Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?


  

202 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

    • For.
      152
    • Mot.
      38
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      12


Anbefalte innlegg

Hvorfor hadde du hatt lyst til å føde noen med Downs syndrom?

 

hvorfor ikke??? de er da akkurat like verdifulle som meg. har jeg rett til å stille meg til dom over barnet, trampe det ned å si: siden du har downs et jeg ikke glad i deg så jeg får noen til å drepe deg isteden??? jeg synes barn med downs er skjønne mennesker!! har en gutt i klassen med det, og han er bare hele klassens morroklump!! skikkelig gledespreder og god er han!?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er for selvvalgt abort. Mennesker med Downs syndrom har menneskeverd som alle andre, og en faktisk egenverdi i sin annerledeshet - jo færre annerledes folk det er, jo vanskeligere blir det å være annerledes. Men jeg vil ikke dømme folk for å ikke ville bære den fanen. Noen mennesker tar ting som det kommer og tåler lett et funksjonshemmet barn, og vi kan vel si at det er den beste holdningen, men det betyr ikke at de som har et mer planmessig syn på det skal tvinges inn i den malen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

... det jeg vet er at om jeg f.eks hadde blitt gravid om 10 år til med en med downs og noen hadde nevnt abort, hadde jeg blitt så lei meg at jeg hadde slått dem ned!! bokstavelig talt...

Så du syns det er greit å bruke vold mot de som tør å ytre meninger som du ikke er enig i?

 

Men ikke å bruke vold (din forståelse) for å fjerne ett uønsket foster som er inne i din kropp mot ditt personlige ønske?

 

 

Må nesten spørre om du har noen klare avgrensninger på når du mener voldsbruk er rett, og når du mener det er galt?

 

nei jeg mener aldri at voldsbruk er greit..

Aldri?

 

Så om noen angriper deg, og skader deg så mener du at voldsbruk ikke er greitå bruke for å forsvare deg?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor hadde du hatt lyst til å føde noen med Downs syndrom?

 

hvorfor ikke??? de er da akkurat like verdifulle som meg. har jeg rett til å stille meg til dom over barnet, trampe det ned å si: siden du har downs et jeg ikke glad i deg så jeg får noen til å drepe deg isteden??? jeg synes barn med downs er skjønne mennesker!! har en gutt i klassen med det, og han er bare hele klassens morroklump!! skikkelig gledespreder og god er han!

 

 

Av flere grunner)

 

1) I utgangspunktet fortjener ingen å bli født med Downs syndrom når det kan avsløres og stanses på forhånd via. ultralyd og abort.

 

2) Dem som fødes med Downs syndrom trenger ekstra hjelp og tilrettelegging gjennom hele oppveksten.

 

3) De foreldrene som har barn med Downs syndrom krever økonomisk støtte bare fordi de selv valgte å la barnet bli født med Downs syndrom.

 

4) Også som voksne vil dem med Downs syndrom alltid være hemmet av denne diagnosen og vil derfor aldri kunne få de samme mulighetene i livet som psykisk friske folk.

 

5) Folk med Downs syndrom kan ikke selv sette seg inn i sin egen situasjon og vil derfor aldri selv forstå hva slags begrenset liv de lever. Dermed lever de et falskt liv. Det fortjener ingen.

 

Jeg har selv jobbet med folk med Downs syndrom både på samme plan og som hjelpearbeider. Gjennom årenes løp har jeg gjennom denne personlige erfaringen besluttet at dette er et liv jeg ikke unner noen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, du har "jobbet" på ett skoleprosjekt, av kortvarig art, og hvor du unngikk mest mulig denne downs gutten som også var der - det var vel sånn det var, om jeg ikke husker feil fra en annen sutretråd om folk som er litt annerledes enn en selv

 

Det er hele "kompetansen", altså null og niks

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hvorfor hadde du hatt lyst til å føde noen med Downs syndrom?

 

hvorfor ikke??? de er da akkurat like verdifulle som meg. har jeg rett til å stille meg til dom over barnet, trampe det ned å si: siden du har downs et jeg ikke glad i deg så jeg får noen til å drepe deg isteden??? jeg synes barn med downs er skjønne mennesker!! har en gutt i klassen med det, og han er bare hele klassens morroklump!! skikkelig gledespreder og god er han!

 

Av flere grunner)

 

1) I utgangspunktet fortjener ingen å bli født med Downs syndrom når det kan avsløres og stanses på forhånd via. ultralyd og abort.

 

2) Dem som fødes med Downs syndrom trenger ekstra hjelp og tilrettelegging gjennom hele oppveksten.

 

3) De foreldrene som har barn med Downs syndrom krever økonomisk støtte bare fordi de selv valgte å la barnet bli født med Downs syndrom.

 

4) Også som voksne vil dem med Downs syndrom alltid være hemmet av denne diagnosen og vil derfor aldri kunne få de samme mulighetene i livet som psykisk friske folk.

 

5) Folk med Downs syndrom kan ikke selv sette seg inn i sin egen situasjon og vil derfor aldri selv forstå hva slags begrenset liv de lever. Dermed lever de et falskt liv. Det fortjener ingen.

 

Jeg har selv jobbet med folk med Downs syndrom både på samme plan og som hjelpearbeider. Gjennom årenes løp har jeg gjennom denne personlige erfaringen besluttet at dette er et liv jeg ikke unner noen.

 

 

Hvorfor hadde du hatt lyst til å føde noen med Downs syndrom?hvorfor ikke??? de er da akkurat like verdifulle som meg. har jeg rett til å stille meg til dom over barnet, trampe det ned å si: siden du har downs et jeg ikke glad i deg så jeg får noen til å drepe deg isteden??? jeg synes barn med downs er skjønne mennesker!! har en gutt i klassen med det, og han er bare hele klassens morroklump!! skikkelig gledespreder og god er han!

 

 

 

selfølgelig er jeg glad jeg ikke har downs. men jeg mener fortsatt at de er like verdifulle. det er ingen med downs som skulle ønske de ikke var født. jeg har selv begrensninger i livet på grunn av en diagnose. likevel HAR jeg et godt liv. det kan de med downs også. jeg tror mange ganger de faktisk kan ha det bedre enn oss, fordi de har seg selv og får hjelp og tilrettelegging hele tiden og er alltid i godt humør!!

Endret av 98-er i 10kl
Lenke til kommentar

Ja, du har "jobbet" på ett skoleprosjekt, av kortvarig art, og hvor du unngikk mest mulig denne downs gutten som også var der - det var vel sånn det var, om jeg ikke husker feil fra en annen sutretråd om folk som er litt annerledes enn en selv

 

Det er hele "kompetansen", altså null og niks

 

Dette vet du ingen ting om. Jeg har årevis med erfaring som jeg baserer denne saken på. Du har imidlertid null erfaring med dette. Og det er en enorm forskjell. Man kan mene at det er humant å støtte folk med Downs syndrom og man kan ikke ha noe i veien med å se dem til daglig, men når du først jobber tett innpå dem i flere år og setter deg skikkelig inn i saken så får du fort et annet syn på dem. Og det er nettopp det jeg har gjort.

Lenke til kommentar

98-er i 10kl

 

Beklager, men de er ikke alltid i godt humør. En av dem med Downs syndrom jeg jobbet med feks. (den første) kom en dag opp til kantinen hvor han var plassert for å jobbe og var lei seg fordi han trodde en bilist som hadde rygget ut av oppkjørselen sin hadde prøvd å drepe ham. Det endte med at han begynte å grine og gjorde det en god stund.

 

Han ble også redd en gang noen av de voksne der diskuterte fordi han trodde at de kranglet. En diskusjon et tema man er opprørt over kan jo fort skape litt høylytt diskusjon...

Lenke til kommentar

98-er i 10kl

 

Beklager, men de er ikke alltid i godt humør. En av dem med Downs syndrom jeg jobbet med feks. (den første) kom en dag opp til kantinen hvor han var plassert for å jobbe og var lei seg fordi han trodde en bilist som hadde rygget ut av oppkjørselen sin hadde prøvd å drepe ham. Det endte med at han begynte å grine og gjorde det en god stund.

 

Han ble også redd en gang noen av de voksne der diskuterte fordi han trodde at de kranglet. En diskusjon et tema man er opprørt over kan jo fort skape litt høylytt diskusjon...

 

stakkar gutt? selgølgelig er de ikke alltid i godt humør. det er jo ingen mennesker. det jeg mener er at de aller aller fleste med downs er flotte mennesker, og JEG MENER AT de har akkurat like mye rett til å leve som oss!

Lenke til kommentar

Og da mener du kanskje at samfunnet har full rett til å fjerne all økonomisk støtte til de egoistiske foreldrene som føder barn med Downs syndrom også!? Enhver som betaler skatt har jo like mye rett til å bestemme hva pengene skal gå til... Samme logikk...

 

Poenget mitt er ikke at de med Downs syndrom ikke har rett til å leve, men at de ikke bør leve.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Ja, du har "jobbet" på ett skoleprosjekt, av kortvarig art, og hvor du unngikk mest mulig denne downs gutten som også var der - det var vel sånn det var, om jeg ikke husker feil fra en annen sutretråd om folk som er litt annerledes enn en selv

 

Det er hele "kompetansen", altså null og niks

 

Dette vet du ingen ting om. Jeg har årevis med erfaring som jeg baserer denne saken på. Du har imidlertid null erfaring med dette. Og det er en enorm forskjell. Man kan mene at det er humant å støtte folk med Downs syndrom og man kan ikke ha noe i veien med å se dem til daglig, men når du først jobber tett innpå dem i flere år og setter deg skikkelig inn i saken så får du fort et annet syn på dem. Og det er nettopp det jeg har gjort.

 

 

Niks, du har intet å fare med, og har blitt avslørt mange ganger, av ekte fagfolk. Men du må bare fortsette å lyve så mye du vil, jeg tar det helt rolig her jeg sitter.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

98-er i 10kl

 

Beklager, men de er ikke alltid i godt humør. En av dem med Downs syndrom jeg jobbet med feks. (den første) kom en dag opp til kantinen hvor han var plassert for å jobbe og var lei seg fordi han trodde en bilist som hadde rygget ut av oppkjørselen sin hadde prøvd å drepe ham. Det endte med at han begynte å grine og gjorde det en god stund.

 

Han ble også redd en gang noen av de voksne der diskuterte fordi han trodde at de kranglet. En diskusjon et tema man er opprørt over kan jo fort skape litt høylytt diskusjon...

 

Og her viser du at du mangler faglig vurderingsevne - du mener at en med downs, skal forståes ut fra hvordan vanlige mennesker reagere. Du ser vel at han reagerte som ett barn, ikke sant, og da er det helt naturlig og ikke en stor sak, men en liten notis. Takk for at du selv beviser min påstand.

Lenke til kommentar

Og da mener du kanskje at samfunnet har full rett til å fjerne all økonomisk støtte til de egoistiske foreldrene som føder barn med Downs syndrom også!? Enhver som betaler skatt har jo like mye rett til å bestemme hva pengene skal gå til... Samme logikk...

 

Poenget mitt er ikke at de med Downs syndrom ikke har rett til å leve, men at de ikke bør leve.

 

det er overhodet ikke egoistisk å få barn med downs!! synes det er kvalmt å ta abort bare på grunn av det! å nei jeg mener ikke at staten skal ta vekk økonomisk støtte, tvertimot skal de gi mer støtte for å vise at vi er et land som godtar alle og viser respekt for menneker med andre itfordringer enn de vi har selv!!! å mene at de har rett til å leve men ikke bør leve blir jo fullstending dobbeltmoral. hvis du mener at det er egoitisk å føde dem og at de ikke bør leve, mener du at de ikke er likeverdifulle som andre!! det er kvalmt, forkastelig og DISKRIMINERENDE!!!

Lenke til kommentar

Det er egoistisk fordi det ikke er de kommende foreldrene, men det kommende barnet som vil bli født med Downs syndrom. Man kan oppdage dette ved hjelp av ultralyd og man kan fjerne fosteret ved hjelp av abort. Fostervannsprøver er en sak jeg håper vil utvikle seg med tiden.

 

Hvorfor skal egentlig folk som ikke er interesserte i at det fødes fostre med Downs syndrom bidra med skattepenger til foreldrene som velger å få barn med Downs syndrom? Velger foreldrene det for de bare klare seg selv da det er det eneste som er rett og rimelig!

 

Og jeg har sagt hvorfor jeg mener de ikke bør leve. Jeg unner rett og slett ikke andre å leve et slikt liv. Dette er en konklusjon jeg har kommet fram til etter flere års arbeid med funksjonshemmede, deriblant folk med Downs syndrom, og jeg kom for noen år siden fram til den konklusjonen at jeg ikke ville jobbe med funksjonshemmede mer. Nå jobbe jeg kun med funksjonsfriske. Det er så utrolig mye mer du kan gi funksjonsfriske barn enn barn som lider av Downs syndrom. Både når det gjelder lek og læring. Det samme med tenåringer for øvrig.

Lenke til kommentar

Det er egoistisk fordi det ikke er de kommende foreldrene, men det kommende barnet som vil bli født med Downs syndrom. Man kan oppdage dette ved hjelp av ultralyd og man kan fjerne fosteret ved hjelp av abort. Fostervannsprøver er en sak jeg håper vil utvikle seg med tiden.

 

Hvorfor skal egentlig folk som ikke er interesserte i at det fødes fostre med Downs syndrom bidra med skattepenger til foreldrene som velger å få barn med Downs syndrom? Velger foreldrene det for de bare klare seg selv da det er det eneste som er rett og rimelig!

 

Og jeg har sagt hvorfor jeg mener de ikke bør leve. Jeg unner rett og slett ikke andre å leve et slikt liv. Dette er en konklusjon jeg har kommet fram til etter flere års arbeid med funksjonshemmede, deriblant folk med Downs syndrom, og jeg kom for noen år siden fram til den konklusjonen at jeg ikke ville jobbe med funksjonshemmede mer. Nå jobbe jeg kun med funksjonsfriske. Det er så utrolig mye mer du kan gi funksjonsfriske barn enn barn som lider av Downs syndrom. Både når det gjelder lek og læring. Det samme med tenåringer for øvrig.

 

håper virkelig ikke mange har samme meninger som deg! for et samfunn vi lever i. sorteringssamfunn er helt på trynet! kanskje noen ikke ønsker å betale for barn med downs, de har kanskje ikke tenkt på at det kunne ha vært dem som var i samme situasjon. i den siutasjonene at de rundt mente de ikke fortjente å leve, og måtte dø bare fordi de var en byrde for samfunnet! er ikke menneskelivet mer verdt enn som så? mer verdt enn penger? jeg ønsker hvertfall ikke at mine skattepenger en gang i tiden skal gå til å abortere barn med downs!!! makan til egosentriske mennesker som finnes på denne jordkloden... har ikke ord engang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk litt gjennom andre, tidligere tråder om Downs syndrom så finner du fort ut hva slags meninger andre har. Det er selvsagt ikke representativt for samfunnet da det bare er snakk om folk her på forumet, men det kan gi en pekepinne. Eller skal jeg linke til trådene?

 

 

jeg har lest hele tråden, og må bare si at det er kvalmt å høre på så mange nedverdigene kommentarer! får helt fnatt.. synes det et helt forferdelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sjekk litt gjennom andre, tidligere tråder om Downs syndrom så finner du fort ut hva slags meninger andre har. Det er selvsagt ikke representativt for samfunnet da det bare er snakk om folk her på forumet, men det kan gi en pekepinne. Eller skal jeg linke til trådene?

 

 

jeg har lest hele tråden, og må bare si at det er kvalmt å høre på så mange nedverdigene kommentarer! får helt fnatt.. synes det et helt forferdelig

 

Det er forkastelig. Men det er svært få som mener at det er greit med abort eller avlivning av mennesker med Downs. Dette har blitt diskutert på mange andre forum, men det er kun her grumset for stå så uberørt som det i denne og andre tråder om tema for gjøre.

Lenke til kommentar

Det er forkastelig. Men det er svært få som mener at det er greit med abort eller avlivning av mennesker med Downs.

Det er forkastelig FORDI få mener det er greit, om disse få overtaler flertallet vil det ikke bare bli greit, men påbudt.

 

Dette har blitt diskutert på mange andre forum, men det er kun her grumset for stå så uberørt som det i denne og andre tråder om tema for gjøre.

Du mener å si at det er kun her at det ikke har blitt sensurert bort?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...