Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?


  

202 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

    • For.
      152
    • Mot.
      38
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      12


Anbefalte innlegg

Tenker du på militæret? For det første, så er det snakk om ca 20-30 personer i året. For det andre, så plikter dei seg til å jobbe for militæret i 12 år etter at utdannelse er avsluttet. Dvs du kan ikkje berre bytte jobb.

Og sist, men ikkje minst, ein risikerer b.a. livet sitt der.

 

Det gjør ikkje lege eller ingenør studenta som utdanneser seg ved NTNU og får mye frå staten. La oss ikkje samanlinke to vidt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker du på militæret? For det første, så er det snakk om ca 20-30 personer i året. For det andre, så plikter dei seg til å jobbe for militæret i 12 år etter at utdannelse er avsluttet. Dvs du kan ikkje berre bytte jobb.

Er det blitt 12 år nå? Mener å huske det var 5-6 år i min tid.

 

Og sist, men ikkje minst, ein risikerer b.a. livet sitt der.
Det å være fisker er adskjillig farligere, så jeg kan ikke se at det er noe kriterie.

 

Det gjør ikkje lege eller ingenør studenta som utdanneser seg ved NTNU og får mye frå staten. La oss ikkje samanlinke to vidt forskjellige ting.

Problematikken er vel at dere grupperes sammen med andre sjåføryrker som heller ikke får støtte (tror jeg).

PPL MEI :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ufattelig irriterende at noen må betale flygerutdannelsen sin selv, life can be a bitch . . . . . . .

Vel, du kan sei same om down-kidz, kan ikkje du? Det er vel poenget mitt. Eg hadde lyst å bli flyger - eg betalte selv. Er noen så sterkt imot abort - får dei betale for sine down-kidz, resten av livet, selv. Er ikkje det veldig greit?

 

 

-

Det er 12 år no ja:) Så om du begynner som 20 åring, tar det 5 år å utdanne seg, samt 12 år plikt, dvs du må vere i forsvaret/Norge og tilpasse seg der du blir plassert minst til du er 37 år gamal.

 

Eg er ikkje enig at det er farligare å vere fisker. Det er vel heller at det blir lagt mye mindre inn i utdannelse der, det er mye slappare rutiner og ingen sjekker dei, som fører til ulykker. Samtidig så er det ikkje alltid dei smartaste folka som er på båten og det er jo igjenn dei som blir skada.

 

Ein kan få sponsa lastebillappen av NAV f.eks. om ein har arbeidstilbudd. Det går også ann å ta det under førstegongstjenesten. Trur du skal leite lenge, før du finner utdannelse som koster over 600k NOK, tar 2-3 år, dårleg jobb mulegheita og null støtte:)

Men som eg skreiv ovenfor, det er jo veldig greit egentleg, syns eg. Staten MÅ ikkje betale for det. Men eg syns staten må ikkje betale for downs heller da.

Lenke til kommentar

Down- kidz ? Litt nedlatende her ? Tror nok at mange bruker økonomispørsmålet som et vikarierende motiv mens det kanskje egentlig handler om forrakt for svakhet. . . . .

 

Hva med blinde ? Døve ? Lamme ? Alkoholikere ? Narkomane ? Uføre ?

 

Det er mange som trenger hjelp gjennom et langt liv og koster samfunnet store utgifter, men det kan vel ikke gjøre syke mennesker mindre verdt vel ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dagens kapitalistiske verden sier det seg selv at en narkoman eller en blind person ikke er like mye verdt for samfunnet enn en normal frisk person. Men dette blir igjen noe annet. Jeg vil tro en unge med Downs Syndrom er mer ressurskrevende i både form av tid og økonomi enn de nevnte, og derfor bør det være opp til foreldrene selv å velge om de vil ta det ansvaret som følger med. Selvfølgelig skal foreldrene også da stilles økonomisk ansvarlig for å ha satt dette livet til verden, og bør ikke regne med og belage seg på full støtte fra stat.

 

Ang. alkoholikere og narkomane er dette egen feil, og bør ikke koste meg noe. Alle mennesker bør selv være ansvarlig for egne valg og eget liv innenfor rammene til velferdsstaten. Andre bør ikke lide for et enkeltmenneskes dumme valg.

Lenke til kommentar

Down- kidz ? Litt nedlatende her ? Tror nok at mange bruker økonomispørsmålet som et vikarierende motiv mens det kanskje egentlig handler om forrakt for svakhet. . . . .

 

Hva med blinde ? Døve ? Lamme ? Alkoholikere ? Narkomane ? Uføre ?

 

Det er mange som trenger hjelp gjennom et langt liv og koster samfunnet store utgifter, men det kan vel ikke gjøre syke mennesker mindre verdt vel ?

Nedevrdig? Det kommer på øye som ser. Litt sånn så "neger". Eg ser ingenting negativ eller nedverdig i det, siden eg legger ikkje noe negativt i ordet.

Dei som skrikre høyst at "neger" er rasistisk, er dei som meiner at afrikanara er dårligare/mindre verdt eller whatever. So nei, downs-kidz er berre forkorta for "unger med downs-syndrom".

 

Eg støtter ikkje støtte for narkomane eller noe andre heller i seg selv. Men her er stor forskjell også.

Når det er snakk om å abortere bort unge med down-syndrom, så skjer det mens det er "lovlig" og det er ikkje eit levende mennesket ut i frå vitenskapelig definisjon.

Som eg skreiv ovenfor, om eins definisjoner/ønsker er annleis enn det samfunnet har, får ein ta rekning slev.

 

Med blinde, døve, narkomane osv, er det "litt" verre, siden det er allereie levandes folk. Du kan ikkje "abortere" dei bort. Så du må nokk komme med eit anna argument enn det.

Lenke til kommentar

"lovlig" eller ikke, handlingen er den samme. Finner det bare absurd at personer som har hatt flaks skal avgjøre skjebnen til de som har vært mindre heldig ( sett i et helseperspektiv, nå er det ikke de med ds som ser ned på andre så de stiller visst i en annen liga og viser seg tolerante)

 

Når det gjelder narkomane osv som jeg nevnte så var poenget mitt ganske enkelt at mange koster mye men vi har en politikk som har som mål å tilgodese de fleste hensyn fordi alle skal regnes med :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med blinde ? Døve ? Lamme ? Alkoholikere ? Narkomane ? Uføre ?

 

Det er mange som trenger hjelp gjennom et langt liv og koster samfunnet store utgifter, men det kan vel ikke gjøre syke mennesker mindre verdt vel ?

 

Synes du hørselshemmede eller blinde ??

 

Jeg lurer på om ikke du har relativt store fordommer om hvordan det kan være...

 

En liten morsom sak:

 

 

Og som nevnt over her så handler denne diskusjonen om valg man kan ta før barnet blir født. Det er ikke snakk om lidelser eller vaner som fører til lidelser senere i livet.

 

jeg stilte dog et spørsmål tidligere i tråden som jeg ikke har fått svar på, og kanskje du eller noen andre kan hjelpe.. ?

 

 

Spørsmål:

Din kone (eller du) er gravid med tvillinger, og på grunn av fysiske begrensninger må en av fostrene fjernes for å redde livet til mor (eller deg) og berge ett barn.

 

 

Hos det ene fosteret blir det påvist downs, og det andre er friskt..

 

Hvilket barn fjerner du ?

Lenke til kommentar

Jeg er for selvbestemt abort. Det er kvinnens valg, ikke mitt og ikke statens. Jeg er personlig av den oppfatning at folk med Downs kan få et rikt liv, og jeg kjenner foreldre som er glad for at de ikke valgte abort. Men enten de velger det eller ikke: Det er deres valg og ikke mitt.

 

Geir :)

Så for deg er det f.eks helt greit at folk aborterer jentebarn når de finner ut kjønnet altså?

Lenke til kommentar

Mitt ståsted er at alle har samme verdi og dermed livets rett.

Spørsmålet ditt skal jeg svare på om jeg en gang står overfor den situsjonen ;)

 

Pffft.. enkelt å feige ja... ser den...

 

Selv om det ikke virker sånn her nå så er jeg egentlig på prinsipielt grunnlag mot 100% selvbestemt abort.

 

Dvs. jeg er mot abort utført på grunn av bekvemmelighet, men mener det er best for alle i gitte situasjoner.

 

Jeg mener det bør være en menneskerett å kunne velge bort syke barn, ifm. voldtekt eller graviditet i for ung alder...

Lenke til kommentar

Mitt ståsted er at alle har samme verdi og dermed livets rett.

Spørsmålet ditt skal jeg svare på om jeg en gang står overfor den situsjonen ;)

 

Pffft.. enkelt å feige ja... ser den...

 

 

Kanskje det er like "feigt" å velge bort det svakest barnet. . . . . . ;)

 

Og med det tar jeg rennfart og hopper til køys :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt ståsted er at alle har samme verdi og dermed livets rett.

Spørsmålet ditt skal jeg svare på om jeg en gang står overfor den situsjonen ;)

Pffft.. enkelt å feige ja... ser den...

 

Kanskje det er like "feigt" å velge bort det svakest barnet. . . . . . ;)

 

Det er ikke feigt, det er det mest logiske man kan gjøre.

 

Fjerner man det syke kan man la det friske få muligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Eg er ikkje enig at det er farligare å vere fisker. Det er vel heller at det blir lagt mye mindre inn i utdannelse der, det er mye slappare rutiner og ingen sjekker dei, som fører til ulykker. Samtidig så er det ikkje alltid dei smartaste folka som er på båten og det er jo igjenn dei som blir skada.

Ser mer ut som om du mener at det ikke "trenger" å være mer farlig, om de hadde en utdanning tilnærmet en flyver mht til sikkerhet?

 

Det er ikke det samme som at det ikke ER farligere å være fisker enn militær flyver.

 

Ellers bare påpeke at sikkerhetsrutinene til militære er noe forskjellig fra sivile, ettersom Staten har gjort unntak for seg selv når det gjelder sikkerhetskravene. ;)

Lenke til kommentar

Om uttaket til å vere fisker var like tøff, som det til å bli flyger.

Om utdannelse var like lang og vanskelig, både teori og praksis messig.

Om det var like strenge rutiner.

Om dei var fulgt like nøye.

 

Det ville vert 1/10000 så farlig å vere firsker, som det er idag:) Men så ville fisken kostet 10 gonger meir:)

Lenke til kommentar

Sorteringssamfunnet er i gang ledet an av de som mener at det funksjonsfriske og sterke mennesket er mer verdt enn andre. Hva er et menneske ? Hva gir menneske verdi ? Siden alle ble til på samme vis og vi alle deler biologi så må verdien være den samme. Sterke mennesker skal være en beskyttelsesfaktor overfor de som er svake og ikke være en risikofaktor.

Sorteringssamfunn? Det du kaller sorteringssamfunn har alltid eksistert, og er en del av naturen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg er jo forsåvidt åpen om at det er opp til hver enkelt da, men skal ikke legge skjul på at jeg synes det er pussig at man velger å påføre seg selv så mye problemer...

Jeg mener da så bestemt å ha sett at du har skreve at det kun finnes ett riktig valg; nemlig abort. Dersom du nå mener at det burde være opp til foreldrene, så stiller du rimelig nærme mitt syn. Men samtidig så synes jeg det er litt rart med slik endring av meninger.

Hva som er normalt for andre foreldre, skal jeg ikke legge meg opp i. Hvis de blir fornøyde sammen med var barnet, så har jeg lite jeg skal ha sagt. Barn med downs syndrom har like mye rett til å leve som både meg og deg, hvis man skal se det på en "naturlig måte", uten å se på hva samfunnet tjener. Dermed mener jeg at man ikke skal se på samfunnsgevinst hver gang man skal bestemme en sak. Av og til er det mest rettferdige også det dyreste i pengeversi. Alt kan ikke måles i penger. Ala det dumme argumentet; "Vi kunne ha brukt det på mer fornuftige penger" - hva da? 20 meter med litt bredere vei? Lzzzzzm.

 

 

Og når det kommer til mine dystre fremtidsutsikter så var vel bare 9/11 en sak som fikk meg til å se ting i et annet lys, som igjen gjorde meg i stand til å se ting andre kanskje ikke ser.

Hvilke andre ting? Gjorde "løgnen om 9/11" deg til en bedre fommer angående hva som er best for andre foreldre? Neppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intressant tema til alle som snakker om klasseskiller, og samfunnøkonomiske gevinster; Hva om du havna i en bilulykke, og ble fysisk utviklingshemmet (rullestol for eksempel), ville problemstillinga fortsatt vært aktuell? Dere aviser jo at det at man er/blir glad i personer ubegrunnet av deres hindrer (selv downs! Jeg kjenner en som har downs, og mer ålreit type skal du lete lenge etter) har innvirkning på om personen er mest ett ork for samfunnet eller ikke.

 

Og hvorfor brukes alltid downs i disse diskusjonene, når det finnes masse andre sykdommer fra fødselen som rammer hjernen mye hardere enn downs? Downs har problemer, ikke umuligheter. Den dagen du ikke er istand til å sanse virkeligheten rundt deg er den dagen jeg er med på å diskutere verdien av dems liv. Sålenge en person kan sanse verden, og ha kontakt med andre mennesker er livet deres verdt mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...