Jentungen2 Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Solnedgang på Venice Beach Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
se# Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Helt OK bilder synes jeg, men ingen sekser for å si det slik. Må nesten spørre tilbake om du er fornøyd med disse, og hvis ikke hva slags tips du er på jakt etter. Komposisjon, eller mer tekniske saker som hvordan få den litt rødere eller begge deler? Ellers synes jeg den typiske sommerkveld med varmedis stemningen (eller var det LA smog) kommer fint frem. Lenke til kommentar
Jentungen2 Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 Takk for tilbakemeldingen Ja, lurer litt på hvordan få den litt over i rosa/rødskjær, lar det seg styre på noe vis ? Her ble jo fargene fra sola veldig gul/oransje. Må vel ta noen flere solnedgangsbilder, så kommer vel dette med erfaringene over tid Lenke til kommentar
se# Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Jeg vet ikke hvordan det egentlig så ut, men det er flere ting du kan prøve. Hvitbalanse: Har du kameraet på automatisk hvitbalanse vil kameraet prøve å gjette hva som er "riktig" hvitbalanse, og av og til bommer det. Det er spesielt utsatt for "feil" når det er mye lys av en spesiell farge i bildet for da vil mange kameraer prøve å redusere "fargestikket". Det du kan gjøre er å eksperimentere med hvitbalansen, prøv å sette den til "dagslys" for eksempel og se hva som skjer. Litt mer omstendelig er å sette hvitbalanse manuelt, da må du ha noe som er nøytralt hvitt/grått å måle på, men hvordan du holder det du måler på i forhold til solen vil påvirker resultatet så her må det en del eksperimentering til. Litt mindre omstendelig er å velge solnedgangsprogrammet hvis kameraet ditt har det. Eksponering: Du kan lure kameraet til å eksponere mørkere ved å tryke yutløseren halvveis ned og låse eksponeringen med mer av himmeln i bildet. Da vil alt bli mørkere og so regel vil solen da se rødere ut også. Ulempen er at hele bildet påvirkes så du ville (i dette tilfelle) sannsynligvis bare kunne skimte sjøen og måkene. Uansett, eksperimentering er det som skal til. Lenke til kommentar
Jentungen2 Skrevet 22. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2012 (endret) Takk for helt konkrete tips, det setter jeg pris på Har ikke noe solnedgangsprogram på kameraet. Får komme meg ut å trene på solnedgangen, passer fint i dag, sola skinner på ganske så blå himmel Endret 22. mai 2012 av Jentungen2 Lenke til kommentar
Torhild Jansen Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 Synes v1 ble veldig bra - gyldne fine farger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg