Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?


  

202 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

    • For.
      152
    • Mot.
      38
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Downs Syndrom er en medfødt kromosomfeil. Den lar seg ikke behandle som vanlige sykdommer, og er ikke definert som det heller.

Ikke alle "vanlige sykdommer" kan behandles heller. Faktisk skyldes mange "vanlige" sykdommer genfeil. Å lage et kunstig skille mellom hva som er sykdom og "det som ligner veldig på sykdom, men som av en eller annen grunn ikke kan bære det navnet" gir ingen mening.

Lenke til kommentar

Ikke alle "vanlige sykdommer" kan behandles heller. Faktisk skyldes mange "vanlige" sykdommer genfeil. Å lage et kunstig skille mellom hva som er sykdom og "det som ligner veldig på sykdom, men som av en eller annen grunn ikke kan bære det navnet" gir ingen mening.

 

Det gir mening i den forstand at det indikerer en viss mangel på medmenneskelig respekt når mennesker med medfødt genetisk feil skal alluderes til som "syke" framfor "funksjonshemmede".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke alle "vanlige sykdommer" kan behandles heller. Faktisk skyldes mange "vanlige" sykdommer genfeil. Å lage et kunstig skille mellom hva som er sykdom og "det som ligner veldig på sykdom, men som av en eller annen grunn ikke kan bære det navnet" gir ingen mening.

 

Det gir mening i den forstand at det indikerer en viss mangel på medmenneskelig respekt når mennesker med medfødt genetisk feil skal alluderes til som "syke" framfor "funksjonshemmede".

Hvorfor? Det er da i mine øyne en ærlig sak å være syk.

 

I tillegg er det ikke utenkelig at man medisinsk kan behandle down som alle andre sykdommer heller. Hvis man kan kartlegge omfanget av kromosomfeilen (hvilke gen losset som opptrer tre ganger, så kan det tenkes at det kan behandles ved å redusere på en eller annen måte redusere de ekstra proteinene som produseres. I fremtiden kan det hende vi tidlig med kan fullstendig deaktivere/fjerne det ekstra kromosomet.

 

Men for all del, kall det hva du vil. Personlig synes jeg den type semantisk sjonglering er av null medmenneskelig verdi.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For oss som ikke

 

 

Men for all del, kall det hva du vil. Personlig synes jeg den type semantisk sjonglering er av null medmenneskelig verdi.

 

jeg er i grunn enig med deg, men har opplevd at "navnet" man bruker på Downs Syndrom betyr veldig mye for de som det gjelder. Har du forsøkt å nevne dette for de det gjelder?

Lenke til kommentar

For oss som ikke

 

 

Men for all del, kall det hva du vil. Personlig synes jeg den type semantisk sjonglering er av null medmenneskelig verdi.

 

jeg er i grunn enig med deg, men har opplevd at "navnet" man bruker på Downs Syndrom betyr veldig mye for de som det gjelder. Har du forsøkt å nevne dette for de det gjelder?

Hvis det er "mongo" du mener, så brukes jo det ofte som et skjellsord, og har på den måten fått en ny mening. Jeg mener at ordet "syk ikke har den samme belastningen. Men nei, jeg har ikke vært i en situasjon hvor jeg har diskutert sykdommer relatert til mental retardasjon med noen som har det eller pårørende.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eneste rette er abort...

jeg har en søster som har down syndrom men jeg elsker henne likevel. abort kan ikke være det rette syns jeg. Alle skal få sitt sjanse for å leve

 

Så fint for deg... hverken du eller din søster ville visst om alternativet om det ikke skjedde...

 

Klart man elsker de man vokser opp med og deler relasjoner med.. det er ingen som sier noe annet håper jeg...

Lenke til kommentar

Eneste rette er abort...

jeg har en søster som har down syndrom men jeg elsker henne likevel. abort kan ikke være det rette syns jeg. Alle skal få sitt sjanse for å leve

 

Så fint for deg... hverken du eller din søster ville visst om alternativet om det ikke skjedde...

 

Klart man elsker de man vokser opp med og deler relasjoner med.. det er ingen som sier noe annet håper jeg...

:)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg synes vi skal tenke på hva de med down's syndrom i dag tenker. Tenk å sitte og se på at folk debatterer om du og andre med samme syndrom skal få lov til å bli valgt bort? Tenk å sitte der og tenke at du er en belastning for foreldrene dine og ikke er like verdig som alle andre. Jeg har selv et søskenbarn med down's syndrom, og han er familiens helt! En kjempefin gutt! Selvfølgelig har det vært mye jobb for foreldrene, men tenk på den gleden de får fra en kjempeglad gutt? Jeg synes egentlig det er litt ubehagelig at folk kan sitte og mene alt dette rett foran trynet på de med down's syndrom. Jeg forstår at man helst vil unngå belastninger og helst vil ha et "normalt" barn. Men ærlig talt, jeg så en kommentar nedenfor som nevnte at staten heller burde bruke penger på nyttigere ting. Virkelig? Tenk å ha down's syndrom og lese noe sånt? At noen verdsetter litt mer penger og litt mer velferd, mer enn et menneskeliv? Her synes jeg fosterhjem èn helg i måneden, eller noe sånt er en kjempegod idè.

 

Klart det er mye jobb å ha et barn med down's syndrom, men et menneskeliv er et menneskeliv, og det er like verdifullt uansett! Det er det som er viktig! Jeg er for abort, i den grad det kun handler om at barnet vil dø i nær fremtid og at det uansett bare vil være en belastning for alle (sikkert flere grunner og, men akkurat det har jeg ikke satt meg ordentlig nok inn i.) Det kan jeg forstå. Men et barn med down's syndrom vil da leve i mange år, og har bare gått av å få leve!

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

jeg kjente bare at jeg måtte svare her!! jeg blir direkte kvalm og sinna av enkelte utsagn her.. selvfølgelig har et menneske uansett down syndrom, blind, uføre, dement like mye rett til å leve som alle andre "vanlige" i deres øyne!! for meg er alle like verdifulle... JEG er virkelig IMOT abort uansett.. kanskje dere anser meg som fanatisk, gjerne gjør det. bryr meg ikke om hva dere måtte mene om meg... det jeg vet er at om jeg f.eks hadde blitt gravid om 10 år til med en med downs og noen hadde nevnt abort, hadde jeg blitt så lei meg at jeg hadde slått dem ned!! bokstavelig talt... slikt er grusomt menneskesyn som enkelte her har er totalt forkastelig.. og ja jeg er 16 år og engasjerer meg kraftig i denne saken. abort er drap av et menneske. synes for å være helt ærlig at abort burde være avskaffet og fengselsbetinget på lik linje med drap på en menneske som er utenfor moras liv.. abort er ingenting annet en drap i mine øyne..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... det jeg vet er at om jeg f.eks hadde blitt gravid om 10 år til med en med downs og noen hadde nevnt abort, hadde jeg blitt så lei meg at jeg hadde slått dem ned!! bokstavelig talt...

Så du syns det er greit å bruke vold mot de som tør å ytre meninger som du ikke er enig i?

 

Men ikke å bruke vold (din forståelse) for å fjerne ett uønsket foster som er inne i din kropp mot ditt personlige ønske?

 

 

Må nesten spørre om du har noen klare avgrensninger på når du mener voldsbruk er rett, og når du mener det er galt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

... det jeg vet er at om jeg f.eks hadde blitt gravid om 10 år til med en med downs og noen hadde nevnt abort, hadde jeg blitt så lei meg at jeg hadde slått dem ned!! bokstavelig talt...

Så du syns det er greit å bruke vold mot de som tør å ytre meninger som du ikke er enig i?

 

Men ikke å bruke vold (din forståelse) for å fjerne ett uønsket foster som er inne i din kropp mot ditt personlige ønske?

 

 

Må nesten spørre om du har noen klare avgrensninger på når du mener voldsbruk er rett, og når du mener det er galt?

 

 

nei jeg mener aldri at voldsbruk er greit.. jeg satt det litt på spissen! MEN jeg hadde hatt veldig lyst til å slå dem ned. forhåpentligvis hadde jeg klart å beherske meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...