til rekrutten og tjenesteutalelse for førstegangstjenesten. Ellers var dem spesialstyrke opptakene jeg snakket om utenlands styrker, mest Australia, britiske og amrikanske styrker. Sett på internet. Lenke til kommentar
jonna_nett Skrevet 25. juni 2012 Del Skrevet 25. juni 2012 Jeg vil egentlig si det kommer an på hvem du vil bli likt hos... Vil du bli likt av befal, må du insje og være PÅ, vil du bli likt av medsoldater; sørg for at du ikke er den som spør: "Skal vi ha på hjelm?" 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå