Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rulleplen - hva kan man forvente?

Anbefalte innlegg

I fjor så byttet vi drenering rundt huset, og i den sammenheng så benyttet vi anledningen til å skrape av den gamle plenen, planere ut med ny jord og rulle plen på toppen.

Vi fikk entreprenøren som skiftet dreneringen til å gjøre denne jobben, men som alle vet... sommeren i fjor (i osloområdet) var så full av regn, at det ble et gjørmehav rundt huset. Entreprenøren sa at det var helt greit å rulle plen selv om det regnet, og jeg sto og observerte at de vasset rundt i gjørma som om det var våt betong..

Det området som VAR pent planert og komprimert (ved å presse med grabben på gravemaskinen), ble tråkket opp. De gikk riktignok med riva og jevnet ut før de rullet plenen, men jeg ble litt skeptisk.

I hele fjor høst, så turte vi ikke å gå på plenen, og vi så tydelige "bulker". Vi kontaktet entreprenøren, og han sa dette var helt normalt og etter vinteren med frost/tele og snø på plenen, så kunne dette bedre seg.

I år, så er bulkene der fortsatt. Det kan tydelig "tolkes" som fotspor i grunnen som plenen har tatt form av. I tillegg ser jeg flere andre ujevnheter. Problemet nå, er at plenen har satt seg.. så dette blir nok ikke enkelt å fikse..

For å si det sånn.. jeg føler ikke jeg fikk den plenen jeg forventet å få...

Før jeg tar saken videre, så tenkte jeg å høre på forumet om noen andre som har erfaring med rulleplen, eller har noe kunnskap om hva jeg kan forvente av en slik plen, eller har noen tips til hvordan jeg bør reklamere på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik du beskriver det, så skulle ikke "rulleplenen" vært lagt! Du hadde helt rett i dine antagelser og mistanker, ugjenvnheter i underlaget blir fort synlig i plenoverflaten. Og det er ikke anbefalt å legge slik plen, under slike forhold.

Å legge ut slik plen krever; rett type underlag (matjord), godt avrettet overflate og med riktig fall, rimlig tørt vær/jord, god kvalitet på torven/rulleplenen (dvs. jevnt med gress i toppdelen og jevn tykkelse) og folk som KAN legge slik plen. Spessielt "billig plen", kan være noe ugjevn i tykkelsen og krever ekstra omhu, fra de som legger plenen.

Få en takstmann till å vurdere jobben og reklamer på arbeidet. Fører ikke dette frem, med akseptabelt resultat, kontakt Forbrukerombudsmannen.

Håper du har notert dato for leggingen og at du har bilder som viser "fotsporene". Det ville i så tilfelle vært lettere å påpeke feil, i ettertid. Men du har likevel en god sak, hvis ugjevnhetene er slik du beskriver.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen synspunkter på reklamering, men har forslag til hvordan dette utbedres, uansatt om du skjærer gjennom og gjør det selv, eller får de som la rulleplenen til å gjøre dette:

Legg på en toppdressing av sand eller blanding sand/matjord for å dekke ujevnhetene. Hvis de er i tre-cm-størrelsen kommer gresset opp gjennom det du legger på av seg selv. Er det for store dumper og det må legges på tykkere og komprimeres noen steder, så kan det trenges litt gressfrø også.

Lenke til kommentar

Du skal kunne forvente en jevn og fin overflate på plenen.

Det er forresten ikke godt nok å planere med maskin, en må gå over med både potethakker og river. Er det vått er det normalt å legge ut plater en kan gå på for å unngå fotspor, i tillegg til at en går rask over med riven for hver rulle en legger ned.

Jeg har aldri hatt noe med privatkunder å gjøre, men der vi legger ferdigplen gir vi også 2 års garanti, inkludert garantivedlikehold (klipping, gjødsling, kalking osv). Er ikke plenen fin etter 2 år, fikser vi det gratis som en garantisak.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

Når de la plenen, så benyttet de ikke plater for å gå på. De benyttet rive for å jevne ut der de tråkket, men etter hva jeg tror, så vil ikke underlaget ha lik kompresjon der de tråkket vs der det er stampet med maskin. Dette har nok ført til disse "fotsporene" i plenen.

Må jeg?: Dere høres mye proffere ut enn den entreprenøren vi brukte.. vet du om det finnes noen bransjestandarder eller normer (skriftlig) for forventet kvalitet? Dette kunne vært interessant å få tak i..

Svinks: takk for tipset om toppdressing! Dette skal jeg sjekke ut nærmere :-)

Lenke til kommentar
  • 11 år senere...

Ser denne tråden er gammel, men om det skulle komme noen innom, så vil jeg anbefale å bestille fra en kvalitetsleverandør. Det er stor forskjell på de forskjellige selskapene. 

Selv har vi bestilt fra 3 ulike, og det vi fikk levert fra Utomhus.no var uten tvil den beste. 
Det var tett, sterkt og etablerte seg godt på bare et par uker. Det er 4 mnd siden nå, og det er ikke spor av ugress eller dårlige ruller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...