St€rk Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Jeg fikk hybel på hatlaberg (eln) ved NHH. Det hadde jeg ikke trodd. Jeg hadde egentlig nesten funnet privat. Hvis man ikke får hybel av SIB burde man skaffe seg privat før 20 juli da alle kaster seg ut i markedet. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 (endret) Om man ikke har fått tildelt SiB-bolig bør man egentlig starte boligjakten ASAP. Det finnes alltids boliger, men om man venter for lenge risikerer man å ende opp med noe trangt, nedslitt og overpriset med dårlig beliggenhet. Jeg vil også tipse om å holde seg unna den harde bykjernen. Her er standarden ofte dårlig, og selv om det frister med kort vei til byn er det plenty ulemper med å bo der de kveldene man ikke er ute og drikker. Å bo i etasjen over en døgnåpen kebabsjappe klokken fire en lørdags kveld i eksamensperioden er ikke noe jeg akter å begi meg ut på... igjen. Kom dere et lite stykke ut i Sandviken/Danmarksplass/Damsgård eller kanskje tom. Nygårdshøyden, og veien til sentrum er kort samtidig som man slipper det verste fyllabråket hver bidige helg. Endret 2. juni 2012 av srbz 1 Lenke til kommentar
-Gudfaren- Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Gudfaren: Jeg tror nok den eposten var feilsendt. Send kontrakten til meg du, så slipper du å tenke på om Løbergsveien er noe for deg. Haha, det er dessverre for din del alt for sent. Fikk helt hetta da jeg fikk mailen og gjorde alt unna på en rekordfart. Jeg skjønner ikke helt hvordan de deler ut dette, om det er lotto eller ei. Vet riktignok at de har en liste de skal følge, som går ut på om man er førsteårsstudent, hvor gammel man er, hvor man bor osv. For min egen del så er jeg førsteårsstudent, 21 og bor ca. 50 mil unna. Jeg registrerte også søknaden tidlig, den 18. februar, men det står at det egentlig ikke skal ha noe å si. På en annen side, så, så jeg ikke poenget med å drøye søknaden til den 31. mai, siden jeg ikke hadde noe å tape på det å legge ved en søknad i det hele tatt. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Jeg registrerte også søknaden min kjempe tidlig. Starten av Januar, det kan hende de også tar det med i "lottoet". Forøvrig er jeg 18 og bor på den andre siden av landet. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Noe overraskende, så tikket det inn en mail i fra SIB i går kveld. Jeg hadde vært heldig, og fått tildelt en hybelleilighet, nærmere bestemt Løbergsveien. Med tanke på at jeg ikke orket det evige maset om å stresse seg til en hybel til en langt høyere pris, så takket jeg ja til den hybelleiligheten jeg ble tilbudt. Ikke var prisen noe ille heller, så jeg ble egentlig fornøyd med det valget jeg tok. Noen andre som ble tilbudt hybel på Løbergsveien, og er det noen som bor der, og som kan fortelle om hvordan det er der? Jeg har ikke vært inne der, men det er i alle fall busstopp rett utenfor døra. Ellers er det vel ca 20 min å gå til universitet - litt mindre til høyskole. 5 minutter til butikksamlingen på Danmarksplass. Det er noe trafikk i gaten utenfor i rushtiden sånn ca mellom 3 og 4 men utover det er stedet relativt rolig boligstrøk samt en større kirkegård på andre siden av veien. 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 En annen ting: når det er snakk om "universitetet" er det også greit å spesifisere hvilket fakultet/institutt det er snakk om. Det hjelper ikke med "gåavstand til universitetet" dersom det i det enkelte tilfelle er snakk om juridisk fakultet, mens den det gjelder har kommet inn på medisinsk. Kart over universitetsområdene. Dette kartet dekker kun UiB, ikke HiB, BI eller NHH. NHH og Hatleberg ligger forøvrig utenfor dette kartet (nordover), bare så det er nevnt. Det er greit med kollektivtransport inn til sentrum da både linje 3 og 4 går hvert 10. minutt begge veier på dagtid i ukedager, i tillegg til eventuelle andre linjer som kjører det strekket. For studenter koster det 400 kr for 30 dagers skysskort, 2000 kr for 180 dager, og dekker både buss og bybane. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Ja... Når jeg sier universtetet mener jeg egentlig studentsenteret, som ligger ca midt på universitetshøyden i Bergen sentrum. Beklager det Lenke til kommentar
srbz Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Jess, men det er så gjennomgående overalt. Utdanningsinstitusjoner er spredd over store deler av byen, likevel opplyser plenty av boligannonser om "gåavstand til universitetet". Det er ikke praktisk mulig å ha gåavstand både til juridisk og medisinsk fakultet. Bor du midt mellom disse to er det fort en halvtime å gå hver vei. Hvordan skal nye studenter som ikke engang har besøkt Bergen tidligere være klar over dette på egenhånd? Lureri. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Lureri er det nå ikke. De fleste fakultetene ligger nå tross alt nede på høyden. Om jeg sier "universitetet" til en Bergenser så regner han med det er der, og da blir det sikkert litt vanskelig å tenke på å presisere at det er snakk om sam.fak eller jur.fak. Derimot, om noen annonserer en hybel som ligger ved siden av/i gangavstand til medisinsk så vil jeg tro at de presiserer at det er det fakultetet det er snakk om og ikke bare "universitetet". Anyway. Om en er så oppegående at en har søkt og kommet inn på høyere utdanning regner jeg med at en undersøker slikt på forhånd. At en ikke leier en hybel en ikke vet hvor ligger i forhold til hvor en faktisk skal studere, altså. UIB har veldig fine nettsider og google map er fantastisk enkelt å bruke. Lenke til kommentar
Mister Ost Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Huhei! Der ramla det inn et boligtilbud til meg også. Da slapp jeg unna privatmarkedet =) Lenke til kommentar
lesoleil Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Jeg fikk også tilbud om studentbolig idag. woho! Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 18. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2012 Gratulerer til dere begge. Jeg har ikke vært så heldig, så jeg får fortsette å tråle det private markedet i jakt på noe til en overkommelig pris. Lenke til kommentar
fredrikba Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Er dere to som fikk tildelt bolig nå av 92/93-årgang? Lenke til kommentar
Mister Ost Skrevet 18. juni 2012 Del Skrevet 18. juni 2012 Nei, jeg er 88er. Virker nesten som om det har mer å si at du er tidlig ute. Jeg meldte interesse ca kl 9 forrige mandag. Lenke til kommentar
fredrikba Skrevet 27. juni 2012 Del Skrevet 27. juni 2012 Har fremdeles ikke fått tilbud fra SIB. Bare å gi opp nå? Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Med mindre du vil ende opp med å starte skolen uten bolig, bør du prøve å finne deg et sted å bo nå. Sib er et stort sjansespill. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 1. juli 2012 Del Skrevet 1. juli 2012 Du bør nok starte opp ASAP ja. Lenke til kommentar
Tolstoi Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Jeg har fått bolig på Grønneviksøren, hybelleilighet. Nå er jeg kanskje litt teit - for jeg er veldig heldig - men jeg vurderer å skaffe bolig på det private markedet med noen kompiser. Dersom jeg takker ja til kontrakten, hva koster det meg å komme meg ut av den? Det burde da strengt tatt ikke være noe særlig problem, er vel tusenvis av andre som gjerne vil ha leiligheten min? Jeg leste kontrakten, men leste ikke noe spesifikt om det, annet enn at det er to måneders oppsigelse. Men kontrakten gjelder fra 15. august, og jeg tenkte å si den opp isåfall før 20. juli. Regner ikke med å få svar fra SiB i helgen, så krysser fingrene for dere! :-) Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 (endret) Jeg søkte på Grønneviksøren like etter at jeg fikk mail fra SIB om at jeg kunne søke (søkte 31.mai på andre boliger). Er det noen sjanse for å få tilbud? Er det noen som vet om det er like vanskelig å finne studentbolig i Bergen som i Oslo? Jeg har studier jeg kan ta både i Bergen og i Oslo. Har bodd i Oslo til nå og liker meg veldig godt, men Bergen frister litt også. Nå er det sånn at jeg nesten tenker at jeg velger den byen hvor jeg får tildelt studentbolig (har søkt på begge). Mye av det jeg søkte på gjennom SIB så direkte trist ut, men i Oslo var det mye bra. Problemet i Oslo er vel at man ikke får noe av det man søker på. Grønneviksøren derimot ser veldig fint ut. Endret 8. juni 2013 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå