Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

202 stemmer

1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

• For.
      152
    • Mot.
      38
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      12

Anbefalte innlegg

Jeg mener at valget skal ikke påtvinges, men det skal være der. Om man vil beholde barnet skal man få lov til det, men man må vite at det er ikke gøy å leve med syndromet. Det er litt det samme med abort. Jeg ser ikke på det som å drepe om det du dreper ikke vet hvordan det er å leve. Et menneske med downs er fortsatt et menneske, men det må leve med lidelser som gjør det vanskeligere å leve.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp.... Det ble ignorert rett og slett fordi det har vært så fint vær og jeg prioriterte soling i stedet :-P

Det er bra. Dine meninger er alt for mørke og kan trenge litt lys...

Geir

Først og fremst sprekker ikke alle troll like lett i lyset, og for det andre så mener jeg faktisk at jeg respekterer livet i mye større grad enn hva de fleste andre gjør.

Jeg oppfatter deg dit hen at du synes mitt syn er "mørkt" og da vil jeg tro du mener jeg representerer et menneskeverd som er mindre enn hva du gjør.

Jeg på min side synes at denne opphøyelsen av sykdom og vannskapninger er et mørkt syn som i ytterste konsekvens frarøver muligheten for vårt livsgrunnlag...

Jeg skal ikke dømme andre for hardt, men jeg ser på dette som en totalt misforstått humanisme.

Så ja.... Jeg mener at det eneste rette er abort, uten forbehold i deg hele tatt...

De som mener noe annet kan godt det, men de får ingen respekt fra min side i alle fall.

Du kan gjerne kalle det moralisme, men det er opp til deg, jeg bryr meg ikke noe nevneverdig :-)

Jeg bryr meg egentlig ikke nevneverdig jeg heller, men jeg ble litt nysjerrig siden du ikke grunngir dine synspunkter:

1. Hvorfor mener du det har noe med humanisme å gjøre, og hvordan er det misforstått?

2. Hvorfor er abort det eneste(!) rette? Hvorfor ikke la det være opp til den enkelte?

3. Hva i all verden har det med å fortjene din respekt å gjøre?

Geir :)

1. det er ikke humant å skape liv som er ute av stand til å klare seg selv. Det blir som anskaffe seg båt som lekker vann, hvor man hele tiden må sørge for at man klarer å øse ut vannet for at den ikke skal synke.

Jeg mener man heller burde fokusere på livsdyktighet og livskvalitet og ikke dyrke vannskapelser.

2. Jeg er ikke for tvang altså, men mener at de som velger å anskaffe et barn som vil kreve oppfølging i den grad som barn med downs (og lignende) må bære ansvaret selv. I likhet med de som anskaffer seg husdyr så følger det et ansvar som jeg ikke føler burde være helsevesenets.

3. ingen ting, jeg bare føler det slik at alle som har slike barn av en eller annen grunn mener de automatisk fortjener større respekt og omtanke. En ting er det om de ikke kunne velge, men når de tar valget selv så fortjener de like lite respekt som de som tar til seg 5 store hunder og en hest og ruinerer seg på dyrlege regninger....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det bør være helt opp til foreldrene om de ønsker å ta abort eller ikke, samt deres valg å sjekke om barnet har downs syndrom eller ikke. Det er tross alt de som skal sette liv til verden, og bruke enormt mye tid og ressurser på barnet etter barnet er født.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sorteringssamfunnet er i gang ledet an av de som mener at det funksjonsfriske og sterke mennesket er mer verdt enn andre. Hva er et menneske ? Hva gir menneske verdi ? Siden alle ble til på samme vis og vi alle deler biologi så må verdien være den samme. Sterke mennesker skal være en beskyttelsesfaktor overfor de som er svake og ikke være en risikofaktor.

Om det er sånn du ser det så er det kanskje riktig med abort. I gamledager var det evolusjon som styrte, og de som ikke klarte å tilpasse seg ble skrapet bort.

Hivs man setter verdi på mennesker på denne måten ville de "svake" bli fjernet ved abort, i stedet for den mindre humane metoden de brukte i gamledager. På denne måten vil evolusjon fortsette å fungere på en måte som er mere kontrollert av mennesker, og mindre av natur/tilfeldighetene. Om alle mennesker med funksjonsfeil (som gjør det vanskelig å leve) blir abortert kommer evolusjonen til å fortsette på en mere naturlig måte.

Som jeg sa i mitt tidligere innlegg synes jeg fortsatt det burde være opp til forelderen, men at de må vite at om de velger å beholde barnet vil barne måtte leve et hardt liv.

Lenke til kommentar

Folk skal gjerne få lov å bestemme om de vil sette et barn med Downs til verden, man da skal de også få betale for det selv.

Samme argumentet er vel like gyldig for "normale" barn? Disse "påfører samfunnet" store kostnader med helse og utdanning frem til de er i midten av 20-årene.

Forskjellen er at de vokser opp og vil gi tilbake til samfunnet i form av arbeidskraft og skattebidrag. De er ikke en evig utgiftspost som et individ med Downs syndrom. Å sette til verden en person du ikke visste ville bli syk er en ting, men å bevisst gå inn for å føde et veldig sykt og ressurskrevende barn er økonomisk forkastelig, ikke for å nevne lite humant og egoistisk og burde motarbeides aktivt. Folk skal selvsagt få lov til å bestemme over egen kropp, men da skal de også få betale selv for det uetiske eksperimentet sitt. Enkelt matematikk viser at velferdssamfunnet vårt som er blitt bygd opp gjennom flere generasjon med hardtarbeidende nordmenn er allerde smått på tur til å klappe sammen fordi det hentes mere ut av kassa enn hva det går inn. Forandringer må gjøres, det vil si at den parasittiske holdningen mange innhar i dag må bort, det inkluderer også å bevisst føde barn som vil bli en permanent ressurspost bare fordi noen har det inntrykket at det er humant :roll:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Først og fremst sprekker ikke alle troll like lett i lyset, og for det andre så mener jeg faktisk at jeg respekterer livet i mye større grad enn hva de fleste andre gjør.

Fair nok.

Jeg oppfatter deg dit hen at du synes mitt syn er "mørkt" og da vil jeg tro du mener jeg representerer et menneskeverd som er mindre enn hva du gjør.

Nja. Mørkt som i dystert. Unge mennesker skal tro på fremtiden, ikke vente på apokalypsen.

Jeg på min side synes at denne opphøyelsen av sykdom og vannskapninger er et mørkt syn som i ytterste konsekvens frarøver muligheten for vårt livsgrunnlag...

De er ikke skapt av vann... ;)

1. det er ikke humant å skape liv som er ute av stand til å klare seg selv. Det blir som anskaffe seg båt som lekker vann, hvor man hele tiden må sørge for at man klarer å øse ut vannet for at den ikke skal synke.

Så lenge den som eier båten er villig til å øse, eller vi som samfunn er villig til å betale øsevakter fordi vi synes det er en fin båt, ser jeg ikke problemet. I et fattig land hadde det vært det, men her i Norge er det et overskuddsfenomen. Og det er ikke der de store pengene forsvinner i samfunnet. Mennesker med Downs krever lite omsorg i forhold til mange andre handicap og lidelser.

Jeg mener man heller burde fokusere på livsdyktighet og livskvalitet og ikke dyrke vannskapelser.

Jeg forstår du mener det. Men livsdyktighet og livskvalitet er to helt forskjellige ting. Og vi dyrker ikke disse "skapelsene", vi gir dem muligheten til et verdig liv, istedet for å nulle dem ut.

2. Jeg er ikke for tvang altså, men mener at de som velger å anskaffe et barn som vil kreve oppfølging i den grad som barn med downs (og lignende) må bære ansvaret selv. I likhet med de som anskaffer seg husdyr så følger det et ansvar som jeg ikke føler burde være helsevesenets.

Det er fair nok. Som "sosialliberalist" har jeg blandede følelser når det gjelder statlig støtte.

3. ingen ting, jeg bare føler det slik at alle som har slike barn av en eller annen grunn mener de automatisk fortjener større respekt og omtanke. En ting er det om de ikke kunne velge, men når de tar valget selv så fortjener de like lite respekt som de som tar til seg 5 store hunder og en hest og ruinerer seg på dyrlege regninger....

Jo da. Men jeg setter menneskeverdet litt høyere enn dyrenes. Til og med min egen lille hjerteknuser av en valp.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som jeg sa i mitt tidligere innlegg synes jeg fortsatt det burde være opp til forelderen, men at de må vite at om de velger å beholde barnet vil barne måtte leve et hardt liv.

Og det livet blir lettere når vi andre viser omsorg og er støttende. Livet er og har vært hardt for milliarder av mennesker, slik er menneskets tilværelse. Ingen av oss vet om livet blir langt eller kort, hardt eller lett for tid og hendelser møter oss alle. Mange av de barna som vokser opp i dag vil ende opp i trygdesystemet og de hadde jo de beste forutsetninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og det livet blir lettere når vi andre viser omsorg og er støttende. Livet er og har vært hardt for milliarder av mennesker, slik er menneskets tilværelse. Ingen av oss vet om livet blir langt eller kort, hardt eller lett for tid og hendelser møter oss alle. Mange av de barna som vokser opp i dag vil ende opp i trygdesystemet og de hadde jo de beste forutsetninger.

Ja så vi skal la dem være vandrende vitnesbyrd om at noen tross alt fikk det verre da ??

Huh?

Lenke til kommentar

Nja. Mørkt som i dystert. Unge mennesker skal tro på fremtiden, ikke vente på apokalypsen.

Kan ikke nekte for at jeg i de siste årene, etter at jeg oppdaget at jeg var blitt lurt i forbindelse med 9/11, så har jeg dessverre har fått litt usunt fokus. Jeg tror helt dønn seriøst at ting kommer til å gå skikkelig gale og det er jo ikke det beste utgangspunktet.

Men det er jo forsåvidt enda et godt argument for å fokusere på livsdyktighet. Barn med downs og slikt er jo sannsynligvis de første som ryker når helvete bryter løs og folk må kjempe for å overleve.

Lenke til kommentar

Det går utmerket an å ha Downs Syndrom, og ha en fin livskvalitet. Det virker som om mange her aldri har satt seg inn i hva det faktisk vil si å leve med Downs og bare går på rene fordommer.

Jeg tror faktisk en del med Downs har bedre livskvalitet og mer glede i livet enn mange "normale".

For å komme tilbake på trådens tema, så er jeg for selvbestemt abort, dvs kvinnen skal selv bestemme om hun vil bære fram barnet eller ikke. Hun skal ikke miste retten til å bestemme selv om hun vil bære fram eller ikke bare fordi barnet tilfeldigvis har Downs Syndrom. Det skal være hennes valg, ut fra hennes samvittighet.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går utmerket an å ha Downs Syndrom, og ha en fin livskvalitet. Det virker som om mange her aldri har satt seg inn i hva det faktisk vil si å leve med Downs og bare går på rene fordommer.

Jeg tror faktisk en del med Downs har bedre livskvalitet og mer glede i livet enn mange "normale".

Ok..

Din kone er gravid med tvillinger, og dessverre på grunn av fysiske begrensninger hos henne må en av fostrene fjernes for å redde livet til mor og berge ett barn.

Hos det ene fosteret blir det påvist downs, og det andre er friskt..

Hvilket barn fjerner du ?

Lenke til kommentar

Ok..

Din kone er gravid med tvillinger, og dessverre på grunn av fysiske begrensninger hos henne må en av fostrene fjernes for å redde livet til mor og berge ett barn.

Hos det ene fosteret blir det påvist downs, og det andre er friskt..

Hvilket barn fjerner du ?

Leste du den siste halvdelen av innlegget mitt? Jeg er ikke kategorisk mot abortering av barn med Downs, jeg mener det er et personlig valg som skal være opp til den enkelte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Leste du den siste halvdelen av innlegget mitt? Jeg er ikke kategorisk mot abortering av barn med Downs, jeg mener det er et personlig valg som skal være opp til den enkelte.

So ??

Du antyder fortsatt at vårt syn er basert på fordommer og at downs "ikke er så ille" som vi tror. Men jeg gir meg jeg altså... Kanskje de som synes downs er helt topp kunne svart på dette da??

Jeg personlig ville blitt svært overrasket om man valgte bort et friskt barn...

Lenke til kommentar

So ??

Du antyder fortsatt at vårt syn er basert på fordommer og at downs "ikke er så ille" som vi tror. Men jeg gir meg jeg altså... Kanskje de som synes downs er helt topp kunne svart på dette da??

Jeg personlig ville blitt svært overrasket om man valgte bort et friskt barn...

Nå legger du ord i munnen på meg. Jeg sa ikke at det å få barn med Downs syndrom er en dans på roser, eller at alle burde få et barn med Downs syndrom. Velger noen å abortere et barn med Downs dømmer jeg ikke.

Det jeg sa er at de som har Downs syndrom kan ha en ganske god selvopplevd livskvalitet, forutsatt at de får mye kjærlighet og omsorg fra omgivelsene. Fordommene enkelte framfører om at Downs automatisk skal bety et trist liv fullt av lidelse er på jordet.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Fordommene enkelte framfører om at Downs automatisk skal bety et trist liv fullt av lidelse er på jordet.

vi mennesker finner stort sett alltid livsglede og positivitet nesten uansett hvor håpløst det er..

Slik er det for folk som opplever grusomme ulykker og overlever med varige skadet også.

Men ser poenget ditt...

Lenke til kommentar

Folk skal gjerne få lov å bestemme om de vil sette et barn med Downs til verden, man da skal de også få betale for det selv.

Samme argumentet er vel like gyldig for "normale" barn? Disse "påfører samfunnet" store kostnader med helse og utdanning frem til de er i midten av 20-årene.

Forskjellen er at de vokser opp og vil gi tilbake til samfunnet i form av arbeidskraft og skattebidrag. De er ikke en evig utgiftspost som et individ med Downs syndrom.

Så den Norske Stat skal være "solidarisk" KUN i situasjoner hvor den forventer å tjene mer på vedkommende enn de "investeringer" de legger ut.

Tja, om så hva skal de gjøre med alle pengene som kommer inn? Høyere lønn til statsansatte?

Å sette til verden en person du ikke visste ville bli syk er en ting, men å bevisst gå inn for å føde et veldig sykt og ressurskrevende barn er økonomisk forkastelig, ikke for å nevne lite humant og egoistisk og burde motarbeides aktivt.
Tja, man har jo demokrati, så det er jo bare å vedta en lov om tvungen testing ig tvungen abort i alle slike tilfeller. ;)

Folk skal selvsagt få lov til å bestemme over egen kropp, men da skal de også få betale selv for det uetiske eksperimentet sitt.
Det er langt fra selvsagt, tvert imot, i ett demokrati er det flertalles som bestemmer over din kropp. jfr forbud mot hasj.

Enkelt matematikk viser at velferdssamfunnet vårt som er blitt bygd opp gjennom flere generasjon med hardtarbeidende nordmenn er allerde smått på tur til å klappe sammen fordi det hentes mere ut av kassa enn hva det går inn. Forandringer må gjøres, det vil si at den parasittiske holdningen mange innhar i dag må bort, det inkluderer også å bevisst føde barn som vil bli en permanent ressurspost bare fordi noen har det inntrykket at det er humant :roll:

Formålet med "velferdssamfunnet" ER parasittisk. :roll: Endret av Skatteflyktning
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom man ikke føler seg ressurssterk nok til å kunne oppfostre et barn med Downs mener jeg det er moralsk riktig å abortere (tidligst mulig i svangerskapet). Dersom man føler seg klar for oppgaven bør man selvsagt beholde barnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...